ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 93 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 43 83 91 92 93 94 95 103 143 193 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.761 - 2.790 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Paikka näytti jotenkin tutulta. Vähän aikaa kesti keksiä, missä mennään. Jokiniementie Veräjämäessä. Olen tainnut pyörällä tuosta viimeksi 90-luvulla.

Kissatunnus aidassa. Rasti 1200. On muuten samalla itselleni 50. Helsingin kuvarasti. Jaksaako kukaan muu enää päivittää tuota taulukkoa?

Uudessa on toisenlaisia tunnuksia.

Sent using Tapatalk.
    casanova muokkasi tätä : 16.10.2017 at 21.53 Syy: karttalinkki, höpöttely, 50

Vanha rasti 1201 tunnetaan vapaamuurarin hautana jonka luo varmaankin jokainen Kaisaniemen puistossa kulkenut on pysähtynyt.

Kaikkien keskustassa pyöräilevien harmiksi seuraava rasti on viety jonnekin ihan muualle:

Kuva on otettu ylhäällä kulkevalle kelville (joka oli kuvaa ottaessa kaivinkoneen tukkima) nousevalta polulta (jota ei liene tarkoitettu pyörällä ajettavaksi mutta kyllä se menee jos on välityksiä ja/tai jalkaa). Sen verran aasinsiltaa että uudessa rastikuvassa on aita ja jos oikein osaa ja viitsii katsoa, pyörä nojaa sitä vasten.

Löysin sattumalta suhteellisen korkealentoista tekstiä tuosta Vapaamuurarin haudasta. Yllätyin vähän, ettei kukaan ollut aiemmin vienyt rastia sen luo.

Niin yllätyin minäkin - ja olin melko varma että joku olisi sen jo ennen minua käynyt hakemassa. Lisää haudasta ja sen tarinasta kerrotaan täällä. Pienenä anekdoottina voisi mainita että sillä on "pieni rooli" amerikkalaisessa elokuvassa "Gorky Park" - eli se jossa Helsinki esitti Moskovaa ja Kaisaniemen puisto Gorkin puistoa ja jossa se ajan tähti William Hurt esitti pääosaa. En kyllä ollenkaan muista millaiseksi se oli "maskeerattu".

Vihjeenä voi kertoa että rasti on viety aivan sääntöjen äärirajoille asti: pyöräilyn reittiopas antaa suorimman reitin mitaksi vähän päälle 9 km ja sorateitä suosien matkaksi tulisi vähän päälle 10 km. Ylhäällä näkyvien talojen valmistumisaikaa en osaa varmasti sanoa, mutta alueen ensimmäiset talot rakennettiin jo 1950-luvun alkuvuosina.

Korkeuserokin on huomattava, ajoipa alueen kautta tai vain vierestä.

Mulla on kyllä visio että missä tämä voisi olla. Josko sitä joku ilta ehtisi käydä katsomassa että osuiko oikeaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kumiapina Katso viesti
    Mulla on kyllä visio että missä tämä voisi olla. Josko sitä joku ilta ehtisi käydä katsomassa että osuiko oikeaan..
    Kerro muillekin.

Totta puhuen luulin heti tietäväni paikan, mutta ei se niin helppoa ollutkaan. Ei edes vihjeiden jälkeen.

Hyvä rasti, kun tuntuu tutulta, mutta oikeasti ei ole mitään hajua.

Sent using Tapatalk

Ei laverrella liikoja, onhan viikonloppuna ajosäitä. Paikan voisi löytää jo kartalta jolla olisi vain korkeuskäyriä ja teitä. (Jyrkänteeksi tuota ei kuitenkaan ole merkitty, mutta kuvan ulkopuolella takavasemmella sellainen on.) Ja kuten yleensä suhteellisen korkeiden paikkojen kyseessä ollen ylhäältä kameran suuntaan otettu kuva paljastaisi paikan varmasti useammallekin.

Kun tilanhoitajankaarelta kiipeää Latokylän suuntaan niin tältä se näyttää. Rasti 1202.
    https://www.google.com/maps/d/u/0/ed...827361679&z=20

Seuraava, olkaa hyvät.

Kas, uusi on oikeasti uusi. Piti oikein tarkistaa.

Vanha: Siilitien metriksen mikälie huoltoreitti
    Uusi:

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Ei tämäkään huono rasti ole. Itse asiassa niin hyvä että vaikka tiedän tuolta ajaneeni ja tuota taloa katselleeni, en saa millään päähäni missä. Ja vaikka paikan voisi luullakseni kuvasta luettavien seikkojen perusteella hakea kartasta tai satelliittikuvastakin, se taitaa tällä kertaa olla minulle helppo ja selvä vasta kun joku on ensin käynyt rastin hakemassa.

Ensin meinasin ottaa kuvan lähetystöstä.

On tämä jo paikannettu muistikuvia kartan avulla esiin kaivamalla. Eilen en vain ohiajaessani käynyt kuvaamassa kun etenkin uude rastin kuvasta olisi tullut sellainen pimeärasti (joista en itse niin perusta vaikka ovathan nekin välillä kivoja ja oivaltavasti valittuina hyviäkin). Tänään voisi iltapäivällä yrittää ehtiä...

Heh, olipa taas kokemus. Pyöräilin huvikseni Kulosaaren ympäri ja mietin minkälaista siellä olisi asua. Sitten pysähdyin napsimaan muutaman kuvan erään suurlähetystön portista. Samalla poliisiauto kääntyi viereeni ja pysähtyi etupuskuri parin metrin päähän. Siinähän ihmettelivät, ja minä jatkoin kuvaamista. Onneksi meillä päin ei ole lähetystöjä, niin saa liikkua kaduilla virkavallan vauhkoontumatta.

Vanhassa oli asuinrakennus Karl Lindahlin polun varressa. Rasti 1204. Löysin paikan pienellä kartta-analyysilla arvaamalla taustalla näkyvän pienvenesataman Helsingin Työväen Pursiseuraksi. Uusi kuva on otettu rastikuvan mäntyyn nojaten. Oli muuten häiritsevän kova tuuli.

Uusi löytyi kotimatkareitiltä. Enpä ollut tätäkään tönöä käynyt aiemmin läheltä katsomassa. Mainittavaa on, että kuva on otettu pyörätelineen päältä, mutta kaikki pihan pyörät oli pysäköity kuvan tapaan seinän vierelle johonkin muualle. Kuten aina.

Rajasin ikkunan mukaan kuvaan, jotta paikka on helpompi tunnistaa. Vaikka kuvassa näkyy sisälle, en toivottavasti ole rikkonut kenenkään/minkään rauhaa.

Sent using Tapatalk
    casanova muokkasi tätä : 30.10.2017 at 22.47 Syy: karttalinkki, höpöttely, 51

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Jos ei muut hae niin kai mun täytyy.
    Kyllä mä kävin siellä:

Mutta tämän rastihuvittelun suolahan on siinä että joku voi ehtiä hakemaan rastin tai postaamaan ketjuun. Ei auta että tietää ja ajaa tai ajaa ja löytää, jos joku toinen on nopeampi - mutta sehän on yksinomaan hieno juttu!

Vanhassa oli asuinrakennus Kari Lindahlin polun varressa.
    Karl. ei Kari. Karl Lindahl oli arkkitehti joka vaikutti Kulosaaren huvilakaupungin perustamisen aikoihin ja on siksi ansainnut paikkansa kadunnimistössä. Usea tunnettu Helsingin keskustan talo on hänen suunnittelemansa: Otavan talo Uudenmaankadulla, Vanha Poli Lönnrotinkadulla, Työväentalo Siltasaaressa, Eteläesplanadin ja Etelärannan kulmatalo.

Edellisen rastin "private house" on Kirsti Sivénin ja Asko Takalan arkkitehtitoimiston suunnittelua; siihen aikaan (eli joskus 90-luvun puolivälissä) tuollaisilla pönäköillä sopivan muttei liian moderneilla arvokkaan ja ennen kaikkea kalliin näköisillä kivi- ja teräsjulkisivuilla oli "selektiivisen" asiakaskunnan keskuudessa kovastikin vetoa.

PS Uusi rasti aiheutti taas sen mukavan mutta kiusallisen (tai päinvastoin) "Kyllähän mä tämän tiedän, mutta..." -tunteen. Saa nähdä tuottaako alitajunta aamuksi oivalluksen!
    kuovipolku muokkasi tätä : 31.10.2017 at 08.42

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kyllä mä kävin siellä, mutta tämän rastihuvittelun suolahan on siinä että joku voi ehtiä hakemaan rastin tai postaamaan ketjuun.
    Juu, oletin viimeistään suurlähetystövinkin ohjaavan paikalle jonkun kotimatkapyöräilijän, mutta näköjään ehdin ensin. Allekirjoittanutta on joskus jopa harmittanut hieman, kun rasti on viety nenän edestä. Muistan kerran tosin jatkaneeni siitä suoraan uudelle rastille, joka ehti siis olla paikoillaan ehkä tunnin.

Karl. ei Kari. Karl Lindahl oli arkkitehti joka...
    Korjattu. Kaikkea sitä kohmeisin sormin tuleekin sotkettua. Kyllähän jo sukunimestä arvaa, ettei etunimi ole KARI.

Rastinhakijat ovat vähissä tai sitten eivät itähelsinkiläiset työmatkapyöräilijät eivätkä merentantaa lenkillään kiertävät pyöräilijät juuri kiinnitä huomiota reittinsä varrella oleviin rakennuksiin. Joka tapauksessa rastin saattoi tunnistaa Naurissaaressa sijaitsevan A-lehtien (ja nykyään myös Santander Consumer Financen) toimitalon julkisivun ruostumattomista teräslevyistä.

Naurissaari eli Rovholmen oli ennen nimensä mukaisesti saari jonka erotti Kulosaaresta kapea salmi. Ennen A-lehtiä paikalla oli veneliikkeitä, mm. PR-Marin joka sai 1984 julkisuutta ns. Naurissaaren lahjusjutussa jossa sen ja Rakennus-Ruolan johtajia ja kaksi SKDL:n kaupunginvaltuutettua tuomittiin ehdollisiin vankeusrangaistuksiin virkamiehen lahjonnasta ja lahjonnan vastaanottamisesta, ja sitä ennen Brändö Materialin varastoja, saha ja höyläämö.

Toimitalon suunnittelukilpailun vuonna 1998 voitti Arkkitehtuuritoimisto Kouvo & Partanen, mutta toteutus ei ole sen, mm. julkisivun piti olla kuparista eikä ruostumattomasta teräksestä. Tähän liittyen on käyty melko harvinaislaatuinen oikeusjuttu, jonka A-lehdet hävisi myös hovioikeudessa jossa se tuomittiin maksamaan talon suunnitelleille arkkitehdeille korvauksia.

Uuteen rastiin liittyy tunnettu, professorin arvonimenkin saanut suunnittelija, Eero Aarnio. Mistä mahtaa löytyä tämä pallotuoli?

Joku olisi saattanut luulla tätä Kiasman Postitalon puoleiseksi seinäksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Joku olisi saattanut luulla tätä Kiasman Postitalon puoleiseksi seinäksi
    Fillaristina mulla ainakin on liian hyvässä muistissa se että Mannerheiminaukio (tai mikä se Postitalon ja Kiasman välinen kadunpätkä olikaan nimeltään) on kivetty eikä laatoitettu. Rakennuksista ja julkisivuista kiinnostuneena oli myös melko hyvin mielessä että Kiasman "takaseinä" on tylsännäköisesti (vähän kuin vanhoissa "Bungalow"-taloissa, jos joku ne tietää) tasaisesti eikä limittäin ruudutettu. Kolmanneksi olisin arvannut ettei se casanova taaskaan ole viitsinyt viedä rastia kovin kauas.

Uudessa rastikuvassa on mielestäni olemassa riittävät ainekset sen tunnstamiseksi ja jopa hakemiseksi paikkaa entistään tuntematta, mutta onhan se tuollaisena pimeäkuvana melko haastava. Jos haluaa helpottaa tehtävää, voi vilkaista kuvaa jonka otin pari päivää sitten päivänvalossa (mutta joka jäi käyttämättä kun casanova kiilasi eteen).

Helsingissä lienee lopulta kuitenkin vain rajallinen määrä paikkoja joihin on äskettäin valmistunut ja joihin parhaillaan rakennetaan lisää tuommoisia vähän parempia pientaloja. Voin luulla liikoja mutta minusta kuvasta on ainakin arvattavissa että alue on kokonaan uusi eli ennen taloja on pitänyt rakentaa katu - joka tässä tapauksessa tekee U-kirjaimen.

Valssimyllynkadun mutkassa olevan talon ikkunasta näkyi pallotuoli. Rasti 1206. Yökuvan perusteella olisin yrittänyt hakea aivan muualta, mutta päiväkuva vihjaisi paikasta riittävästi.

Vähän paremmista pientaloista puheen ollen, tässä olisi vähän parempi rivitalo.

Sent using Tapatalk
    casanova muokkasi tätä : 03.11.2017 at 18.23 Syy: karttalinkki, höpöttely, 52

...vähän kuin vanhoissa "Bungalow"-taloissa, jos joku ne tietää...)
    Onkohan Helsingissä yhtään bungalow-taloa? Espoossa ja muistaakseni myös Vantaalla on. Jos Helsingistäkin löytyy, olisi siinä kerrakseen aihetta kolmen kaupungin triplalle!

...olisin arvannut ettei se casanova taaskaan ole viitsinyt viedä rastia kovin kauas.
    Törkeää panettelua.

Helsingissä lienee lopulta kuitenkin vain rajallinen määrä paikkoja joihin on äskettäin valmistunut ja joihin parhaillaan rakennetaan lisää tuommoisia vähän parempia pientaloja.
    Kyllä sitä muutaman muunkin esimerkin keksii, mutta jätetään ne mainitsematta tulevia rasteja ajatellen. Eikä kuvasta heti äkännyt, että kyse on erillistalosta. Toisaalta mustat julkisivut, ikkunadetaljit ja räystäiden niukismi viittaavat siihen, ettei tässä ole haettu tuulipukukansaa asiakkaaksi.

...on pitänyt rakentaa katu - joka tässä tapauksessa tekee U-kirjaimen.
    Oikeastaan P-kirjaimen. Paikka tarjoaa harvinaisen mahdollisuuden tilata taksi, ambulanssi tms. itsensä kanssa risteävän kadun risteykseen.

Onkohan Helsingissä yhtään bungalow-taloa? Espoossa ja muistaakseni myös Vantaalla on.
    Olen siinä käsityksessä ettei Helsinkiin koskaan rakennettukaan, mutta jos, niin ei ainakaan ole säilynyt.

(Niitähän oli muitakin vastaavantyyppisiä moduulisysteemejä, Domino oli yksi, ja voikin olla että se jonka Kiasman takaseinä toi mieleeni oli jokin toinen.)

Oikeastaan P-kirjaimen. Paikka tarjoaa harvinaisen mahdollisuuden tilata taksi, ambulanssi tms. itsensä kanssa risteävän kadun risteykseen.
    Tosiaan. Olin siinä luulossa että P-kirjaimen pystyosa oli oma katunsa, mutta tämähän on aika harvinainen ratkaisu, ellei peräti Helsinhin ainoa lajissaan. Eihän siinä edes säästetä muuta kuin ehkä nimistötoimikunnan kokouspalkkioissa...

PS Uusi rasti on tuttu ja yritänkin käydä hakemassa sen huomisen palauttavalla lenkillä. (Olen kerran pelkästään vahingossa ajanut sitä kautta, mutta rakennuksen olen nähnyt parissakin arkkitehtuurijutussa.

Rasti 1207 löytyy kun ajaa Kustaa Vaasan tien ja Koskelantien risteyksestä lähtevää pyörätietä Hämeentien suuntaan. Pyörätie jatkuu miltei heti Vanhankaupungintienä ja paikka on nimeltään Kellomäki.

Arkkitehtitoimiston kuvassa talo näytti (toiselta puolelta kuvattuna) tältä:

https://arkkivahti.com/2017/03/02/spaak-piirustukset/
    https://arkkivahti.com/2017/02/27/as...taapeli-spook/
    https://www.archdaily.com/874045/hou...rus-architects

Seuraavaa rastia voi hakea jo ennen ensi viikonloppua, sillä sen pitäisi melko varmasti löytyä illan jo pimettyäkin:

Uudesta rastista sen verran että joku voi olla sitä mieltä että kyseessä ei ole uusi rasti. Minä olen sitä mieltä että vaikka rasti on (lähes) samassa paikassa kuin eräs vanha rasti, paikka ei ole täysin sama ja itse rastin kohdekin on oleellisesti eri.
    kuovipolku muokkasi tätä : 06.11.2017 at 22.25

Broda 2 -taideseinää Jakomäen ja Alppikylän yhdistävässä, Lahdenväylän alittavassa, tunnelissa. Rasti 1208. Taideseinä on syntynyt Pekka Paikkarin ja Jakomäen peruskoulun oppilaiden yhteistyönä.

Valaistus näyttää kuvassa todellisuutta kalpeammalta. Kannattaa käydä pimeän aikaan katsomassa.

Uusi kuva on mitä on. Pahoittelut siitä. Kyllä tästäkin paikan tuntee, jos tuntee paikan.

Sent using Tapatalk
    casanova muokkasi tätä : 07.11.2017 at 08.38 Syy: karttalinkki, h�p�ttely, 53

Kuinka monta kertaa olen tätä ajatellut rastiksi... Aina se on jäänyt siihen, ettei viitsi nojapyörän kanssa tetsata tähän ainoaan oikeaan kuvakulmaan. No, tuli se tehdyksi nyt sitten kaikkein kauheimman rapakkokelin aikaan. Kiitti!

Muuntoasema tms. sähkönjakelun kannalta tarpeellinen kuutio KehäI:n ja Isonpellontien välissä. Rasti 1209.

Tässä uusi. Myönnän, kuva oli minulla vaihtoehtona jo rastille 1191, mutta aamu-usvakuva voitti. Silloin puissa oli vielä lehtiä. Muuten paikka ei ole muuttunut.

Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Historic Katso viesti
    Kuinka monta kertaa olen tätä ajatellut rastiksi... Aina se on jäänyt siihen, ettei viitsi nojapyörän kanssa tetsata tähän ainoaan oikeaan kuvakulmaan. No, tuli se tehdyksi nyt sitten kaikkein kauheimman rapakkokelin aikaan. Kiitti!
    Eipä kestä. Samaa paikkaa olen miettinyt monesti minäkin. Kuivin jaloin en minäkään selvinnyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Historic Katso viesti
    Tässä uusi. Myönnän, kuva oli minulla vaihtoehtona jo rastille 1191, mutta aamu-usvakuva voitti. Silloin puissa oli vielä lehtiä. Muuten paikka ei ole muuttunut.

Ymmärsinkö nyt oikein, että kuvassa on aamu puolentoista kuukauden takaa? Oli kuinka tahansa, yhtä suuri on hämmennys toistaiseksi...

Ristiriitaisia tuntoja herättävä tuo edellinen rasti: kuvakulma kieltämättä oli hakemisen arvoinen ja sikäli perusteltu, mutta vankkumaton kantani on silti se että rastikuva tulee ottaa kutakuinkin paikasta jossa fillarilla yleensä ajetaan. Siis ei mennä umpimetsään, ei jorpakkoon, ei kynnöspeltoon eikä edes niittyheinikköön ottamaan kuvaa jota viereiseltä kadulta, tieltä, kelviltä tai ilman eirityisvälineitä tai -taitoja ajettavalta polulta ei tunnista. Mutta yksittäiset poikkeukset toki sallittakoon!

Kovin matalan ojan ovat kaivaneet ja sorakerroksella kattaneet. Ei oikein näytä siltä että sinne jokin putki kätkettäisiin, muttei myöskään tavalliselta hulevesiojalta. Muoto näyttää kovin säännölliseltä, liekö peräti täyden ympyrän tai ovaalin muotoinen. Ihan pieni joutomaapläntti tuo ei ole. Yhtä kaikki, ei aavistustakaan....

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •