GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 214 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 114 164 204 212 213 214 215 216 224 264 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.391 - 6.420 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6391
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kalliiksi tulee tuollainen talvipyöräily. Eikä sen toteamiseen tarvita kotijoukkoja.
    Miten niin kalliiksi? Talvella ajellaan sillä budjettipyörällä. Huoltohan on rasvaamista ja putsaamista. Ei se maksa juuri mitään. Jos muutaman satasen pyörällä ajelee useamman talven, ei pääomakustannustakaan voine pitää oikeasti varteenotettavana.

    Tietty jos itse ei halua/osaa putsata ja rasvata vaan pitää viedä pyörä huoltoon 5 - 10 kertaa talvessa, niin ehkä tuo sitten on kallista.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  2. #6392
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Oulun ympäristössä ajetaan vielä talviajoa, nastarenkaita tarvii siihen kuin talvella konsanaan. Paljon jäätyneitä röpelöisiä osuuksia.

    Pyöräily on budjettiharrastus kalleimmillaankin verrattuna kaikkiin moottoroituihin harrastuksiin ja ylläpito alittaa vielä budjettitasonkin (tähän kuuluis hymypallero, mutta niitä ei minulla ole).

  3. #6393
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Oppes, sinäkään et ole hankkinut toista pyörää tai kiekkoja välikauden olosuhteita varten, joten kustannuslaskelmasi ovat väärällä pohjalla. Parin viikon jaksostahan kommentissani oli kyse ja edelleen olen sitä mieltä, että sen takia tehdyt hankinnat ovat kallista pyöräilyä.

  4. #6394
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Oppes, sinäkään et ole hankkinut toista pyörää tai kiekkoja välikauden olosuhteita varten, joten kustannuslaskelmasi ovat väärällä pohjalla. Parin viikon jaksostahan kommentissani oli kyse ja edelleen olen sitä mieltä, että sen takia tehdyt hankinnat ovat kallista pyöräilyä.
    Kolme pyörää tallissa ja yhteen noista (talvipyörä) kahdet kiekot: suvi & nasta. Mutta nuo ovat "budjetti-laatua", joten en pidä (kaikki on tiätty hölökohtaista) edelleenkään tuota kalliina. Nuo toiset kiekot toimivat sitten kesälläkin "vararenkaina".
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  5. #6395
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Mitkä noista olet hankkinut keväistä kahden viikon käyttöjaksoa varten?

  6. #6396
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Päivitin kesällä maasturin kiekkosettini tubeless-versioihin ml. keveämpi pakka ja hienot levyt. Vanhat toimivat välikauden kiekkoina sisureilla. Kustannus 0 euroa. En näe miten voisin tätä muuten laskea.

  7. #6397
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Eli päivitetyt kiekot ovat talvella talviajossa ja kesällä kesäkäytössä, mutta vanhat tuossa välissä?

  8. #6398
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Välikelille sopisi pistosuojatut kesärenkaat mutta itse ajelen mielelläni tallottuja jääpolkuja ja vesistöjen jäitä niin nastoja tarvii siirtymäajallekkin

  9. #6399
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eli päivitetyt kiekot ovat talvella talviajossa ja kesällä kesäkäytössä, mutta vanhat tuossa välissä?
    Kyllä. Tai on jo tullut vaihdettua edes takaisin pari kertaa kun ei siinä montaa minuuttia mene. Töihin pääsi jo ilman nastoja, mutta metsälenkillä oli nastat tarpeen.

  10. #6400
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mitkä noista olet hankkinut keväistä kahden viikon käyttöjaksoa varten?
    Noi ylimääräiset kiekot, jotka tosin (kun halvalla sain) hankin myös "vararenkaiksi".
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  11. #6401
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Eilen ajelin maaseudulla kuivia teitä cyclolla nastat rapisten. Illalla heitin alle toiset kiekot Gatorskineillä odottelemaan lauantaiaamupäivän maaseutulenkkiä. Nyt on taas maa valkoisena ja kiekot vaihtuu takaisin MaraWintterillisiin.

    Kevät keikkuen tulevi....
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  12. #6402
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Kerran vielä ja sen jälkeen en enää aiheesta jatka.

    Hecen tapauksessa tuli siis hankittua uudet kiekot päivittääksesi pyöräsi ympärivuotisessa käytössä, et saadaksesi vanhat kiekot rospuuttoajan käyttöön. Eli et voi sanoa hankkineesi nollakustannuksella toista kiekkosarjaa, koska syy hankintaasi ei ollut tarve saada toista kiekkosarjaa vuotuisen muutaman viikon aikaiseen käyttöön.

    Oppes hankki toiset kiekot varalle, koska halvalla sai. Mutta noitakaan ei siis pelkästään parin viikon käyttöä varten hankittu.

    Toki kun romua ajan myötä nurkkiin syystä jos toisestakin kerääntyy, parantaa se mahdollisuuksia erikoistua kaluston suhteen. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että pari viikon rospuuttoa varten kiekkojen tai pyörän hankkiminen on kallista.

    Toki jokainen saa hankkia millaista kalustoa tahansa, jos siitä kokee hyötyä saavansa. Halvaksi se ei silti valintoja välttämättä tee. Kieltämättä kun itsekin 50 km torstaina kuivilla teillä auringon paistaessa ja nastat ropistessa ajoin, ajatukset pyöri tiukasti kesärenkaiden ympärillä. Perjantaina olikin pakkasta ja kun pimeään aikaan lähdin liikkeelle, kuivillakin teillä oli huomattavasti mukavampi nastoilla ajamäkeen 40-50 km/h ajella, kuten myös tasaisella 20-30 km/h nopeuksia. Jäätä en paljon huomannut, mutta jossain sitäkin oli. Yhdenkin katumisen välttäminen noissa nopeuksissa on kannattava juttu. Toki keskinopeudet jäi muutaman kilsan kesäajan lukemista, mutta osansa varmaan vaikutti renkaiden lisäksi myös paikoin sepelipintaiset tiet, joissa harjakoneet eivät vielä olleet käyneet. Toisaalta mitään en tuossa hävinnyt, edes TMT:ssä ei tappioita tullut. Aikaa kului vartti enemmän, mutta entä sitten? Minulle tuo ei anna tarvetta hankkia jotain välikelin renkaita, jotka ei oleellisesti talvikelin renkaita paremmin edes rullaa.

  13. #6403
    Kuronen Guest
    Itse en ole varsinaisesti hankkinut kiekkoja mihinkään tarkasti rajattuun käyttöön. Yhdet kiekot ostin väsyneiden kiekkojen tilalle. Väsyneet pääsivät aikanaan huollon kautta takaisin käyttöön.

    Crossariin sopivia kiekkoja on kolmet, joissa kaikissa on eri rengastus: nasta-, touring- ja kapeammat sileät pistosuojatut. Lenkkipäivän lähestyessä laitan alle sopivan parin.

    Työmatkoilla alla rapisee edelleen nastat, vaikka vaihtohetki toki lähestyy.

  14. #6404
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Joskus käytin välikelin renkaina Marathon plussaa, mutta sittemmin alkoivat harjata aiemmin eli kun tiet ovat yhtäjaksoisesti sulat aamuisinkin, oli jo harjattua ja alkoi selvitä normirenkain. Työmatkakäytössä hieman raskaampikin rengas on ok, jos vaan saa luotettavuutta ja on ajallaan perillä. Niin ikävä rengas kun mara+ onkin, ei se tunnu ihan sietämättömältä kun on tottunut nastarenkaiden rullaavuuteen.

  15. #6405
    Liittynyt
    09/2006
    Viestit
    49
    Viime talvena luin netistä, että seuraava, eli ensi helmikuun 8.-10. päivinä Winter Cycling Congress järjestettäisiin Joensuussa. Asia kiinnosti, joten googlasin tänään asiaa. Se pidetäänkin ko. päivinä Moskovassa. Taisi Joensuu hävitä kisan paikasta hieman suuremmalle kaupungille. Täältä Suomesta olisi mahdollista lähteä junalla Moskovaan kuulostelemaan, mikä on talvipyöräilyn meininki. Olisiko jollain kiinnostusta lähteä reissuun?

  16. #6406
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Kuusankoski
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jonkkis Katso viesti
    Viime talvena luin netistä, että seuraava, eli ensi helmikuun 8.-10. päivinä Winter Cycling Congress järjestettäisiin Joensuussa. Asia kiinnosti, joten googlasin tänään asiaa. Se pidetäänkin ko. päivinä Moskovassa. Taisi Joensuu hävitä kisan paikasta hieman suuremmalle kaupungille. Täältä Suomesta olisi mahdollista lähteä junalla Moskovaan kuulostelemaan, mikä on talvipyöräilyn meininki. Olisiko jollain kiinnostusta lähteä reissuun?
    Voisiko kongressiin koota suomalaisen delegaation? Puhun sujuvasti venäjää ja tunnen Moskovan jotenkuten, jotenkin voisin olla mukana vähemmän haitallisena osallistujana. Moskovaan menoa suosittelen ehdottomasti yöjunalla, kun vaan antaa aamulla paikallisjunien Leningradin, Kazanin ja Jaroslavlin asemille työntämien työmatkalaisten rynnistää metroon ja juo ruuhka-ajan teetä ja mutustaa vatruskaa. Nimittäin juuri Tolstoin saapumisaikaan on aamuruuhkakin parhaimmillaan.

    Venäläinen pyöräilykulttuuri on syntynyt käsittääkseni viimeisen kymmenen - viidentoista vuoden aikana, koska opiskellessani ja työskennellessäni Venäjällä 90 / 00 -lukujen vaihteessa kukaan ei ajanut pyörällä. Viime käynnilläni Moskovassa näin, kun paikallinen pelmenitaksi käytti metroa ja kaupunkipyöriä auton sijaan, ja viime talvena Pietarissa ihailin, kun paikalliset pyöräilijät vetivät pitkin prospekteja autojen seassa kovaa. Ja kaikilla oli valot, koska muuten kuolo korjaa. Viipurissa näin, kun paikallinen urheiluseura veti maastopyöräharjoituksia Patterinmäellä.

    En sano varmaksi että lähtisin, mutta kiinnostaisi kyllä. Voisimmeko innostaa kotikaupunkejamme tai poliitikkoja lähtemään talvipyöräilyn lipunkantajaksi ja ottamaan vauhtia Moskovasta? Näin saataisiin kerättyä ehkä matkakassaa.

  17. #6407
    Liittynyt
    09/2006
    Viestit
    49
    Hyviä ideoita ja ajatuksia yllä. En minäkään ole vielä päättänyt lähteä, mutta voisi olla mielenkiintoinen reissu porukalla. Katsotaan, kerääkö tämä lisää kommentteja.

  18. #6408
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Alkaa usko loppua että oma ääreisverenkierto millään varustuksella lämmittäisi käsiä ja jalkoja omin avuin niin tehokkaasti ettei saisi pelätä jatkuvasti pakkasen puremaa. Tähän mennessä on menty näillä kemiallisilla käden/jalanlämmittimillä, mutta onko kokemuksia sähkökäyttöisistä lämmittimistä? Mitään suosituksia?

  19. #6409
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Motonetistä osin sähköpohjalliset. Idea itsessään on hyvä, mutta toteutus tässä halpistuotteessa on vähän puolitiessään. Säädettävyys on kolmiasentoinen; kahdella miedoimmalla asennossa lämmitystä ei edes huomaa, isoimmalla pohjalliset ovat oikeasti kuumat ja pikkupakkasessa jopa semisti polttavat. Iso teho vetää akut äkkiä tyhjäksi ja lämpö loppuu. Reilulla pakkasella suuri lämpö tuntuu miellyttävältä ja varpaat tarkenevat kivasti sen aikaa mitä sähköä piisaa. Paremmalla säädettävyydellä ja pidemmällä akunkestolla tämäkin olisi hyvä tuote.

    Olen pohtinut kehuttujen Therm-IC pohjallisten hankkimista, mutta muutama viime talvi on ollut sen verran lauha, ettei oikeaa tarvetta ole noille tullut ja ostohousut ovat pysyneet kaapissa. Halpaa ei näistäkään kannata ostaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #6410
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JyJ Katso viesti
    Alkaa usko loppua että oma ääreisverenkierto millään varustuksella lämmittäisi käsiä ja jalkoja omin avuin niin tehokkaasti ettei saisi pelätä jatkuvasti pakkasen puremaa. Tähän mennessä on menty näillä kemiallisilla käden/jalanlämmittimillä, mutta onko kokemuksia sähkökäyttöisistä lämmittimistä? Mitään suosituksia?
    Lenz lion pohjalliset on loistavat. Hinta noin 150€, mutta sen jälkeen ei varpaat palele, kunhan et yritä kesäkengällä ajaa pakkasilla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  21. #6411
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JyJ Katso viesti
    mutta onko kokemuksia sähkökäyttöisistä lämmittimistä? Mitään suosituksia?
    Varmaan suosituksia ja kokemuksia löytyy asianomaisesta ketjusta:

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...%F6pohjalliset

    Eli sähköpohjallisista höpinät sit tuonne jos niitä on tullakseen. Höpinöitä siis.

  22. #6412
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Varpaissa jo kylmän aiheuttamaa hermovauriota ja käytössä ollu muutaman talven Sievin jalkineen kylmiin oloihin tarkoitetut työkengät, akkulämmitteiset pohjalliset noissa. Hintaakin on jotain yli 250 eikä lämpövastus ihan varpaisiin saakka toimi. Kengät muutoin hyvät kävellä ja kevyet ilman akkuja. Noiden ansiosta voi vielä ajaa talvellakin, lukot vaihtuu avopolkimiin talvisin muutoinkin.

  23. #6413
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Varmaan suosituksia ja kokemuksia löytyy asianomaisesta ketjusta:

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...%F6pohjalliset

    Eli sähköpohjallisista höpinät sit tuonne jos niitä on tullakseen. Höpinöitä siis.
    Kiitokset. Suuntaan sinne tutkimaan kanssakärsijöiden kokemuksia.

  24. #6414
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Motonetistä osin sähköpohjalliset. Idea itsessään on hyvä, mutta toteutus tässä halpistuotteessa on vähän puolitiessään. Säädettävyys on kolmiasentoinen; kahdella miedoimmalla asennossa lämmitystä ei edes huomaa, isoimmalla pohjalliset ovat oikeasti kuumat ja pikkupakkasessa jopa semisti polttavat. Iso teho vetää akut äkkiä tyhjäksi ja lämpö loppuu. Reilulla pakkasella suuri lämpö tuntuu miellyttävältä ja varpaat tarkenevat kivasti sen aikaa mitä sähköä piisaa. Paremmalla säädettävyydellä ja pidemmällä akunkestolla tämäkin olisi hyvä tuote.

    Olen pohtinut kehuttujen Therm-IC pohjallisten hankkimista, mutta muutama viime talvi on ollut sen verran lauha, ettei oikeaa tarvetta ole noille tullut ja ostohousut ovat pysyneet kaapissa. Halpaa ei näistäkään kannata ostaa.
    No kauankos kestää sitten tuolla tehokkaimmalla asetuksella ennenkuin tyhjenee akku?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  25. #6415
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Ai niin. Ja pitää hehkuttaa kyllä perinteisesti. Nyt alkaa kelveille tulla tilaa kun lämpö laskee alle nollan Wannabeet jää kotiin / ottaa auton, bussin whatever alleen...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  26. #6416
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.429
    Onko kellään ehdotuksia hyvistä polvenlämmittimistä? En tarkoita siis tuollaisia lähes lahkeen mittaisia, joita "knee warmer"-haulla löytyy, vaan lyhyempiä vain polven yli yltäviä. Nämä tulisivat ajohousujen alle, mutta kerraston päälle. Jos ulkonäkö on ok, miksei voisi käyttää myös ohuempien ajohousujen päällä. Maastossa käytän polvisuojia, jotka myös lämmittävät sopivasti, mutta jotain vastaavaa tarvitsisi myös maantielle. Olen katsellut kaupoissa joitain ohuita polvitukia, mutta niissä ei monesti ole mitään silikonigrippejä pitämässä niitä paikallaan. Myös joku hyvin paikallaan pysyvä ohut ei paljoa puristava polvituki voisi siis käydä.

  27. #6417
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    ... mutta kerraston päälle. .... Olen katsellut kaupoissa joitain ohuita polvitukia, mutta niissä ei monesti ole mitään silikonigrippejä pitämässä niitä paikallaan. ....
    Ei silikonigrippi toimi vaatteen päällä. Tuollaiset polvituet taas pysyvät paikallaan siksi, että ne vedetään tiukkaan.

    Itse asiaan, helppohan noita on löytää.


  28. #6418
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Kyllä “knee warmer” pitäisi tuottaa juuri niitä polven päälle tulevia tuloksia. “Leg warmer” on sitten koko matkan nilkkaan asti. Polvenlämmittimien täytyy kuitenkin olla tietyn kokoisia koska muuten ryttääntyvät kasaan saman tien.

  29. #6419
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ai niin. Ja pitää hehkuttaa kyllä perinteisesti. Nyt alkaa kelveille tulla tilaa kun lämpö laskee alle nollan Wannabeet jää kotiin / ottaa auton, bussin whatever alleen...
    Totta mooses.

    Mutta kuulitteko te jo uutisen. Talvipyöräily alkaa nyt espoossa, koska talvi on tullut espooseen.

    Ai mistä sen tietää. No mistäköhän. Ekat väylät on hiekoitettu. Kyllä mä niin nautin ajaa tänään illalla. Pitäskö lähettää ruusuja. Vai siirtyiskö vaan autoilijaksi.

  30. #6420
    Kävin toissailtana juoksulenkillä, -1C lämpötila. Päällä: alushousut, lyhyet juoksusukat, paksuhko merinovillainen aluspaita ja Helly Hansenin hiihtotakki ja hiihtohousut. Muistan miettineeni, että kestäis olla pari kolme astetta kylmempääkin tällä asukokonaisuudella.

    Tänään fillarilenkki, -1C lämpötila. Päällä: alushousut, pitkät kompressiusukat, polvin asti ulottuvat vaippahousut, paksuhko merinovillainen aluspaita, toinen pitkähihainen aluspaita, windstopper aluspaita, Helly Hansenin hiihtotakki ja hiihtohousut. Eli kolme paitaa ja talvikelin hiihtotakki ja jalassa käytännössä kaksi kerrosta, koska iho oli piilossa fillaripöksyjen ja kompressiosukkien alla. Koko lenkin ajan paleli ja mietin, että pysyn lämpimänä vain, jos ajan koko matkan ylämäkeen tai ajan kokoajan "liian kovaa". Alamäissä tuli hyvin kylmä.

    Arvelen, että -10C - -20C pakkasilla mun täytyy pukea vielä kaikkien noiden päälle vielä toppahaalari, jos meinaan pystyä käydä fillarilenkillä :P Ei kivaa. Juostessa tätä ongelmaa ei ole.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •