GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 112 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 62 102 110 111 112 113 114 122 162 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.331 - 3.360 / 5184

Aihe: harjoitusvastus??!!

Zwiftissä on normaalisti päällä SIM mode. ERG on päällä vaan workoutissa.
    Molemmissa kone ohjaa vastusta mutta SIM:issä simuloidaan nousukulmaa ja ERG:issä koitetaan pitää teho säädön mukaisena.

Kuulostaa siltä että sekä noniinnolla että fiberillä ei toimi ERG-moodi. SIM-moodi taas näyttää fiberillä toimivan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Zwiftissä on normaalisti päällä SIM mode. ERG on päällä vaan workoutissa.
    Molemmissa kone ohjaa vastusta mutta SIM:issä simuloidaan nousukulmaa ja ERG:issä koitetaan pitää teho säädön mukaisena.

Kuulostaa siltä että sekä noniinnolla että fiberillä ei toimi ERG-moodi. SIM-moodi taas näyttää fiberillä toimivan.
    Kyllä mulla ERG toimii Zwiftissä, pari kertaa kokeillut workoutissa. Zwiftin SIM-moodissa tosiaan yleensä tulee ajettua. Sen sijaan Sufferfestin testissä nimenomaan käskettiin laittaa ERG pois päältä, mutta minulla se oli jäänyt päälle. Jostain syystä se tarjosi välillä mäkivastusta ja toisessa kohtaa pienen alamäen keveyttä. En ole varma noudatteliko videopätkillä nähtyjä maastoja.
    10k-kerhon jäsen

noniinno Guest
    En ole kokeillut zwiftissä. Eliten omalla softalla ja Garminin ohjauksella olen testaillut. Kuulen kyllä magneettien liikkuvan kun säädän tehon Garminista, mutta vastus lisääntyy kovin vähän, vaikka säädän garminin mukaan suurimmalle vastukselle. Eliten softan erg-moodissa vastus ei lisäänny kierrosten pudotessa ja tehokin putoaa kuin lehmän häntä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Mites Elite Muinin seuraaja Turno? Saksasta n. 420€ eli vain aavistuksen yli..

http://www.elite-it.com/en/products/...art/turno#spec

Itsellä ollut tuo käytössä marraskuun alusta ja 750km verran, enemmän olen kuin tyytyväinen: erittäin hiljainen, tukeva ja vastusta riittää.

Ajotuntuntuma nestevastuksen ja suoravedon myötä erittäin miellyttävä

Bluetoothilla yhdistää näppärästi iPadiin, ant-tikulla tikulla olen käyttänyt iMacin kanssa koska sykevyö tukee tuota

Misuro anturi on jokaisessa yksilössä kalibroitu erikseen, joten teholukemat ovat ainakin suurinpiirtein tontilla

Sen verran tyhmä Smartti tuo on ettei vastus säädy automaattisesti, tuo ei tosin itseäni ole häirinnyt ollenkaan
    Itsekin katsonut tuota Turnoa nyt pari päivää, joten hyvä kun tulin tänne etsimään viisautta. Itse olen hankkimassa vasta ensimmäistä traineria, ja vaikka normaalisti koen ettei mulla ole vaikeuksia tehdä päätöksiä niin tässä asiassa ajatukseni ovat todella hajaantuneet. Ensin luulin ostavani Tacx Vortex Smartin n. 370 € Bike24:sta. Seuraavaksi mielenkiiinnon kohteeksi tuli Kinetic Roadmachine Smart control, sekin roll-on versio, n. 430 €. Sitten kun totesin että takakumin vaihto omaan ainoaan takavanteeseen joka kerta, kun haluan ulos/sisään pyöräilemään on aika työlästä, niin suoravetoiset tulivat sekoittamaan pakkaa. Onneksi Tacx Flux on saanut aika paljon paskaa eri foorumeissa, ja Elite Direto maksaa yli 700 € (oma budjetti n. 350-500 €), eli ne on "helppoja" unohtaa.

Joten Turno kiinnostaa hintalapullaan ja suoravetoisuudellaan. Mutta nyt harmaita aiheuttaa Zwiftin, Trainerroadin jne. osapuolet, joita kiinnostaisi koittaa. Käsittääkseni tuo Elite Turno puhuu kyllä kolmansille osapuolille, mutta vastusta sovellukset eivät pääse muuttamaan Turnoon ylä-/alamäissä. Yritän nyt hahmottaa itselleni, haluanko suoravetoisen joka ei ole kovin fiksu, vai roll-on pyörällisen joka on fiksu. Aivan helvetin vaikeata päättää!

Mutta JK, sinun Turnoon: käytätkö sitä Zwiftin / Trainerroadin kanssa, ja jos käytät niin toimiiko ajot ihan normaalisti muita vastaan? Ainoa ero että joudut itse vaihtamaan vaihteita pyörässä, normaaliin tapaan, sovellus ei sitä tee puolestasi? Entäs vaihteistosi? Itselläni on 2x10 shimano 105/ultegra, ja käsitin että joutuisin hankkimaan jonkun 1.85mm brikan Turnolle jotta tuo 10-vaihteinen kasetti istuu hyvin? Osaatko ottaa kantaa, vai menetkö itse 2x11-vaihteisella?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillariavailla Katso viesti

Mutta JK, sinun Turnoon: käytätkö sitä Zwiftin / Trainerroadin kanssa, ja jos käytät niin toimiiko ajot ihan normaalisti muita vastaan? Ainoa ero että joudut itse vaihtamaan vaihteita pyörässä, normaaliin tapaan, sovellus ei sitä tee puolestasi? Entäs vaihteistosi? Itselläni on 2x10 shimano 105/ultegra, ja käsitin että joutuisin hankkimaan jonkun 1.85mm brikan Turnolle jotta tuo 10-vaihteinen kasetti istuu hyvin? Osaatko ottaa kantaa, vai menetkö itse 2x11-vaihteisella?
    Jep, pääasiassa zwiftiä olen nyt ajanut. Muita vastaan toimii normaalisti, jos haluat mennä kovempaa: poljet kovemmalla kadenssilla ja/tai isommalla vaihteella.

Ylämäessä samalla teholla mentäessä virtuaalinen vauhti hidastuu ja alamäessä vastaavasti vauhti kasvaa. Jos haluat säilyttää vakiovauhdin ylämäkeen joudut laittamaan isompaa vaihdetta samalla kadenssilla

Treenejä joissa seurataan haluttua tehoa pitää watit tuottaa vaihteella/kadenssilla sopivaksi, vastus ei siis jäykkene automaattisesti kuten epäilitkin

Vaihteistona mulla on 2x11, jos en väärin muista tulee tuo prikka mukana: voin tarkistaa kun pääsen kotiin. Uskoisin tuon kuitenkin löytyvän lähes jokaisesta pyörähuoltoja tekevästä kaupasta tai nykyisestä setupistasi

Tuo Turno on päivitetty versio Muinista, tuon kokemuksista saat hyvin suuntaa

Toisille on tuo automaattisesti säätyvä vastus on tärkeää, itse en osaa tuota kaivata

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

Jep, pääasiassa zwiftiä olen nyt ajanut. Muita vastaan toimii normaalisti, jos haluat mennä kovempaa: poljet kovemmalla kadenssilla ja/tai isommalla vaihteella.

Ylämäessä samalla teholla mentäessä virtuaalinen vauhti hidastuu ja alamäessä vastaavasti vauhti kasvaa. Jos haluat säilyttää vakiovauhdin ylämäkeen joudut laittamaan isompaa vaihdetta samalla kadenssilla

Treenejä joissa seurataan haluttua tehoa pitää watit tuottaa vaihteella/kadenssilla sopivaksi, vastus ei siis jäykkene automaattisesti kuten epäilitkin

Vaihteistona mulla on 2x11, jos en väärin muista tulee tuo prikka mukana: voin tarkistaa kun pääsen kotiin. Uskoisin tuon kuitenkin löytyvän lähes jokaisesta pyörähuoltoja tekevästä kaupasta tai nykyisestä setupistasi

Tuo Turno on päivitetty versio Muinista, tuon kokemuksista saat hyvin suuntaa

Toisille on tuo automaattisesti säätyvä vastus on tärkeää, itse en osaa tuota kaivata

Kiitos kommenteista! Arvostan jos voisit tsekata josko tuo prikka tuli mukaan vai ei. Mutta oma logiikka sanoo vähän samaa kuin sinun mitä tulee automaattisesti säätyvään vastukseen - eihän sellaista ole ulkonakaan. Saattaa kyllä olla että Turno menee kohta tilaukseen. Ellei tuo XXL:n 350€ Tacx Flow Smart keksi uusia keinoja vääntää kanssani kättä. En käsitä miten voi olla näin vaikeata valita traineri 😂

Vähän tyhmä kysymys vielä, mutta tarviiko Elite Turnon kanssa jotain erillistä wattimittaria vielä Zwift/Trainerroadin ja trainerin välille?

Tuossa kuva accessories listauksesta, spacerit tulee mukana 9&10 pakalle

Ulkona vastus säästyy ylä/alamäkien muodossa, sitä nuo Smartimmat simuloi

Erillistä wattimittaria ei tarvitse ellei halua lisää tarkkuutta: Elite ilmoittaa tuolle +-4%

Tuo kannattaa tutkia mihin meinaat yhdistää ja miten ettei tule yllätyksiä: hieman on heittoa iPad/iMac/pc miten zwift juttelee noiden kanssa

Itsellä vanhempaan imaciin menee ant tikulla tuo Turno, sykevyö ja erillinen kadenssianturi, iPadiin kadenssi menee suoraan Bluetoothilla

Nimenomaan ulkona on automaattisesti säätyvä vastus. Sitähän nuo koittaa simuloida eli mäkiä.
    Jos omistaa vain yhden pyörän jossa on yksi takakiekko ja siinä nappula/nastarengas kiinni niin wheel on traineri on tosiaan huono vaihtoehto jos ajelee myös usein ulkona.

Trainerin "hyvyys" vaikuttaa lähinnä siihen kuinka kivaa/motivoivaa sisällä polkeminen on.
    Jos treenimotivaatio on kova ja vaikka valmentajalta tulee suoraan ohjelmat jossa kerrotaan millä teholla kuinka kauan niin trainerin hienouksista ei ole mitään hyötyä.
    Jos taas tuntuu siltä ettei sisäpyöräily oikein jaksa kiinnostaa niin kannattaa ehkä koittaa parempia vehkeitä. Ero on sen verran iso ettei sitä oikein voi arvata kokeilematta.
    Vastuksen säätyminen tuo aika paljon lisää zwift-ajelun mielekkyyteen. Jotkut myös tykkää ERG-moodista.
    Itselle isoin muutos oli se kun zwift säätää vastusta niin itse on pakko vaihtaa vaihteita. Se saa polkijan enemmän "mukaan" ajamiseen. Samoiten eri nopeuksilla poljinvaste tuntuu erilaiselta, se lisää jaloille vaihtelevuutta.
    Kalliimmilla trainereilla kovemmat ylämäet, mäen kulman muutokset ja kiihdytykset tuntuu vielä paremmilta.
    Ei sitä säätyvää vastusta helposti osaa kaivata jos ei ole koskaan koittanut. Itse aikanaan ajattelin että just se ERG-moodi olisi kiva trainerroadin kanssa. Toisin kävi enkä ERG-moodia juuri koskaan käytä.

Sanoisin että jos kolmen tunnin ulkolenkki tuntuu helpolta mutta tunti trainerilla on tuskaa niin kannattaa harkita parempia vehkeitä.
    Vielä kehitys ei ole siinä pisteessä että traineri olisi yhtä kiva kun kesäinen porukkalenkki mutta väitän että talvisen yksinpyöräilyn ohi on jo menty. Siis jos ei lasketa niitä kahta päivää talvessa kun keli on hieno ja valoisan aikaan on mahdollista mennä lenkille.

Ihan mielettömän iso kiitos JK. Taisi peli ratketa kiitos sinun. Ajattelin Ipadin (4. sukupolvi) ja Bluetoothin kautta kytkeytyä Zwiftiin.

Laitanpa tilaukseen Turnon sekä uuden takapakan jossa sama ratasmäärä kuin nykyisessä, sitten ei puutu kuin pyörän kytkeminen niin pitäisi minun järjen mukaan olla pelityskunnossa. Näin teknisesti tyhmän kaverin ei kannata itseään älykkäämpää laitetta tilata 😆

Huoleton - aika hyvin summasit syyn empimiselleni. Vain yksi maantiepyörä autotallissa, yhdellä takakiekolla. Ja ulos menen mielelläni aina kun kelit eivät ole avan peestä. Kun ei ole traineria ennestään, niin en osaa sanoa jäänkö kaipaamaan automaattista vastuksen säätöä. Sen tosin tiedän, että Zwiftiin tai Trainerroadiin on pakko kytkeytyä motivaation vuoksi. Sen tiedän myöskin, että Elite Direto olisi mielekkäin valinta. Mutta koska budjetti. Eli haen kyllä vahvasti sitä, että joku sanoo kohta ”stop, älä tilaa tuota, tilaa tämä”.

Millä ajelet itse?

Kannattaa tosiaan kokeilla mistä tykkää itse. Minä olin traineria ostaessani varma, että tulen ajamaan lähes pelkästään zwiftiä homman mielekkyyden vuoksi. Toisin kävin ja jäin koukkuun trainerroadin käppyrään. Ajelen tyytyväisen erg moodi päällä intervalleja. Todennäköisesti olisin pärjännyt muinilla/turnollakin, mutta enää en kyllä osaisi ajatella säätäväni itse tehoja vaihteiden avulla. Nehän pitävät kauheaa paukettakin olohuoneessa, kun voimansiirto on muutenkin suurin laitteesta kuuluva ääni.

Mutta siis joo, rajallisella budjetilla ottaisin ilman muuta kunnollisen suoravedon ilman älyominaisuuksia. Turnossa varmaankin riittää tehot johonkin 300w/60cad vääntöön tarvittaessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kannattaa tosiaan kokeilla mistä tykkää itse. Minä olin traineria ostaessani varma, että tulen ajamaan lähes pelkästään zwiftiä homman mielekkyyden vuoksi. Toisin kävin ja jäin koukkuun trainerroadin käppyrään. Ajelen tyytyväisen erg moodi päällä intervalleja. Todennäköisesti olisin pärjännyt muinilla/turnollakin, mutta enää en kyllä osaisi ajatella säätäväni itse tehoja vaihteiden avulla. Nehän pitävät kauheaa paukettakin olohuoneessa, kun voimansiirto on muutenkin suurin laitteesta kuuluva ääni.

Mutta siis joo, rajallisella budjetilla ottaisin ilman muuta kunnollisen suoravedon ilman älyominaisuuksia. Turnossa varmaankin riittää tehot johonkin 300w/60cad vääntöön tarvittaessa.
    Totta, Trainerroad saattaa sopia minullekin paremmin kuin Zwift - kun ei ole kokeillut niin ei voi olla varma. Mutta hyvä kuulla että pohjustat ajatusta kunnollisesta suoravedosta ennen älylaitetta rajallisella budjetilla.

Linkissä lisätietoja & tehokäyrä Turnosta kiinnostuneille:

https://elitesrl.zendesk.com/hc/en-u...bile_site=true

Ja oheisen linkin takaa löytyy laitteesta keskustelu, Google translatella ymmärtää jos Italia ei taivu

https://www.bdc-mag.com/forum/thread...-turno.224966/

Harva tuon Turnon kyykkyyn polkee, itselle kasvunvaraa on enemmän kuin tarpeeksi

Minä en oikein tuosta nopeudesta tajua mitään... Vai tuleeko se tosiaan suoraan pyörän todellisesta nopeudesta? Eli laskureiden mukaan 53/12 välityksellä ja 60cad olisi vauhtia 33km/h, jolloin turno pystyy noin 400w tehoon. Eli kyllähän tuossa vääntö riittää, kunhan muistaa käyttää suuria vaihteita.

Tuo ylläoleva vääntökäyrä on muuten hyvä muistutus edullisten älytrainereiden kuolevaisuudelle zwiftin kanssa. On kohtuu turhaa kuvitella, että pienimmällä välityksillä riittää trainerissa paukut matalalla kadenssilla watopian mäkiin. Tosin älytrainereissa tuo välitys on pakko tehdä toisin. Ei ne voi olla noin laiskoja matalilla nopeuksilla...

Edit: Tuo aiemmin mainittu qubo taitaa muuten olla nestetraineri tyhmänä ja smart+ versiona magneettivastuksella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minä en oikein tuosta nopeudesta tajua mitään... Vai tuleeko se tosiaan suoraan pyörän todellisesta nopeudesta? Eli laskureiden mukaan 53/12 välityksellä ja 60cad olisi vauhtia 33km/h, jolloin turno pystyy noin 400w tehoon. Eli kyllähän tuossa vääntö riittää, kunhan muistaa käyttää suuria vaihteita.

Tuo ylläoleva vääntökäyrä on muuten hyvä muistutus edullisten älytrainereiden kuolevaisuudelle zwiftin kanssa. On kohtuu turhaa kuvitella, että pienimmällä välityksillä riittää trainerissa paukut matalalla kadenssilla watopian mäkiin. Tosin älytrainereissa tuo välitys on pakko tehdä toisin. Ei ne voi olla noin laiskoja matalilla nopeuksilla...

Edit: Tuo aiemmin mainittu qubo taitaa muuten olla nestetraineri tyhmänä ja smart+ versiona magneettivastuksella.
    Näin olen ymmärtänyt: taulukossa nopeus on pyörän todellinen nopeus jolloin esimerkiksi 33km/h nopeudella polkiessa Turno vastustaa 400W edestä

Turnossa on nestevastus, noissa teho ei kasva lineaarisesti nopeuden myötä

Älytrainereissa taitaa olla magneettijarrut (ainakin lisänä), noiden periaate hieman erilainen

Zwiftissä virtuaalinen nopeus lasketaan tehon ja monen muun muuttujan kanssa höystettynä, siksi tuolla pääsee 33km/h tasaisella vähän helpommalla kuin 400w:lla

Mulla oli ekan talvikauden pelkkä halpa magneettivastus ja sykemittari. Motivaatio riitti varmaan kolmeen tuntiin trainerilla.
    Seuraavana talvena oli sama traineri ja trainerroadin kera. Ensin virtuaaliwateilla ja sitten wattikammella. Tunteja tuli kymmeniä. Välillä poljin myös ihan tasawattia tuntitolkulla telkkaria kattellen.
    Koska treenimotivaatio oli kova niin vehkeet oli vähintään riittävät eikä siinä muuta kaivannut. Ehkä vähän netflixiä välillä jos tehoja piti toppuutella.
    Seuraavana talvena ei enää SST ja kellon tuijotus napannut ja siirryin zwiftiin. Ensin vanhalla tyhmällä trainerilla ja sitten vaihdoin kickr snappiin. Siitä pisteestä alkoi trainerilla viihtyminen ihan itse ajamisen takia.
    Eka tunti trainerilla hurahti aina saman tien kun vaikka netflixillä ja tasateholla tunti on tosi kova homma.
    Nyt tänä talvena kun en enää harjoittele tavotteellisesti alkoi snap tuntua vähän puuroselta mäissä niin kokeilin isompaa kickriä. Siinä on paljon parempi polkutuntuma ja homma maistuu taas paremmalta.
    Wahoo climbiä odottelen myyntiin kun sillä ehkä saa hommaan enemmän vaihtelevuutta ajoasennon osalta.

Mun mielestä ihan hyvä idea ostaa ensin halvempi ja siirtyä sitten siitä ylöspäin jos homma tuntuu mitenkään mielekkäältä. Vehkeet tuntuu paljon halvemmilta kun niihin saa käyttötunteja.
    Snap on mun mielestä todella hyvin vastinetta rahalle etenkin jos sen saa jostain alesta. Itse en kauheasti tyhmään traineriin panostaisi tässä vaiheessa kehitystä mutta kuten sanottu kaikki riippuu ja kokeilematta ei voi tietää.
    Mitään yhtä parasta ei ole etenkään jos hinta otetaan parametriksi. Toisaalta saa niistä kaupasta enemmänkin kun yhden.
    Meillä on perheessä yhteensä 4 traineria ja rullat. Kaikille löytyy käyttöä ja ehkä lisääkin vielä mahtuisi.

Se vielä tuosta tehokäyrästä ettei ole ollenkaan sama ajaa isoimmalla välityksellä ja pienimmällä välityksellä vaikka 600W samalla kadenssilla. Inertian takia hermotus on aika eri.
    Harjoitusvaste on varmaan kyllä riittävän sama kesän kisoja ajatellen mutta talvikausi on nykytrainereilla ihan oma kautensa.

Se vielä tuosta tehokäyrästä ettei ole ollenkaan sama ajaa isoimmalla välityksellä ja pienimmällä välityksellä vaikka 600W samalla kadenssilla
    Kadenssin ollessa vakio ei Turnolla saa 600W kuin yhdellä välityksellä

Selventäkääpä minulle taas tuo interia. En ymmärrä ollenkaan, mitä eroa on pienellä ja isolla limpulla tasawatteja ajaessa, esimerkiksi omalla tacx neolla.
    Pientä eroa on kyllä tuntumassa, koska pienellä välityksellä neosta taitaa tuntea sähkömoottorin hitaan pyörimisen, eli se on sellaista hivenen täristävää, mutta ei kuitenkaan häiritse itseäni. Iso ratas pitää hivenen kovempaa ääntä ja monasti ajankin illemmalla pienellä rattaalla.

Neossa onnneksi riittää vääntö omien jalkojen sammuttamiseen vaikka pienimmällä välityksellä.

Kadenssin ollessa vakio ei Turnolla saa 600W kuin yhdellä välityksellä
    Noin on.
    Eli jos vaikka zwiftissä menee radiomaston mäkeä ylös niin pitää laittaa iso vaihde ja polkea kovaa.
    Säädettävällä vastuksella, oli se sitten automaattisesti tai manuaalisesti säädettävä, ylämäet tuntuu enemmän ylämäkeen polkemiselta.
    Tarkoitan siis että zwiftissä ei ole sama asia muuttaako automaattitraineri vastusta ylämäkeen kovemmaksi vai vaihtaako itse vaihdetta isommalle. Watit voi olla samat mutta tuntuu erilaiselta polkea.
    Itse tykkään siitä kun poljintuntuma muuttuu samaan suuntaan kun ulkopyöräilyssä mutta joku voi tykätä enemmän tuosta että menee toisinpäin.

Neoa en ole kokeillut mutta kaikissa trainereissa mitä olen kokeillut pojintuntuma on selvästi erilainen vauhtipyörän vauhdista riippuen. Samaan tapaan kun ulkona.
    Hitaammalla vauhtipyörän vauhdilla voimaa laitetaan enemmän läpi koko kampikierroksen ja kovemmalla vauhdilla voima tulee enemmän yhdessä kohdassa ja tuntuma on "kovempi".
    Mitä isompi vauhtipyörä sitä isompi tuo ero on. Kickrissä on jo aika lailla inertiaa muttei ehkä ihan yhtä paljon kun ulkopyörässä. Inertian vaikutus on selvimmillään tosi jyrkissä ylämäissä kun mennään polkasu kerrallaan hitaalla kadenssilla.
    Shane Millerillä on videokin poljinvoiman muutoksesta eri vauhtipyörän vauhdeilla, muttei se oikeastaan hirveästi asiaa valota kun kyse on tuntemuksesta.
    Samainen Shane Miller sanoo että selkeästi paras tuntuma on Lemod Revolution trainerissa joka on tyhmä traineri. Ehkä mielipiteitä mutta Shane on ainakin kokeillut aika montaa traineria tosissaan.

Kun olin ajanut ensimmäisen kunnon treenitalven pikkutrainerilla niin keväällä oli jaloilla ihmettelemistä kun piti saada tempopyörällä wattia tiskiin kovassa vauhdissa. Ylämäet meni kyllä heittämällä. Äkkiä siihen tottu enkä sano että huonolla trainerilla ei saa itseään kovaan kuntoon, mutta itse sisäpyöräilyssä noissa on isoja eroja.

Edit:
    Koitin ehkä selittää 3 asiaa yhtä aikaa joten oli varmaan sekavaa. Tässä vielä selvennysyritys:
    1. Vauhtipyörän nopeus vaikuttaa poljintuntumaan kaikilla trainereilla (joissa on vauhtipyörä)
    2. Mitä suurempi vauhtipyörä sitä suurempi ero
    3. Vauhtipyörän koon vaikutuksen huomaa selkeimmin kovimmilla vastuksilla (eli jyrkässä ylämäessä). Kun liikemäärä on pieni sen muutoksen vaikutukset on selkeimmin havaittavissa.

Nestevastuksissa ei vastusta voi säätää, joten 3. ei koske niitä ollenkaan.
    Jos tykkää suossa tai vastatuulessa polkemisesta pieni magneettitraineri on paras vaihtoehto. Muussa tapauksessa isompi vauhtipyörä on parempi. Vain säädettävävastuksisella trainerilla saa samalla teholla erilaisen tuntuman.
    Neossa tuota vauhtipyörää kai simuloidaan jotenkin ja muiden kokemusten perusteella siinä osittain onnistutaan osittain ei.

Neossa on kyllä painava vauhtipyörä, vaikka ei olekkaan. Se koko 30cm moottorihan toimii vauhtipyöränä.

Inertiasta en osaa sanoa muuta kuin mitä olen Shanen kirjoituksissa lukenut Slowtwitchissä, mutta nyt katselen Wahoo Kickr Snapia taas. Auta armias...

Noin on.
    Eli jos vaikka zwiftissä menee radiomaston mäkeä ylös niin pitää laittaa iso vaihde ja polkea kovaa. Watit voi olla samat mutta tuntuu erilaiselta polkea.

Itse tykkään siitä kun poljintuntuma muuttuu samaan suuntaan kun ulkopyöräilyssä mutta joku voi tykätä enemmän tuosta että menee toisinpäin.
    Tämä oli erittäin hyvin sanottu, selvensi asiaa ainakin meikäläiselle.

Sanoisin että jos kolmen tunnin ulkolenkki tuntuu helpolta mutta tunti trainerilla on tuskaa niin kannattaa harkita parempia vehkeitä.
    mutta väitän että talvisen yksinpyöräilyn ohi on jo menty. .
    110% erimieltä. Fillarointi on ulkolaji, sisähommat on jotain muuta. Ja nyt ei puhuta 3h rinteistä. Huomenna tavoite 10h laardipalaasykkeellä. Mulla se näkemys, että kesällä kovaa ajavat ovat ajaneet kovaa myös talvella ja ulkona.

Kummallakin voi tehdä kovia tai helppoja lenkkejä mutta selvää on että jos talvella aikoo tehdä muutakin kuin pitkää pk:ta niin trainerista on apua.

Omat trainerilla ajot jääneet tänä talvena pariin kertaan. Ulkona on ollut se talven sana ja kun ei ole kilpailullisia tavoitteita niin hiihtäen ja juosten on menty monta treeniä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Fillarointi on ulkolaji, sisähommat on jotain muuta.
    Tarkoitatko, että itsellesi vai että kukaan ei saisi kutsua "sisähommia" fillaroinniksi? VPR tarttui tähän samaan tiukasti kuin poliisi viikko-pari sitten. Taitaa olla iikoon kuskien yhteinen puheenaihe

Vaikka kuinka kovaa ajaisin kesällä, ei tulisi talvella ajettua enää kovin pitkiä lenkkejä ulkona - terveyssyistä. Eipä tuota pääse kyllä testaamaan, kun minusta ei kovaa saa ennen kuin kuolema kangistaa :O
    10k-kerhon jäsen

No jos nyt eksyy harjoitusvastus -nimiseen ketjuun, jossa ollaan kohta 11 vuoden ajan keskusteltu sisätrainereista - sanoakseen että pelkkä ulkona fillarointi on fillarointia, ja vain siitä pääsee kovaan kuntoon - niin en voi ajatella kuin kahta tarkoituksenperää. Joko meinaa pistää trainerin pystyyn pihalle, tai sitten on liikkeellä provosointiaikeissa.

Mulla on ihan sama millä aikeilla ollaan liikkeellä, se nyt on kaikille selvää että ihmisillä on eri edellytyksiä. Olisi se ihan siistiä mennä kymmeneksi tunniksi vetään fatbikeä mettään huomenna, mutta 2- ja 5-vuotiaat pitävät kyllä huolen siitä, että tähän aikaan kun valoa löytyy 6 tunnin edestä ja oma treeniaika on joko 5-7 aamusta tai 21-23 illasta, niin traineri on ihan jees.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    110% erimieltä. Fillarointi on ulkolaji, sisähommat on jotain muuta. Ja nyt ei puhuta 3h rinteistä. Huomenna tavoite 10h laardipalaasykkeellä. Mulla se näkemys, että kesällä kovaa ajavat ovat ajaneet kovaa myös talvella ja ulkona.
    Joop. Trainerilla on kiva ajaa kiireessä töiden jälkeen, mutta eihän tuota ulkona ajamista voita mikään. Sisällä ei vaan pysty ajamaan hiljaa pitkään tai kovaa pitkään. Tai siis ainakaan minä en tuohon pysty.

Ulkona ajaminen voisi olla ihan kivaa jos olisi edes lunta. Nyt joutuu ajamaan vesisateessa ja jokaisen lenkin jälkeen puunaan pyörää puoli tuntia kerrrostalon hankalissa olosuhteissa. Itse en ainakaan ole ikinä pystynyt ajamaan talvisin ulkona mitään kovempia treenejä. 3h saa vielä helposti kulutettua trainerilla jos laittaa netflixin, musat, youtuben tai mitä tahansa muuta tekemistä zwiftin rinnalle. PK:ta ajamalla sama istuuko sitä sohvalla vai pyörän päällä. Muutenkin tarvin päivästä pari tuntia tuollaista luppoaikaa kotona.

Itselläni on vaan erittäin vaikea löytää tuollaista 4-5h päivästä fillarointiin ja siihen saa laskea puoli tuntia päälle kaikkee yleistä valmistautumista. Trainerillä tuo treenaaminen on vaan niin helppoa. Ulkona myös vaikea pitää sykkeet PK tasolla. Mutta se on kuitenkin varmaa jos vaan kesäkelit on kohdillaan niin ei tarvitse miettiä missä sitä fillaroi.

Minulle taas nämä nollan molemmin puolin olevat kelit sopisivat oikein hyvin. Pakkasilla ei kuitenkaan kärsi ajaa ulkona, mutta nollassa näyttää onnistuvan helposti päivänkin lenkki. En tiedä mikä minua tuossa pk:n ajamisessa trainerilla ahdistaa. Ei vaan pysty. Mieluummin ajan 5x15min eli 2h setin sweetspottia mitä 2h peekoota. Olen kyllä koettanut katselle zwiftiä, leffoja ja ihan mitä vaan. Ei vaan pysty.

Mutta ajankäytössä se traineri kyllä loistaa talvella. Minullakaan ei kyllä pyöränpesujen ja vaatesulkeisten kanssa aika piisaa viikolla ulkona ajamiseen. Viikonloput sitten erikseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •