^Kihti, minkähän takia se nasta siihen asennustyökaluun jämähtää kiinni ? Akkuporassa ei tosiaan kierrosluku ole likikään riittävä jyrsinterälle.
^Kihti, minkähän takia se nasta siihen asennustyökaluun jämähtää kiinni ? Akkuporassa ei tosiaan kierrosluku ole likikään riittävä jyrsinterälle.
Pari vuotta sitten tässä ketjussa esitelty diy-nasta-asetin on toiminut hyvin: v-jarrun ohjuriputkesta pätkäisty suora putkenpätkä akkuporaan. Itse evoloin tuota vielä sisään tungetulla katkenneella poranterällä (vai oliko se naula) niin putki ei painu lyttyyn poran karassa. Jos sattuu olemaan nastalle sopiva halkaisija niin tuolla on melkoisen ergonomista pyöräyttää nastat paikalleen.
Nyt alkoi sujumaan. Dremeli hommattu, työntökalua avarrettu poralla ja pyyhkäisen sen puhtaaksi kolmen nastan välein. Kiitos neuvoista.
Mielestäni helpompaa rengas tyhjempänä, pehmeänä jopa.
Ensimmäisellä nastoituskerralla rengas on kova ja nastat eivät pysy koloissaan. Nyt kun paikkailin irronneita nastoja, Mcarbonin nastoitustyökalu toimi loistavasti.
Tuo työkalun puhdistus on kyllä mitä voi kompata että jos jättää
tekemättä niin tuskaa homma
Gnarwhalilla takana nyt rullailtu muutama sata ja täytyy kyllä sanoa on se tahmea rengas rullaamaan. Ihan naurattaa kun esim alamäkeen latupohjaa pistelee menemään. Pitoa on mutta rullaavuutta ei. Jotain tarttis keksiä, vaikka lisää ruutia reisiin. Todeta täytyy että kyllä Hodagit on hyvät renkaat.
Nastarenkaat tartten kuitenkin, jäisillä poluilla kun tulee pelmattua. Ilman nastoja ajelu on liukkaalla polulla semmosta hissuttelua että saa varoa koko ajan ettei ole kylellään. Pyörä on lisäksi jokaipäiväisenä kulkuvälineenä joten ei onnistu että liukkaalla kelillä en vaan mene töihin. Kateellisena kattelin kun kaveri pisti nastat 26" jumbo jimeille ja survoo Dudella menemään - onhan JJ:t melkosen rullaavat kumit, jopa ilmeisesti paremmat kuin Hodagit. Omat vanteet on siis 27.5".
Barbegazin nastotukseenko tässä pitää alkaa jotta vähän saisi lisää rullaavuutta takarenkaaseen? Edessä tuo maxxis menee jotenkuten.. Tai sitten jääkeleillä ei vaan mennä näreikköön, niitä kelejä vaan valitettavasti täällä Oulussa piisaa ja ne on muutoin hauskoja paikkoja ajella omaa kovaa, nastoilla.
Juujuu, 26 vanteet ja jj:t talveksi diy nastoilla. Toiset vanteet jne. Tämä nyt oli vaan tämmönen itkuvirsi. Reidet ja kunto kasvakoon.
Pojan Maxxis Hiroller renkaat nastoitin Mcarboneilla. Aika paljon oli 3 viikkossa lentänyt nastoja pois. Nyt laitoin niitä takas. Osassa tosin oli nappila revennyt ja niihin ei enää mitään kannattanut yrittää.
Sanoisin, että ei jatkoon tällä kokemuksella.
Jyri
JJ:t vaihtuivat talveksi nyt D4siin. Ensivaikutelma toki oli että hommia saa tehdä nyt enemmän kuin kesäkumeilla. Meteli asvaltilla on aikamoinen, ei tarvitse enää kilikelloa... kunnon tavikelejä odottaessa. Ensi talvena voikin vaihtaa joustavammin gummeja kun myös toiset vanteet on pistetry tilaukseen.
Tekeekö Bulldozereilla mitään?
Bulldozer on ihan kohtalainen rengas. Selfsteeringiä kylläkin sen verran että itse käytin takarenkaana.
Lumisille polullekko menet näin talvella niin voin sanoa että nokalleen menet. Sivuttaispito olematon. Vähänkään kallellaan alusta tai mutkassa niin rengas katoaa alta. Ehkä kovalla pakkaskelillä ja hankikeleillä saattaa pärjätä. Ei mielestäni toiminu hyvin ku hiekkatiellä tai asfaltilla jossa ajetaan muutenki hieman kovimmilla paineilla.
Rullaa kyllä hyvin
Mulla on ihan mukavat kokemukset bulldozerista. Todella hyvät tubeless renkaat. Tornipumpulla nousee helposti ja piti ilmat ilman litkujakin. Vetopito on aivan huippuluokkaa ja ikinä ei ole nousut jäänyt kesken renkaan pidosta johtuen. Sivuttaispito on ihan kohtalainen ja ei mielestäni lähde ikinä varoitamatta alta. Huoletta olen uskaltanut laskea +40kmh mutkittelevia alamäkipolkuja. Parhaiten toimii mulla siinä hieman alle 8psi ja siitä jos tiputtaa alkaa rullaus kärsimään kovilla alustoilla. Painoa mulla 87kg.
Yksi pari JJ 4.0 löytyy varalta, jos bulldozerit ei miellytä. Toisessa pyörässä on Barbegazit. Eiköhän noilla selviä.
Ei ollut ihan Dillinger keli
![]()
Sent from my MacBook Air using Safari
Onkos noita Surly Lou renkaita porukka nastoitellut ja jos on niin mitkä on NE parhaat nastat (Mcarbon) ?
Vai kannattaako ostaa tehdas nastoitetut renkaat, pitäis olla vähintään 4.8 leveät? Kestääkö tehdas nastarenkaissa nastat paremmin noin niinkuin oletuksena?
Kuskilla on painoa reilu 100kg jos sillä nyt mitään väliä.
YT Decoy comp, Salsa Blackborow GX 2016
Mä nastoitin Bud/Lou renkaat. Sekoitus Schwalben ja shoctherapyn nastoja. Laitoin perkuleen paljon niitä nastoja, kuvatki lienee täs topikissa viime talven tai toissa talven nastarengas keskusteluissa. On toiminu ja pitäny hyvin. Muutamia nastoja on irronnut kun on ollut paljasta kalliota ja kivikkoa välillä tuo ajomaasto. Laittanu sitte uudestaan nastat irronneitten tilalle ja yleensä alkanu pysymään. Suosittelen liiman käyttöä näissä renkaissa, nappulat kun on vähän halki tehtaan jäljiltä niin ei oo niin paljoa kumia tukemassa nastaa kuin voisi olla.
Jaguar Mummopyörä vm.1950
Pole Taiga SnowTrail
Vihdoin sai aikaiseksi alkaa nastasulkeisiin. Etunen tehtynä tuollaisella kuviolla. Rengas gc ja nastat mcarbonin teräviä. Jäitä ootellessa
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Edittiä saakeli, nyt se kuvakin näkyy![]()
Jopo81 muokkasi tätä : 28.11.2017 at 20.02
Oisko suosituksia fatbike renkaasta, joka on suht kevyt, mutta kestää sepelin. Itselläni alla nyt Jumbo Jim 4", joka ei selvästikään sepeliä kestä kun kaksi kertaa tässä kuussa jo mennyt sepeli läpi työmatkalla, paineita n. 2 bar. Toki voisin paineita vähentää niin voisi kestää paremmin, mutta jos löytyisi joku suht kevyt rengas niin mieluummin vaihdan talvella siihen niin rullaa paremmin isommilla paineilla. Nastarenkaita en halua, hyvin pärjännyt talvet tähän asti ilmankin.
edit: rupes vähän houkuttelemaan tubeless-viritys, jos se kestäisi paremmin sepelin
^Liikaa painetta. Puolet pois
En edes tiennyt, että jj kestää moiset paineet. Jossain 1,5 kilossa olen käyttänyt kun tubeleksia tehnyt. Veikkaan, että kestää soraakin paremmin kun tiputat yhteen baariin. Rullaa kyllä erittäin hyvin silläkin paineella.
Minulla painoa ajovarusteissa reilu 90kg ja enimmillään on jumpojimissä ollut 0,7bar. Ehkä jollain TdH:n tai vastaavan tapahtuman ajossa voisi ajatella käyttää enemmän(jos joku semmoiseen läskillä lähtisi) mutta ei oikein muuten normiajoissa enempää tarvi. No ehkä joku tosi riski kuski voisi kovempaa painetta tarvita.
0,75 bar jj 4.0" rulla viellä todella hyvin litkutettuna. Niillä paineilla itse ajelin sellaset ajelut kun ei varsinaista teknistä ollut tiedossa. Minulla o tuo Dude vähän sellaisena yleispyöränä jolla sahataan pienempiä kauppareissuja ja lasten harrastematkoja varmaan saman verran ainakin kun ajetaan metsässä. Kadulla turha ajaa jollain 0,55 paineella vaikka se metsässä toimiikin.
Te, jotka olette nastoittaneet Jumbo Jimejä, mitä nastoja olette käyttäneet?
Mcarbonin nastat vaativat 4.5mm. syvät reiät ja tönärillä mittaamani kolmannen rivin nappulat olivat vain 4mm. korkeat. Toisen rivin nappulat ovat vain n.3mm. korkeat.
Näin ainakin 4" J-J -renkaassa. Suunnitelmissa oli nastoittaa 4.4" J-J:t, mutta liekkö niissä yhtään korkeampia nappuloita..
Kirjanmerkit