ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 80 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 70 78 79 80 81 82 90 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.371 - 2.400 / 4424

Aihe: viimeisin harkintasi?

  1. #2371
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^mitäs tollaset softat kustantaa?
    Volvolla ainakin noin 1100-1200 eurolla saa softat ja hilppeet että laitos on sit 100% laillinen (sisältää katsastusmaksut). Tosin ei ne Polestar ohjelmoinnit muistaakseni ihan noin isoja tehonnousuprosentteja lupaa mihinkään malliin. Aikaisempaan D4:seen kannatti mutta tähän uusimpaan moottorimalliin itsellä ei kannata kun ei tule kuin muutama hepo lisää, ei edes kymmeniä. On vissiin jo "optimoitu" softa valmiiksi tehtaalla ettei asiakkaan tarvii vaivautua. Ja tuohon entiseen D4:seenkin oli kyseenalainen kannattavuus kun tuli sit vaihdettua auto kuukauden päästä optimoinnista. Meni rahat niin sanotusti murrin perseeseen.

  2. #2372
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Märkäpuku.
    Ei aika kulu; me kulumme.

  3. #2373
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    On vissiin jo "optimoitu" softa valmiiksi tehtaalla ettei asiakkaan tarvii vaivautua.
    Itseasiassa Volvon koneet ovat kohtuullisen hyviä virityskohteita koska ovat lähtökohtaisesti "aliviritteisiä" suhteutettuna mekaanisiin ratkaisuihin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #2374
    Jopotuinen Guest
    ^ Veronkiertoa!

  5. #2375
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Tai modulaarista tuotantoa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #2376
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Itseasiassa Volvon koneet ovat kohtuullisen hyviä virityskohteita koska ovat lähtökohtaisesti "aliviritteisiä" suhteutettuna mekaanisiin ratkaisuihin.
    Joo, ne pienemmän pään moottorit (D2,D3 ja D4). Niistä saa ohjelmalla suht hyvin puristettua isoveljen verran tehoja. Ja sama varmaan bensakoneissa. Mutta sit taas D5 ja T6:ssa ei softa enää paljoa tuokaan lisää kun tehtaalla jo ilmeisen kohdalleen tehot säädetty softalla. Tai en tiedä D5:sta mutta näin ainakin tuon T8:n pohjalla pyörivästä T6:sta. En tiedä tosin sitten että jos käyttää jotain muuta virisoftaa mitä Volvon omaa Polestaria, jotta alkaako nekin sitten jostain D5:sta tai T6:sta antaa paljonkin enemmän vielä tehoja. Mutta Volvo takaa noiden Polestar softien kanssa että takuu säilyy autoissa täysin ja antavat tarvittavat paperit että voi käydä katsastuskonttorilla hakemassa hyväksyntäleimat muutoskatsastuksesta jolloin auto on 100% laillinen edelleen. Mitä se ei noiden muiden virityspajojen kohdalla liene.

    Ontopic: Kovanen vai normitaksi. (offt: normitaksiin päädyin kun Kovasen taso laskenut kuin lehmän häntä joten turha odotella kyytiä turhaan pitempään mitä normitaksilla tullen)

  7. #2377
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Esimerkkinä BSR tarjoaa D5 (VEA) koneesta 290hp tehoja. T5, T6 ja T8 ovat vielä julkaisematta, aika näyttää mitä näistä saadaan pihalle. T3 ja T4 koneista tarjoillaan ihan kivoja tehonnostaja; sen perusteella isommistakin olisi lupa odottaa suuria. Kolmansien tahojen softallahan takuu menee, jos asiasta jää kiinni. Orkkissoftan pystyy palauttamaan ongelmatilanteessa ohjainlaitteeseen tarvittaessa. En tiedä saako sieltä silti irti tiedon että softaa on vaihdeltu/muutettu jne. Ehkä saa, mutta ei se ainakaan tavalliselle asentajalle edes merkin omalla diagnoosilaitteella selviä.

    Laillisuusaspekti ja muutoskatsastus on vähän niin ja näin, lähinnä kiinnijäämisen riskin kautta ajatellen. On totta ettei auto ole enää laillinen jos sen tehoa on nostettu alkuperäisestä. Tosin pelkällä ohjelmistolla tehdystä muutoksesta ei voi jäädä kiinni katsastuksessa muutoin kuin itse avaamalla turpansa. Oikein tehty viritys ei muuta katsastuksessa mitattavia pakokaasupäästöjä, eikä virisofta näy katsastusmiehen OBD-testerillä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  8. #2378
    Blackborow Guest
    Ajaako joku vielä dieselillä

  9. #2379
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Miksi ei ajaisi? Käyttövoimavero tulee kuitattua melko pienellä vuotuisella ajosuoritteella.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  10. #2380
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.539
    Ja kun poistaa takapenkit mahtuu fillarit kyytiin ja vero pienenee pakettiautoksi rekisteröitynä. Mutta eikö tuollainen viritys onnistu näppärältä kotihakkerilta halvemmalla?

  11. #2381
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ajaako joku vielä dieselillä
    Mun vaihtoehdot on: vapaastivalittava omakustanteinen tai firman sponsoroima nokivasara. Eli ajan dieselillä.

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  12. #2382
    jarit Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ajaako joku vielä dieselillä
    Totta ihmeessä. Dieselin tarjoama teho/vääntö on hyvää tasoa, polttoainekustannukset ovat alhaiset. Lisäksi se on ilmastoystävällinen vaihtoehto matalien hiilidioksidi päästöjensä vuoksi. 2.0L, 190Hp, 400nm vääntöä, kulutus alle 5.4l /100km. CO2 128g/km, ja kaikki nuo lukemat automaatilla nelivedon kanssa.
    Käyttövoimavero on ihan toinen juttu, mutta sen sietää kun kaikki muut asiat tuossa paketissa ovat kunnossa. No brainer, ei tässä ole mitään harkittavaa.

  13. #2383
    tempokisu Guest
    Käydäkö ollenkaan äänestämässä? kaikki ehdokkaat on rikkaita ja Haavistokin tuossa leveilee miljoonatalollaan. pyh. "Kansa haluaa Haaviston toiselle kierrokselle" - kuka haluaa?
    Tai jos äänestäisi ihan piruuttaan sitä ehdokasta jonka vaalikone mulle valitsi

  14. #2384
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Käyttövoimavero tulee kuitattua melko pienellä vuotuisella ajosuoritteella.
    Miten sen nyt ottaa. Aamulla bussimatkan aikana vakoillessa polttoaineen hinnat eräällä ohiajetulla Shellillä: Diesel 1.365e, 95:nen 1.445e.

    Jos nyt otetaan että ero olisi 0.1e/L, 450e vuotuisen käyttövoimaveron pitäisi ajaa 81818 km ennenkuin olisi tuo pelkkä 450e
    kuitattu (oletetaan että keskikulutus olisi 5.5L/100km). Vai laskinko väärin? Mielestäni 82tkm ei ole "melko pieni" vuotuinen ajosuorite.

  15. #2385
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Miten sen nyt ottaa. Aamulla bussimatkan aikana vakoillessa polttoaineen hinnat eräällä ohiajetulla Shellillä: Diesel 1.365e, 95:nen 1.445e.

    Jos nyt otetaan että ero olisi 0.1e/L, 450e vuotuisen käyttövoimaveron pitäisi ajaa 81818 km ennenkuin olisi tuo pelkkä 450e
    kuitattu (oletetaan että keskikulutus olisi 5.5L/100km). Vai laskinko väärin? Mielestäni 82tkm ei ole "melko pieni" vuotuinen ajosuorite.
    Et huomioinut säästynyttä polttoaineen määrää.

  16. #2386
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    ^Aika moni bensalaitos menee samaan varmaankin nykyään jo, ja päinvastoin, moni kiisseli kuluttaa sekalaisessa ajossa enemmän. Diisseli kyllä nykyään saaaaakelin kallista kun on melkein jo 95:sen bensan hintaista, se täytyy kyllä sanoa vaikken itse diisseliä käytäkkään (98 on valintani (tai sähkö tolpasta)).

    Mutta summa summarum, jos laskin oikein, ei ole kellään normipälliäisellä mitään järkeä ostaa diisseliä ainakaan polttoaineen kulutuksen halpuuden perusteella.

  17. #2387
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    ^Aika moni bensalaitos menee samaan varmaankin nykyään jo,...
    Nopea vilkaisu muutaman automerkin nettisivuille paljastaa keskiluokkaisen bensavehkeen naukkaavan 35-50% enemmän litroja, kun verrokkiparina on vastaavantehoiset bensa ja diesel. Tuollainen ero tasottuu noin 20 tkm ajolla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #2388
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Meidän perhe osti juuri 2008 vuoden diesel farkku Golfin. Hieman vanhempi edellinen auto Ford Mondeo vei bensaa n. 2 litraa enemmän. Aika järhetöntähän oli tosiaan vaihtaa. n. 15000tkm ja verot kuitattu.

  19. #2389
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    356
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Nopea vilkaisu muutaman automerkin nettisivuille paljastaa keskiluokkaisen bensavehkeen naukkaavan 35-50% enemmän litroja, kun verrokkiparina on vastaavantehoiset bensa ja diesel. Tuollainen ero tasottuu noin 20 tkm ajolla.
    Oma henk.koht. kokemus on, että dieselit normaalisti pääsevät lähemmäksi normikulutusta ja myös pysyvät siinä. Nykyinen VAG-diesel syö aina n. 6 l/100km naftaa (valmistaja ilmoittaa 5l/100km), olkoot ajo kaupunkia, sekalaista tai maantietä. Hieman ehkä desimaalin jälkeinen luku muuttuu. Edelliset bensaturbot söivät kaikkea mahdollista 6-10l/100km välillä, vaikka ajoprofiili on aivan sama. Ja kulutukset tässä siis laskettu tankillisista.

  20. #2390
    noniinno Guest
    Dieseleissä on niin rajusti ympäristöä säästävää tekniikkaa, että muutamaa vuotta vanhempaa nokivasaraa en ostaisi. Takuuajan päättymisen jälkeen vähemmän houkuttelevia härveleitä.

  21. #2391
    Viuh Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Dieseleissä on niin rajusti ympäristöä säästävää tekniikkaa, että muutamaa vuotta vanhempaa nokivasaraa en ostaisi. Takuuajan päättymisen jälkeen vähemmän houkuttelevia härveleitä.
    Kuin myös bensakoneissa. Ja sähköautoissa on järjettömän hintaiset akut, ja hybrideissä sitten tietysti yhdistelmä kaikista ongelmista.

  22. #2392
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kaverilla 2009 vm. Paremman pään auto, josta petti moottori juuri äskettäin. Merkkiliikkeen hinta vaihto moottorille vetää hiljaiseksi, sillä saisi 10 mun vanhaa koslaa, joka yhä vaan kulkee.. Ja kyseessä bensakone. Luultavimmin keksimmä halvemman vaihtoehdon.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  23. #2393
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viuh Katso viesti
    Kuin myös bensakoneissa. Ja sähköautoissa on järjettömän hintaiset akut, ja hybrideissä sitten tietysti yhdistelmä kaikista ongelmista.
    Bensakoneista puuttuu kuitenkin kusisysteemit toistaiseksi ja niihin ei tartte pahemmin vaihdella ruiskusuuttimia jne.

  24. #2394
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    ^Aika moni bensalaitos menee samaan varmaankin nykyään jo, ja päinvastoin, moni kiisseli kuluttaa sekalaisessa ajossa enemmän. Diisseli kyllä nykyään saaaaakelin kallista kun on melkein jo 95:sen bensan hintaista, se täytyy kyllä sanoa vaikken itse diisseliä käytäkkään (98 on valintani (tai sähkö tolpasta)).

    Mutta summa summarum, jos laskin oikein, ei ole kellään normipälliäisellä mitään järkeä ostaa diisseliä ainakaan polttoaineen kulutuksen halpuuden perusteella.
    Sinä lasket niillä ilmoitetuilla kulutuksilla. Oikeastihhan ero kulutuksessa on edelleen iso bensa/diesel autojen välillä. Minulla on nyt ajossa vanhempi s80 volvo, ja tuo syö kyllä liki 5l vähemmän dieseliä mitä vastaava bensa versio. Samaa katseltiin kaverin uudehkosta 500 sarjan bemarista. Varsinkin kaupunkiajossa ero on julma.

  25. #2395
    jarit Guest
    ^just noin. Nykyaikaisess dieselissä kaupunki ja maantie kulutuksen ero on pieni. Olen ihmetellyt juuri nykyistä 2015 ja edellistä 2011 dieseliä. Sama auto, sama mosa uudempana versiona, molemmat neliveto automaatteja. Kulutusero noiden välillä on 2-3desiä /100km , uudemmalla vähemmän eli kehitystä on tapahtunut. Samalla teho on noussut 5Hp. Toki viripajalla tuosta vielä kaivettaisiin lisää tehoja, mutta sitten se ei mene enää Euro6 päästönormeihin. Alle 5v ikäiset dieselit on oikeasti hienoja laitteita.

  26. #2396
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Bensavehkeet tuntuu rankaisevan juoppoudella raskasjalkaista kuljettajaa dieseliä enemmän. Samoin, jos aletaan hinailemaan jotain suurempaa, tosin tuossakin on melkoisia eroja merkkien välillä.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  27. #2397
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viuh Katso viesti
    Kuin myös bensakoneissa. Ja sähköautoissa on järjettömän hintaiset akut, ja hybrideissä sitten tietysti yhdistelmä kaikista ongelmista.
    Vuosien mittaan alla on ollut isoa ja pientä bensakonetta, samoin isoa ja pientä dieseliä. Kaikissa on ollut omat ongelmansa ja kaikki ovat syöneet tolkuttomasti rahaa. Ilmeiseti nykyiseen hybridiin on saatu sen verran sopivasti yhdisteltyä nuo ongelmat, että ne kumoavat toisensa. Pieni kulutus, pienet käyttömaksut, halvat huollot, toimintavarma tekniikka, tilaa saman verran kuin edellisessa citymaasturissa... ja rahaa on jäänyt aiempaa enemmän pyöräilyharrastukseen.

    Oman merkin malliston suosittu farkku muuten vie dieselinä 4.2l/100km ja hybridinä 3.9l//100km. Suorituskyky molemmissa likimain sama. Käyttömaksuissa on satasien ero dieselin harmiksi. Onhan hybridi toki 700€ kalliimpi ostohinnaltaan.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  28. #2398
    Jopotuinen Guest
    Heh!
    Mää painelen edelleen jo yli 20 v kokemuksella tällä samalla SAAB 9000. 2017 ainoat huoltokustannukset oli uudet kesärenkaat, nekin 250 € alle pyöräytettynä. Edellisenä vuonna pakoputken kannatinkumeja, kun ajoin huomaamatta kovin hidastetöyssyn yli (tähystelin tapani mukaan huolellisesti sivuille, jotta onko suojatielle pyrkijöitä, enkä huomannut töyssyä suoraan edessä).

    Äänetön kabiini, junan vakaa kulku, über mukava jakkara, myös äärioloissa tehokkaasti näpelöimättä samoilla asetuksilla kesät/talvet toimiva HVAC, eikä huolta korroosiosta. Tähän ei moni uusikaan auto pysty.

    Autoa ei tartte myöskään juurikaan korjata, koska siinä ei juurikaan ole korjattavaa.

    Ympäristöystävällinenkin se on. TM:n Lontoossa tekemien mittausten mukaan, tämän edistyksellisen vähäpäästöisen moottorin pakoputkesta ulos virrannut ilma oli puhtaampaa, moottoriin sisään virrannut ilma.
    Ko. artikkeli löytyy kassakaapistani.

    Ja kyllä, Saabismi ON hieno sairaus!

    Harkinta: Vaihtaisiko jo auton uuteen? (Ei kannata)

  29. #2399
    noniinno Guest
    Hybridihän on perinteisesti fillarifoorumin kestosuosikki. Ei vaan, sellaisen minäkin ostaisin. En vaan tiedä, miten sopivat kärryveturiksi..?

    Ja kyllä, työkaverilla on vuosituhannen vaihteen saappi, ja on kyllä ihme vehje mitä tulee valmistuksen laatuun, kyytiin ja tehoon. On kyllä luottopeli. Jos nyt vähän soppa maistuu, mutta sehän on köyhien ongelma.

  30. #2400
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Basisti ostaa bensaa aina 20 e. setelillä ja sanoo bensan maksavan aina saman verran!

    Ymmärrän hyvin Saabisteja, kun ajan myös pian 20v. täyttävällä ruotsalaisautolla, V70, automaattivaihteet, automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin, ajotietokone, luottohuoltomies kehuu, mittarissa vasta 360 tuhatta, paljon seisoo, mutta kun tielle pääsee ei kyydit parane vaikka uuteen nousis. Pyörä sopii kokonaisena sisälle, ei jää mitään toiveita vaille...😁

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •