Viime viikon Black Fridayn kunniaksi kaksi vihjettä yhden hinnalla:
-Suoraan pyörän edessä näkyy puu, jossa on sotilasalueeseen viittaava valkosininen maalaus
-Paavon polku menee tässäkin metsässä
Viime viikon Black Fridayn kunniaksi kaksi vihjettä yhden hinnalla:
-Suoraan pyörän edessä näkyy puu, jossa on sotilasalueeseen viittaava valkosininen maalaus
-Paavon polku menee tässäkin metsässä
Minä ajan pääni jäädyksiin
Ja jatketaan tuplavihjeillä:
-Parisataa metriä sotilaskodista koilliseen
-Tässä metsässä ei ole ollut rasteja aiemmin
Vähennetään vihjeitä:
1,2km telakan maailmankahvasta kaakkoon
TeKu muokkasi tätä : 06.12.2017 at 20.24
Noilla koordinaateilla tuo oli helppo löytää, vaikka metsikkö oli minulle ennestään miltein tuntematon. Jossain näillä main se oli: https://www.google.com/maps/d/edit?m...284188926&z=16
ja uusi on sitten näitä outoja siltoja sarjassa hiljaiset sillat.
![]()
ÖRM 2021
1.vihje: tuo silta ylittää tulivan Vähäjoen. En tiedä, miksi tuossa on lipputanko ja sen vieressä jonkinmoinen katsomorakennelma. Tietääkö joku ?
Siltaa ei ole merkitty maastokarttaan eikä myöskään google.maps'iin. Koko joki on niin vähäinen, ettei sitäkään ole tuossa kohtaa google.map'issa, mutta maastokartasta se löytyy.
ÖRM 2021
Vaikka jonkun verran ajaa, silti tulee tasaiseen tahtiin näitä täysin vieraan näköisiä paikkoja vastaan.
Kun joku tuon hakee, pitää käydä ihan mielenkiinnosta myös paikanpäällä. Ja jos muut ei hae, lähden joku päivä seuraamaan tuota rantaviivaa![]()
Onhan tuo outo paikka. TeKu laittoi kerran rastin tuohon aika lähelle. Minä silloin etsin sen.
Ja tuota ei ole kuvattu tieltä. Tuonne ei taida mennä edes polkua.
Huomasin sillan kerran tieltä ja nyt kävin sitä katsomassa
Cyclolla pääsi kyllä peltoa pitkin perille.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
ÖRM 2021
Pitääkö muistaa että Vähäjoki = Paattistenjoki...
Lisävihje: linnuntietä tämä rasti on runsaan 500 m päässä TeKun yhdestä rastista saman joen varrella. ja n. 9,8 km Pernon rastista.
ÖRM 2021
Nyt tuolle rastille ei mene polkua. Tuskin tuonne kukaan talvella kävelee. Joko paikka on tiedossa ?
Käyn siirtämässä rastin helpompaan paikkaan, jos paikka ei ole kenellekään selvinnyt.
ÖRM 2021
Nyt on paikka suurinpiirten tiedossa. Piti vähän aikaa selata noita omia vanhoja rasteja, jotka olit käynyt hakemassa
Tällä hetkellä hakemisen rajoitteena kaluston antautuminen, mutta eiköhän nuo kulkineet ole suht pian ajokunnossa, joten voisin luvata hakevani ennen pyhiä, jos ei kukaan muu tuonne aiemmin uskaltaudu.
No juu, heti mietin kanssa että toi maantierastin opaskyltti viittaa selkeästi tuonne Ruskon / Kullaanvuoren suuntaan, mutten keksinyt tarkkaa paikkaa. Nyt ajelin googleautolla pari mahdollista paikkaa läpi ja rastipaikka näytti löytyvän, vaikka Googlemapsissa näköjään puuttuu tuo puinen opaskyltti.
Huomenna tulee täpäri kettukaupan huollosta, joten katsotaan jaksaisiko sillä tuonne asti kitkutella. Cyclolla sitten viimeistään kun se joskus on ajokunnossa
Mutta eiköhän tuon joku sitä ennen nouki.
No niin, löytyihän se silta, lipputanko ja jotain katsomon jäänteitä. Aika hämärä paikka, mikä sitten ikinä lienee ollutkaan.
Ensin etsin rastia Vähäjoen yläjuoksulta, mutta tuloksetta. On tuollainen sänkipelto, missä on vajaa 10cm sohjolunta, aika raskas ajaa. Ja tunkkaaminenkin kävi ihan työstä. Toivottavasti kukaan kollega ei vaan lähde seuraamaan noita jälkiä
Tai no, oli tuosta sakkolenkistä (kts. kuva) kuitenkin yli puolet ihan ajettavaa
EDIT: Rasti oli siis täällä
Uusi
![]()
TeKu muokkasi tätä : 20.12.2017 at 20.52
Vanha ympäristörikospaikka. Näyttää raato näkyvän ilmakuvassakin. Googlen sateliittikuva on vähän erilainen.
Näin se maailma muuttuu.
Uusi:
![]()
Vinkki:
Kivi löytyy Kuusistosta.
Nyt ei kyllä ole tarkempaa arvausta kuin, että kivi on Kuusistossa. Saisiko jonkun helpon lisävinkin ?
ÖRM 2021
Samasta pienestä metsiköstä kuvasin joku vuosi sitten kuvarastin, jossa näkyi kaarinan vesitorni. Näkyisi se varmaan tuon kiven päältäkin jos kiipeäisi.
Kiven takana olevalle kalliolle olen muutaman kerran polkenut kuvaamaan revontulia keskellä yötä. Hyvää mäkitreeniä.
Täällä.
Vaikka on monesti tullut tuo kivikko sivuutettua, kuului tämä sarjaan, että ilman vihjeitä ei olisi ikinä löytynyt
Uusi
![]()
Reilun sadan metrin päässä nelijalkaiset kisaavat ovaalin muotoista rataa ympäri.
Mäen päältä löytyy ilmatorjuntaan liittyviä rakennelmia.
Vanha löytyi vinttikoiraradan vierestä. Mikä lie IT:n ammuskellari joskus ollut.
https://www.google.com/maps/d/edit?m...527002036&z=15
ja uusi saman aiheen rakennelmia, mutta harjoituskäyttöön suojeluskunnan aikoinaan tekemä.
![]()
ÖRM 2021
1. Vihje: pururata menee tuosta ohi.
ÖRM 2021
Littoisten vanha ampumarata
Uusi
![]()
Soppatykin panosvarasto siis. Koska tuo IT-patteri tiloineen on poistettu käytöstä ? Joskus 60-luvulla on käynyt ihmettelemässä silloin jo tyhjiä tykinpaikkoja tuolla.
Vanha rasti löytyi Tuorlasta https://www.google.com/maps/d/edit?m...547052085&z=17
ja uusi on taas hylätty maanalainen rakennelma. Ensimmäinen vihje: tuossa edessä asusteli aikoinaan häijymmän puoleinen metsien mies Transitissa kunnes Transit paloi. Mies säilyi hengissä, vaikka paloikin pahasti.
![]()
ÖRM 2021
Ilmeisesti tykit, mittalaitteet ja asuinparakit hävisivät aika pian sodan jälkeen mutta huoltoparakit, eli siis nuo kuvarastin vieressä sijainneet ruokalarakennukset olivat pystyssä ja niissä asuttiin vielä 80-luvulle asti. Ja nyt piti oikein ottaa Turun Siamilaispattereiden historiikki esiin, ja sen mukaan viimeiset rakennukset purettiin vuonna -88. Ammus- ja voimalaiteluolat olivat vuokrattuina räjähdysainefirmalle 50-luvulla. Sen jälkeen ovat olleet tyhjillään.
Uittamon patteri oli kirjan mukaan sotilaskoulutuskäytössä pitkälle 60-luvulle.
Ja jos vielä pieni muistelu sallitaan, niin en kyllä muista kirveelläkään paikalla nähneeni asuinrakennuksia saatika ketään asumassa vaikka koko lapsuuteni olen vieressä asunut ja paljon käynyt "bunkkereilla" leikkimässä. Tämä saattaa tosin johtua siitä, että me hepparin-pojat kiivettiin pirunvuorelle juurikin varkkavuorenkadun suunnasta. Ilmeisesti talot jäivät sen verran katveeseen, ettei niitä ikinä näkynyt tai sitten ne jäivät sotaleikkien tuoksinassa vain kertakaikkiaan rekisteröimättä.
"Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"
Kirjanmerkit