Oh f-k, luulin että näitä on vain yhtä mallia, mutta totta! Eli nyt sitten postissa tulee raskaampi, jäykempi (wired) ja halvemmilla nastoilla oleva ratkaisu. En lue enää kommenttejanne, ettei sydämeni mene rikki. No, sain kyllä Mara winteritkin litkutettua tosin hyvin, josko nämäkin sitten ja olisivat muutenkin Maroja paremmat? Tajusin nimittäin ensijärkytyksen jälkeen, että saahan nämä palautettua elleivät ole Marathon wintereitä kummemmat. Tarkoitus oli nyt kuitenkin tilata parasta mahdollista.
On tämä. Ennen mentiin kauppaan ja pyydettiin että iPhone. Nyt pitää valikoida kymmenestä eri mallista.
Älä ny masennu, on ne varmasti ihan kelpo kumit, ja voithan halutessasi palauttaa nuo ja hommata vaikka Toneilta (jos vielä on) 120tpi Gravdalit. Itse pulitin 250€ posteineen, kallista mutta jättää sitten jotakin muuta ostamatta. Ei vielä asennettuna etten voi kehua/haukkua.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kiitos. Eiköhän tämä tästä. Ymmärtääkseni nämä "paremmat" on kyllä revitty käsistä aikaisempina vuosina.
Nerokas idea! Toisaalta minulla (ja varmasti jollakin muullakin) kuluvat nuo takagummit etuisia huomattavasti nopeammin, ja tänäkin vuonna piti GG-käyttöön ostaa pelkkä uusi takarengas. Nastapuolella ei kokemukseni mukaan tämä ole ollut ihan yhtä iso issue kuin tosiaan hiekka- ja miksei myös maantieosastolla.
Minä kyllä ajoin ainakin viime talvena kaikki pahimmat kelit ispeillä. Niiden kanssa on paljon vapaampi ajella, kun voi poiketa huonoillekkin poluille. Ei noissa gravdalleissa ole pitoa edes lähelle ispejä, kun tulee sopivasta uraista jäätä.
Katsoo miten tänä vuonna käy.
Melkein uuden hinta. En kyllä maksaisi tuota summaa, varsinkaan tuntemattomalle myyjälle.
Oikeastihhan näillä gravdalleilla ei sitten ole juurkiaan eroa kulussa ispeihin verrattuna, kunhan lunta ja jäätä alkaa taas olemaan yhtään enemmän.
Hyvä pito vaatii gravdalleihin tosiaan luokkaa 2.5bar paineet ja noilla renkaat ovat jo aika lutterot ajaa. Putkelta polkemisen saa unehtaa.
Ispeillä uskaltaa ajaa kovemmilla renkailla. Rohkeampi ja pätevämpi kuski voi tietenkin pitää gravdalleissa kovempia paineita, jolloin ne kyllä rullaavat hienosti.
Rohkeampi ja pätevämpi kuski ajaa pienemmillä paineilla.
Täytyy tsekata noi ***rin renkaat. Kiitti vinkistä. Itse olen kyllä tavannut tehdä siellä kauppoja vasta siinä vaiheessa kun tuotteet ovat hinnaltaan luokkaa 50% alkuperäisestä.
Viime talvi oli siis todella paha. KVLit olivat merkittävän osan ajasta kuin jäädytettyjä luistelukenttiä ainakin täällä etelässä. Mulla oli maasturissa ihan perus-Fulcrumit, ja niillä litkutettuna ISPit. Olivat tolkuttoman rullaavat jäällä ja pitoahan ei ole kai kukaan koskaan epäillyt.
Kyllähän munkin kokemus on se, että Gralvdalit ja ISP:t on ihan eri renkaat vaikka niissä tavallaan onkin sitä samaan "notkeaa" tuntumaa ja hyvää rullaavuutta. Ihan selvä homma on se, että esim. 29er IPS puree nastojen ja nappuloiden kanssa aivan eri tapaan jäähän ja myös pehmoisen loskan läpi kuin toi Gravdal. ISP toimii myös irtolumella paremmin kuin Gravdal vaikkei mikään kovin erikoinen lumirengas (maastorenkaiden) sarjassa olekaan.
Itse pidän silti omissa arki- ja Gravel-ajoissa paljon sopivampana tuota 38mm Gravdalia, kuin 29er ISPtä. Se on ainakin täällä Pirkanmaalla mulle 95% ajasta paljon "sopivampi" kuin aikaisemmin käytössä ollut 29er ISP. Maastoon on sitten ihan erikseen plussapyörä ja sen 3" nastarenkaat.
Toi Gravdalin ja ISP:n ero käy kyllä aika hyvin esille, kun vertailee renkaiden kuvioita ja leveyksiä - eihän noita nyt voi oikein verrata keskenään.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Ei niin, mutta tarkoitin tosiaan sitä, ettei gravdalleilla ole välttämättä viisasta etsiä sitä parasta pitoa matalilla paineilla, vaan vaihtaa heikommalla kelillä suosiolla maasturiin ja ispeihin, koska se on rullaavuudeltaankin tuolloin parempi.
Tämä on kyllä varmasti ihan totta. Gravdalin rullaavuuden saa tosiaan unohtaa siinä vaiheessa kun sillä kiemurtelee semi-tukevassa loskassa/lumessa, joka upottaa 5-15cm. Ei ei tossa paineen laskukaan mahdottomia auta.
Eihän tuollainen ujon kuvion rengas (kuten gravdal on) voi oikein toimia siinä vaiheessa kun nappuloita tarvitaan pidon saamiseksi.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Gravdaalikin tarvii matalahkot paineet että se pitää sileälläkään, keväällä kun alkaa asfaltti taas näkyä niin voi laittaa 4-5 bar ja se menee kuin sliksi. mutta jäätiköllä pitää varoa.
Tulipa testattua ensimmäisen kerran Gravdalit 38mm. Lumi/loskapöperössä kiemurtaa ikävästi, alkumatkasta kaipasi nordic spike 42mm tyylistä nappulakuviota tosissaan. Asvaltilla sen sijaan rullasi ihanasti, harvoin näkee mun kunnolla 30km/h vauhteja nastoilla tasaisella. Kun pöperö jäätyi iltaa kohti ja oli kovempi pinta, sai jälleen nauttia rullailusta, etenkin kun nostin paineita. Paineita 70kg kuskille n. 3,5bar.
Gravdal on yllättävän korkea, joka rajoitti ainakin mun lokasuojien käyttöä. Myös satulaputken alla olevan lukon kiinnikkeet tulevat paljon lähemäs rengasta kuin mw:llä tuli. Noiden reunassa olevat hapsut osuivat ikävästi ääntä pitäen runkoon kiinni, oli pakko ottaa saksilla ne reunimmaiset hapsut pois.
Ensituntuma positiivinen, mukavampi kuin mw asvaltilla, vaikka ääni on kesäsliksien jälkeen toki häiritsevä rapina. Pöperöön tarvitaan selvästi eri renkaat, pitänee viritellä vanhat nordic spiket toisille kiekoille pöperökeliä varten. (isompaa ei mun cycloon mahdu)
Taiteltuina noissa oli paljon kulmia ja vanteelle nosto kompuralla ei ollut lähelläkään onnistumista litkutusta ajatellen. Täytyy palata asiaan kun nuo ovat ensin vähän "pyöristyneet" sisurien kanssa. Ohuet kyljet eivät ainakaan olleet avuksi vanteelle nousua ajatellen.
Jos rintamakokemuksista on jollekin hyötyä, niin Marathon Winter 35-622 nousi runsaalla saippuavedellä ja Air Tool Blastilla ainakin DT Swiss R24 Splinen päälle. Zefalin litkut. Isompi työ oli repiä kesäkumit (X-One) irti vanteilta.
Ajotuntuma aiempaan sisäkumilliseen Nicetrac 200:een verrattuna on jopa... pehmeä ja miellyttävä. SKS:n kiinteät lokarit piti vaihtaa irtolokareihin.
Mara winter 35 Nousi aksiumille kanssa eilen kivuttomasti vaikka paljon parjattu magic milk tiivistyslitkuna. Tuntuma on jännä niin ku aina kesän jälkeen. Siihen tottuu.
Ensituntuma Gravdaleihin otettu. Laitoin 45NRTH Gravdal -nastarenkaat (halvempi teräskarbidiversio) pyörään. Rengas on työntömitalla mitattuna täsmälleen luvatun 38 mm leveä ja mahtui Cannondale SuperX cyclocross-pyörään juuri ja juuri. Renkaassa on valupisteissä pieniä ulostörröttäviä kumipätkiä, jotka piti saksia pois, jotteivät ne ropise takahaarukkaan. Edessä rengas mahtui pyörimään ilman haarukkakosketuksia, vaikkei saksia käyttänyt.
Renkaissa oli painetta noin 3 bar ja kesän jäljiltä tuntui, että ei rullaa. Kunnon jäätikköä ei vielä löytynyt, mustaa jäätä asfaltilla ja joitakin lumipätkiä vain. Pito vaikutti hyvältä ja ainakin nastojen ropinaa oli enemmän kuin Schwalbe Marathon Wintereillä, joista on noin 5 talven kokemus. Valmistaja kertoo, että rullaavuutta on enemmän korkeammilla paineilla, joten pitää seuraavaksi kokeilla sitä. Tässä kohdassa ei vielä osaa sanoa kovin paljoa enempää.
Siellä 2.5-3bar huitteilla 120tpi versiokin on jo satulasta ajettava malli, eli tuo paksumpi kylkinen on varmastikkin aika kankea samoilla paineilla.
Gravdallila voi valita pidon tai vauhdin väliltä paineita säätämällä, monilla muilla ei taida kulkua saada vaikka pumppaisi 6bar painetta renkaisiin.
http://www.velo-oxygen.fi/suomi-tyre...ddie-w104.html
Tämmösetkin on näemmä nykyään olemassa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Pitääkö 50mm marawintterin kokomerkintä kutinsa?
50mm marawintteri oli 18mm kehällä muistaakseni noin 47mm. Eli melkeen, mutta ei kuitenkaan...
Tuo saattaisi mahtua pyörimään Canyon Inflite 9.0:n takanakin, edessä ainakin. Nyt on tulossa 35 milliset, mutta leveämpi on aina mukavempi, etenkin talvella. Painoeroa on vaan 250 g noilla kahdellakin. DT Swiss R 23 on 18 mm sisäleveydeltä.
#fillarifoorumi @ IRCNet
XXL tarjous... https://www.xxl.fi/45nrth-gravdal-70...21597_1_size_1
Tilasin, nuukana ei raaskinut 120tpi versioon mennä![]()
^mutta onhan noikin kuitenkin "Työmatkapyöräilijän high-end-nastarenkaat", muista laittaa sitten tuo mainittu 33 TPI ilmanpaine.
Kirjanmerkit