ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 22 / 48 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 1424

Aihe: Talvirenkaat krossariin?

Prismasta tarttui Marawinter 120-nastaisina, 35/622. Halvemmallakin olisi netistä voinut tilata, mutta tuplabonuspäivä sai valitsemaan kalliimman (yht 60€) mutta helpomman vaihtoehdon.
    10k-kerhon jäsen

Vaihtelu virkistää, tahtoo noissa mannermaan kaupoissa nastarenkaat olemaan kallimpia kuin meikäkaupoissa. Taas fillarilla moneksi vuodeksi kengät jalassa, mistähän sais omiin jalkoihin!

En muistanutkaan, että MW:n nastarivit menevät viistoon. Luulisi olevan ihan fiksu innovaatio. Onko tämä uusi oivallus? Joskus männä vuosikymmenellä oli mielestäni suorassa rivissä... tai ehkä mulla oli jokin toinen Mara-versio.
    10k-kerhon jäsen

[QUOTEHyvän rullaavuuden lisäksi noiden pito (jota ei ole loputtomasti) on todella hyvin annakoitavissa. Noita pystyy viemään liukkaissa paikoissa aivan pidon rajoilla, ilman että fillari lähtee yllättäen alta, joten ainakin mulla itsellä luottamus/tuntuma tuohon renkaaseen on hyvä.
    ][/QUOTE] © Kalle H.

Tuon kyllä allekirjoitan, verrokkina rahtiruunan Marawintereihin (35mm) joilla kun luiston jälkeen pito loppuu niin se se sitten loppuu! Gravdalien kestävyydestä olen hivenen negatiivisempi. Omilla on nyt 6000km, voi olla että ens talvena voin hyödyntää mutten koko kautta. Hintaisekseen Marawinteri on oiva rengas. Tottakai Gravdalit on upeat kumit ja ilman muuta hommaan uudet ens kaudelle. Crosscheckillä talvella ajan sen verran lyhkäisempää matkaa että vanhoihin uutta nastaa ja matka jatkuu samoilla renkailla.

PS mun Gravdalit on alkujaan nastoitettu alurunkoisilla piikkipäillä, MCarbonin teräväkärkisillä keskirivit syksyllä uusin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kun omassa taajamassa kyykistyy katsomaan lähemmin vastakylvettyä kivimursketta, se näyttää piikkimatolta. Tuohon nyt mitään kalliita renkaita hioutumaan. Kumma kyllä nämä noksut ja marat eivät ota vastaan noita piikkejä ei reikiä näissä, mutta syksyllä ennen talvirenkaita sai jo paikata sepelin tekemiä reikiä. Kulutuspinnan kumi kun ei ota harppuunamaisia kivipiikkejä, joilla vain yksi suunta sisäänpäin kierros kierrokselta, niin ei nuo muuta kuin rouhivat pintaa. Kulutuspintakin näissä mainituissa kestää ajoa ja aikaa piikkisteilläkin - hyviä arkiajorenkaita.

Ei sitä sepeliä ota vastaan kaikki kalliimmatkaan renkaat; xerxes kesti takarenkaana alun kolmatta talvea 7500 km, sitten sidokset petti rungosta, flättejä nolla.

Joskohan sitä ensi talveksi saataisin lisää vaihtoehtoja ja edes jonkinlainen kilpailija Gravdalille. Maxxis on nimittäin taas herkutellu tolla Maxx-Ice renkaalla, speksit näyttää olevan ihan ok, tosin 120tpi casing ja tubeless olis ollut kiva lisä.

Kuvio jo nastoituskin näyttää ihan hyvältä, joskin nappulat saisivat ehkä olla vähän harvemmassa, luultavasti aika rullaava kaveri kuitenkin kyseessä.

Saatavuudesta, painoista ja hinnoista mainittiin vain seuraavaa.
    Look for them to be available late fall or early winter. Weights and pricing on all three are TBD.
    https://www.bikerumor.com/2017/03/07...-winter-tires/

Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Gravdalini sain 4tkm ajettuina järkihintaan, sen verran oli keskirivien nastapesät kuluneita ynnä nastat toki jotta iliman muuta liimaa. +2300 kilsan jälkeen niin tilanne tämä. Kaikki kuusi Cascon kontaktiliimalla asemoidut tallella. Kaikki kuusi Cascon Fix-it asennusliimalla tallella. Loput Liquisolella ja yksi on repeytynyt irti.

Nastoituksessa, yhestä reiästä kurkkasi latexi ulkoilmaa ja rikki toki. Päälirenkaan sisäpuolelle normi TipToppaikka. Joka nastan alle koitin huolella liimaa saada jotteivat sisuria riko.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Taas alkaa olemaan se aika.

Speksit: kisaclearance, eteen 40, ehkä 42, taakse 35. Etelä-Suomen erittäin vaihtelevat talvet: kaikkea paljaasta märkään pääkallojäähän, sohjoon ja jäätyneisiin polanteisiin. Metrihankiin on sitten Mukluk.

Ennen: MW (240). Ongelmana lähinnä kiemurtelu lumessa ja kuvion tukkeutuminen, nastat pysyivät ihan kivasti, rullaus kohtuullinen jne.

Ratkaisuyritys 2016: Nokian W240. Lopputulema: paskin rengas ikinä, kaikissa olosuhteissa.

2017: Voiko MW:stä parantaa? Xerxes ei ilmeisesti ainakaan tee autuaaksi. Vai olisiko hyvä pitää MW-pari normikäytössä (lokarikelit, pidemmät GG-/talvimaantiet) ja heittää eteen vaikka Gravdal kun tilanne sallii/vaatii?

Jos haluat päästä halvemmalla, niin kyttäile vaikka fillaritorilta, jos jollain sattuisi olemaan myynnissä nicetrac snow renkaita. Itse ajelin noilla 200-nastaisilla viime talven ja vaikka noissa ei olekkaan sivuilla nastoja, niin mielestäni ovat huomattavasti paremmat kuin mara winterit ja rullaavat myös paljon paremmin. Ovat myös edullisia, mutta uutena noita ei taida olla enää kenelläkään myynnissä. Itse ostin halvimmillaan viime talvena xxl:stä 32mm 9.90€/kpl.

Sivunastattomat refleksit voivat sopia niille (a) jotka osaavat välttää uria ja äkkikuperia kallistuksia ja/tai (b) joilla refleksi pelaavat ja vaistonvaraiset korjausliikkeet ovat oikeanlaisia.

Itse pohdin - rhubarbin avauksen ansiosta - olisiko kömpelön ja ajotaidottoman mutta innokkaan talvikrossarikuskin eli minun tapauksessani hyötyä siitä että vaihtaisi 35-millisistä 42-millisiin nyt kun vanteiden leveys sitä tukisi ja pyörän mitat sen sallisivat? Tai yllämainittuun tapaan laittaisi eteen 42-millisen? Marathon Winterissä on kuitenkin tarkoitus pysyä.

PS Nicetraceissä oli kyllä kivaa taittuvuuden eli teräsreunalangattomuuden tuoma keveys mutta ei se mielestäni silti tuonut mukanaan sen kummempaa parannusta rullaavuuteen. (30-millinen Winter on edelleen siinä suhteessa yliveto, vaikka sivunastojen puutteen vuoksi ongelmallinen sekin.) Ja koska renkaan materiaali on sitä kumisaappaanpohjaa ei se alhaisilla paineillakaan ole sillä lailla mukautuen joustava vaan pikemmin notkahtaen taittuva.

PPS Tämä ei ole myyntipalsta eikä tämä ole myynti-ilmoitus, mutta jos joku pääkaupunkiseudulla asuva haluaa 32-millisiä Nicetraceja kokeilla eikä niitä mistään enää löydä, mulla on sellaiset vähän käytetyt.

Talvirenkaat krossariin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Sivunastattomat refleksit voivat sopia niille (a) jotka osaavat välttää uria ja äkkikuperia kallistuksia ja/tai (b) joilla refleksi pelaavat ja vaistonvaraiset korjausliikkeet ovat oikeanlaisia.

Itse pohdin - rhubarbin avauksen ansiosta - olisiko kömpelön ja ajotaidottoman mutta innokkaan talvikrossarikuskin eli minun tapauksessani hyötyä siitä että vaihtaisi 35-millisistä 42-millisiin nyt kun vanteiden leveys sitä tukisi ja pyörän mitat sen sallisivat? Tai yllämainittuun tapaan laittaisi eteen 42-millisen? Marathon Winterissä on kuitenkin tarkoitus pysyä.

PS Nicetraceissä oli kyllä kivaa taittuvuuden eli teräsreunalangattomuuden tuoma keveys mutta ei se mielestäni silti tuonut mukanaan sen kummempaa parannusta rullaavuuteen. (30-millinen Winter on edelleen siinä suhteessa yliveto, vaikka sivunastojen puutteen vuoksi ongelmallinen sekin.) Ja koska renkaan materiaali on sitä kumisaappaanpohjaa ei se alhaisilla paineillakaan ole sillä lailla mukautuen joustava vaan pikemmin notkahtaen taittuva.

PPS Tämä ei ole myyntipalsta eikä tämä ole myynti-ilmoitus, mutta jos joku pääkaupunkiseudulla asuva haluaa 32-millisiä Nicetraceja kokeilla eikä niitä mistään enää löydä, mulla on sellaiset vähän käytetyt.

Parempia en tiedä. Kevyet, rullaavat erinomaisesti ja pitoa on. Neljäs talvi alkamassa

http://45nrth.com/products/tires/gravdal

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Kestäisiköhän 35-40 mm Marathon Winterit talven tai kaksi alla eivätkä rikkoisi sisureita, 140 euroa on turhan paljon sijoittaa tubeless-renkaaseen. Nykyinen 2 vai 3 vuotta ajettu puhkoo sisurit läpi nastoillansa eikä tubeless pidä.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Parempia en tiedä. Kevyet, rullaavat erinomaisesti ja pitoa on. Neljäs talvi alkamassa.
    Herra tarkoittaa varmasti kahdesta reaalisesti olemassaolevasta Gravdalista sitä parempaa eli taittuvaa jonka TPI on 120 eikä sitä reunalankaversiota jonka TPI on 33 ja jolla on yhteistä edellisen kanssa lähinnä leveys, kuvio ja nastojen määrä ja sijoittelu (ja jota mm. XXL on myynyt)?

Hinta ei ole ominaisuus - kuten eräs pyöräkauppias tapasi kärjistetysti sanoa ja oli siinä kiistatta täysin oikeassa - ja hyvä rengas voi paremman kestonsa ansiosta tulla loppujen lopuksi edullisemmaksi kuin ostohinnaltaan houkuttelevampi. Mutta jossain menee se raja itse kullakin. Paljon ajavana mun pitäisi periaatteessa olla valmis maksamaan hyvästä, mutta jokin pistää vielä vastaan eikä myönteisistä käyttäjäkokemuksista huolimatta suostu oikein uskomaan että rahalle todella saa vastinetta (eikä vain sitä kieltämättä miellyttävää tunnetta että käytössä on "markkinoiden ylivoimaisesti paras" tms.).

Puhuin TPI120 versiosta

Maxxiksen Maxx-Icea odotellessa...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ce-nastarengas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Kestäisiköhän 35-40 mm Marathon Winterit talven tai kaksi alla eivätkä rikkoisi sisureita, 140 euroa on turhan paljon sijoittaa tubeless-renkaaseen. Nykyinen 2 vai 3 vuotta ajettu puhkoo sisurit läpi nastoillansa eikä tubeless pidä.
    Olen kommentoinut tätä joskus ennenkin, mutta en malta olla kommentoimatta uudestaan: mulle on pieni mysteeri miksi niin monille Marathon Winterien käyttäjälle käy noin, koska omista renkaista olen oikein etsimällä etsinyt merkkejä alkavasta läpitunkeutumisesta enkä ole mitään löytänyt.

Olen kyllä kevyempi kuski kuin 99% ajajista mutta voiko se todella vaikuttaa niin paljon?

Ennemmin uskoisin omaan teoriaan että joko huonosti istuvien nastojen alle pääsee ensin tunkeutumaan hiekansiruja jotka sitten vähitellen nastan työntämänä rikkovat renkaan tai huonosti istuva nasta vääntyy vinoon ja alkaa painua ikäänkuin terävä kulma edellä syvemmälle renkaaseen. (Tämä teoria antaa mulle tietyn ylpeydentunteen siitä että minä sentään ymmärsin ajaa sen sen 60 km lenkin kuivalla ja hiekoittamattomalla asfaltilla jarruttelematta ja mutkittelematta...)

PS Nyt kun rullaavuutta ja mukavuutta vaaditaan yli kaiken eikä niistä haluta luopua edes nastarengaskaudelta, lienee täysin poissuljettu ajatus että laitettaisiin pistosuojanauhat sisurin ja ulkorenkaan väliin? Ne auttaisivat varmaan myös läpitunkevia nastoja vastaan. Ja kun Marathon Winterillä ajaminen joka tapauksessa on kuin traktorilla ajaisi, eivät pistosuojanauhat menoa enää kovin huonontaisi. Jos paskalokki uskaltautuu julkiseksi koekaniiniksi, mä voin antaa nauhat talveksi käyttöön...)

Herra tarkoittaa varmasti kahdesta reaalisesti olemassaolevasta Gravdalista sitä parempaa eli taittuvaa jonka TPI on 120 eikä sitä reunalankaversiota jonka TPI on 33 ja jolla on yhteistä edellisen kanssa lähinnä leveys, kuvio ja nastojen määrä ja sijoittelu (ja jota mm. XXL on myynyt)?

Hinta ei ole ominaisuus - kuten eräs pyöräkauppias tapasi kärjistetysti sanoa ja oli siinä kiistatta täysin oikeassa - ja hyvä rengas voi paremman kestonsa ansiosta tulla loppujen lopuksi edullisemmaksi kuin ostohinnaltaan houkuttelevampi. Mutta jossain menee se raja itse kullakin. Paljon ajavana mulla pitäisi periaatteessa olla valmis maksamaan hyvästä, mutta jokin pistää vielä vastaan eikä myönteisistä käyttäjäkokemuksista huolimatta suostu oikein uskomaan että rahalle todella saa vastinetta (eikä vain sitä kieltämättä miellyttävää tunnetta että käytössä on "markkinoiden ylivoimaisesti paras" tms.).
    Talven ajanut 120tpi versioilla ja varmaankin ostaisin samanlaiset jos nuita ei olisi, tai sitten nuo maxiksen tuloa tekevät (jos tulevat joskus). Hätätilassa menisi varmaan gravdaalien 33tpi kumetkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Mitä tarkoitat tuolla 140€ tubeless renkaalla? Onko sellainenkin olemassa?
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Puhuin TPI120 versiosta
    Kysymys oli tietysti täysin retorinen eli vastaus oli jo etukäteen kaikille päivänselvä.

Mutta ei vastaamisesta tietenkään kenellekään mitään haittaa ollut...

PS Jos joku on ajanut sekä Marathon Wintereillä että Gravdalin molemmilla versioilla ja pystyisi vertaamaan kuta kuinkin objektiivisesti, se olisi oikeasti superia! (Mä en itse siihen pystyisi koska menisin liiaksi mielikuvien varassa ja olisin varmaan myös jollain tavalla pakotettu löytämään hyviä ominaisuuksia kalliimmista renkaista jos olisin mennyt sellaiset ostamaan. Ja tämä ei ole mitenkään Esaj:hin kohdistettu!)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Gravdalia varmaan tarkoitettiin. Eli ehkä oltiin siinä ymmärryksessä että se olisi uiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi myös tubeless-käyttöön soveltuva.

PS Jotkuthan ovat onnistuneet käyttämään Marathon Winteriäkin ilman sisuria?

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Jos haluat päästä halvemmalla, niin kyttäile vaikka fillaritorilta, jos jollain sattuisi olemaan myynnissä nicetrac snow renkaita. Itse ajelin noilla 200-nastaisilla viime talven ja vaikka noissa ei olekkaan sivuilla nastoja, niin mielestäni ovat huomattavasti paremmat kuin mara winterit ja rullaavat myös paljon paremmin. Ovat myös edullisia, mutta uutena noita ei taida olla enää kenelläkään myynnissä. Itse ostin halvimmillaan viime talvena xxl:stä 32mm 9.90€/kpl.
    Ovat kyllä myös surkeat luistimet vrt. Mara Winter.

Toivottavasti Maxxis saisi nyt nuo renkaansa myyntiin ja hinta olisi edes jollain tasolla kohtuullinen. Mara Winter koppuroita en haluaisi enää alle laittaa.

Olen kommentoinut tätä joskus ennenkin, mutta en malta olla kommentoimatta uudestaan: mulle on pieni mysteeri miksi niin monille Marathon Winterien käyttäjälle käy noin, koska omista renkaista olen oikein etsimällä etsinyt merkkejä alkavasta läpitunkeutumisesta enkä ole mitään löytänyt.

Olen kyllä kevyempi kuski kuin 99% ajajista mutta voiko se todella vaikuttaa niin paljon?
    Jaa-a. Omistakaan MW:stä ei nastat tulleet neljän talven ajoilla läpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ovat kyllä myös surkeat luistimet vrt. Mara Winter.
    En tuosta 32mm tiedä mitään, kun en ole niillä vielä ajanut, mutta itse ainakin pysyin pystyssä 37mm nicetraceilla ihan hyvin viime talvena. Nolla kaatumista ja kilsoja tuli muutama tuhat.

Gravdalia varmaan tarkoitettiin. Eli ehkä oltiin siinä ymmärryksessä että se olisi uiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi myös tubeless-käyttöön soveltuva.
    Tuo Gravdalhan ei siis todellakaan ole mikään tubeless-rengas ja valmistajakin melko suorasanaisesti kieltää sen käytön tubelessina. Itse sain tuon kyllä pysymään Konan vakio tubeless-vanteilla (Novatec) tubelessina, kun kehälle heitti 3-4 kiekkaa gorilla teippiä. Stanin Grail-kehälle tuo Gravdal nousi vähän nätimmin, mutta ei se missään nimessä kovin tiukasti siinäkään istu - tuntuu kuitenkin pysyvän ihan ok. Tänä syksynä on kuitenkin taas uuden tubeless-taistelut tiedossa.

Nyt kahden talven ajojen jälkeen ajattelin painella DIY ISP Gravdaleihin uudet nasta keskiriviin, nuo alkuperäiset ISP-nastat rupeavat olemaan nimittäin melko pyörät vähä lumisien talvien ajojen jälkeen.

Fiilis on muuten sama kuin viime syksynä, sitä oikein odottaa, että saa heittää nuo Gravdalit taas alle. Ennustaisin, että täällä foorumilla talven edetessä Gravdal kuskit kehuvat omiaan ja Mara-kuskit valittevat, että pyörä on muuttunut hitaaksi tankiksi nastojena alle laitoin myötä.

Marojahan täällä on kyllä porukka laittanut tubelessina, mutta mulla itsellä ei ole niistä kokemusta. Mulla on emännän pyörissä sellaiset 35mm ja 42mm versioina sisurien kanssa ja noi ainakin pureutuu aivan pirun tiukkaan tohon kehälle, joten olettaisin että ne toimivan myös tubelessina ok - vaikkeivat viralliset tubeless renkaat toki ole nekään.

Tuo Maxxis Maxx-Ice kyllä kiinostaa, mutta sen ensimäisestä julkaisusta taitaa olla jo pari vuotta, joten en oleta että se olisi tulossa vielä täksi talveksi myyntiin - mutta jos tulee niin tilaan kyllä heti yhden testiin. Tosin ei tuokaan speksien valossa ole kovin ylivoimainen ole ainakaan Gravdaliin verrattuna. Nastojan asettelu ja kuvio on ihan ok, mutta eipä tuossakaan ole nastoja kovin paljoa keski rivillä, joten jää pito lienee samaa luokkaa Gravdalin kanssa.

The skinniest of the three is the 700×40 wire bead Max Ice. It’s a tube-type, 60tpi construction with single compound rubber.
    It gets Silk Shield bead to bead puncture protection and a heavily siped knob pattern and winter rubber compound to help it remain supple and grippy at sub-freezing temps.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Sen verran Gravdaleja hypistellyt että niillä itsekin ajaisin jos ne mahtuisivat pyörimään, mutta kun ei. Eikä vaihtoehtoja näy juuri olevan MW:n lisäksi kuin Noksun A10 (todella satunnaiseen ajoon) tai Xerxes joka ei kuitenkaan ilmeisesti ole erityisen hyvä.

MW:n nastaongelmien perussyyksi veikkaan liian kovia paineita. Omissa ei ole ollut mitään ongelmaa.

Itellä myös varmasti huonoiten rullaavien talvikummien Continental Nordic Spike päivitys. Gravdaleja olen miettinyt, mutta hinta on kyllä niin julma 120TPI versiossa. 33TPI olisi jo hinnaltaan vähän järkevämpi. Onko kokemusta paljonko eroaa ajossa 120 versiosta tai Mara Winteristä. Samaa kysyi Kuovipolkukin... Maxxix oli varmasti hyvä vaihtoehto, mutta eipä ggooglettamalla löydy mitään, milloin vois olla saatavana. XXL soitin ja niille on 33TPI tulossa myyntiin tällekin kaudelle noin 2-3 vkon päästä. On se hieman kevyempi kuin Mara Winter. Mutta onko kokemusta kellään rullaavuudessa eroa näiden kahden välillä? Foorumilla kukaan ei ole tunnustanut ajavansa 33TPI kummilla...

Kun tuo pito tulee matalasta paineesta, niin talvirenkaiden kanssa ei vaan 33tpi kiinnosta. Jos taas ajelee 4bar paineilla, niin eroa kalliimpaan renkaaseen ei varmasti ole yhtään.

Ennemmin uskoisin omaan teoriaan että joko huonosti istuvien nastojen alle pääsee ensin tunkeutumaan hiekansiruja jotka sitten vähitellen nastan työntämänä rikkovat renkaan tai huonosti istuva nasta vääntyy vinoon ja alkaa painua ikäänkuin terävä kulma edellä syvemmälle renkaaseen. (Tämä teoria antaa mulle tietyn ylpeydentunteen siitä että minä sentään ymmärsin ajaa sen sen 60 km lenkin kuivalla ja hiekoittamattomalla asfaltilla jarruttelematta ja mutkittelematta...)

PS Nyt kun rullaavuutta ja mukavuutta vaaditaan yli kaiken eikä niistä haluta luopua edes nastarengaskaudelta, lienee täysin poissuljettu ajatus että laitettaisiin pistosuojanauhat sisurin ja ulkorenkaan väliin? Ne auttaisivat varmaan myös läpitunkevia nastoja vastaan. Ja kun Marathon Winterillä ajaminen joka tapauksessa on kuin traktorilla ajaisi, eivät pistosuojanauhat menoa enää kovin huonontaisi. Jos paskalokki uskaltautuu julkiseksi koekaniiniksi, mä voin antaa nauhat talveksi käyttöön...)
    En tiedä onko vika renkaissa, käyttäjässä vai ajetuissa kilometreissä, mutta omani vuotavat kuin seula tubelessina ja puhkovat sisureita. Pistosuojanauha on varmaan otettava tälle talvelle käyttöön, tosin ei näiden vanhojen kanssa enää, nämä lähtee roskikseen.

PS Jotkuthan ovat onnistuneet käyttämään Marathon Winteriäkin ilman sisuria?
    Tuo Gravdalhan ei siis todellakaan ole mikään tubeless-rengas ja valmistajakin melko suorasanaisesti kieltää sen käytön tubelessina. Itse sain tuon kyllä pysymään Konan vakio tubeless-vanteilla (Novatec) tubelessina, kun kehälle heitti 3-4 kiekkaa gorilla teippiä. Stanin Grail-kehälle tuo Gravdal nousi vähän nätimmin, mutta ei se missään nimessä kovin tiukasti siinäkään istu - tuntuu kuitenkin pysyvän ihan ok. Tänä syksynä on kuitenkin taas uuden tubeless-taistelut tiedossa.

Nyt kahden talven ajojen jälkeen ajattelin painella DIY ISP Gravdaleihin uudet nasta keskiriviin, nuo alkuperäiset ISP-nastat rupeavat olemaan nimittäin melko pyörät vähä lumisien talvien ajojen jälkeen.

Fiilis on muuten sama kuin viime syksynä, sitä oikein odottaa, että saa heittää nuo Gravdalit taas alle. Ennustaisin, että täällä foorumilla talven edetessä Gravdal kuskit kehuvat omiaan ja Mara-kuskit valittevat, että pyörä on muuttunut hitaaksi tankiksi nastojena alle laitoin myötä.

Marojahan täällä on kyllä porukka laittanut tubelessina, mutta mulla itsellä ei ole niistä kokemusta. Mulla on emännän pyörissä sellaiset 35mm ja 42mm versioina sisurien kanssa ja noi ainakin pureutuu aivan pirun tiukkaan tohon kehälle, joten olettaisin että ne toimivan myös tubelessina ok - vaikkeivat viralliset tubeless renkaat toki ole nekään.

Tuo Maxxis Maxx-Ice kyllä kiinostaa, mutta sen ensimäisestä julkaisusta taitaa olla jo pari vuotta, joten en oleta että se olisi tulossa vielä täksi talveksi myyntiin - mutta jos tulee niin tilaan kyllä heti yhden testiin. Tosin ei tuokaan speksien valossa ole kovin ylivoimainen ole ainakaan Gravdaliin verrattuna. Nastojan asettelu ja kuvio on ihan ok, mutta eipä tuossakaan ole nastoja kovin paljoa keski rivillä, joten jää pito lienee samaa luokkaa Gravdalin kanssa.

Gravdalia tarkoitin, olen siinä uskossa ollut, että se on tubeless-yhteensopiva. Ei siis näemmä ole. Eihän tosin MW:kään ole, mutta onnistuneesti* olen pitänyt sitä viime talven tubelessina.

*Rengas ei putoa vanteelta, 4-5 baria ennen lenkille lähtöä on muuttunut 2-3 tunnin aikana n. 2 bariksi. Asiaa vauhdittaa varmasti se, että nastojen sivuista tihkuaa myös litkua kun kumi ja nastat elävät, uutena ei varmaan näin nopeasti tyhjenisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kun tuo pito tulee matalasta paineesta, niin talvirenkaiden kanssa ei vaan 33tpi kiinnosta. Jos taas ajelee 4bar paineilla, niin eroa kalliimpaan renkaaseen ei varmasti ole yhtään.
    Talvirenkaiden aikana tuppaan ajaa lähes aina 3-4 barilla, krossarilla on muuten aika onnetonta tuo meno ja ajan talvella krossarilla pääasiassa "maantielenkkejä", joustoa ei renkaista siis hirveästi tarvita.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Viime talven lopulla kokemuksia Gravdalista (33tpi). Ajo ulkoiluteitä ja satunnaisia polkuja. Paineet 3-4 barissa. Rullasi hyvin ja piti paremmin kuin Mara W takana, joka aina välillä lipsautteli.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    En tuosta 32mm tiedä mitään, kun en ole niillä vielä ajanut, mutta itse ainakin pysyin pystyssä 37mm nicetraceilla ihan hyvin viime talvena. Nolla kaatumista ja kilsoja tuli muutama tuhat.
    Ainakin noissa omissa on nastat aika syvällä kumissa ja liian keskellä, että pito olisi hyvä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •