Edit. Ei mitään, nyt näyttäisi toimivan! Unohtui siis laittaa tuo kehän mitta Elemntiin manuaalisesti.
Edit. Ei mitään, nyt näyttäisi toimivan! Unohtui siis laittaa tuo kehän mitta Elemntiin manuaalisesti.
Kävin hiihtämässä, kaaduin ja sauva väänsi peukun (”hiihtäjän peukalo”) perjantaina selviää leikataanko.Vitutti ja lääkkeeksi tilasin elite direton Saksasta, kun näyttää olevan loppu joka puolelta. Kun tulee, niin muutaman viikon hyvin toiminut xxl tacx flow smart joutaa myyntiin.
*Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*
Bluetooth vai ant+? Wahoon snap ja trainerroad Sonyn puhelimessa, sykevyö ja kadenssi menee ant+ kautta. Onko toiminnassa eroa riippuen yhteystavasta?
Tänään sääti vastusta etuajassa jostain syystä.
Minä olen ajanut tämän talven bluetoothin kautta sonyn puhelimella. Garminin sykevyö yhdistyy ant+:lla ja se pätkiikin ajoittain. BT ei ole katkonut tasan kertaakaan. ERG trainerilla pienikin pätkiminen on tosi typerää.
Niin joo, ja koetin ant+ kanssa jossain vaiheessa ja se tosiaan pätki. Minähän asun puurunkoisessa rivarissa ja veikkaan ant+ ottavan häiriötä omasta ja naapureiden wlan verkoista.
Kellään kokemusta Elite Turbo Muin rainerin harmittavasta "ominaisuudesta". Vastus on yksinkertaisesti ihan helvetin raskas.
Käytännössä isoa eturatasta ei voi käyttää kuin hyvin lyhytaikaisesti.
Onko tuolle tehtävissä jotain?
Tarkennetaan, että jaloissa pitäisi sen verran olla jerkkua ettei pelkästään miehestä ole kiinni.
Vastaus ensimäiseen: Ei ole kokemusta.
Vastaus toiseen: Treinerin vaihto toisen malliseen. Tai lisääjerkkua reiteen...
Kun katson tuota vastuskäyrää ja omia jalkojani niin minulle on kyllä selvää etten tuolla vastuksella kovin pitkiä rupeamia ajaisi isolla limpulla. Mutta enhän minä voi tietää mitä nopeutta tapaat ajaa isolla limpulla ja millaista tehotasoa pystyt pitämään yllä pidempiaikaisesti.
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Onko tämä just se juttu, ettei kukaan kehtaa oikeasti ajaa pienellä rattaalla, edes olohuoneessa?![]()
Suoraan Turbo Muiniin kantaa ottamatta sanoisin, että suunnilleen noin sen pitäisi vastustaa. Eli siten, että palauttavaa/peruskestävyyttä on mahdollista rullailla pienellä eturattaalla ja intervallihommat tehdään isolla rattaalla. Silloin skaala riittää kaikenlaiseen tarpeelliseen.
Jos harjoitusvastus ilmoittaa nopeussensorin tapaan jonkun kuvitteellisen nopeuden, sitä kannattaa pitää nimenomaan kuvitteellisena. Jos se on 15km/h niin se on 15km/h, jos se on 50km/h niin se on 50km/h jne.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
^Nimenomaan, Turbo Muinissa vastus kasvaa jarrun pyörintänopeuden kasvaessa. Misuron ulospäin antamalla nopeusarvolla, kuten trainereiden nopeusarvoilla yleensäkkään, ei ole muuta kuin viihdearvo.
Kannattaa TM:llä ajellessa kuvitella itsensä raskaaseen maastoon, vaikka ylämäkeen, jos käytetty välitys - nopeus kombinaatio miellyttäisi silloin enemmän...
Itse ajan TM:llä pk-treeniä joko kaikista pienimmällä vaihteella mitä pyörästä irtoaa tai toisiksi pienimmällä, intervalleja sitten isolla rattaalla. Ainakin omassa yksilössäni vaatii aika paljon jerkkua edes saada vaihdettua kaikista isoimmalle vaihteelle.
Ite pari talvea muinilla tahkonneena totean että isoa limppua en tarvinnut.
Pikku limpulla pääsee 400W joka mulla riitti intervalleissa.
Laite simuloi oivallisesti ylämäki tai suossa ajoa.
Kuluupas toi pikku limppukin sitten talvikaudella kun kesäkaudella saa isoa käyttää lähes aina.
Laite näyttää nopeuden oikein. Aja vaikka samalla välityksellä ja samalla kadenssilla ulkona ja muinilla, vertaa nopeutta.
Muinilla ajat kokoajan "ylämäkeen" siksi se tuntuu raskaammaalta samalla välityksellä kuin tasamaalla ulkona samalla välityksellä ja kadenssilla.
Jos haluat jotain järjellisiä nopeuslukemia "ns.tasamaalle" kalibroi laite niin että kun ajat 300w niin nopeus on noin 40km/h.
Sen verran se fillari kulkee alaotteella, ainakin mulla.
Arvon foorumilaiset. Olen hankkimassa talvikaudelle traineria ja kiinnostaisi kauheasti että missä hintaluokissa tällä hetkellä pyörii vehkeet jolla tekee yhtään mitään? Tuo smart ominaisuus olisi vähintääkin kiva. Tuntuu noita selaillessa että vaihtoehtoja on miljoona ja hintahaarukkakin vähintään suuri. Millasellakohan kapistuksella sitä tämmöinen tavoitteellinen harrastelija pärjäisi pari kertaa viikkoon ajelulla? Suositelkaa toki trainereitanne.
Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.
En ole osannut vielä parempaakaan vaatia kuin tämä Eliten smartti. On tästä ollut aiemminkin juttua tässä ketjussa sekä tietty mun blogissani.
10k-kerhon jäsen
^ Bike Discountista ilmoitettiin, että omasta Qubostani vaihdettiin vastusjarru. Pitäisi olla takaisin viimeistään ensi viikolla. Kuukauden tauko sisäreeneihin, mutta nyt pitäisi toimia.
Innostuin ajamaan Zwiftillä ja nykyinen Bkool pro trainerin sutiminen jyrkemmissä nousuissa alkaa jo hieman harmittamaan. Putkeltahan ei pysty ajamaan pienempiäkään nousuja . Suoravetoiseen olen siirtymässä , joten kertokaahan kokeneemmat mikä traineri kestää putkelta ajaen 90 kg:n painoisen hemmon hieman " rankempaakin "jalkaa"
Kuulostaa kummalta. Mulla on ihan halvin mahdollinen rullavetoinen, ja silti ajan putkelta yhtä lailla sadan metrin sprintit kuin 9% nousuosuuksissa 1-3 minuutin pätkiä. Pitää kyllä sprintteihin lähtiessä joskus hiukan varoa ja nostaa tehoja oikealla tavalla pyörittämällä, mutta ei tulisi mieleenkään jättää nousematta putkelle. "Realismisäädin" on mulla tavallisesti 80% tienoilla, mutta ei ole ollut ongelma missään 50-100% alueella.
Sellainen huono puoli omassa on, että fillari narisee varsinkin putkelta ajaessa. Jos on muita kuuntelijoita, suoravetoinen voisi olla paljon korvaystävällisempi.
10k-kerhon jäsen
Minä kyllä muistelin, että kerroit aiemmin trainerin kyykkäävän watobian mäissä 100% asetuksella. Tästä käyrästä näkee hyvin, ettei 10km/h tuoteta tehoa paljon mitään.
![]()
Renkaan ja/tai rullan likaisuudella voi olla jotain osuutta lipsumiseen.
Joskus olen myös lukenut neuvon pumpata täysi paine vasta sen jälkeen kun on kiristänyt rullan (jos sellainen mekanismi trainerissa on).
^^ paaton, jos tuo oli minulle, niin uutena lipsui selvästi, mutta nyt myöhemmin joko a) ei lipsu b) olen jo tottunut pieneen luistattamiseen enkä huomaa.
Takanakkina hyvin tasaiseksi/kantikkaaksi kulunut 23-millinen 7,5 bar paineilla (kuski 84 kg).
10k-kerhon jäsen
Lipsumisesta puheenollen voisin kommentoida omasta bkoolin smart prosta samaa kuin fiber omasta eliten trainerista. Ensi alkuun lipsumista oli jyrkemmissä virtuaalisissa nousuissa jonkin verran mutta nyt en lipsumista havaitse enää häiritsevästi. Olenko sitten omaksunut tuohon traineriin sopivan pyörimistekniikan vai enkö sitä enää huomaa.
Kiitokset vastauksistanne , olen polkenut kyseisellä trainerilla muutaman talven Bkoolin oman softan reiteillä . Alpe d´Huez:n nousun olen ajanut aidosti 2 kertaa. Saman nousun ajaminen trainerilla koko matkan perperi satulassa on kyllä haasteellista. Kuten JH tuossa mainitseekin niin ehkä pyöritän huonolla pyöritysteknikalla . Rullan olen puhdistanut myös säännöllisesti. Kuovipolun neuvoa renkaan suhteen en ole vielä ymmärtänyt kokeilla. Neota olen katsellut , laitehan maksaa maltaita mutta sillä ainakin pääsisi siitä epävarmuudesta että lipsuuko vai ei.
Mulla on kokemusta tasan yhdestä suoravetoisesta harjoitusvastuksesta (Neo). Ray (https://www.dcrainmaker.com/2017/10/...endations.html) ja Shane (https://www.youtube.com/channel/UCbc...8GK6on_S_CgmFA) ovat ajaneet useampia.
Aika pitkälle noiden pohjalta tein oman valinnan, joka oli Elite Direto. Tilasinkin, mutta toimitus viivästyi pahasti. Sitä ei saanut alkusyksystä mistään muualtakaan, joten kävin hakemassa XXL:stä Tacx Neon. Ei harmita. Olen itse asiassa erittäin tyytyväinen hankintaan - ilman vertailupohjaa siis.
Elite on mielestäni tehnyt ihan järkevän ratkaisun kun ovat vastusrullan päällystäneet elastogeelillä, vähentää lipsumista. Itselläni on nurkissa vielä Eliten RealPower harjoitusvastus joka olisi kerrassaan mainio laite, valitettavasti ei ole yhteensopiva Zwiftin kanssa. RealPowerissa ei olisi minkäänlaista lipsumista vaikka putkelta ajelisi jyrkempiäkin virtuaalimäkiä, siinä kun elastogeelirulla kiristetään ruuvilla rengasta vasten. RealPowerilla olen saanut Bkoolin simulaattorissa paremmat tehot irti virtuaalivuorilla verrattuna Bkoolin omaan traineriin. Ilmeisesti saan tasaisemman vedon Elitellä joka mahdollistaa paremman tehontuoton, kukaties???.
Ostanko Wahoo Kickr 2017 1139 € , Tacx Neo Smart Direct-Driven 1229 €?
Pistän aluksi maastopyörään kiinni ja koitan sillä. Eka traineri. Sykemitttari apuna, ei kokemuksia trainereista tai simulaattoreista.
Mitä muuta ostan samalla, tarvitsenko mattoa tai jotain lisähärpäkettä? 142x12 thru axeli, menee kai ilman adaptereita?
Kirjanmerkit