ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 340 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 240 290 330 338 339 340 341 342 350 390 440 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.171 - 10.200 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #10171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Monet polku pyöräilijät tosiaan rikkovat lain kirjainta täysin surutta. Se on hyvin vaarallinen asenne. Ajatelkaapa jos kaikki toimisivat niin.
    ...ja lapset ovat tuossakin hyvin oppivaisia... eli tekevät samoin, tulee sitt autoa tai ei. Esimerkkiä kun saavat...

  2. #10172
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Liikennevalot on tehty suojelemaan kaikkia muita autoilta.

  3. #10173
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Liikennevalojen suunnittelua pitäisi muutta siten, että nappia tarvitsee painaa vain hiljaiseen aikaan.
    Itse en oikein lämpene tuolle. Noinhan on monissakin paikoissa ja on sitten todella rasittava ajella siihen parhaaseen hiljaiseen aikaan pyörällä, kun pitäisi joka stanan valoissa pysähtyä nappia painamaan, vaikka autot paahtaa vierellä suoraan vihreässä aallossa. Nappien funktio pitäisi olla vain se, että niillä saa esim. pidemmän vihreän seuraavassa syklissä tms. Muuten AINA valot vaihtuisi samassa rytmissä autojen kanssa.

    Toki jos nykyisellä käytännöllä halutaan suojella jalankulkijoita kuitenkin päälleajavilta autoilijoilta, on nykyinenkin ihan toimiva systeemi. Eli noissa tilanteissa punainen valo on lähinnä ohjeellinen pyöräilijöille ja sitä noudattaa vain lapset, vanhukset ja harhaiset. Ehkä valon värin voisi muuttaa vaikka punertavan oranssiksi, kun omalla vastuulla saa mennä kaikkia muita väistäen...

    No tarkemmin kun mietin esim. lasten mallioppimista yms., niin aina vaan parhaalta vaikuttaa se, että mitään nöyryytysnappeja ei koskaan olisikaan, tai olisivat vain pidemmän vihreän pyyntönapit. Olisi kaikille selkein ja punainen olisi sitten kanssa punainen. Vihreillä ylittäneen kevyen liikenteen kulkijan päälle ajanut autoilija sitten ammuttaisiin, niin alkaisi soomiautoilijakin jalostumaan sivistyneeksi.

    Viimeisin oli ehkä osin vitsi. Ainakin vähän.

  4. #10174
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Monet polku pyöräilijät tosiaan rikkovat lain kirjainta täysin surutta. Se on hyvin vaarallinen asenne. Ajatelkaapa jos kaikki toimisivat niin.
    Silloin laki olisi pysyvästi rikki, koska kukaan ei sitä ehjäisi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #10175
    Itseäni ärsyttää se, miten monet vastaantulevat pyöräilijät eivät ymmärrä vaihtaa edes hetkeksi tyhjälle kävelijöiden puolelle ahtailla väylillä, missä on pyöräilijöiden ja kävelijöiden kaista vierekkäin. On aivan pakko yrittää mahduttautua rajan "oikealle" puolelle, koska ilmeisesti on liian vaikeaa ymmärtää, että säännöistä ei tarvitse pitää absoluuttisesti kiinni, kun tilanne sitä vaatii. Tämä johtaa aivan liian läheltä meneviin ohituksiin vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa ja tekee tilanteista vaarallisempia. Eikö pyöräilijänä opi intuitiivisesti, että tilanteet vaativat joustavuutta eikä natsimaista säännöistä kiinnipitämistä?

  6. #10176
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    ^Lauttasaaren silta on hyvä esimerkki tuosta, siinä on molempiin suuntiin kapeat pyörätiet vilkkaan ajotien puolella kevliä ja joutuu ajamaan autoja vastaan molempiin suuntiin jos ylittää sillan vasenta puolta.

  7. #10177
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Syyhän on siis huonossa infrassa. Ei polku pyöräilijöissä. Mielestäni on varsin provosoivaa käyttää natsi -korttia asiassa, jossa kyse on lain kirjaimen noudattamisesta.
    Luterilaisessa maassa voi aina käyttää viittauksia uskonpuhdistajan kirjallisuuteen, kuten Adolf H:kin ammensi siitä inspiraatiota ja oikeutusta.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  8. #10178
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^Lauttasaaren silta on hyvä esimerkki tuosta, siinä on molempiin suuntiin kapeat pyörätiet vilkkaan ajotien puolella kevliä ja joutuu ajamaan autoja vastaan molempiin suuntiin jos ylittää sillan vasenta puolta.
    Kyllähän siinä kesäkelillä vielä mahtuu ohittelemaan. Auraussohjon kaventamana on tilaa jo vähemmän.
    Paikka on kyllä ikävä kun lähellä autojonoa tuulikin heittelee usein kovasti ja ajovalot häikäisevät.
    Enempi kyllä ottaa päähän rinnakkain ajelijat, jotka tunkevat vastaantulevan puolelle väylää. Kohdatessa pitäisi aina olla omalla puolella.

  9. #10179
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Kyllähän siinä kesäkelillä vielä mahtuu ohittelemaan. Auraussohjon kaventamana on tilaa jo vähemmän.
    Paikka on kyllä ikävä kun lähellä autojonoa tuulikin heittelee usein kovasti ja ajovalot häikäisevät.
    Enempi kyllä ottaa päähän rinnakkain ajelijat, jotka tunkevat vastaantulevan puolelle väylää. Kohdatessa pitäisi aina olla omalla puolella.
    Usein käy kun jää odoittelemaan omaa ohitusvuoroa menee joku sitten ohi omasta mielestä vaarallisessa paikassa

    tai edessä ajava alkaa sekoilemaan kun ei ymmärrä miksi joku tuli taakse roikkumaan

  10. #10180
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    ^^ Nokun niissä on varmaankin jotain "dynaamista" säätelyä autoliikenteen mukaan, eikä siten "voi olla" samaan aikaan automaattista vihreää valoa kevyelle liikenteelle. Autoliikenteen valojen "pitää voida" vaihtua nopeasti eikä silloin "mummelit ynnä muut hitaat" ehdi ylittämään katua. Tämä on siis oma henkilökohtainen mutu-tulkintani. Oli miten oli, mutta pyrstöstä tuommoiset valo-ohjaukset kyllä on.
    Joissakin paikoissa auton tunnistaminen risteysalueella saa aikaan sen, että suojatien nappiin syttyy valo, aivan kuin nappia olisi painettu. Tästä seuraa se, että suojateillä on aina vihreät liikennevalosyklin mukaisesti.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Itse en oikein lämpene tuolle.
    Milläs muuten kerrot liikennevaloille, että tarvitset vihreän? Hiljainen liikenne = ei autoja, joiden mukaan risteyksessä vaihdeltaisiin valoja. Tällaisessa tilanteessa vihreä palaa pääliikennesuunan mukaisesti tai kaikille palaa punanen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  11. #10181
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Milläs muuten kerrot liikennevaloille, että tarvitset vihreän? Hiljainen liikenne = ei autoja, joiden mukaan risteyksessä vaihdeltaisiin valoja. Tällaisessa tilanteessa vihreä palaa pääliikennesuunan mukaisesti tai kaikille palaa punanen.
    Kuinkahan monessa risteyksessä sen valo-ohjauksen pitäminen päällä hiljaiseen aikaan on perusteltua?

    Varmaan löytyy muutama tapaus jossa nimenomaan kevyt liikenne vaarantuisi jos valot sammutettaisiin yöksi ja niissäkin tapauksissa nöyryytysnapit vaan hillitsevät paskan liikennekulttuurin aiheuttamia oireita.

  12. #10182
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti walto Katso viesti
    Kuinkahan monessa risteyksessä sen valo-ohjauksen pitäminen päällä hiljaiseen aikaan on perusteltua?
    Perustelua tai ei, mutta varsin monessa risteyksessä valot on toiminnassa myös hiljaiseen aikaan ja yöllä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  13. #10183
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Joissakin paikoissa auton tunnistaminen risteysalueella saa aikaan sen, että suojatien nappiin syttyy valo, aivan kuin nappia olisi painettu. Tästä seuraa se, että suojateillä on aina vihreät liikennevalosyklin mukaisesti.
    Tuo kuulostaa fiksulta. Itselläni on lähinnä kokemusta risteyksistä, joissa kevyelle liikenteelle on lähtökohtaisesti aina punainen. Tässä lähellä on tuommoinen, joka kyllä osaa tunnistaa lähestyvän kevyen liikenteen mutta ei aina niin tee. Tietää siitä, että tolppaan napin viereen syttyy valo kun nappia painettu tai anturi tunnistaa. Ja jos ei syty valo, niin ei tule vihreääkään.

    Näillä "älyvaloilla" on varmasti yhtä monta toimintatapaa kuin herrat Insinöörit kuntien liikenteensuunnitteluosastoilla osaavat fantasioida.

  14. #10184
    paljon täällä valitetaan siitä ettei pyörässä ole valoja. mun mielestä on kuitenkin paljon parempi ja turvallisempaa kaikille että minä väistän mahdollisia vastaantulijoita koska jos pidän valoa päällä niin kaikilla on kauhea tarve tulla eteen vaikka olisivat vielä hetki sitten olleet tien toisessa reunassa. nykyään varsinkin olen ennemmin huomaamaton ohittaessani koska kuulokeet päässä kulkeva kävelijä saattaa säikähtää ja hypätä eteen jos huomaakin yhtäkkiä että olen lähellä.

  15. #10185
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Toivottavasti osaat olla myös aineeton, kun sinun ja auton ajolinjat kohtaavat jollain pyörätienjatkeella .

    Itse en noita valottomuuden perusteluja niele.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  16. #10186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Jos noi pyörätiet eriytettäisiin paremmin, ja klv:llekkin voisi maalata keskiviivan, niin luulen että ongelmian määrä kyllä vähenisi melko paljon. Jalankulkijana saattaa epähuomiossa ajautua melko keskelle, mutta kännykän ruutuunkin tuijottaen saattaa havaita olevansa keskiviivalla, jos sellainen on. Pyörätien merkinnät pitäisi myös olla merkittävästi parempia kuini mitä Espoo harrastaa, eli valkoinen viiva, ja päihin liikennemerkki, ja välistä tielle tullessa ole enää mitään tietoa että kumpi on pyöräilijöiden puoli. Värjäys on ihan ok, mutta miksei tasoerotkin visualisoi tuota eroa (tosin pidän hyvänä jos pykälä on pieni, että voi mennä jalkakäytävälle suhteellisen saumatta, esim lukemaan karttaa.

    Suunnittelijoille pitäisi saada paremmat speksit että mikä on mahdollinen ja mikä on mahdoton ajogeometria. Otetaanpa vaikka kiasman nurkilta tuo töölönlahteen haarautuva pyörätie: Jyrkkä risteys, josta pitäisi ajaa kävelyvauhtia jos aikoo pysyä (retkipyörällä) omalla kaistallaan, mutta tilaa olisi ollut toteuttaa vaikka minkälainen kunnon risteys. Nykyinen järjestely lisää riskejä, koska toisen ajolinjan ennustettavuus on merkittävästi vaikeampaa kuin jollain henkisesti hyväksyttävällä geometrialla.
    tuo tekee pyöräilemisestä vielä vaarallisempaa. ainakin jos ne tiet on niitä vanhanaikaisia kapeita niin siinä törmää kyllä vastaantulevaan pyöräilijään jos ei väistä kävelijöiden puolelle tai ojaan.

  17. #10187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Toivottavasti osaat olla myös aineeton, kun sinun ja auton ajolinjat kohtaavat jollain pyörätienjatkeella .

    Itse en noita valottomuuden perusteluja niele.

    Mitäpä vielä?
    hidastan tai pysähdyn odottamaan että autot menee ensin jos niitä on yhtäaikaa ylityskohdan lähellä.

  18. #10188
    nii ja heijastimet toki löytyy edestä, takaa, polkimista, renkaista, ja takistakin nii ei tässä nyt aivan näkymättömiä olla.

  19. #10189
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kunhan näkyy. Tänään sattui pimeässä valottomia kohdalle. Näin (minä autolla siis) vähän matkan päässä edessä jotain punaista heijastusta tien laidassa, hyvä niin. Hieman ennen ohitusta melkein samassa kohden näkyi vaalea heijastin ja samalla punainen koukkaus keskelle kaistaa. Onneksi tuli ohitettua vastaantulevien kaistan kautta niin tilaa jäi.

    Eli edelläni ajanut pyöräilijä väisti väärää puolta vastaan tullutta Valotonta pyöräilijää, ei sillä mitään heijastimiakaan ollut, mikä lie heijastus auton valoissa.

    Kummassakaan fillareissakin ei valoja ollut. Joten olisi ollut kiva tietää, olisko ne törmänneet toisiinsa, jos en olisi ilmaantunut paikalle valoineni..

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  20. #10190
    jos oikein pimeää on niin toki silloin käytän valoa etten törmää mustissa vaatteissa liikkuviin kävelijöihin mutta jos ilman sitä näkee niin en sillä turhaan säikyttele muita tienkäyttäjiä.

  21. #10191
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Aika paljon tuli valottomia ninjoja vastaan äsken pimeällä ajaessa. Kaupunkiolosuhteissa, jossa on valoa jos jonkinlaisesta valo- ja mainostolpasta, valoton pyöräilijä hukkuu täysin sekaan. Tällaista pyöräilijää on yllättävän vaikea huomata, vaikka ajetaan periaatteessa valaistussa ympäristössä. Pahin oli kadun vasenta puolta ajava heijastimeton ja valoton jopoilija, joka tietenkin suoritti kohtaamisen oikealta. Sanoisin, että valot pitää olla, ei selityksiä.

  22. #10192
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Vastaan tuli punainen vilkku jolla oli lapsikärry perässä, jos ei olisi ollut tien toisen puolen kevlillä olisin sanonut pari sanaa. Muutaman kilsan matkalla eilen ja tänään olis myös voinut ajaa autoa päin, toinen liikenneympyrässä ja toinen tuli klassisesti bensiksen pihasta kääntymässä oikeelle ja katsoen vain vasemmalle kun tulin oikeelta

  23. #10193
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nimimerkki^ Katso viesti
    ...mutta jos ilman sitä näkee niin en sillä turhaan säikyttele muita tienkäyttäjiä.
    Melkoinen trolli....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  24. #10194
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dragonflag Katso viesti
    Itseäni ärsyttää se, miten monet vastaantulevat pyöräilijät eivät ymmärrä vaihtaa edes hetkeksi tyhjälle kävelijöiden puolelle ahtailla väylillä, missä on pyöräilijöiden ja kävelijöiden kaista vierekkäin. On aivan pakko yrittää mahduttautua rajan "oikealle" puolelle, koska ilmeisesti on liian vaikeaa ymmärtää, että säännöistä ei tarvitse pitää absoluuttisesti kiinni, kun tilanne sitä vaatii. Tämä johtaa aivan liian läheltä meneviin ohituksiin vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa ja tekee tilanteista vaarallisempia. Eikö pyöräilijänä opi intuitiivisesti, että tilanteet vaativat joustavuutta eikä natsimaista säännöistä kiinnipitämistä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^Lauttasaaren silta on hyvä esimerkki tuosta, siinä on molempiin suuntiin kapeat pyörätiet vilkkaan ajotien puolella kevliä ja joutuu ajamaan autoja vastaan molempiin suuntiin jos ylittää sillan vasenta puolta.
    Minä katselen tuollaisissa kohdissa muualle ja tähtään aika suoraan kohti. Aika hyvin on mahtunut ohi.

  25. #10195
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Tänä aamuna taas nökötti kelvin jatkeella eli suojatien päällä keski-ikäinen blondiini citymaasturillaan. Suojatien takaa olisi nähnyt risteävälle tielle ja ei tuo maasturi nyt niin iso ollut, ettei olisi mahtunut suojatien ja risteävän tien väliselle alueelle. Katseli, kun lähestyin aamun kajossa valot päällä, mutta ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen. Pääsin hieman penkkoja kiertäen auton takaa ja napautin hellästi sormella pari kertaa takalasiin. Siinä vaiheessa blondin pää kääntyi ja heilautin kättä, en keskisormea.

    Käsittääkseni inssisäkin on kuskeja hylätty moisesta "parkkeeraamisesta". Ollaan sentään Suomessa, ei Italiassa.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  26. #10196
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Tänä aamuna taas nökötti kelvin jatkeella eli suojatien päällä keski-ikäinen blondiini citymaasturillaan. Suojatien takaa olisi nähnyt risteävälle tielle ja ei tuo maasturi nyt niin iso ollut, ettei olisi mahtunut suojatien ja risteävän tien väliselle alueelle. Katseli, kun lähestyin aamun kajossa valot päällä, mutta ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen. Pääsin hieman penkkoja kiertäen auton takaa ja napautin hellästi sormella pari kertaa takalasiin. Siinä vaiheessa blondin pää kääntyi ja heilautin kättä, en keskisormea.

    Käsittääkseni inssisäkin on kuskeja hylätty moisesta "parkkeeraamisesta". Ollaan sentään Suomessa, ei Italiassa.
    Jostain syystä/sattumasta omallekin kohdalle on muutamana viime päivänä sattunut jatkuvasti näitä suojatielle pysähtyneitä / siellä jonottavia. Hienoin kokemus oli tänään kun suojatien edessä oli tilaa yhdelle autolle ennen risteävää katua. Sillä pätkällä jonotti jo yksi auto mutta toisen joka selvästi vielä näki minut tulemassa kelviä pyörätien jatkeelle, oli ihan hirveä pakko hinata se Kia suojatielle sen edellä jonottavan perään (jos vaikka päätien jonossa avautuisi paikka... ) Oli ihan pakko takakautta kiertäessäni myös napauttaa...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #10197
    Uncle Guest
    Mitähän lainsäädäntö sanoo jos pyöräilijä ajaa tommoisen suojatiellä nököttäjän kylkeen 300 nastaisella nastarenkaalla sivuviistoon?
    Kuka on syyllinen ja mihin?

    Useasti olen pohtinut että olisi mukava mennä siihen suojatiellä odottelevan auton eteen pyörään nojailemaan muutamaksi minuutiksi. Saisipa kyrpä maistaa omaa lääkettään. Mutta enpä moista perseilyä harrasta ja halua vajota kyrpänaamojen tasolle, voimafantasiat ovat voimafantasioita.
    Tuosta suojatien tukkimisesta on muutakin harmia kun vain ajoeste. Se haittaa merkittävästi suojatiellä liikkujan turvallisuutta jos pienestä välistä auton takaa tullaan esiin ja toisella kaistalla tulee auto vastaan. Riks raks ja poks.

  28. #10198
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    ^joskus miettiny mitä jos jarruttaisi vähän laiskasti sellaisen tahalteen eteen tulevan kylkeen.. on noita kun selkeesti vahingossa tulee siihen, sittän niitä jotka kattoo sua silmiin ja tulee ylimielinen ilme naamalla eteen

  29. #10199
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^^Lain mukaan ei päin saa ajaa tarkotuksella ja riittävää varovaisuutta on noudatettava...
    Pyöräilijällä ei ole suvereenia asemaa liikenteessä ja kaikilla välineillä liikuttaessa tulee tilanteita joissa joutuu hidastamaan tai pysähtymään, samoin jalkaisin.
    Kyllähän nuo tien tukkijat vituttaa kun eivät edes katso sivuilleen ennen kuin pysähtyvät.

    Näkyvää pyöräilijää on helpompi väistää.

    (oon kyllä joskus pysähtynyt niin lähelle että kuski voi luulla että kylkeen jää jälki)
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  30. #10200
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^joskus miettiny mitä jos jarruttaisi vähän laiskasti sellaisen tahalteen eteen tulevan kylkeen.. on noita kun selkeesti vahingossa tulee siihen, sittän niitä jotka kattoo sua silmiin ja tulee ylimielinen ilme naamalla eteen
    Itsellä kun on kypärässä helvetillinen kiinanhäikäisin ja kaukosäädin kahvassa niin joskus tulee tuollaisessa tilanteessa napsuteltua lumenit tappiin tai jopa vilkulle ja tuijottelen siitä vajaan metrin päästä automulkeroa silmiin. Ei ole siinä kiva hälläkään sitten ootella kun ei ole minullakaan. Jaettu vitutus on paras vitutus.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •