^meinaat että aineenvaihdunta ei totu vaihtuvaan ruoan määrään? no en ainakaan saman ravintoterapeutin kanssa kuin sinä aio sitten keskustella

.
joo, vakavasti puhuen, meinaatko että ravintoterapeutti on sitten hyvä? olen meinaan hoitajien, lääkärien yms. "asiantuntijoiden" kanssa jutellut aika paljonkin, myös hyvien, esim. Layne Nortonin kanssa vaihtelin sähköpostia, häneltä "keksin" tuon reverse dietingin, joka vähän aikaa toimi, mutta siitäkin teho katosi. pelkään että ravintoterapeutti heittää ne samat litaniat "syö välimerellisesti, hyviä rasvoja ja proteiinia, se täyttää. syö enemmän ravintotiheydeltään pienempää ruokaa".
onnistuneiden ihmisten kokemukset ovat musta parasta tietoa. kauan sulla on pysynyt paino poissa?`
nämä mä olen tehnyt muuten kaikki. painoa saanut poiskin. ongelma on se, että sitä lähtee liian vähän siihen nähden mitä sitten alkaa tulla takaisin. se "tällä ruokavaliolla lähtee ja voit olla koko elämäsi tällä ja elää silti about tyydyttävää elämää vaikka jouluna ja matkoilla" on hakusessa. sellainen perinteinen "elämäntapamuutos" eli tiputa 300kcal päiväkaloreja ja lisää tunti reipasta liikuntaa, ei anna meikälle oikein mitään pitkän aikavälin tuloksia. mä mittaan painoa vuositasolla, 5 tarkastuspistettä, olenko lihonut vai laihtunut vuodessa suhteessa siihen mitä olin edellisenä vuonna. viime vuotena tullut alaspäin muuten vaihteeksi.
korostan, vaikka väitänkin hanakasti vastaan, että tosiaankaan en luule tietäväni kaikkea. se että oma elimistö muuttui todella radikaalisti, se mikä toimi tosi hyvin, ei sitten toiminut enää ollenkaan, on saanut minut epäilemään näitä "tämä toimii kaikille" neuvoja, kyseenalaistamaan kaiken tietämäni. mä joskus olin niin innoissani, että opiskelin Krebsin syklejä sun muita, laskeskelin mikro ja makroravintoaineita, vetelin kaikki mahdolliset lisäravinteet...
Kirjanmerkit