GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 341 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 241 291 331 339 340 341 342 343 351 391 441 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.201 - 10.230 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #10201
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Jaettu vitutus on paras vitutus.
    Tähän vissiin sitten täytyy perustua se että toiset ihmiset ovat "kyrpänaamoja" ja "automulkeroita".
    Itselle on kyllä arvoitus miksi pyöräily tekee agressiiviseksi.

  2. #10202
    Uncle Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Tähän vissiin sitten täytyy perustua se että toiset ihmiset ovat "kyrpänaamoja" ja "automulkeroita".
    Itse en pidä lähtökohtaisesti autoilijoita mulkkuina sen enempää kun pyöräilijöitäkään.
    Itse autoilevana pyöräilijänä kuitenkaan en käsitä että miten ihmiset voivat olla niin laiskoja sekä välinpitämättömiä että aiheuttavat päivittäin hengenvaarallisia tilanteita tietoisesti muille ihmisille.
    Todella monelle autoilijalle kun esimerkiksi se kärkikolmiokaan ei merkitse yhtään mitään ellei sieltä tule autoa jota pitäisi väistää. Mukavahan se on sieltä auton suojakuoren sisältä esittää kovista ja ajaa täysin mulkkuna ihan kenen tahansa etuajo-oikeuksien vastaisesti kun toinen ei voi muuta tehdä kun väistää tai kuolla.
    Tämä ilmiö nyt ei koske tietenkään pelkästään liikennettä, vaan välinpitämättömyys on yksi ihmisten yleisimmistä luonteenpiirteistä. Eletään kuin pellossa. Millään ei ole mitään väliä kunhan asia ei itseään kosketa nyt eikä tulevaisuudessa. Minä minä minä!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Itselle on kyllä arvoitus miksi pyöräily tekee agressiiviseksi.
    Kyllähän siinä jotain perää on että pyöräillessä vituttaa ehkä keskivertoa useammin kuin autoillessa. Etenkin edellä mainituista syistä.
    Kun jokin negatiivinen asia toistuu tarpeeksi monta kertaa jatkuvasti niin ei siinä kovin montaa nauratakaan ja saattaa syntyä semmoinen "haistavittu" asenne helposti tuolla liikenteessä.

  3. #10203
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uncle Katso viesti
    Mitähän lainsäädäntö sanoo jos pyöräilijä ajaa tommoisen suojatiellä nököttäjän kylkeen 300 nastaisella nastarenkaalla sivuviistoon?
    Kuka on syyllinen ja mihin?
    Päälleajo-oikeutta ei ole joten pyöräilijä.

  4. #10204
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uncle Katso viesti
    saattaa syntyä semmoinen "haistavittu" asenne helposti tuolla liikenteessä.
    Osalle liikenne on tosiaan valtataistelua oikeassa olemisen autuudesta. Alkaahan se sitten varmaan ottaa nuppiin.

    Kyllä noita kolmiontakaa tulijoita on osunut itsellekin eteen mutta harva niistä on mitenkään "mulkkuja" tai "minäminä-asenteella".

    Liikennetilanteet on sellaisia että jokainen autoilija voi jäädä tahtomattaan siihen raidoituksen päälle. Saati sitten kokemattomat, vähän ajavat jne. Autoilijan "mulkkuuden" arviointi ja autoon koputtelu on ylimielistä ja tuossa minäminä- asenne on kyllä pyöräilijällä. Kulkua ei saa estää kun kingi tulee fillarilla podcastit korvaan räpättäen.

    Osa toki on asennevikaisia, oman kokemuksen mukaan tietyn iän ylittäneet mieskuljettajat eivät oikein ole heränneet siihen että pyörä on ajoneuvo, niitä on kaupungissa ja niillä on oikeuksia. Mutta pääosin autoilijat antavat tietä ja huomioivat pyöräilijän. Niin ainakin täällä kehäykkösen sisäpuolella.

  5. #10205
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    ^Niin ikään autoilevana jalankulkija-pyöräilijänä ymmärtää, että on huonosti suunniteltuja risteyksiä, joissa auto joutuu pysähtymään raidoituksen kohdalle, koska näkyvyyttä raidoituksen takaa ei ole ja risteävä tie on niin lähellä, että keulan menettämisen pelko raidoituksen toisella puolen on mahdollista. Samoin liikennetilanteen muuttuminen voi aiheuttaa yllätyksiä. Edelläoleva auto lähtee eikä lähdekään, takana oleva jää raidoitukselle ja sen takana oleva tulee valmiiksi puskuriin kiinni. Myös talvikelillä risteyksessä ryömivä rekka saa armahduksen osakseen.

    Mutta asennevikaa on oltava niissä autollakin tutuissa risteyksissä, joissa näkemäalue ennen raidoitusta on aivan esteetön ja silti on ajettava raidoituksen päälle odottelemaan. Pahimpia paikkoja työmatkalla on kaatopaikan risteys, jossa kotipuutarhurit käydessään pysäyttävät auto-peräkärry-yhdistelmän aivan keskelle suojatietä. Kokemusta on, että henkilöautostakin näkee mainiosti molempiin suuntiin kaukaa raitojen takaa.

    Risteystilanteita lukuunottamatta Lahden seudulla saa ajella varsin turvallisesti tien päällä. Autoilijat ohittavat kaukaa ja tarvittaessa odottelevat takana ohitusmahdollisuutta. Ehkä siksi nämä suojatietilanteet nouseekin arvoonsa

    Toisaalta - jos se takaikkunaan osuva kevyt kopautus herättää autoilijassa ajatuksen siitä, mikä meni pieleen ja seuraavalla kerralla suojatie on kunniassaan ja joku lapsenomaisempi polkija säästyy kolhuilta. Silloin kopautus on tehnyt tehtävänsä.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  6. #10206
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Lahden seutu
    Viestit
    885
    ^ Samoja ajatuksia samalta suunnalta. Mainitsemasi kaatiksen risteys on tosiaan välillä hankala, mutta siinä myöskin tavannut kohteliaimmat rekkakuskit. Maanteillä jopa hämmentävää pyöräilijän huomioimista, mikä on hieno juttu. Jos täällä omalla työreitillä joku kauhun paikka, niin Möysän liikenneympyrä, siinä saa tosiaan pelätä.

  7. #10207
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Tähän vissiin sitten täytyy perustua se että toiset ihmiset ovat "kyrpänaamoja" ja "automulkeroita".
    Itselle on kyllä arvoitus miksi pyöräily tekee agressiiviseksi.
    Miltäs susta tuntus jos joka päivä maantiellä autoa ajaessa tulis metsätieltä rekka kolmion takaa muutaman auton mitan päähän eteen ja sitten kaupungilla liikenneympyrässä sama juttu?

  8. #10208
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Itsellä kun on kypärässä helvetillinen kiinanhäikäisin ja kaukosäädin kahvassa niin joskus tulee tuollaisessa tilanteessa napsuteltua lumenit tappiin tai jopa vilkulle ja tuijottelen siitä vajaan metrin päästä automulkeroa silmiin. Ei ole siinä kiva hälläkään sitten ootella kun ei ole minullakaan. Jaettu vitutus on paras vitutus.
    Tämä on kyllä hyvä herättäjä niille jotka ovat vahingossa ajaneet eteen muttei paljoa tehoa niihin jotka tahalteen tulee.

  9. #10209
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Miltäs susta tuntus jos joka päivä maantiellä autoa ajaessa tulis metsätieltä rekka kolmion takaa muutaman auton mitan päähän eteen ja sitten kaupungilla liikenneympyrässä sama juttu?
    Ajan työmatkat fillarilla joka päivä. Ei tuo mitään uutta ole. Mutta en pidä toisia ihmisiä "mulkkuina" tai "kyrpinä".

  10. #10210
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Tänään 30km lenkillä tuli 3:ssa eri paikassa auto eteen raidoitukselle.
    Kahdesta niissä oli erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin kevyenliikenteenväylää.
    Toisessa niistä olin jo niin lähellä, että näin autoilijan kasvot ja hän ei katsonut vasemmalle eikä oikealle
    vaan tuli kolmion takaa raidoitukselle odottelemaan tietämättä minusta mitään. Kyllä vitutti.
    Hän varmaan ajaa siitä yhtä iloisesti koko loppuelämänsä tajuamatta, että siinä on
    kolmio ja kevyenliikenteenväylä.
    Barracudan tekstiä lainaten "Liikennetilanteet on sellaisia että jokainen autoilija voi jäädä tahtomattaan siihen raidoituksen päälle"
    ei todellakaan ollut kysymys siitä vaan ihan oikeasta mulkusta.
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  11. #10211
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steni Katso viesti
    Tänään 30km lenkillä tuli 3:ssa eri paikassa auto eteen raidoitukselle.
    Kahdesta niissä oli erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin kevyenliikenteenväylää.
    Toisessa niistä olin jo niin lähellä, että näin autoilijan kasvot ja hän ei katsonut vasemmalle eikä oikealle
    vaan tuli kolmion takaa raidoitukselle odottelemaan tietämättä minusta mitään. Kyllä vitutti.
    Hän varmaan ajaa siitä yhtä iloisesti koko loppuelämänsä tajuamatta, että siinä on
    kolmio ja kevyenliikenteenväylä.
    Barracudan tekstiä lainaten "Liikennetilanteet on sellaisia että jokainen autoilija voi jäädä tahtomattaan siihen raidoituksen päälle"
    ei todellakaan ollut kysymys siitä vaan ihan oikeasta mulkusta.
    Toki saat pitää muita mulkkuina, sillä se liikenne paranee

  12. #10212
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Liikenne paranee sillä, että tuommoisilta otetaan ajokortti hyvissä ajoin talteen ennen kuin ne tappavat jonkun.
    Vain onko sulla parempia ehdotuksia?
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  13. #10213
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steni Katso viesti
    Liikenne paranee sillä, että tuommoisilta otetaan ajokortti hyvissä ajoin talteen ennen kuin ne tappavat jonkun.
    Vain onko sulla parempia ehdotuksia?
    Yksin saat ajella jos kaikki liikenteessä virheitä tekevät aiot poistaa. Mutta sitten ei vissin ole mulkkuja enää matkalla.

  14. #10214
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Eli ei ollut parempia ehdotuksia.

    Ja missä kohtaa olen maininnut, että kaikki virheitä tekevät pitäisi liikenteestä poistaa?
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  15. #10215
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Yksin saat ajella jos kaikki liikenteessä virheitä tekevät aiot poistaa. Mutta sitten ei vissin ole mulkkuja enää matkalla.
    Tuskin liikenteessä kukaan ajelisi, jos kaikki vihreitä tekevät karsittaisiin pois.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  16. #10216
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Miltäs susta tuntus jos joka päivä maantiellä autoa ajaessa tulis metsätieltä rekka kolmion takaa muutaman auton mitan päähän eteen ja sitten kaupungilla liikenneympyrässä sama juttu?
    No miltäs se nyt tuntuu? Ei kai miltään. Vilkku vasemalle ja oikean jalan ojennus. Toisella ei kuitenkaan ole reaalisia mahdollisuuksia liittyä liikenteeseen aiheuttamatta muulle liikenteelle häiriötä. Korkeintaan ehkä keskellä yötä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  17. #10217
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Osalle liikenne on tosiaan valtataistelua oikeassa olemisen autuudesta.
    Näin on. Aamulla työmatkalla tuli maantiellä suhteellisen vilkkaassa työmatkaliikenteessä kauhallinen työkone vastaan. Se ajeli ihan laidassa ja takana tuleva asvalttikuormuri lähti ohittamaan sitä ja joutui ajamaan osittain keskiviivan yli. Väistin reunaan ja annoin kuormurille tietä, hyvin mahduttiin. Takanani yli henkilöauto, joka ei väistänyt senttiäkään, mutta sen sijaan vilkutteli pitkiä kuorma-autokuskille. Ohitustilanteessa henkilöauton ja kuorkin väliin jäi varmaan 50 senttiä. Tiedä sitten olisiko henkilöautokuski pelkästä oikeassa olemisen ilosta ajanut päin kuormuria, jos se olisi ollut vielä vähän enemmän vastaantulijoiden kaistalla.

    Juu, toki kuorma-autokuski lähti ohitukseen pikkuisen harkitsematta, mutta kai nyt vastaantulijallakin voisi pientä pelisilmää olla.

  18. #10218
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    No miltäs se nyt tuntuu? Ei kai miltään. Vilkku vasemalle ja oikean jalan ojennus. Toisella ei kuitenkaan ole reaalisia mahdollisuuksia liittyä liikenteeseen aiheuttamatta muulle liikenteelle häiriötä. Korkeintaan ehkä keskellä yötä.
    No ei ne varmaan kuitenkaan eteen aja jos ne näkee sun tulevan? Maantienopeudessa muutama auton mitta menee alle puolessa sekunnissa, nopeet refleksit sulla

  19. #10219
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    No ei ne varmaan kuitenkaan eteen aja jos ne näkee sun tulevan?
    Riippuen, miten määritellään "eteen". Jos määritellään siten, että joudun painamaan jarrua, niin toisinaan kyllä.

    Ja kyllä, palloilutaustan ansiosta refleksit on nopeat.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #10220
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    ^Samanlaisia kokemuksia. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun "ammattiautoilija" tulee kolmion takaa henkilöauton eteen niin, että jarruttamatta olisi ollut kyljessä kiinni.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  21. #10221
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Sitten kun on kokemuksia myös sieltä pelikaverin penkiltä, ymmärtää miksi välillä näin tapahtuu.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  22. #10222
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Riippuen, miten määritellään "eteen". Jos määritellään siten, että joudun painamaan jarrua, niin toisinaan kyllä.

    Ja kyllä, palloilutaustan ansiosta refleksit on nopeat.
    No aika harvoin autolla ajellessa kukaan tulee kolmion takaa eteen, ainakaan sellainen joka on pysähtynyt väistämään tai muuten kattoo sua silmiin. Tänään 8 km matkalla sattui kaksi väistämisvelvollista autoa kohdalle, toinen ehti alta kun jarrutin tarpeeksi ja toisen edestä ehdin itse mutta hätäjarrutusreaktiosta päätellen ei edes ollut huomannut mua.

  23. #10223
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Sitten kun on kokemuksia myös sieltä pelikaverin penkiltä, ymmärtää miksi välillä näin tapahtuu.
    Mieluusti lukisin perusteet näille.

  24. #10224
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen.

  25. #10225
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Mieluusti lukisin perusteet näille.
    Paikaltaan lähdettäessä vasemmalle kääntyminen aiheuttaa vasemmalta tulevien kaistalle noin 20 sekunnin ajaksi tukoksen, ilman liukkauden tuomaa lisähaastetta. Oikealta tuleville häiriö on vielä pidempi, 0-80 kiihtyvyyttä kun mitataan minuuteissa sekuntien sijaan. Edes kaikissa kanta- ja valtateiden risteyksissä ei aina ole tällaisia +400 metrin (rajoitus 80km/h x 20 sekuntia) mittaisia näkemiä, saati pienempien teiden liittymissä. Että siksi niitä välillä tulee "eteen", kun ei ole mahdollisuutta nähdä riitävän pitkälle.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  26. #10226
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Noissa tapauksissa tosiaan tarvitaan ymmärtämisen lisäksi hyväksyntääkin.

  27. #10227
    Eikö se että ammattiautoilija "tulee eteen" ole kuitenkin eri asia kuin että henkilöautoilja "olisi jarruttamatta kyljessä kiinni"? Väheksymättä mitenkään aikaa joka voi reaalisesti mennä ennenkuin pitkä ja raskas ajoneuvo on kääntynyt ajoradan suuntaiseksi.


    Miten vaikea voi olla tajuta että kypärävalo on varmasti tarpeen ja toimiva maastopolkuja ajaessa, mutta kelville ja yleisille ulkoiluteille joilla on vastaantulijoita se ei kerta kaikkiaan sovi eikä riitä ainoaksi valoksi?

    Miten voi olla että valottomat ja heijastimettomat pyöräiljät ovat järjestään samoja jotka tulevat kelvin "sivutieltä" syvästi luottaen siihen ettei "sieltä ketään tule" eli kääntyvät suuremmin hidastamatta ja leveästi niin ettei heihin voi edes varautua ajamalla aivan toista laitaa?

    Miksi niillä joilla on edessä sellainen heikkotehoinen valo jonka keila ei taakse juurikaan näy on takana yleensä vain kissansilmäheijastin joka ei likaisuuttaan ja/tai huonolaatuisuuttaan oikeastaan toimi?

    Miksi niillä joilla on edessä väärin suunnattu voimakastehoinen etuvalo on takana kirkas vilkulla oleva valo?

  28. #10228
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Eikä aina ole edes kyse siitä, kuinka pitkälle rekka-tai kuormurikuski näkee. Meikäläisen työmatkan varrella Hyrylän kupeessa Hämeentien laidalla on paikallisen KTK:n toimipiste ja rekkamiesten suosima Vanha Unkka -lounaskuppila. Hämeentien liikenne on päiväsaikaan etenkin työmatkaruuhkien aikaan niin vilkasta, että raskaiden ajoneuvojen on KTK:n tontilta Hämeentielle tullessaan pakko tunkea muun liikenteen sekaan. Ei yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta. Toki tuo voi olla perinteisellä suomalaisella autoiluasenteella varustetulle henkilöautokuskille kova paikka.

    Sorry off topic!

  29. #10229
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Milläs muuten kerrot liikennevaloille, että tarvitset vihreän? Hiljainen liikenne = ei autoja, joiden mukaan risteyksessä vaihdeltaisiin valoja. Tällaisessa tilanteessa vihreä palaa pääliikennesuunan mukaisesti tai kaikille palaa punanen.
    Nii-in tuostahan juuri purnasinkin, että palaisikin hiljaiseen aikaan aina pääliikennesuunnalle oletuksena vihreä koskien myös pääliikennesuunnan kevyttä liikennettä. Mutta tosiaan joku on myös usein keksinyt, että punainen kaikille, mikä on rajoituksen mukaan autoillessakin todella ärsyttävää. Ja kevyt liikenne etsii sitten pää- tai sivusuunnasta tullessaan vihreän nappia milloin mistäkin, niin onpa tosi sujuvaa.

    Noista suojatielle eteen tulevista autoista. Aika kauas karkaa vertaukset autoliikenteeseen, missä rekkapena pakon edessä on jo auton näköpiiriin tullessa valmiiksi tien tukkeena, vieläpä pitkälti ko. ajoneuvoluokan fyysisistä rajoitteista johtuen. Se on vertauksena jo valovuoden päässä siitä, että joku haittisautoilija pysäköi kokonaan suojatielle, ehkäpä korkeiden kanttareiden ympäröimänä klv:n liikenteen jopa oikeasti tukkien, kun se pikkukottero olisi ihan helposti mahtunut vaikka suojatien ja risteävän ajoradan väliin, tai ennen suojatietä olisi ollut ihan riittävä näkyvyys risteävälle ajoradalle, ainakin niin, että vain osittain tukkisi suojatien. Joku 95-99 % noista tapauksista on tuollaisia. Tilaa ja näkyvyyttä olisi, mutta aivotoiminta vaan puuttuu.

  30. #10230
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    rekkapena
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    haittisautoilija
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    aivotoiminta vaan puuttuu.
    No hieno on asenne muita kohtaan.
    Eipä ihme että fillaristeja ei kovasti arvosteta muiden tienkäyttäjien keskuudessa

    Harmi että kostautuu sitten meille kaikille.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •