^Turkkilaista jukurttia ja lasten askartelutarpeista hilettä sekaan, hyvin toimii.
Eikun ihan oikeesti, ei kai tuo kolmisen e/rengas nyt ihan niin kauheasti ole liikaa, ettei tätä voisi valmiina hankkia?
^Turkkilaista jukurttia ja lasten askartelutarpeista hilettä sekaan, hyvin toimii.
Eikun ihan oikeesti, ei kai tuo kolmisen e/rengas nyt ihan niin kauheasti ole liikaa, ettei tätä voisi valmiina hankkia?
Ja lisäksi se, ettei uusiokäyttö ole kiellettyä. Tein useamman renkaanvaihdon tuossa loppukesästä imemällä litkut renkaasta ruiskuun ja ruiskusta uuteen renkaaseen. Koostumus tietysti vähän muuttuu kun ne hyödyllisimmät osat sitoutuu renkaaseen, mutta aika paljon menee litkua hukkaan jos renkaanvaihtoja tekee useammin kuin kerran kaudessa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Mitä tommoselle DIY-litkulle tulee litrahintaa, onko joku kalkuloinut?
Stania sai kaupasta viimeksi ison pullon karvan päälle 20€:lla ja aine toimii varmuudella.
Holokki auki ku H. Moilane.
Paikallinen myyjä oli vaihtanut stanit, orange seal litkuihin. Onko jotain oleellista eroa toimivuudesta havaittu?
Onko Zéfal Z Sealant -aineesta kokemuksia? Motonetissä 25e / litra.
Orange sealin saa ainakin revittyä kuivuneena kalvona pois kumista. Z-sealantissa ei oikein ollut muuta kivaa kuin väri, sen roiskuessa pienemmistäkin pistoista.
Tuo ylläoleva kuvani on Peatyssealantista ja lyhyen kokemuksen mukaan sopivan jäykän oloista, ainakin reunat tiivistyy hyvin, saatavilla Sportaxista.
^Koostumus näyttää olevan lähellä Magic Milkiä, vai?
TaikaMaito ei pelannut läskissä, toki toimivuus on paljon muutakin kuin viskositeettia.
Holokki auki ku H. Moilane.
En oo tota taikamaitoo ikinä käyttäny, tossahan noi kumiset hiutaleet on kumminkin melko kookkaita, joten uskoisin toimivan paikkauksessa.
Näköjään noin 6kk meni tubeleksena ihan hyvin ja nyt ilmojen kylmetessä alkoi takarengas tyhjenemään.
Pari päivää pumppailin ja eilen lisäsin litkua, sekä huomasin vettä vanteelle ruikkiessa vuotavan vanteen kevennysreiän kohdilta.. siis kyseessä fatbike.
Vuotokohta sinällään vähän hämmentävä, koska tubeless on tehty riistasäkillä eli ilmeisesti tuo riistasäkki on rikki ja vuotaa teippauksen ja vannenauhan läpi.. hämmentävää.. eikös litku ole juurikin tämmöisiä tilanteita varten siellä renkaassa?
Jos tänään himaan päästessä on rengas vuotanut niin palaan sisureihin, koska eihän tommosella uskalla mihinkään ajella ja talvella/pakkasella tubeleksen kanssa turaaminen on hanukasta.
Litkun paikkauskyky ei riitä tukkimaan vannenauhan/-teipin vaurioita. Tämän olen itsekin huomannut. Vanteen teippaaminen uudelleen poistaa ongelman.
Kuvien perusteella hirvisäkki näyttäisi olevan kohtuullisen ohutta kalvoa, eli ei ihme ettei kestä. Oikea teippi oikeaan kohteeseen ja homma rokkaa.
Holokki auki ku H. Moilane.
Njoo.. mulla on kevennyksien kohdilla vanteessa heijastinteippi, sen päällä jotain oranssia melko leveätä muoviteippiä ja sen päällä hirvi/riistasäkkiä.
Vannekin on tubeless ready eli se vakio silverback scoop 2017 mallin SunRingle Mulefut 80 SL Tubless Ready vanteet.
Mikähän sitten olisi se 'oikea' teippi, jota vois kokeilla ensi kesänä jos intoa riittää..
No just näin. Ei se ole tubeleksen tai litkun syy, jos omat jätesäkkiviritykset eivät toimi.
Tällä valmistajalla on tuotesivuilla linkki Juutupeen, jossa on ohje tubeless-konversion tekemisestä. Kun kyseessä on tubelessvalmiuden omaava vanne, näitä ohjeita kannattaisi noudattaa foorumilta löytyneiden kikkakutosten sijaan. Tälle vanteelle on olemassa omakin teippinsä, joka käyttäminen on varmaan vaihtoehto numero 1. Hyvänä vaihtoehtona Tesa 4289, jos löytyy noin leveänä lähikaupasta. Orange Sealin teippikin voisi toimia.
Holokki auki ku H. Moilane.
Pikaisella googletuksella en löytänyt Tesa 4289 teippiä suomesta.. mutta varmaan tämäkin salattu tieto vielä löytyy kunhan ehdin kaivamaan.
Sinällään fatbiken rengaspaineet on niin matalat, että tuollaisen riistasäkin tai vaikka sitten jätesäkin pitäisi kestää ongelmitta, ellei sitten ole onnistunut pingottamaan sitä jotenkin laidasta laitaan ja jättänyt tyhjää tilaa vanteen ja säkin väliin.
Ainakin kahdeksan riistasäkkitubelesta on mulla on kestänyt vannenauhan kanssa koko kauden, kesälle ja talvelle omat renkaat. Pari kertaa on pitänyt asennusvaiheessa tunaroituani kokeilla uusiksi.
Turhan ohuttahan se on, mutta helpoin menetelmä tähän asti. Gorillakokeilut oli hirveämpiä. Mutta oikea teippi, niin varmasti on hyvä ja huoleton.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Ajelin viime talvena mustasta jätesäkistä tehdyllä muovilla. Oli vielä nykyistä hirvisäkkiä ohuempaa. Ei mitään ongelmia kummallakaan. Hirvisäkki on huippu kun on valmiiks ympyrä. Kyllä tätä ketjua lukeneena on teipitki aikas reilusti oksentanu. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä...
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Mulefuttiin myydään 78mm leveää valmistajan 'omaa' teippiä, järjettömään hintaan tottakai.
Tesa 4289 teippiä ei löydy läheskään riittävän leveänä.
Saavutettava hyöty jää tässä pahasti homman vaatiman työn ja rahan jalkoihin omasta mielestäni.
Palaan siis sisureihin ja ajelen ilman itsekseen varastossa tyhjeneviä renkaita, turhaa hypeä koko tubelekset![]()
Sent from my A0001 using Tapatalk
Niin onhan se peräti parikymppiä rulla. Järjettömän paskaa tavaraa tosin, heikko liima ja ratkeaa helposti. Riistasäkki 10 kertaa ennemmin kuin tuo. Jos ei osaa ja on pakko teipata niin sitten sitä Gorillaa.
Chainreactioncycles.com myi parilla kympillä ei-oota 78mm leveää teippiä.
Kuvittelin eBaysta löytyvän halvemmalla, mutta taitaakin olla keräilykamaa kun hintaa oli pahimmillaan yli satku per rulla.
Onhan mulla vajassa rulla riistasäkkejä, pitää askarrella jos kesällä tylsää ja hyvä keli.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Tuolla tulee myös varsin toimivia kalvoja, ja voittaa minusta teippailun mennen tullen kunhan on ensin kerran hiffanut sen homman, prosessi on selitetty varmaan useampaankin kertaan tässä ketjussa. Ite teen niitä aina läjän valmiiksi kun on vehkeet käsillä, niin sen jälkeen ei kestä renkaanvaihto kauaa.
https://www.tokmanni.fi/vakuumipakka...38114683880/dp
Sen saa periaatteessa saumattua silitysraudallakin, mutta kaduin kyllä jokaista kertaa sen jälkeen kun yhden silitetyn sauman petettyä ostin tuon koneen, ja suosittelen hankkimaan suosiolla sellaisen. Tai lainaamaan, pitäiskö noille olla joku konekimppa..?![]()
https://www.tokmanni.fi/tokmanni/vak...38114900451/dp
^ Onko tuo oleellisesti parempaa kuin gorilla?
Gorilla on hyvä ja painava, mutta voisi olla liian paksua Mulefutille. "Alkuperäinen" teippi kuten Tesa 4289 ei veny yhtään ja leveän vanteen teippauksesta tulee helposti ryppyinen ja vuotava.
Ratkaisu voi olla nauha alipainesäkityskalvosta, sitä saa helposti ainakin isommista kaupungeista, esim: http://www.jacomp.fi/tuotteet/alipainetarvikkeet/ tai https://kevra.fi/tuotteet/alipaineta...et/tarvikkeet/ tai netistä: https://www.materialshop.fi/epages/M...ainetarvikkeet
Se on erittäin kestävää, venyvää ja kevyttä monikerroslaminaattia eikä repeile millään. Leikkaaminenkaan ei onnistu tylsillä työkaluilla.
Esim VACtiteO24 pari metriä (9€), avattuna se on 1200mm leveä, joten siitä voi leikata 8-12 läskinauhaa. Saumaus onnistuu erinomaisesti vakuumipakkauskoneella, minulla on tämä käytössä: https://www.tokmanni.fi/tokmanni/vak...38114900451/dp Mitään keskelle tulevaa ”vahvistusta” ei tarvita.
Tesa 4289:n emärullan leveys on muistaakseni 1500 milliä ja pituutta 50m. Hintalappu jossakoin 300 euron (2 vuotta vanha tieto) tietämissä leikattuna haluttuihin kokoihin. Siitä vaan kimppatilausta pystyyn.
Gorilla ei sovellu sellaisille vanteille, jotka ovat tubeless ready, mutta pitää teipata reunasta reunaan. Tähän hommaan pitää olla ohuempi teippi.
Holokki auki ku H. Moilane.
Piti oikein kaivaa se kone esille ja tarkistaa: ei saa tehtyä, mutta niin kuin ealex tuossa jo totesikin, ei tarvitsekaan.
Oon siis aina tehnyt vain ympyräksi seuraavasti: kaksi saumaa 89 cm etäisyydelle toisistaan (26" vanne), leikkaa pitkät sivut saksilla auki ja tökkää kolvilla venttiilinreiän johonkin kohtaan suurinpiirtein ympyrän keskilinjalle, niin se on siinä. Ja noita tosiaan kun tekee tuon pakkauksellisen kerralla kun koneet on kuumana, niin siinä on useamman vuoden kalvot![]()
Ite huomasin joskus viime keväänä että noissa vakuumikalvoissa on paljon eroja. Kun yritti tehdä vain yhden kerroksen kalvoa niin välttämättä sauma ei pitänyt. Jotenkin ne muovit oli suunniteltu pariks. Yritin sitte löytää sitä vanhaa käyttämääni vakuumia mutten löytänyt. Siitä sitten jätesäkkien kautta hirvisäkkiin.
Tarkoitat varmaan elintarvike vakuumipakkauspusseja, alipainesäkityskalvot ovat eri ainetta, yksi kalvo, mikä on valmistuksen yhteydessä laminoitu monesta kerroksesta ja on erittäin kestävä, venyvyys on 400%. Saumasta tulee todella kestävä ja laadukas Tokmannin koneella.
ealex muokkasi tätä : 26.10.2017 at 14.37
Juu niin tarkoitan. Tokmannien ynnämuiden vakuumirullat vaihtelee merkeittäin. Osassa toinen kerros karhea toiselta puolelta yms. Sellaisesta kun erotti vain toisen kerroksen ja yritti paistaa saumaa ni ei pitäny. Tuosta alipainekalvosta ei kokemuksia. Hirvisäkkiä on ny sen verran reilusti ettei muuta tarvi etsiä. Ehkäpä sitten joskus.
Kirjanmerkit