HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 32 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 1541

Aihe: FTP:si

  1. #931
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Paino vaihtelee 78-80 kilon haarukassa, en vilkaissut mikä oli tämän päivän luku. Eli toisin sanoen olen juuri 4,0W/kg paikkeilla, päivästä riippuen joko alla tai vähän yli.

    Ikää muistaakseni 31. Sen takia olin jo valmis luopumaan mitattavasta kehityksestä vuosi sitten, kun eihän voima- ja nopeusominaisuudet enää kehity yli 27 vuotiailla. Mutta näköjään piilevää potentiaalia on jäljellä edelleen. 40:n kriisiä odotellessa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #932
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    ^Nuori mies vielä, joten älä ihmettele, jos määrätietoisella harjoittelulla tuo 350 wattia ilmestyy mittareihin kolmevitosena.

  3. #933
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    ^Nuori mies vielä, joten älä ihmettele, jos määrätietoisella harjoittelulla tuo 350 wattia ilmestyy mittareihin kolmevitosena.
    Minä pystyin ajamaan tuolla +300w teholla jo viime kesänä aika pitkään, sitten huomasin wattimittarin näyttävän liikaa. Nyt joutuu vähän taas treenaamaan välillä noissa mittareiden näyttämissä voi olla isojakin eroja. Mutta kyllä se tästä kevääseen mennessä kohenee. Jo nyt huomaa parantuneen peruskunnon ja lihaskestävyyskin on mennyt kivasti eteenpäin. 6h peekoota menee kivuttomasti, eivätkä 4x20min sweetspotit tunnu ollenkaan pahoilta kohtuu matalallakaan kadenssilla.

    Ja siis ajattelin kyllä saavuttaa 4.5-5w/kg tehon vielä yli 40 vuotiaanakin. Ei sen 70kg painolla pitäisi olla mahdotonta.

  4. #934
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498

    FTP:si

    [QUOTE=

    Ja siis ajattelin kyllä saavuttaa 4.5-5w/kg tehon vielä yli 40 vuotiaanakin. Ei sen 70kg painolla pitäisi olla mahdotonta.[/QUOTE]

    ^On se mahdollista myös yli 75 kiloiselle ja 50+ vuosilla. Kävin loppukesästä hetken aikaa 4,5 W/kg paremmalla puolella, parin vuoden strukturoidulla harjoittelulla. Se lämmitti ja motivoi kyllä kummasti.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  5. #935
    Ehkä pahin este kehitykselle on se mieli, joka sanoo ettei voi kehittyä vaikka kropasta irtoisi vielä.

  6. #936
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Jokunen reippaampi treeni on tullut sisällä tehtyä ja ihan ok w/kg lukemiakin on tullut. Kroppa on alkanut siinä määrin antamaan merkkiä että olisi syytä tehdä rauhallisempia treenejä ja jättää urheileminen muille. Voisin sanoa että olen ottanut useaan otteeseen kropasta irti sen minkä sillä hetkellä saa, ei ole välttämättä ihan järkevää hommaa aina ollut.

  7. #937
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Vomax asettaa sen ylärajan ja sitäkin voi vähän nostaa. Loput on sitten itestä kiinni. Ftp ei vaan nouse, jos ei hilaa aerokynnystä samalla ylös. Itellä ikää kesällä 55v ja 4.7-4.8w/kg on tavoite.

  8. #938
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Alan kyllä pikkuhiljaa uskomaan pitkien lenkkien tehoon. Noilla saa varmasti hilattua kuormitusta ylös, ilman että kroppaan kertyy liikaa väsymystä. Lopputuloksena jaksaa sitten ajaa kovempia vomax treenejä viikolla. Tänä aamuna oli eilisen +6h lenkin jälkeen tosi skarppi olo. Pitää kyllä yrittää ajaa pidempi lenkki joka vknloppu, jos vaan pysyisi kovat pakkaset poissa. Nyt alan muuttaman noita viikon peräkkäisiä sweetspot treenejä vähän kerrassaan kovemmiksi. Aivan kokonaan en kyllä noista sweetspoteista luovu, koska en näytä pääsevän koskaan sinne salille. Pitkä pk, vomax ja puntti olisivat varmasti se oikea vaihtoehto.

  9. #939
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Ajoit sen siis pihalla. Aattelin jo hetken että kuuden tunnin lenkki trainerilla

  10. #940
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Ajoit sen siis pihalla. Aattelin jo hetken että kuuden tunnin lenkki trainerilla
    Joo Nyt yllättäen sain jostain motivaatiota lähteä ulos ajamaan. Pari pitkää ajanut peräkkäisinä lauantaina. Ei kyllä uskoisi, että ulkona ajaminen voisi olla kivaa nollan molemmin puolin olevissa keleissä, veden ja rännän seassa. Mutta kyllä se vaan on.

  11. #941
    Laittakaas gurut nyt järkevä laitteisto kompinaatio näytille millä treeneistä saisi tarvittavaa dataa ulos.
    Tehoreenit pitäisi saada käyntiin ja tulokset hurjaan nousuun ensi kesäksi.
    Tarkoituksena olisi ajaa maastossa XCM:ää ja tietty mahdollisimman kovaa

    Tuossahan taitaa tuo wattimittarin käyttö nousta isoon arvoon ja syke perusteisen mittaamisen saa heittää romukoppaan.
    Ja olisihan tuolla "helppo" seurata kehittymistäkin, jos sitä sattuisi tulemaan.

    tehojen mittaaminen tuntuu olevan vain sairaan kallista.
    Onko tähän olemassa mitään budjetti ratkaisua mikä ei nouse kokonaisen fillarin hintoihin

    traineri 300+€ tai
    kammet 500+€ tai
    keskiö 500+€ + kammet
    Lisäksi järkevä mittari, nykyinen ambit2:nen taitaa tukea ant+:aa, joten jotain tuosta näkisi.
    +softa trainerille.... jokin motivaatiota lisäävä olisi tarpeen jos sisällä joutuu pyörittämään.

    Mielekkäintä olisi saada rakennettua tuo kompinaatio maasturiin, jotta siitä olisi myös ulkona iloa.
    Maantiefillari voisi tulla kysymykseen jos hinta on selkeästi halvempi, ajaa sitten talvella jollain halvalla trainerilla nuo reenit?
    Kesällä reenit haluaisi ajaa kuitenkin ulkona.

    Ideoita, helppia, lahjoituksia?

  12. #942
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    615
    Elite Turbo Muin Smart B+ on nykyään alle 500 e. Sen tehomittaus ei ole absoluuttisen tarkka, mutta koherentti se on, ja riittää sisätreenaukseen. Ampuu bluetoothilla tehon suoraan älypuhelimeen. Puhelimeen aplikaatioksi Trainerroad.

    Turbomuiniin kiinni sopiva pakka ja pyörä. Jos on fillarissa läpipulttiakseli, kannattaa tsekkailla yhteensopivuus huolella.

    Ambit2:lla voit seurata sykkeitä, mutta kätevämpi ehkä käyttää pelkkää sykepantaa ja yhdistää sekin luuriin ja Trainerroadiin, koska Suunnon pannat ampuu bluetoothia eikös.

    Ulkona ajelet sitten tekniikkatreenit ja pitkät peekoot, niissä ei tarvitse watteja.

    Tällä reseptillä itse sain selvän tasonnoston aikaiseksi. Oli yksinkertainen ja edullinen reitti tehoperusteiseen, tavoitteelliseen ja kontrolloituun treeniin.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  13. #943
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti liidi Katso viesti
    Laittakaas gurut nyt järkevä laitteisto kompinaatio näytille millä treeneistä saisi tarvittavaa dataa ulos.
    Tehoreenit pitäisi saada käyntiin ja tulokset hurjaan nousuun ensi kesäksi.
    Tarkoituksena olisi ajaa maastossa XCM:ää ja tietty mahdollisimman kovaa

    Tuossahan taitaa tuo wattimittarin käyttö nousta isoon arvoon ja syke perusteisen mittaamisen saa heittää romukoppaan.
    Ja olisihan tuolla "helppo" seurata kehittymistäkin, jos sitä sattuisi tulemaan.

    tehojen mittaaminen tuntuu olevan vain sairaan kallista.
    Onko tähän olemassa mitään budjetti ratkaisua mikä ei nouse kokonaisen fillarin hintoihin

    traineri 300+€ tai
    kammet 500+€ tai
    keskiö 500+€ + kammet
    Lisäksi järkevä mittari, nykyinen ambit2:nen taitaa tukea ant+:aa, joten jotain tuosta näkisi.
    +softa trainerille.... jokin motivaatiota lisäävä olisi tarpeen jos sisällä joutuu pyörittämään.

    Mielekkäintä olisi saada rakennettua tuo kompinaatio maasturiin, jotta siitä olisi myös ulkona iloa.
    Maantiefillari voisi tulla kysymykseen jos hinta on selkeästi halvempi, ajaa sitten talvella jollain halvalla trainerilla nuo reenit?
    Kesällä reenit haluaisi ajaa kuitenkin ulkona.

    Ideoita, helppia, lahjoituksia?
    En tunne MTB puolta juuri ollenkaan, mutta Power2max:lla on ainakin tarjolla useita vaihtoehtoja MTB-mallin pyöriin, jos sattuu löytymään omiin kampiin yhteensopiva malli niin siinä voisi säästää (https://www.power2max.de/europe/en/).

    Jos tulee hommattua tehomittari niin silloin vastaavasti trainerissa voi halvemmallakin (esim. CycleOpsin Jet Fluid). Vaihtoehtoja toki riittää hintaskaalan molempiin päihin, jolloin pitää laittaa puntariin smart-ominaisuuksien arvo, vastusskaala, suoraveto, yms. Jos taas tehomittaria ei hommaa, niin silloin kannattaa mielestäni satsata siihen, että traineri mittaa tehoa ainakin jokseensa luotettavasti (Kurt Kineticin Road Machine varmaan halvimpia vaihtoehtoja, jolla vielä aika hyvä toistettavuus ja luotettavuus).

  14. #944
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    FTP:si

    Itsellä Dudessa nämä (akseli vaihdettuna läskin keskiölle sopivaksi), eikä moitittavaa. On Ant+ sekä BT Smart.

    Taitaa olla tuohon hintaan kustannustehokkain malli, jos suoraan (maasto)pyörään tulevia vaihtoehtoja miettii.

    https://en.hollandbikeshop.com/sram/...tor-bl-462018/

  15. #945
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Elite Turbo Muin Smart B+ on nykyään alle 500 e. Sen tehomittaus ei ole absoluuttisen tarkka, mutta koherentti se on, ja riittää sisätreenaukseen. Ampuu bluetoothilla tehon suoraan älypuhelimeen. Puhelimeen aplikaatioksi Trainerroad.

    Turbomuiniin kiinni sopiva pakka ja pyörä. Jos on fillarissa läpipulttiakseli, kannattaa tsekkailla yhteensopivuus huolella.

    Ambit2:lla voit seurata sykkeitä, mutta kätevämpi ehkä käyttää pelkkää sykepantaa ja yhdistää sekin luuriin ja Trainerroadiin, koska Suunnon pannat ampuu bluetoothia eikös.

    Ulkona ajelet sitten tekniikkatreenit ja pitkät peekoot, niissä ei tarvitse watteja.

    Tällä reseptillä itse sain selvän tasonnoston aikaiseksi. Oli yksinkertainen ja edullinen reitti tehoperusteiseen, tavoitteelliseen ja kontrolloituun treeniin.

    Tämä kuulostaa varmaan helpoimmalta tavalta.
    ajelee RR:llä sitten nuo traineriajot.

    Oma Ambitti ei puhu vielä bluetoothia

    kammissa vähän pelottaa, että paskoo ne jonnekin kivikkoon.

    Ohan tää haastavaa, kun ei sykkeellä pärjää tässä pyöräilymaailmassa

  16. #946
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti liidi Katso viesti
    Ohan tää haastavaa, kun ei sykkeellä pärjää tässä pyöräilymaailmassa
    Taitaa suurin osa suomessa ajaa/treenata sykepohjaisesti, varsinkin maastossa. Ja pärjäävät hyvin.

    Itse aloitin pyöräilyn vasta pari vuotta sitten ja siitä noin vuosi takana tavoitteellisempaa harjoittelua. Laitoin tuon tehomittarin, kun yritän paikata menetettyä nuoruutta ja aikarajoitteisuuskin kiusaa nelikymppistä setämiestä Ja vakavasti puhuen, olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen siirtyessäni tehoperustaiseen harjoitteluun ja sen tuomiin tuloksiin.

  17. #947
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Ei se wattikampi taida maastopyörässä olla tarpeellinen, jos ajat tehoperusteiset treenit trainerilla ja nautiskelet kesällä vaan kasvaneesta kunnosta ja ajat maastossa, etkä hiekka/asfaltti teillä. Kivahan se tietenkin olisi, mutta ei siitä saa niin paljoa irti, mitä kadulla ajaessa.

    Traineria vaan sillä rahalla minkä siihen haluaa sijoittaa

  18. #948
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    et tarvi wattimittausta päästäksesi kuntoon. Suomen fillaristit oli 70-80l paljon kovempia kuin nyt ja olikohan edes sykemittaria. Tehotreenit voi treinerillä tehdä ihan hyvin ilman wattien mittausta ja kehitystähän voi mitata siinäkin kun nopeus tms muuttuu. Sitten kun ei tarvitse pohtia mitä mittarit maksaa, niitä voi hankkia vaik joka fillariin, ei niistä haittaakaan ole.

  19. #949
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja siis ajattelin kyllä saavuttaa 4.5-5w/kg tehon vielä yli 40 vuotiaanakin. Ei sen 70kg painolla pitäisi olla mahdotonta.
    Ei se välttämättä ole edes kovan työn takana. Mä olen melko myöhäisherännäisenä ryhtynyt tehopohjaiseen treeniin pari vuotta sitten, ja oon siinä samalla saanut motivoitua itseni treenaamaan ylipäänsä ympäri vuoden. Kuluneena kesänä kynnysteho oli noin 4,5 W/kg, ja vyötäröllä oli kyllä helposti se 10 %-yksikköä, joka erottaa maagisesta 5 W/kg -tasosta. Se on mullakin ollut jonkinlainen leikkimielinen tavoite.

    En siis ole ikinä hirveästi yli 300 tuntia ajanut vuoteen, ja 40 vuoden rajapyykki lähestyy uhkaavasti. Mutta sikäli kun tässä vain harrastellaan en tiedä kannattaako iästä ruveta puhumaan mitään ainakaan ennen 50 ikävuotta. Muut kondista rajoittavat tekijät ovat paljon merkittävämpiä.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  20. #950
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    et tarvi wattimittausta päästäksesi kuntoon. Suomen fillaristit oli 70-80l paljon kovempia kuin nyt ja olikohan edes sykemittaria. Tehotreenit voi treinerillä tehdä ihan hyvin ilman wattien mittausta ja kehitystähän voi mitata siinäkin kun nopeus tms muuttuu. Sitten kun ei tarvitse pohtia mitä mittarit maksaa, niitä voi hankkia vaik joka fillariin, ei niistä haittaakaan ole.
    Tämä on aika terävä kaksiteräinen miekka. Olin itse ennen tehomittarin hankintaa varmaan aika hukassa sen suhteen, miten pitäisi harjoitella jos haluaa kehittyä. Eikä sitä oppinut tehomittarin hankkimalla. Nyt kun sitä on käyttänyt neljä vuotta, tallentanut kaiken sen tuottaman datan ja samalla ohessa opiskellut tehoperusteisen harjoittelun perusteita osakokonaisuuksineen, voisin nyt luopua mittareista ja ajella halutessani täysin luomuna. Tuntuu siltä, kuin olisi tankannut neljässä vuodessa tietopääoman joka olisi saattanut vaatia 20 vuotta ilman apuvälineitä.

    Jos haluaisi edelleen kehittyä, pitäisi vaan huolehtia että viikossa kertyy 8-10 tuntia ja kaiken muun pitäisi olla erittäin kevyttä, mutta yhtenä päivänä viikossa pitäisi ajaa täysiä ja maksimissaan tunti. Jäisi siinä edelleen kaipaamaan pettämätöntä suorituskyvyn seurantaa, mutta voisi periaatteessa ajaa ilmankin ja kehittyä. Ja tällaiselle analyyttiselle ihmiselle harrastaminen sekä tavoitteiden asettelu muuttuisi hieman tylsemmäksi.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #951
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Itsellä Dudessa nämä (akseli vaihdettuna läskin keskiölle sopivaksi), eikä moitittavaa. On Ant+ sekä BT Smart.

    Taitaa olla tuohon hintaan kustannustehokkain malli, jos suoraan (maasto)pyörään tulevia vaihtoehtoja miettii.

    https://en.hollandbikeshop.com/sram/...tor-bl-462018/
    Onko sinulla kauan ollut toi käytössä?
    Maantiepyörässä mulla on Quarqin mittaus, ja usein funtsinut että ihan vaan mielenkiinnosta se olis mukava maastopyörässäkin.
    Mitenköhän toi kestää pidemmän päälle jatkuvaa kampien kiviin kolahteluja tarkkuuden kärsimättä?

  22. #952
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Mitenköhän toi kestää pidemmän päälle jatkuvaa kampien kiviin kolahteluja tarkkuuden kärsimättä?
    Koska venymäliuskat on rataskeskiössä ja rataskeskiö on kiinni kampiakselin päässä, kuten kampikin, en oikein usko iskujen vaikuttavan mittaustarkkuuteen. Mutta maastossa on tietysti aina helpompi tuhota kammet kokonaan, jos vaikka polkimen vastakierre korkkaa hiilikuidusta kunnon iskun seurauksena tms. Toinen juttu on tietysti iskut rattaaseen, josta voima välittyy näppärästi rataskeskiöön.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  23. #953
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Tämä on aika terävä kaksiteräinen miekka. Olin itse ennen tehomittarin hankintaa varmaan aika hukassa sen suhteen, miten pitäisi harjoitella jos haluaa kehittyä. Eikä sitä oppinut tehomittarin hankkimalla. Nyt kun sitä on käyttänyt neljä vuotta, tallentanut kaiken sen tuottaman datan ja samalla ohessa opiskellut tehoperusteisen harjoittelun perusteita osakokonaisuuksineen, voisin nyt luopua mittareista ja ajella halutessani täysin luomuna. Tuntuu siltä, kuin olisi tankannut neljässä vuodessa tietopääoman joka olisi saattanut vaatia 20 vuotta ilman apuvälineitä.

    Jos haluaisi edelleen kehittyä, pitäisi vaan huolehtia että viikossa kertyy 8-10 tuntia ja kaiken muun pitäisi olla erittäin kevyttä, mutta yhtenä päivänä viikossa pitäisi ajaa täysiä ja maksimissaan tunti. Jäisi siinä edelleen kaipaamaan pettämätöntä suorituskyvyn seurantaa, mutta voisi periaatteessa ajaa ilmankin ja kehittyä. Ja tällaiselle analyyttiselle ihmiselle harrastaminen sekä tavoitteiden asettelu muuttuisi hieman tylsemmäksi.
    Komppaan. Treenasin semitavoitteellisesti pari vuotta sykemittarilla ja nyt kun toiset pari vuotta on tullut kokemusta lisää tehomittarilla, se sykemittari tuntuu lähinnä turhakkeelta. Tehomittarin kanssa oppinut miltä tietyn tehoinen treeni tuntuu. Sykemittarin kanssa ei tuollaista tapahtunut. Päinvastoin se saattaa peittää lyhyet tehopiikit kokonaan ja sitä tuudittautuu luulemaan että tässä vedetään tasatehoista harjoitusta. Vasta wattimittari paljasti että tulee vedettyä helposti 150%+ FTP:stä jokaisessa pienessä ylämäessä täällä Uudellamaalla. Oma syke myös riippuu paljon lämpötilasta ja muista ympäristötekijöistä. Nykyään sykemittari jää ulkona pyöräillessä kotiin. Sisällä sillä on arvoa pitkän aikavälin serantaan kun trainerilla olosuhteet ovat stabiilimmat.

    Paljon harjoitteleva ja kokenut (kuten vaikka ne 80-luvun oletettavasti jumalattomassa kunnossa olevat) oppii tuntemaan miltä tietty teho tuntuu. Meille uudemmille harrastelijoille omien kokemusten mukaan tehomittari on niitä ehdottomasti hyödyllisimpiä apuvälineitä johon rahansa voi laittaa.

    Sent from my SM-G900F using Tapatalk

  24. #954
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Mitäs sillä on väliä jos tulee tehopiikkejä eikä ole tasatehoinen? Ihan puhtaan rasvahommelin allekirjoitan, mutta noin muuten missä se sanotaan, että tasatehoinen on tie onneen? Tietyn tehoisen treenin tuntuma on paljon myös kiinni mitä tehty aiemmin, ei päivän tehosta. Mielummin 500e kunnon talviajokamppeisiin niin, että tulis ajeltua kunnon treenejä ulkona. Mutta ei esim 5 min vo vedossa mitään salatiedettä ole: Ajetaan 5min lähes täpöillä. Kyllä sen nopeasti oppii, jos väärällä teholla lähtee. ai niin mullahan on 3 tehomittaria

  25. #955
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Sir Bradley ainakin on sitä mieltä, että mittareina tärkeimmät ovat, syke, tuntemus ja teho ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Tehon hän mainitsi ainoastaan numeroksi, kun syke ja tuntemus ovat todellisia mittareita sille mitä tehdään. Tehomittauksella saadaan ainoastaan talteen se data mitä edellä mainituilla tuotetaan.

    Heh, tuo kp63:sen luonnehdinta 70-80-kuvun kisakuskeista oli imartelevaa.

  26. #956
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Onko sinulla kauan ollut toi käytössä?
    Maantiepyörässä mulla on Quarqin mittaus, ja usein funtsinut että ihan vaan mielenkiinnosta se olis mukava maastopyörässäkin.
    Mitenköhän toi kestää pidemmän päälle jatkuvaa kampien kiviin kolahteluja tarkkuuden kärsimättä?
    Loppukesästä -17 asti. Hyvin on kestänyt ja kuten edellä jo mainittiinkin, tuo mittausyksikkö on tuossa spiderissä. Eli muuten käyttäytyy kuin ”normi” hiilikuitukammet. Painoa tuo spideri tuo 95g lisää verrattuna samoihin kampiin, jossa tuota mittausta ei ole.

    Tarpeellisuus jakaa varmasti mielipiteitä, mutta ite tykkään ja saan tuosta hyötyä, joten pois en antaisi.

  27. #957
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Minäkin olen itseasiassa alkanut funtsimaan, ettei se jatkuva tasateho ole oikotie onneen, eli en pidä enää ollenkaan pahana tehomittarin puutetta cyclosta, jolla ajan talvella lenkkejä. Se sykehhän kuitenkin näyttää sen kropan reagoinnin, eli ehkäpä sitäkin kannattaa pk-lenkeillä seurata ja luoda niitä ärsykkeitä lyhyillä vedoilla.
    Tietenkin tasawatti pk-lenkeillekkin on paikkansa.

    Nyt kun olen ajanut aika pitkään pelkästään sweetspottia ja kohtuullsen paljon, niin jo muutama vomax+pitkä pk tuntuu purevan yllätävän hyvin. Sehän tässä on kivaa, että alkaa pikkuhiljaa oppimaan mikä saattaisi toimia itselle. Jos vielä joskus oppisi tuntemaan, milloin pitää lyhyttä tai hivenen pidempää pk-jaksoa ennen kun tulee oikeasti väsy. Kai sen noiden vomax treenien sujuvuudesta voi jatkossa päätellä...

  28. #958
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Mitäs ukossa pitäis kehittää kun 20min FTP testissä jalat menee hapoille, mutta sykkeet eivät ole vielä lähellä maksimia? Kampikierroksia noin 90rpm testissä. Itseasiassa sykkeet tippu pari pykälää 12 minuutin jälkeen kunnes nousivat taas loppukirissä.

    Pitäiskö ajaa vain enempi sweetspottia matalalla kadenssilla vai mitä?

  29. #959
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Mitäs ukossa pitäis kehittää kun 20min FTP testissä jalat menee hapoille, mutta sykkeet eivät ole vielä lähellä maksimia? Kampikierroksia noin 90rpm testissä. Itseasiassa sykkeet tippu pari pykälää 12 minuutin jälkeen kunnes nousivat taas loppukirissä.

    Pitäiskö ajaa vain enempi sweetspottia matalalla kadenssilla vai mitä?
    Pitää kehittää niitä heikkouksia. Jos jalat on hapoilla ennen kuin happi loppuu tai syke ei ole maksimialueella, pitää kehittää hapon sietokykyä, haponpoistoa tai mikä se akilleen kantapää onkaan. Siihen varmaan se sweetspotti on yksi lääke, toinen on over-under -tyyppinen intervallisarja jossa ajetaan vaikka 9min intervallia, jossa 2min vähän FTP:n alla, sitten 1min vähän päällä, sitten 2min alla jne. Siinä ideana kuormittaa jalat hapoilla ”liian kovan” minuutin aikana, ja sitten antaa niiden palautua erittäin hitaasti kuorma päällä ennen seuraavaa hapokasta minuuttia.

    Mutta jäikö syke siis merkittävän alas? Pyöräilyhän on lajina sellainen ja 20min maksimivetokin on tyyliltään sellainen, ettei siinä ole helppo saavuttaa ihan maksimisykettä ellei siihen ole vahvaa taipumusta. Maksimialueelle pitäisi kuitenkin päästä, jos testihetkellä on hyvin levännyt jne. Esimerkiksi itselläni Cooper-testissä viimeisellä minuutilla pääsen yleensä 190-193bpm haarukkaan, mutta pyöräillessä on todella harvinaista päästä yli 183bpm:n.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  30. #960
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Pitää kehittää niitä heikkouksia. Jos jalat on hapoilla ennen kuin happi loppuu tai syke ei ole maksimialueella, pitää kehittää hapon sietokykyä, haponpoistoa tai mikä se akilleen kantapää onkaan.
    Voipi olla että se suurin kehittämisen kohde löytyy korvien välistä . Tuo on kuitenkin sellainen testi joka kysyy jo vähän kivun sietoakin ja sitähän voi tunnetusti kehittää.

    Siihen varmaan se sweetspotti on yksi lääke, toinen on over-under -tyyppinen intervallisarja jossa ajetaan vaikka 9min intervallia, jossa 2min vähän FTP:n alla, sitten 1min vähän päällä, sitten 2min alla jne. Siinä ideana kuormittaa jalat hapoilla ”liian kovan” minuutin aikana, ja sitten antaa niiden palautua erittäin hitaasti kuorma päällä ennen seuraavaa hapokasta minuuttia.
    Tuo over-under harjoitus vois olla ihan hyvä. Sitä ei oo pahemmin ollut treeniohjelmassa vielä.

    Mutta jäikö syke siis merkittävän alas? Pyöräilyhän on lajina sellainen ja 20min maksimivetokin on tyyliltään sellainen, ettei siinä ole helppo saavuttaa ihan maksimisykettä ellei siihen ole vahvaa taipumusta. Maksimialueelle pitäisi kuitenkin päästä, jos testihetkellä on hyvin levännyt jne. Esimerkiksi itselläni Cooper-testissä viimeisellä minuutilla pääsen yleensä 190-193bpm haarukkaan, mutta pyöräillessä on todella harvinaista päästä yli 183bpm:n.
    Joo en mäkään pääse pyöräillessä ihan niin ylös mitä juostessa tai hiihdossa. Noissa maksimit n. 183-185. VO2max 3 minuutin testissä oli viimeks 178 lopussa ja nyt tuossa viimeissä FTP testissä tuli seinä vastaan 171 kohdalla. Testin aikana oli tosiaan sellainen olo et kierroksia ja paukkuja olis koneessa kyllä ollut, mutta jalat ei vaan taipunut.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •