Polarin sivuilta löytyy ihan ohjetta tuohon barometriaukon putsaamiseen. Suomenkielistä en nyt tähän äkkiseltään löytänyt, mutta englanniksi tähän tapaan:
https://support.polar.com/en/support...de_measurement
Polarin sivuilta löytyy ihan ohjetta tuohon barometriaukon putsaamiseen. Suomenkielistä en nyt tähän äkkiseltään löytänyt, mutta englanniksi tähän tapaan:
https://support.polar.com/en/support...de_measurement
https://support.polar.com/fi/support...de_measurement
Tuossahan tuo ohje on Suomeksikin.
Eipä tuo reikä nyt kovin tukossa ainakaan ole. Tuo ohje nyt ei oikein kerro, että tuonne reikäänkö sitä saippua vettä lorotetaan?
Tuo kalibrointi on kyllä jäänyt aika heitteelle. Pitää vaikka katsoa lähikukkulalta korkeus missä kalibroi useammin.
![]()
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Se barometrin kalibrointi on kertakäyttöinen. Seuraavana päivänä se ei ole enää voimassa
Kannattaa selvittää se oman lenkillelähtöpaikkansa korkeus. Lähtiessä kalibroi siihen sitten.
Itsellä lähtökorkeus kotiovelta +10m mpy ja GPS näyttää yleensä jotain arvottua lukemaa väliltä -87 - +147m![]()
Ja eihän sillä niin väliä ole onko se lähtöpaikan korkeus niin justiinsa kun kalibroi. Nousut ja laskut tulee kuitenkin siihen sitten plussana ja miinuksena. Mutta "ongelmana" on pitkissä lenkeissä tosiaan se, että säätilan vaihtuessa muuttuu myös ilmanpaine. Aamupäivällä kun lähtee korkeapaineen aikaan ja tulee kotiin matalapaineen ollessa päällä ei lähtö ja lopetuspaikka jälkikäteen käyrältä tarkasteltuna olekaan enää ollenkaan sama
edit: Suunnon korkeusmittareissa (t6 mallissani ainakin oli) oli se hyvä puoli, että saattoi valita kalibroiko lähtötilanteen metreissä merenpinnasta vai ilmanpaineena merenpinnantasolla. Jälkimmäistä käyttämällä korkeus tuli oikein ja ei tarvinnut tietää lähtöpaikan korkeutta itse. Katsoi siis vaikka ilmatieteenlaitoksen nettisivuilta paikallissään, jossa ilmoitetaan myös ilmanpaine kyseisellä paikkakunnalla viimeisimpänä mittaushetkenä (ja sehän päivittyy monin paikoin ihan tunneittain tms) ja syötti sen kellon tietoihin.
Saippua vettä useamman kerran ja reilusti juoksevaa vettä reijän tienoille tais auttaa tuohon seilaus ongelmaan. Tästä täytyy siis tehdä rituaali, niin kuin tuosta kalibroinnista.
Tuossa pihalla kalibroin korkeuden 103m ja heti samalla seisomalla ns uudella harjoituksella korkeus taas +200m harmaana. Eli tuo ei siis muista hetkeäkään kalibrointia vaikka seisoo tasan paikoillaan. Harmaana ilman kalibrointia ei ainakaan muutaman minuutin kävelyllä älynnyt korjata Gps:sällä korkeutta tuolta +200 lähelle tuota todellista 100m. Tuossahan on selitetty tuota gps perustuvaa korkeus mittausta. https://support.polar.com/en/support...d_GPS_altitude
Tuota, jos nyt oikein ymmärrän, niin v800 ei käyttäisi edes parometria, jos sitä ei ole kalibroitu??? Luulis, että hyödyntäisi automaattisesti tuon gps perusteella mitatun korkeuden barometrin kalibrointiin ja hyödyntäisi sitä sitten vaikka sitä ei olisi kalibroitu erikseen. Ota näistä nyt selvää.
Sitten vielä se yksi ihmetys miksi kellossa ja android appissa näkyy max korkeus vain viimeisestä harjoituksesta? Muista näkyy vain lasku ja nousu. Flowsta tuo näkyy käppyrästä kaikissa harjoituksista missä korkeudessa on käyty. Viimeisimmissä pääpiirteittäin on ollut korkeus oikealla hehtaarilla, mutt tullut tuollaisia ihme nousuja vaikka on oltu selkeästi alavammammilla osuuksilla no nä mä johtunee anturin paskasuudesta. Tosin nuo on painottunut lenkkien loppupuolelle. Liekö vaikuttaa, kun kello on ranteessa ja alkaa kamat olla litimärät. No seurataan toimintaa ja putsaillaan ahkerasti.
Oletteko huomanneet akunkeston lyhentyneen stravan live segments päivityksen jälkeen? Omassa kellossa kesto on selvästi heikompi kuin aikaisemmin, mutta en osaa sanoa johtuuko tuosta. Huomasin asetuksia selatessani että live segments oli päällä, vaikka en sitä käytäkkään. Tai sitten accu on kaput..
^ota se live segments pois päältä. Kai virtaa kuluu enemmän kun kello on tai yrittää olla yhteydessä puhelimeen.
Tuota korkeus mittausta tullut tuossa seurattua, nyt tarkemmin ja lopputulema on, että mittaus on tosiaan sinne päin vaikka V800 onkin barometri.
Havaintoja:
-Jos et itse kalibroi kello kalibroi barometrin aika pian GPS perusteella jokseenkin 10m lähistölle oikeasta korkeudesta.
-Millään lenkillä lähtö ja paluu korkeus ei ole lähelläkään toisiaan heittoa reilusti 20-50m. GPS antaisi varmaan vähemmän heittoa korkeuteen. Barometrin oletan silti mittaavan nousu ja laskumetrit tarkemmin.
-Parhaimmillaan kalibroin korkeuden kesken lenkin 145m. Kävelen kuselle 5m päähän ja palaan ja korkeus näyttää 138m. Eli tuo välikalibrointi tuntuu aika turhalta.
Kello kädessä hian sisässä. Hiki kosteus ym voi tietysti vaikuttaa. Voishan tuota vielä testata tankotelineessä.
^kyllä toi V800 on mun kokemusten nimenomaan melko tarkka barometrina.
- nousut ja laskut melko tarkkaan samat ympyrälenkillä
- todellisiin verratut korkeudet hyvin täsmäävät kellon näyttämiin
- mulla ei kello kalibroi *itse* mitään korkeuksia
Johtopäätöksenä väittäisin, että sun kellossa on jotain vikaa tai se sun anturi on ihan smäidässä.
Etkös itsekkin maininnut, että lähtö ja paluu korkeudet eivät täsmää juuri koskaan? Tuskin se ilmanpainekkaan jokalenkillä, niin kauheasti vaihtuu. Vaikuttaako lie sitten tuo hikisessä olosuhteessa hian alla kellon pito mittauksen tiedä häntä.
Kokeileppa, että et lähtiessäsi heti kalibroi->aika äkkiä muuttuu harmaasta korkeusmittaus normivärille oletan, että ainakin tässäkohtaa kalibroi kello itse barometrin GPS signaalista. Luultavasti sitten ei enään kalibroikkaan uudelleen.
Ainakin olen mittaus reikää putsannu nyttemmin ahkerasti ja ne ihme seilailut ja ihan överi mittaukset on tiessään
Niin, GPS:llä, esim. puhelimella, mitatessa. Tai jos ei tule kalbroitua tarpeeksi usein barometria pitkällä lenkillä.
Joskushan ei vaihdu yhtään. Ihan säätilasta riippuvainen asia (tai pikemminkin säätila on riippuvainen ilmanpaineesta).Tuskin se ilmanpainekkaan jokalenkillä, niin kauheasti vaihtuu.
Ei mulla ole korkeusnäyttö harmaana ennen kalibrointia.Kokeileppa, että et lähtiessäsi heti kalibroi->aika äkkiä muuttuu harmaasta korkeusmittaus normivärille
Onko joku saanut watit näkymään Eliten misuro b+ palikasta? Sekä v800 että m450 näyttävät kyllä trainerista ajaessa nopeuden, mutta wateissa pelkkää tyhjää (ei siis edes nollaa).
Täällä harmittelin joskus kun pimeällä metsässä taustavalolla navigointi söi akkua niin nopeasti. Nyt näyttää olevan jokin ”pulssi” toiminto tulleen ja mukavasti automaattisesti näköjään maastopyöräilyssä menee pimeällä päällekin. Eli tasaisin väliajoin taustavalo syttyy kellon tauluun. Hieman pitkä se sykli jos paljon polkujen haaroja metsässä mistä pitää muistaa kääntyä. Varmaan sitä saa jostain vähän säädettyäkin. Hyvä toiminto kerta kaikkiaan. Kiitos vaan kehittäjille jos täällä palstalla ”vakoilevat”.
Jyri
Ei tietääkseni. Tosin jos sillä saa noin hyvän toiminnon kylkiäisenä, niin hieno homma.
Täytyy tutkia.
Laskin oman V800 käyttöiän, joka jäi kovin lyhyeksi. Käytin V800:sta noin kolme vuotta, jonka aikana mittari meni kerran takuuvaihtoon. Viimeisin mittari oli aktiivikäytössä vajaat kaksi vuotta, jonka aikana sillä tallennettiin n. 400h harjoittelua. Nyt mittari näyttää tältä ja akku vetelee viimeisiään.
Ei päästy huollon kanssa yhteisymmärrykseen korjauskustannuksista (ehdotin fifty-sixty), joten siihen päättyi mun 20 vuotta kestänyt Polarin rannekoneen käyttö. Huollon mukaan olin saanut merkittävää hyötyä tuosta yhdestä takuuvaihdosta... siis mitä?! Mittari vaihdettiin uuteen, koska sen huonosti suunniteltu/toteutettu latausliitäntä ei toiminut. Itse en ymmärrä mitä hyötyä tuosta minulle on ollut...päinvastoin.
Nyt ranteessa on Suunnon Spartan Ultra, josta kirjoittelin ensimmäisiä kokemuksia ko. topiciin...
Sent from my iPad using Tapatalk
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Sama vaiva täälläkin: alakulma harmaana. Vaihdettu jo kerran takuuseen, kun näytön alle muodostui kosteutta ja lopulta laite hyytyi.
Sais tulla jo seuraajamalli, tuosta ei enää pitkään ole kaluksi.
Onko ollut liian lähellä lämpölähdettä, kun rupeaa näytön liimat kuplimaan? Nuotio, takka tms.
Applen macbookissahan oli vastaavaa vikaa pari vuotta sitten.
Syytä ei osattu/haluttu kertoa. Se sanottiin, että näytön irtoamista ei ole aikaisemmin tullut eteen... ei ole normaalia kulumista.
Korjauskustannus olisi ollut 60€. En kuitenkaan nähnyt järkeväksi investoida elinkaaren päässä olevaan laitteeseen, jonka akku on todennäköisesti elinkaarensa päässä seuraavan puolen vuoden sisällä. Olen ymmärtänyt, että pelkkä akun uusinta kustantaa yli 150€. Fifty-sixty ”tarjous” olisi varmistanut minun pitämisen Polar uskollisena siihen saakka, kun uusi laite on markkinoilla.
Nykytrendin mukaan on haasteena, että uudet mallit tukevat ulos hyvin raakileita ja saadaan markkinointipuheiden tasolle noin 0,5-1v lanseerauksesta. Näin kävi niin V800 kuin myös Spartanin kohdalla.
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Sekä Spartania että v800 käyttäneenä mielestäni v800 on parempi keski-ikäisen lukulaseja kaipaavan käyttäjän mittari. Luettavuus vaan on perkuleesti parempi yhdellä silmäyksellä.Spartan on toki muutoin "hienompi" ja hyvänä puolena myös se että
ainakin ultrat tehdään suomessa. Toivottavasti tulossa oleva uusi Polarin "V900" mittari on nimenomaan urheilulliset asiat ykköseksi asettava laite, EI niinkään askelia,nukkumista jne. jne. diipadaapaa seuraava kosketusnäytöllinen bugihirviö.
Ps.Taidan alkaa olemaan kalkkis kun mielestäni valmistajien pitäisi valmistaa nämä vehkeet valmiiksi,EI käyttäjien/kuluttajien. Ainoa mahdollisuus vaikuttaa taitaa olla ostamatta jättäminen.
Minä teetätin 60€ vaihdon, ja olen onnellinen lähes uuden V800 omistaja, kaikki toimii ku junan vessa ja systeemit saa pitää samana ja edelleen paras sykemittaus on Polarilla (mielestäni). Kolme-neljä vuotta ja per vuosi se ainaki 400h mittarilla että hyvä on ollut.
Samaa mieltä tuosta näytön luettavuudesta, V800 on selkeämpi tällaiselle ”orastavaa” ikänäköä potevalle (kiitos huonon resoluution?).
Jäi mainitsematta, että kun mittari tuli takaisin Kempeleestä, totesin akun olevan jo nyt yhden harjoituskerran kunnossa. Kestää juuri ja juuri reilun kahden tunnin hiihtolenkin (pikku pakkasessa hihan päällä). Sikäli tämä vahvisti omaa ratkaisuani.
Yllättäen tuon arviointikäynnin jälkeen on mittari ottanut kosteutta sisään jokaisella hiihtolenkillä. Ennen Kempeleen reissua ei kyseistä ongelmaa ollut.
En minä Polaria vielä täysin hylkää. V650 on käytössä ainakin sen elinkaaren päähän. Sillä tulee tallennettua n. 80% treeneistä. Datan siirtoa/synkronointia Movescountin ja Flow välillä en ole vielä ratkaisut.
MakeK muokkasi tätä : 22.01.2018 at 21.41
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Näytön luettavuus ei johdu resoluutiosta vaan näyttötekniikasta.
Mutta sama vika omassa fenix3:ssa eli saisi olla huomattavasti selkeämmin luettava.
Normaalia käyttöä. 2.5v on tuossa ranteessa roikkunut.
No tuolla 60€ kannattaa siis omani korjauttaa, kun akkukin on suht hengissä vielä. Nyt ainakin voi soittaessa todeta, että muitakin irtoamisia on, joten pikku toive on jopa takuuseen hoitumisesta.
Polariin olen itsekkin oikein tyytyväinen. Seuraavassa uudessa kellossa saisi olla V800 nyky ominaisuuksien lisäksi: Ranne mittaus satunnaisia kävely ym lenkkejä varten. Garmin ilmeisesti osaa lukea sykettä jollain tasolla 24/7 palautumisen/nukkumisen seurannan hyödyksi tämä olisi jees. Polarin V800 unen seuranta ei minulla ainakaan ole luotettava. Polariin kaipaisin samasta lenkistä liike-ajan ja keskarin sekä kokonais ajan/keskarin Garmin tyyliin. Aikanaan Polarille kirjailin toiveen ja vastaus oli lyhyt ja ytimekäs meillä ei ole tälläistä ominaisuutta. Äly ominaiksuuksissa voisi olla edes seuraavan kappaleen vaihto puhelimen soittimeen.
Kirjanmerkit