Joskus aiemmin kommentoin, että tehomittarit aiheuttavat joukkokadon porukkalenkeiltä. On ajettu niin pitkään tasanopeusryhmissä, ettei pk-lenkit lähellekkään tasawatteja tunnu luontevilta. Täytyy vaan hakeutua porukkaan, jonka kanssa pystyy sopimaan asioista ja vetää tosiaan itse mahdollisimman paljon esimerkiksi niissä mäissä, jos on tarkoitus ajaa peekoota. Ajattele niinpäin, että olet itse hommannut sen tehomittarin ja olet nyt pilaamassa muiden lenkkejä
Kovemmille vedoille ei taas ole minusta mitään ongelmia. Tasainen maasto ja lähelle samaa kuntoa olevat kuskit helpottaisivat kyllä vaikkapa 5min vetojen ajamista. Jos taas olet hivenen muita kovemmassa kunnossa, niin ne vedot onnistuvat mainiosti. Viime kesänä ajettiin kohtuu pienellä porukalla tiistai lenkki erään elite-kuskin seurassa. Jälkikäteen oli hienoa stalkata stravasta hänen tehokäyräänsä ja huomata onnistuneet 5min vedot, sekä palautumiset vetojen välissä. Jos maasto olisi ollut tasaista ja itsellä enemmän järkeä ajaa omien tehojen mukaan, niin omatkin palautumiset olisivat olleet kunnossa. Nyt se sykekäyrä oli lähinnä tasaista, mutta ei voi valittaa. Tuollaisista lenkeistä sitä vauhtia saa apinoitua itselleenkin.
Nythän on alkanut tulemaan myös muunlaisia ryhmä-ajojen muotoja. Esimerkiksi drop ride kuulostaa todella hyvältä muodolta harventaa porukkaa ryhmälenkeiltä
Minähän olen ajanut ryhmissä vielä todella vähän, enkä ole oikein koskaan halunnutkaan suurille porukkalenkeille mukaan. Pienelläkin sakilla voi olla hauskaa ja monesti onkin. Uskon monen muunkin ajattelevan samoin, mutta monikaan ei uskalla sanoa lenkeillä mitään. Mutta aivan jokaisella lenkillä niihin watteihinkaan ei kannata tuijotella, vapailla lenkeillä tulee niitä vk-vetoja ihan yksinäänkin ja se riehuminen on vain penteleen kivaa.
Talvihan se muutenkin on traineri aikaa. Itse ajattelin tehdä mahdollisuuksien mukaan niin, että ajan viikolla trainerilla ja viikonlopulle sitten se yksi pitkä pk ulkona. Ainakin siihen asti, kunnes pakkanen nousee liian kovaksi.
Kirjanmerkit