Merkkilisää? Oman Rockyn Blizzardin -16 lähtöhinta oli osiin nähden korkea n.2500e. Ylivuotisena alle tonni oli ok hinta.
Onko täällä kukaan vielä hommannut tuota uutta Suzi Q:ta?
Kiinnostaisi kuulla ajokokemuksia.
Tervehdys arvon läskitietäjät!
Olen tullut siihen tulokseen, että haluan ostaa fatbiken. Suurin motiivi on se, että sillä on ilmeisesti mukava ajaa talvella. En ole pyöräilyn harrastaja siinä mielessä, että en ole panostanut millään lailla kalustoon tätä aiemmin. Toisaalta olen kuitenkin pyöräillyt aika paljon. Toisinaan aktiivisesti 40-90 km maantielenkkejä kerran pari viikossa koko sulan maan ajan ja toisinaan lyhyempiä metsäpolkuja silloin tällöin. Joskus retkeilyä teltta mukana ja yleensä arjessa tapahtuvaa työmatka- ja muuta alle 10 km. ns. hyötyliikuntaa. Ainoa pyöräni tällä hetkellä on 90-luvun lopun DBS-hybridi. Sitä toki olen huoltanut ja huollattanut siten, että pyörä on hyvässä käyttökunnossa. Fatbiken valinnassa yksi tärkeä kriteeri on huoltovapaus tai ainakin se, että pyörää ei tarvitse ihan koko ajan huoltaa. Tämä kai vie valintaa joustokeulattoman mallin suuntaan. Houkuttelevalta tuntuisi myös se, että uuden pyörän myötä voisin saada kokonaan uuden harrastuksen, joka tässä tapauksessa olisi maastopyöräily. Kuitenkin niin, että alusta asti tekisin sen fatbiken ehdoilla, enkä ehkä (ainakaan kovin nopeasti) alkaisi havitella nopeaa ja kevyttä täysjoustopyörää. Muutama malli on tullut nyt vastaan erilaisissa yhteyksissä ja kysyisinkin neuvoa ja kommenttia pyörän valintaan tuota edellä kirjoittamaani taustaa vasten.
Canyon Dude Cf 8.0
-Tämä olisi ykkösvaihtoehto, mutta sen saa vasta huhti-toukokuussa
Silverback Scoop Single
-Ennakkotietojen muk. tämän saa maaliskuussa
White 5fat pro
-Näitä olisi heti saatavilla
SUP X-Fat CArbon 1x 11
-Tämä menee budjetista yli, mutta näitä on heti saatavilla.
Onko tässä tilanteessa ihan sama, ostaako tuon White 5fat pron ja aloittaa iloisena uuden harrastuksen, vai maksaa harrastuksen nopeasta aloittamisesta enemmän ja ostaa SUP:n? Vai onko hinta/laatusuhde niin paljon parempi noissa kahdessa muussa, että kannattaa odottaa ja aloittaa talvipyöräily uudella pyörällä vasta ensi kaudella? Onko muita malleja, joita kannattaisi tutkia tuossa alle 2k€ hintaluokassa, joita saisi mielellään heti käyttöönsä? Myös käytetyt kiinostavat, mutta ainakaan vielä en ole löytänyt sellaista ilmoitusta, joka kiinnostaisi. Saa tarjota, mikäli jotain löytyy, rungon koko tod. näk M, pituutta 173:-)
samppis muokkasi tätä : 13.01.2018 at 10.53
Dude minusta paras noista, hyvä hinta-laatu ja porukka tykänny ajaa niillä. Hyvällä tuurilla sen voit saada ehkä jo aikaisemminkin. Kaverilla kävi niin, että pyörä tulikin nopeammin kuin oli arvio.
Kannattaa seurata käytettyjä fillaritori.com sivuilta.
Salsaa ei kannata unohtaa. Hintaluokkaan osuu http://www.foxcomp.fi/salsa-mukluk-nx1 . Tässä Dillinger 5 valmiina. Tähän pitäisi jarrut vaihtaa niin soiva peli (Onnistuu myyjän kautta vaihto).
Käy lähimmällä Trek-jälleenmyyjällä katsomassa Farleyta.
Tuollaisen n. tonnin Whitenkään ostaminen ei ole välttämättä paskempi idea niin pääsee heti ajamaan. Ajelee sillä menemään niin siinä oppii, että mitä haluaa seuraavalta pyörältä jne. tai voi olla, että Whitellä ajelee menemään tyytyväisenä. Noista pääsee sitten tarvittaessa eroonkin kohtuu pienellä arvonalenemalla.
Nyt ollaan vissiin taas siinä tilanteessa, että valmistajat on pienentäneet näiden tuotantomääriä ja saatavuus on heikkoa. Kona Wo 2018 on ilmeisesti myyty lähes kaikkien kokojen osalta loppuun ja heikko saatavuus vaivaa Trekin 2018 mallista Farley 5:ttäkin.
Bikeshopissa Kona tarjouksessa.
Ja jos se kuitu kiinnostaa ja budjetti venyy niin Bikeshopista saa tuon Supin hinnalla Norcon Ithaquan, joka on kyllä kiinnostava vaihtoehto. https://www.bikeshop.fi/Norco-Ithaqua-2/ekauppa/pNOIT2/
Dudehan se ykkösvaihtoehto noista minunkin mielestäni olisi, mutta itse kyllä haluaisin ajamaan.
Mikäli to Silverback kiinnostaa niin saatavuutta kannattaa kysyä suoraan heidän sivuiltaan. Itse tilasin heiltä suoraan S-koon fattyn viime viikolla. Sain 2017 fattyn ihan hyvään hintaan ja kaupankäynti sujui mallikkaasti.
Listallasi kaikki pyörät taisivat ollakin yhdellä eturattaalla minkä koen edistävän huoltovapautta ja kaikenlisäksi yksinkertaistaa ajamista kun on vaan vaihteet oikealla kädellä.
Jaanpahan kokemukseni vaikka tiedän olevani väärässä tai ainakin eri mieltä kuin lähes kaikki muut.
Mutta mulla kaksi läskiä ja toisessa 1x11ja toisessa 2x10 ja olen tullut siihen tuloksen että tuo 2x10 olisi mitä jos nyt ostaisin pyörän niin suosisin (kun kyseessä ei sähköavusteinen). Kumpikin hyviä mutta 2x10 miellyttää enemmän. Syy on pienemmät vaihteiden välit.
Tuntuvat olevan hyvin erillaisia geometrialtaan pyörät, niinpä enemmänkin kuin osien laatua niin kävisin koeajolla ja siitä mieleisin. Lopultahan jos ei "kiekkoja" vaihda niin osien vaihtaminen mieleisikseen on kohtuu hintaista puuhaa jos suhteuttaa pyörien hintoihin.
2016 Wo vaikka ei ole ollenkaan listalla ja on liian halpakin (bikeshop tarjous nyt) ja on alumiini rungolla niin on oman tulkinnan ja vähäisen kokemuksen perusteella vakaa, EI leikkisä vaan "aikuiseen" makuun sopiva turvallinen etenijä. Laadukkaan oloinen kokonaisuus ja toiminut varmasti ja ongelmitta. Vähän kuin pyörien Toyota paitsi että on hyvät ajo-ominaisuudet ei urheilulliseen ajoon.![]()
Itse ostin kuukausi takaperin Silverback Scoop Singlen. Nyt kilometrejä takana 1000 vaihtelevissa maastoissa. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Heti alussa vaihdoin lyhyemmän ja jyrkemmällä nousulla olevan stemmin. Myös tanko vaihtui leveämpään ja suuremmalla nousulla olevaan.
Aiemmat kokemukset läskeistä ovat ainoastaan 2 viikkoa lainassa olleesta Cube Nutrail Pro 2017, sekä viikonlopun yli koeajettavana olleesta Kona Wo 2018.
Konan Silverback hakkaa minun mielestäni 100-00. Perusteluina jo pelkästään laadukkaammat komponentit ja minulle sopivampi geometria. Cubeen vähän turha verrata, kun puhutaan kumminkin yli 1000€ erosta. Mielestäni Silveri oli minun tarpeisiini nähden järkevämpi.
Ja pari Stevensin mallia. Eipä siinä pahasti mene pieleen kun ei ihan noihin halvimpiin sorru. Itse ajan täysjäykällä On-Onella nyt neljättä talvea enkä nyt tiedä paljonko paranisi jos vaihtaisi toiseen. Vähän on pyörää päivitelty. Renkaat, jarrut ja keula. Keulakin lähinnä sen takia että sai toimimaan kaksilla kiekoilla. Sopiva koko vaan ja sitten menoksi, en siirtäisi ensi talveen kun talvi ainakin omasta läskillä parasta ajoaikaa. Eipä ne uudet mallit juuri sen parempia ole ja jos hinta-laatua katsoo niin todennäköisesti huonompia.
Ääni Cubelle. Aika hyvä allrounderi ollut,ja varsin hyvin on kestänyt kovaakin ajoa. Maltilliset päivitykset riittää kun ottaa pro-mallin. Angle-setti,tanko ja satula piisasi mukavaan ajoon.
Kiitos paljon kaikille vastanneille! Taidan kallistua siihen, että pidän budjettia hieman tiukemmalla ja päädyn joko White 5Fat Prohon tai Scoop Singleen. Scoopin saa kuitenkin jo maaliskuussa. Dudea en jaksa toukokuuhun asti odottaa. Onko tuo Scoop jotenkin ratkaisevasti parempi kuin White 5Fat, että kannattaa odottaa? Ainakin vähän painavampi White on. Scoopin mukana tulevia renkaita joissain kirjoituksissa moititaan huonoiksi. Yleinen mielipide taitaa olla, että Scoopissa on paremmat osat ja sitä kautta parempi hinta/laatusuhde. Onko Whitessa joku ehdottoman huono komponentti verrattuna Scoopiin?
sporton.fi myy myös Silverback pyöriä. Heillä näyttäisi olevan varastossa Scoop Singleä.
Sen verran Singlen renkaista, että niillä pärjää varsin hyvin. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa niistä.
Näistä kallistuisin Scoopiin alla syyt:
Valmistajan mukaan 14.5 kg (white 15.5).
Scoopissa läpiakseli myös takana.
Scoopissa paremmat jarrut.
Scoopissa Shimanon vaihteet XT/slx hyvää tasoa.
Scoopi paremman näköinen
Scoopissa hiilikuitu haarukka.
Tuskin väärässä mutta eri mieltä
Ite koen 2x turhana: lisää painoa, lisää q-factoria, isot vaihteet jää käyttämättä. Vaihteiden välit tietty pienemmät kuten sanoitkin, mutta itelle riittänyt 1x11, vieläpä niin, että edessä 26T ja siltikin isoin vaihde vain alamäissä. Enemmän läskissä kaipaan pientä kuin isoa vaihdetta.
Kuten muuallakin todettua: kukin oman maun, tyylin ja maaston mukaan![]()
Omassa läski ssä 2x10, plussassa 1x11. Läskissä hitain välitys 22/42 joka on käytössä talvisin usein.. Tuntuisi, että samaan päästäkseen yhdellä rattaalla, jostain päästä joutuu antamaan tasoitusta. Plussaan taas välitys piisaa hyvin, kun ei sillä tule niin syvällä kynnettyä.
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
^Käytätkö koko skaalaa?
Omassa siis edessä 26T, takana 10-42. Että onhan tuo 22/42 vieläkin pienempi/kevyempi välitys.
Mikä 2x systeemissä minusta on turhaa, niin isoimmat vaihteet jää käyttämättä. Eli siis edelliseen listaan lisätäkseni, riippuu myös reisistä
Myönnettäköön, että yksi etu 2x on, että isolta etuselta saa nopeasti tiputettua pientä kehiin vs 1x "kelaat pakkaa". Tietty ennakointi auttaa aina.
Harvemmin tulee isompia käytettyä (koska tarttee vaan tiellä ja sitä tapahtuu harvoin) , vaan pienellä eturattaalla ei välitys riitä likikään. Toki, 11 Lehtisellä olisi varaa kasvattaa takapakkaa vielä isommaksi, niin eturataskin voisi olla himpun isompi. Kunhan toi paketti on lopussa, pohdin omalta osaltani vaihtoehtoja. Molemmissa on puolensa.
Mitäpä vielä?
Miten niin tyhmä kysymys??
Itse suosisin kyllä 1x systeemiä yksinkertaisuutensa vuoksi. Itsellä riittää välityksetkin oikein hyvin. Lisäksi voin omalta osaltani suositella Felt DD:tä, jota keskustelussa ei ole vaihtoehdoksi mainittu. Sopii ainakin omaan ajooni paremmin kuin trail-henkisempi Kona Wo.
Aika harvoin tosiaan olisi kaivannut isompaa eturatasta. Tai ei oikeastaan ollenkaan. Kyseeseen tulisi joku siirtymä tai maantieajo. Metsäreitillä ei ole koskaan käynyt mielessäkään. Sellainen reilu 30 km/h riittää kyllä metsässä ja pyörätiellä mihin tuolla yhdellä rattaalla kyllä pääsee jos kiire tulee.
Jyri
Samaa mieltä kyllä. 1x11 saa hyvin välitykset jompaan kumpaan päähän ajoja. Läskillä yleensä kai sinne möyrintäpuoleen. 1x12 tuntuu piisaavan sitte kivasti molempiin päihin kun eturatasta isontelee.
Mutta sinällään en näe 1x systeemiä must have jutuksi...paitsi että onhan se aika ihana ja zen![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Jatkampa minäkin vielä. 1x -setuppi, 11-46t-takapakka ja ovaali 26t -eturatas. Huiput polkemalla jotain 27 km/h, parempi vatkaaja menee varmaan helposti 30 km/h hetken matkaa. Keveintäkin välitystä tulee yleensä joka reissulla käytettyä, kun aina joku yllättävä pehmyt-osuus tulee eteen (pehmeää lunta, rapaa, suota), tai sitten jyrkempiä ylämäkiä. On mukavaa kun tällainen lahjatonkin voi keskittyä tasapainon hakemiseen ojasta noustessa kun välitykset riittää kompensoimaan lihasten puutetta.
Toisaalta pidän myös siitä, että pienellä eturattaalla koko takapakka on aktiivisesti käytössä, kaikkia vaihteita tulee käytettyä. XT-vaihdevipu paransi vielä käytettävyyttä, kun yhdellä painalluksella pääsee 4 vaihdetta kerralla pienempään, tai kaksi pykälää isompaan.
Pienestä päästä ne mullakin loppuu jos loppuu nuo välit, tuollainen 26t 11-46t olisi kieltämättä pikkupäästä parempi kuin tuo 2x10 tällä hetkellä jotta pitää asioita vielä pohtia joskus![]()
https://www.suomenurheilupyora.fi/ro...che-30-fatbike
Aavistuksen oudon näköinen viritelmä.
Mulla nykyisessä 1x11 vaihteistossa 26 ovaali ja 10-42 pakka. Just riittää molempiin päihin vaihteet, riippuen toki missä möyritään. Huippunopeus on täysin riittävä.
Edellisissä kahdessa läskissä oli 2x10 vaihteet ja vakiolla 36t eturattaalla jäi monta pykälää hyödyntämättä nopeasta päädystä. Pakat oli 11-36. Pienensin eturattaan 32t kokoon, eli edessä oli 22-32. Silti isoin vaihde oli turha, mutta isompaa ratasta tuli käytettyä enempi maastossa ja porras oli sit pienempi kun tiputti pikkurattaalle.
Jaguar Mummopyörä vm.1950
Pole Taiga SnowTrail
Tuli sellainen fiilis että voisi kokeilla läskipyöräilyä. Eli etsinnässä vähän eri budjetilla kuin edellisellä kysyjällä. Alle tonni olisi käytettävissä. Onko tuossa hintaluokassa järkeviä vaihtoehtoja? Ei saisi tonnia painaa ja mekaaniset levarit ei ole vaihtoehto. Jälkeenpäin osien vaihtaminen ei ole ongelma mutta pitäisi olla ajettavissa ostokunnossa.
Kirjanmerkit