HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 23 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 33 73 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #661
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Takapakkojen kokonaisleveys on sama mutta rattaiden väli 10 vaihteisessa kapeampi.

    Edessä mulla on 9v maantiekahva ja taakse olin sovittamassa maastopuolen vaihtajaa

    Tuossa 9 ja 10 v takavaihtajissa on eri välitys, 9v häkki liikkuu 1mm vaijerin vedolla 1,7mm ja 10v samalla vedolla 1,2mm

    Eroa on myös muutenkin 9maantie ja 10mtb puolen osilla: 9v maantiekahva vetää vaijeria 2,5mm/vaihde ja 10v maastokahva 3,4mm/vaihde

    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
    Juuri näin. Eli takavaihtajan liike on riippuvainen etuvaihtajasta. 9-vaihteisella etuvaihtajalla toimii "10-vaihteinen" takavaihtaja 9-lehtisen pakan kanssa. Oikeasti siis tuollaista "10spd takavaihtajaa" ei ole olemassa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  2. #662
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Juuri näin. Eli takavaihtajan liike on riippuvainen etuvaihtajasta. 9-vaihteisella etuvaihtajalla toimii "10-vaihteinen" takavaihtaja 9-lehtisen pakan kanssa. Oikeasti siis tuollaista "10spd takavaihtajaa" ei ole olemassa.
    Nimenomaan on... Ei tosin montaa

    http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/

    Tuossa mun 10spd Shimanon XT vaihtajassa on 1,2 vetosuhde kun taas sulla "maantie" shimanossa tuo vetosuhde on 1.7

    Eli millin vedolla toinen liikkuu 1,2mm ja toinen 1,7mm

    Tällöin samalla kahvalla ne liikkuvat eri mitan eivätkä toimi ristiin.



    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

  3. #663
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Nimenomaan on... Ei tosin montaa

    http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/

    Tuossa mun 10spd Shimanon XT vaihtajassa on 1,2 vetosuhde kun taas sulla "maantie" shimanossa tuo vetosuhde on 1.7

    Eli millin vedolla toinen liikkuu 1,2mm ja toinen 1,7mm

    Tällöin samalla kahvalla ne liikkuvat eri mitan eivätkä toimi ristiin.



    Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

    En kinaa. Kun oot mitannut/selvittänyt, niin asia varmaan on noin. Oikeasti en vaan jaksa ymmärtää. Jos Shimppa myy takavaihtajaa sopivana 9/10-vaihteiselle, niin mikä muu kuin etuvaihtaja voi tuolloin voi olla se joka päätää...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  4. #664
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Noin onkin "maantie" puolella, 9 ja kymppi on samalla vetosuhteella ja toimii ristiin, etuvaihtaja määrittää liikkeen

    Maastopuolella asia on eri: tuolla Shimano lähti peesaamaan 10v kohdalla Sramin 1:1 vetosuhdetta ja kaikki meni sekaisin ainakin noissa yhteensopivuuksissa

    Ajatus tuossa pienemmässä suhteessa lienee suurempi vaijerin liike ja tätä kautta pienempi häiriöalttius lialle yms

    Eli nivelien paikat suhteessa toisiinsa muuttui tuossa maasto-ysistä kymppiin mentäessä ja suuremmalla vaijerin vedolla saatiin aikaan pienempi liike

    Edit: tuota porattua vaihtajaa tuijottamalla ymmärrät varmaan mistä on kyse
    Tuossa muutosta nivelissä kompensoidaan muuttamalla vetovarren mittaa lyhyemmäksi tuomalla vaijeri lähemmäs nivelkohtaa

  5. #665
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    https://www.wolftoothcomponents.com/...roducts/tanpan

    tanpan neuvottelijalla saa shimpan sti kahvojen vetosuhteen muutettua maastovaihtajalle
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  6. #666
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286


    Vastaan itselleni, taas

    Tuommoinen shiftmate lähti tilaukseen, tuo tallista löytyvä 10spd XT tuntuisi paremmalta kuin tarjolla olevat 9spd vaihtajat, varsinkin tossa 35punnan hintaluokassa

    Hyvä budjettipyörä rakenteilla, taitaa kalliimmaksi tulla kuin kaupasta

  7. #667
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Noin onkin "maantie" puolella, 9 ja kymppi on samalla vetosuhteella ja toimii ristiin, etuvaihtaja määrittää liikkeen

    Maastopuolella asia on eri: tuolla Shimano lähti peesaamaan 10v kohdalla Sramin 1:1 vetosuhdetta ja kaikki meni sekaisin ainakin noissa yhteensopivuuksissa

    Ajatus tuossa pienemmässä suhteessa lienee suurempi vaijerin liike ja tätä kautta pienempi häiriöalttius lialle yms

    Eli nivelien paikat suhteessa toisiinsa muuttui tuossa maasto-ysistä kymppiin mentäessä ja suuremmalla vaijerin vedolla saatiin aikaan pienempi liike

    Edit: tuota porattua vaihtajaa tuijottamalla ymmärrät varmaan mistä on kyse
    Tuossa muutosta nivelissä kompensoidaan muuttamalla vetovarren mittaa lyhyemmäksi tuomalla vaijeri lähemmäs nivelkohtaa
    No nyt "meni jakeluun". Kiitos selityksestä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  8. #668
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranzi Katso viesti
    Onko vapaarattaan rungot aina napakohtaisia, vai voiko napaan asentaa eri merkkisen vapaarattaan. Nykyinen napa on Syncros Factory ja jossain vaiheessa tarvisi vapaaratas vaihtaa.
    Nykyinen vapaaratas on neljällä kynnellä.
    JackOja jo vastasi, Syncros merkkinä kuulostaa mun korvaan sillai että saksanmaan nettikaupoista vois löytyä. Jos lohduttaa niin Rolfin Dolomiteen oli vapari haussa, oli 2002 Trek Fuelin orkkiksena. Jo se kuinka sen sai irti, paremmin varustellusta paikallisesta ei pyöräliikkeestä löytyi iso tähtiavain jolla irtosi. Kertaalleen huolsin ja sain toimimaan. Kilsat sitten kun tosiaan täynnä niin naapurikaupungin Trekin myyjältä uutta vaparia tilasin. Toimitus kesti vain 1,5v! En nyt tuon kiekkosetin varassa ollut.

    Nyt 2011 halpisfeltin kiekkojen vapari alkoi klappaamaan. Noilla on rahtiruunan nastarenkaat ollut vuosia, käytin auki eikä mikään omistamani avain käynyt. Navat on Joytechin halpissarjaa ja luulen vähimmällä pääseväni kun vapaarattaasta aika lopullisesti jättää niin kiekko metallikierrätykseen. Joku halpiskiekko talvikäyttöön. Tuolla ajan vain kauppamatkaa kera sivulaukkujen lyhyimmän kaavan mukaan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #669
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    saako Shimanon pikalinkkunavoille (9mm ja 10mm qr, en muista nyt tarkkaa mallinumeroa) sovitetta 142 x 12 akselille? jotenkin järki sanoo että ei, mutta ihan kuin joku olisi toisin väittänyt. jos vielä linkin saisi niin jees.
    Kun tätäkin säiettä selaan niin huomaan aina vaan vähemmän nippelitekniikkaa osaavani. Olisin varsin yllättynyt jos sovitteen löytäisit! Eli nogo.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #670
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Hämptön
    Viestit
    168
    DT SWISS XR1501 Spline (Eli ilmeisesti 240s), joka on RS-1 keulalle, eli ns. predictive steering 15x110mm.

    Saako adapteria jolla menee normi 15x100mm keulaan?

  11. #671
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Teknisen manuaalin mukaan ei. Tai niin tuon tulkitsen (s.11)
    https://dycteyr72g97f.cloudfront.net...WEB_EN_002.pdf
    Holokki auki ku H. Moilane.

  12. #672
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Millä ootte lyhentäneet keulan alumiinista ruotoputkea (pahoittelut jos termi on väärä mutta fiksut ymmärtänee mistä on kysymys)?

  13. #673
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    En millään mutta putkileikkuria käyttäisin jos tarvetta olisi.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  14. #674
    noniinno Guest
    Putkileikkurin ongelma on putken pään tyssääntyminen. Rautasaha ja kunnon ohjuri on mielestäni parempi ratkaisu. Rälläkkä on osoittautunut myös hyväksi ratkaisuksi jos käsi on vakaa ja silmä on tarkka.

  15. #675
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    En oo ruotoputkea kokeillut ties milloin, mutta ainakaan tangon pää ei tyssääntynyt putkileikkurilla. Kova alumiini vaati muutaman kierroksen ja alun naarmun jälkeen murtui irti varsin siististi. Jos tyssääntynyt, niin pikkuisen viilaa perään.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  16. #676
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Rautasahalla katkenneet, ihan ehdotonta suoruuttakaan ei vaadi, hiomapaperilla haavan aiheuttavat terävät reunat puhtaiksi.

  17. #677
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Millä ootte lyhentäneet keulan alumiinista ruotoputkea...
    Rautasaha & ohjuri -yhdistelmällä ja viime aikoina putkileikkurilla.

    Vai odotettiikohan edes, että kaikki vastaavat tähän vaikka kysymyksenasettelu oli tuollainen?


  18. #678
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kyllä vaikka ihan jokainen voi vastata mutta eiköhän nämä riitä. Rautasahaa aattelin kanssa mutta ei oikein luottoa löydy omiin kykyihin ilman ohjuria niin vien kaverille kun sieltä voi semmoinen löytyä. Tai toi putkileikkuri.

  19. #679
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Eihän sillä sahauksen suoruudella mitään väliä ole ellei nyt 45° kulmaan sitä vedä. Sinnehän se jää piiloon

    Sent from my LG-H815 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  20. #680
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Itse asiassa saahan se sahaus melkolailla tasan suora olla. Jos on ohut spacer päällimmäisenä ja/tai päällyskorkin muotoilussa on "spacerin sisään päin menevyyttä" voi tulla ongelmia kun kanittaa reunalla

    Ja koska aina välillä otetaan esille kamojen jälleenmyyntiarvo niin voi ihmetellä kuka ostaa keulaa, jossa kaulaputki on sahattu vinoon. Sitähän voi ruveta miettimään onko myyjä muutenkin ihan pelle.


  21. #681
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Stemmiä ja speissereitä luovasti käyttämällä saa hyvän ohjurin.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  22. #682
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itse asiassa saahan se sahaus melkolailla tasan suora olla. Jos on ohut spacer päällimmäisenä ja/tai päällyskorkin muotoilussa on "spacerin sisään päin menevyyttä" voi tulla ongelmia kun kanittaa reunalla

    Ja koska aina välillä otetaan esille kamojen jälleenmyyntiarvo niin voi ihmetellä kuka ostaa keulaa, jossa kaulaputki on sahattu vinoon. Sitähän voi ruveta miettimään onko myyjä muutenkin ihan pelle.
    No mutta ei sillä edelleenkään ole väliä jos se on oikeaan mittaan sahattu!

    Voiko sen pellen myymän keulan ruotoputken sahata suoraan vai maksaako se sahaus niin paljon, että jälleenmyyntiarvo laskee? Ei tarvi vastata

    Sent from my LG-H815 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  23. #683
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kävin nyt kuitenkin teettämässä kaverin pajalla ja rautasahalla vetivät. Siisti ja suora tuli joten jälleenmyyntiarvokaan ei täysin romahtanut.

  24. #684
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    967
    Fargoon tekeillä napadynamokiekko. Mikäs olisi kustannustehokas 29"-vanne keveään bikepacking-käyttöön?

  25. #685
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Nöösikysymys, mutta kun tuota ihmetellyt... Onko se "tubeless ready" kehän ominaisuus, että rengas tarttuu tiukasti kehään kiinni? Spessun kiekoilla, jotka on tubeless ready käy noin samoin kuin White Fatin Jalco kehillä, joista en ole ihan varma ovatko tubeless ready vaikka niitä ilmeisen usein on viritelty sisurittomiksi. Tämä siis kun irroittaa rengasta.

  26. #686
    Kyllähän se on. Rengas "nousee" vanteen hyllylle aivan kuten auton renkaassa.

  27. #687
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Mikähän mahtaa olla vikana kun etukiekko liikkuu noin puoli senttiä kun pitää etujarrun lukittuna ja liikuttaa pyörää eteen-taakse -suunnassa? Ilmeisesti jotenkin liittyy napaan ja laakereihin? Liike on siis selvästi sellainen että se ei tarvitse käytännössä yhtään voimaa eli jossain on "tyhjää". Ajamista ei haittaa mutta ei toi nyt kauhean normaalilta tunnu.

  28. #688
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    58
    Jarrupalat liikkuvat jarrusatulan sisällä. Kokemukseni mukaan ihan normaalia levyjarrujen käytöstä.

  29. #689
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Omasta mielestä levy pysyy aivan paikallaan eli eikös senkin pitäisi vähän liikkua jarrupalojen mukana? Mutta pitää tarkistaa tää.

    Olikin vaan jarrulevyn pultit löystyneet, jaksoin sen verra tutkia asiaa. Eli ongelma ratkaistu.

  30. #690
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Omasta mielestä levy pysyy aivan paikallaan eli eikös senkin pitäisi vähän liikkua jarrupalojen mukana? Mutta pitää tarkistaa tää.

    Olikin vaan jarrulevyn pultit löystyneet, jaksoin sen verra tutkia asiaa. Eli ongelma ratkaistu.
    Olisi voinut ainakin alumiini pulteilla tulla yllätys jossain vaiheessa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •