HuntteriFanticElectrobikeCanyonAlltricksAjopyora
Sivu 31 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 29 30 31 32 33 41 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 901 - 930 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Väkisin? Yritätkö estää ohittamista vai millä tavalla siitä tulee "väkisin" tehty ohitus? En ole ikinä ymmärtänyt tätä porukkaa joille on ongelma se, että joku ohittaa.
    Nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on estämistä? Eiköhän jokainen nykyään tiedä autonsa mittarin heiton kun se on GPS:stä helppo tarkistaa.

Perussettiä on ajella jossain kasikympin ohituskieltoalueella tasan kahdeksaakymppiä. Aika usein siinä tulee joku perään hitsaamaan. Ja kun ohituskielto päättyy niin survaistaan kaasu pohjaan ja ohi. Ei se minua haittaa ja annan tilaa. Se haittaa jos ohitus on holtiton ja aiheuttaa vaaraa muille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Kyse on päivävaloista. Takavalojen ei ole tarkoituskaan palaa. Mutta sääolojen niin vaatiessa pitää käyttää tavallisia ajovaloja, jolloin myös takavalot palavat.
    Kyse on toki auton omistajan halusta, yleensä sen voi ohjelmoinnilla muuttaa huollossa.
    Minulla palaa takavalot päivävalojen kanssa eikä auton seistessä 12v pistokkeista lopu sähkö puolen tunnin kuluttua, kuten muista sähkölaitteista. Toisesta muutoksesta maksoin toisesta en.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Väkisin? Yritätkö estää ohittamista vai millä tavalla siitä tulee "väkisin" tehty ohitus? En ole ikinä ymmärtänyt tätä porukkaa joille on ongelma se, että joku ohittaa.
    Minusta kohtuullisen väkisin ohittamisessa sekä ohitettava että vastaantuleva liikenne väistää pientareelle, ettei pellit kolisisi - näitä on kohdalle osunut kohtuullisen säännöllisesti etenkin mökkimatkoilla. Minä ajan pääsääntöisesti kilometrin verran ylinopeutta navigaattorin mukaan vakionopeussäädin käytössä ja ohitustarvetta on huomattavalla osalla takaa tulevilla, jopa kevytnelipyörällä on taajamassa lähdetty ohittamaan vastaantulijoista huolimatta.

^Eli ei voi.

Ei riitä valot eikä heijastimet pyöräilijän näkymiseen, jos yhtään ei katsota.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Ei riitä valot eikä heijastimet pyöräilijän näkymiseen, jos yhtään ei katsota.
    Vaan eipä riitä katsominenkaan, jos ei yhtään näy.

Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

Väkisin ohittaminen on ainakin sitä, että ajat nopeusrajoituksen mukaan tai vähän päälle ja sinut ohitetaan. Sitten tämä ohittaja jää siihen eteen ajamaan hitaammin kuin ohitettavalla oli alunperin vauhtia.
    Omalle kaistalle tietysti pitää vielä palata vieden melkein ohitettavan vasen etulokari mennessään. Melko yleistä tämäkin.

En sano, että tässä on tästä kyse. Mutta, sama tunne ohitettavalla voi syntyä, jos omaa kumman tavan kiihdyttää, kun joku ohittaa. Vakionopeussäätimen tehdessä työtään motarilla tätä sattuu toisinaan. Saat jonkun kiinni, ohitus venyy, kun kaasupoljin löytyykin ja ohituksen jälkeen ajetaan perässä jollain tapaa mieltään osoittaen. Vaikka vakkari takaa ohittajan nopeuden olevan sama, kuin ennen ohitusta.

Mitäpä vielä?

Väkisin ohittamista varmaan se kun mennään ahtaassa paikassa, keltasella viivalla, mutkassa, risteyksen kohdalla tms, kerran olin pientareella siivoamassa tölkkiä kun rekkaa lähti toinen auto ohittamaan ja vastaan tullut farmarivolvo joutui väistämään pientareelle kohtaan jossa minä olisin ollut fillarilla, 100km/h alueella

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Tiiä häntä. Onko se tää lisääntyvä ikä vaiko mikä mutta minne hittoon sitä on kiire? Jos nyt sitten ajellaan vaikka 10km/h alle tikkarin salliman niin sadan kilometrin matkalla tuhraantuu melkein 7 minuuttia Mihin käyttäisit tuon?
    Voi olla että siunlla ei ole kiire mihinkään, mutta ajamalla alinopeutta aiheutat letkoja, jotka ovat todellinen turvaliisuusriski varsinkin kun ensimmäiset liukkaat tulevat.. Menneiltä syksyiltä/talvilta erittäin monta esimerkkiä, kun kymmenet autot rytisee sitten samaan sumaan.

Toinen pointti on sitten ammattiautoilijat, jotka joutuvat ajamaan ihan älytömillä aikatauluilla. Päivässä ajetaan ties kuinka monta sataa kilometriä ja silloin tuo 7min per 100km merkitsee jo ihan eritavalla.
    Esim rekat kun eivät ihan helpolla pääse ohittamaan alinopeutta ajavia autoja.

Tässä on pari syytä, miksi on syytä ajaa vähintäänkin nopeusrajoituksen mukaan, jos keli vain sen sallii.

Hyväksyttävää on:
    -Riittämättömät turvavälit
    -Ammattiliikenteen epärealistiset tavoitteet tehokkuuden suhteen
    -Suurinta sallittua nopeutta ajavan ohittaminen

Vaarallista on:
    -Ajonopeuden laskeminen, varsinkin enemmän varovaisuutta vaativissa keleissä
    Irrelevanttia jorinaa

Tänä aamuna oli motarilta oikealta kaistalta rampille poistuvassa jonossa hitautta. Eniten sitä aiheutti jonoa ohittanut Aud0000ilija, jonka piti sitten kiilata poistuvien väliin aiheuttaen jarrutusaallon ja jonon hännän seisahtumisen. Myönnettäköön, että jono eteni alinopeutta, kai siinä on hyvä syy tulpata väliin.

Vastaavaa on näkynyt sen verran paljon, ettei voi enää pitää vahingossa sattuneina poistumisrampin yllättäen kohdalle tuloina, on uusi paha tapa: Ajetaan vasenta kaistaa rampin kohdalle ja sitten puikataan oikean kaistan yli rampille, oli tiellä muita tai ei.

Blackborow Guest
    Ei tuo kyllä mikään uusi tapa ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti retry Katso viesti
    Voi olla että siunlla ei ole kiire mihinkään, mutta ajamalla alinopeutta aiheutat letkoja, jotka ovat todellinen turvaliisuusriski varsinkin kun ensimmäiset liukkaat tulevat.. Menneiltä syksyiltä/talvilta erittäin monta esimerkkiä, kun kymmenet autot rytisee sitten samaan sumaan.

Toinen pointti on sitten ammattiautoilijat, jotka joutuvat ajamaan ihan älytömillä aikatauluilla. Päivässä ajetaan ties kuinka monta sataa kilometriä ja silloin tuo 7min per 100km merkitsee jo ihan eritavalla.

Tässä on pari syytä, miksi on syytä ajaa vähintäänkin nopeusrajoituksen mukaan, jos keli vain sen sallii.
    Point taken. Itse ajan aina vähintään tikkaria +10km/h, mutta minua ei stressaa tai en lähde etsimään pakonomaisesti ohituspaikkaa vaikka edellä joku ajelisikin 10km/h alle. Toisaalta jätän myös kunnon raon edellä ajavaan, joten tarvittaessa minustakin sitten pääsee ohi.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tänä aamuna oli motarilta oikealta kaistalta rampille poistuvassa jonossa hitautta. Eniten sitä aiheutti jonoa ohittanut Aud0000ilija, jonka piti sitten kiilata poistuvien väliin aiheuttaen jarrutusaallon ja jonon hännän seisahtumisen. Myönnettäköön, että jono eteni alinopeutta, kai siinä on hyvä syy tulpata väliin.

Vastaavaa on näkynyt sen verran paljon, ettei voi enää pitää vahingossa sattuneina poistumisrampin yllättäen kohdalle tuloina, on uusi paha tapa: Ajetaan vasenta kaistaa rampin kohdalle ja sitten puikataan oikean kaistan yli rampille, oli tiellä muita tai ei.
    Noita on näkynyt ja tuosta aiheutuneita kolareita on aiheutunut jo vuosia ainakin pääkaupunkiseudulla esim Turuntieltä Kehä II:lle erkanevalle rampille siirtymisessä. Pösilöt vetää ruuhkassa vasemmanpuoleisinta kaistaa tappiin ja sitten kiilataan oikealle kaistalle ja vielä kääntyvälle rampille. Sitten kolisee kun hypätään jarrulle ja homma heijastuu satoja metrejä taaksepäin.

Jokohan minä olen tämän tänne aikaisemmin kirjoittanut? No, tässä se tulee (ehkä) kertauksena:

"Liian vähän ylinopeutta kulkevat ajoneuvot tulevat ohitetuiksi"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti retry Katso viesti

Jos 500 km päivässä ajava rekkakuski ajaisi 80 km/h nopeuden sijaan 70 km/h, niin hitaamman nopeuden aiheuttaman ajanhukan kompensoimiseksi pitäisi tehdä vuodessa 5 viikkoa enemmän töitä, eli luopua kesä ja talvilomista.

Omallakin kohdalla tuollainen jatkuva 10 km/h alinopeus tietäisi vuositasolla 85 tunnin menetystä, eli esim reilusti yli puolet kesälomasta saisi polttaa että saisi korvattua hukatun ajan.

Onneksi henkilöautolla pääsee ohi tunareista.

Jos jatkuvasti on jonoa takapuskurissa niin ajaa itse liian hiljaa. Jos edessä tuntuu koko ajan olevan tientukkoja niin sitten ajelee itse turhan ripeästi. Siinä on hyvä nyrkkisääntö.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti

Harmi että näitä on niin hankala sakottaa. Useiden teiden kapasiteetti riittäisi, jos ihmiset ei vaistaisi kaistaa kaistapäisesti mielialan ja nopeuden mukaan, tukkien loppujenlopuksi molemmat kaistat. Kokonaisuuksien ajatteleminen on ylivoimaista tai ei vain välitetä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Jos jatkuvasti on jonoa takapuskurissa niin ajaa itse liian hiljaa...
    Mulla on se käsitys, että useimmat jonojen vetäjät eivät tiedä mitä takana tapahtuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Jos 500 km päivässä ajava rekkakuski ajaisi 80 km/h nopeuden sijaan 70 km/h, niin hitaamman nopeuden aiheuttaman ajanhukan kompensoimiseksi pitäisi tehdä vuodessa 5 viikkoa enemmän töitä, eli luopua kesä ja talvilomista.
    Ja säästyneillä polttoainerahoilla voisi vetää lonkkaa 10 viikkoa, vai miten se meni. Ei ole ihan yksioikoisia nämä.

Mutta kovasti liikennevirran nopeudesta poikkeava ajotapa on kyllä rasittavaa, oli se poikkeus kumpaan suuntaan tahansa. Sitä mä en kyllä ymmärrä yhtään, kun täällä on pariinkin kertaan väitetty, että hidastelijat aiheuttaa vaaraa, koska keräävät tiiviin letkan, jossa muka peräänajot lisääntyy tms. Ja paskat. Siihen ovat täysin syyllisiä vain ne aivovammat, jotka kerääntyvät tiiviiseen possujunaan. Ei se ainakaan mun taidoilla vaikuta yhtään turvavälin jättämiseen, millä nopeudella se edellä ajava ajaa. Kun jättää sopivan välin, ohittaminenkin on paljon helpompaa.

Ei mua hitaammin ajavat juuri häiritse. Sen sijaan jotkut omasta mielestään varmaan hyvät ja sujuvat kuskit ovat ohitusyritelmillään aiheuttaneet todella vaarallisiakin tilanteita. Toki joskus, kun on paljon liikkunut osaavampien seassa työmatkaliikenteessä ja järjestää itselleen kiireen sunnuntaiautoilijoiden sekaan, ärräpäitä joskus pääsee. Niillä on kuitenkin syynsä ajaa hiljaa ja jos tuon muutamaa kirosanaa pahemmaksi ongelmaksi kokee, niin hyvinpä on asiat noin muuten. 😀

Ei tuo kyllä mikään uusi tapa ole.
    Tuntuu kyllä että olisi lisääntynyt. Näinä harvoina päivinä kun olen autoillut muutaman kymmentä kilsaa muutaman viime kerran on aina joku mennyt ohituskaistalta viereisen kaistan ja liikenteenjakajan yli rampille reipasta vauhtia

Tuntuu siltä, että avain ongelmaan on tietty se, että jos ajat "alle tikkarin" annat tilaa ohituksille. Kuten sanoin, itseäni ei hirveästi haittaa jos joudun ajelemaan jonkun setin jonossa, alle sallitun. Pidän kuitenkin välin edellä ajelevaan ja tarvittaessa autan ohituksessani kun takana on kiireisempiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mulla on se käsitys, että useimmat jonojen vetäjät eivät tiedä mitä takana tapahtuu.
    Mulla on semmonen käsitys, ettei sillä ole oikeastaan edes väliä. Noin niinkun jonon syntymisen kannalta. Ohittaminen näyttää olevan tänä päivänä niin halvatun vaikeeta, että jonoja syntyy sen takia.

Ohittaminen on ihan autokoulussa opittu taito. Jos autokoulutaidot ei ole hanskassa, voi ajokortin viedä vaikka poliisille ja lopettaa autoilu. Liikennetiheys on keskimäärin niin harva, ettei montaa kilometriä ole yleensä tarvetta ajaa toisen perässä kun ohittaminen on mahdollista.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mutta jono syntyy vasta kun sen ensimmöäisen taakse jää pari kolme, jotka eivät ohita - syy on heidän, ei sen ensimmäisen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Mutta jono syntyy vasta kun sen ensimmöäisen taakse jää pari kolme, jotka eivät ohita - syy on heidän, ei sen ensimmäisen.
    Eli velvollisuus ohittaa ??? Olen kyllä enemmän sitä mieltä, että joo - syy on niissä ensimmäisen perässä hiihtäjissä jotka vetävät tappituntumalla sen hidastelijan perässä vaikeuttaen kiireisempien ohitukset. Eivät ne perässä ajelijat sen enempää ole syyllisiä paitsi blokatessaan liian lyhyillä väleillä takaa tulevien ohitukset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Ja säästyneillä polttoainerahoilla voisi vetää lonkkaa 10 viikkoa, vai miten se meni.
    Tuskin. Kulutus ei täydellä kuormalla välttämättä tipu juuri lainkaan, kun moottori putoaa pois optimialueelta ja hyötysuhde heikkenee.

Itse olen huomannut vähän samaa henkilöautolla raskaan kärryn kanssa. Nopeuden putoaminen alle 80 saatta jopa nostaa kulutusta, kun automaatti vaihtaa joka mäkeen pienempää. Kun 80 nopeudessa jaksaa vääntää vajaalla 1500 kierroksilla suurimmalla vaihteella. Ilman kärryä samalla autolla nopeuden tiputus laskee taas kulutusta selvästi, kun moottori jaksaa suurimmalla vaihteella vielä ylämäkeenkin 1200 kierroksilla, eikä automaatti näe tarpeelliseksi vaihtaa penemmälle.

Mikä siinä on että eräiden pitää käydä koko sairaushistoriansa läpi junassa kailottaen? Kyllä on taas kiskoraivo lähellä. Ei täällä tuppisuuna tarvi istua, mutta vähän miettis mitä mölöttää ja millä volyymillä.....

Kysyt väliin, että eikö sulla ollu tippurikin?

Mitäpä vielä?

Enemmän mummo käy läpi noita yläpään ongelmia.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •