EfatElectrobikeGarminGiant
Sivu 8 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 1288

Aihe: Pole Evolink

  1. #211
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    42
    Pari vuotta harrastamista takana ja kovasti on ruvennut tekemään plussatäpäriä mieli ja tätä lukiessani targetti on kääntynyt vahvasti Polen suuntaan (tietysti pääosin keltaisen runkovärin takia ) Edellistä plussapyörää (Feltin Surplus 10) olen tässä tovin kauppaillut ja tänään tuli mieleen tätä lukiessani, että kun ainakin jokunen tyyppi täällä on sovitellut tuota Yarin 120mm keulaa Poleen ja mullahan olisi tuossa Feltissä sama keula olemassa (kai...? oon vielä kovin nuubi näiden osien ja niiden sinne tänne sopivuuden kanssa), niin tulipa mieleen, että mitkäs kaikki osat tuosta Feltistä sopisivat suoraan Polen 130:een runkoon kiinni, jos hankkisinkin pelkän rungon (pääsisin tällä tavoin nopeammin ja pienemmillä taloudellisilla satsauksilla Polettelemaan)?

    http://www.feltbicycles.com/Internat...-10171354.aspx

    Kiitoksia jo etukäteen kovasti kaikille, jotka vaivautuvat tällä asialla päätään vaivaamaan

  2. #212
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terojk Katso viesti
    Pari vuotta harrastamista takana ja kovasti on ruvennut tekemään plussatäpäriä mieli ja tätä lukiessani targetti on kääntynyt vahvasti Polen suuntaan (tietysti pääosin keltaisen runkovärin takia ) Edellistä plussapyörää (Feltin Surplus 10) olen tässä tovin kauppaillut ja tänään tuli mieleen tätä lukiessani, että kun ainakin jokunen tyyppi täällä on sovitellut tuota Yarin 120mm keulaa Poleen ja mullahan olisi tuossa Feltissä sama keula olemassa (kai...? oon vielä kovin nuubi näiden osien ja niiden sinne tänne sopivuuden kanssa), niin tulipa mieleen, että mitkäs kaikki osat tuosta Feltistä sopisivat suoraan Polen 130:een runkoon kiinni, jos hankkisinkin pelkän rungon (pääsisin tällä tavoin nopeammin ja pienemmillä taloudellisilla satsauksilla Polettelemaan)?

    http://www.feltbicycles.com/Internat...-10171354.aspx

    Kiitoksia jo etukäteen kovasti kaikille, jotka vaivautuvat tällä asialla päätään vaivaamaan
    Moro,
    nopeimmiten saat vastauksia jos olet suoraan Polen aspaan yhteydessä. Olen ainakin itse saanut sieltä yleensä nopeasti vastaukset kysymyksiin: service"at"polebicycles.com

  3. #213
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Toube1 Katso viesti
    Moro,
    nopeimmiten saat vastauksia jos olet suoraan Polen aspaan yhteydessä. Olen ainakin itse saanut sieltä yleensä nopeasti vastaukset kysymyksiin: service"at"polebicycles.com
    Vastailisivatko ne todella tuommoisiinkin asioihin, joita tuossa kyselin? :S

  4. #214
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    polen 130:ssa rungossa on 142mm perä joten takakiekko ei sovi, kun sulla on 148mm aka boost.. ota suorilta 140 runko ja keulaan voi vaihtaa ilmamännän vartta aina 170mm asti Yarissa..

    Tuosta valitseen:
    https://www.bike-components.de/en/Ro...k-Yari-p51680/

    Typ 9 = 150mm niin saat keskiöö plussalla vähä ylös

    satulaputki sopii 30,9

    Headset tars ostaa ja uusi shimano tai raceface bb, bsa kierteellä oleva, kun felt on pressfit

  5. #215
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukahia Katso viesti
    polen 130:ssa rungossa on 142mm perä joten takakiekko ei sovi, kun sulla on 148mm aka boost.. ota suorilta 140 runko ja keulaan voi vaihtaa ilmamännän vartta aina 170mm asti Yarissa..

    Tuosta valitseen:
    https://www.bike-components.de/en/Ro...k-Yari-p51680/

    Typ 9 = 150mm niin saat keskiöö plussalla vähä ylös

    satulaputki sopii 30,9

    Headset tars ostaa ja uusi shimano tai raceface bb, bsa kierteellä oleva, kun felt on pressfit
    Eikö kaikis evolinkeis oo boosti? Näin oon ainakin ymmärtäny. Justhan ne lanseeras sen palikan millä saa ei-boosti kiekon toimimaan boostihaarukas.

    Ps. Ostakaa joku toi Kettusen pyörä ennenku mä ostan. Tarkoitus oli ostaa seuraavan mallin Evolink (jos siis sellainen nyt on tulossa, ainakin jotain on vihjailtu) keltaisena mut toi Kettusen pyörä kyl hinnaltaan houkuttaas.

  6. #216
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terojk Katso viesti
    Vastailisivatko ne todella tuommoisiinkin asioihin, joita tuossa kyselin? :S
    Eiköhän, koska saavat tod.näk sinusta Polen asiakkaan

  7. #217
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Jokos täällä on ollut polen kannanotto tulevaan kuiturunkoon?

    Olin kyllä jutun alussa aika skeptinen jeesuateluun, mutta kyllähän tuo taitaa olla pitkälti totta. Tilanne ei muutu, jos ostetaan halvalla tuotettuja kuiturunkoja, niinkuin teen itsekkin.

    https://www.polebicycles.com/why-are...carbon-frames/

  8. #218
    Blackborow Guest
    Eka kerätään rahaa yksityisiltä ja sijoittajilta tuotannon aloittamiseen ja sitten jeesustellaan maailmanpelastamisella vetäen projekti pois. Ei jää kovin hyvä kuva kyllä tästä, vaikka totuuden siemen tuossa varmasti onkin.

  9. #219
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Joop. Tuotakin mietin.

    Mutta olisihan tuo ihan ok alkaa kiinnittämään tähänkin samalla tavalla huomiota, kuin adidaksen lenkkareihin. Voisi saada teräs ja alurunkojenkin kehitys vähän uutta nostetta.

    Jostain syystä uskon tuon tilanteen lyöneen silmille. Siis suomipoika käymässä kiinan saasteiden keskellä lotraamassa myrkkyjen kanssa.

  10. #220
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.253
    Alumiinin tuotanto vaatii tolkuttomasti energiaa. Ei silläkään puhtaita papereita saa.


  11. #221
    Toisaalta kierrätysalumiinin tuotanto vaatii vain 5% alkuperäistuotannossa tarvittavasta energiasta. Tämä on syytä ottaa huomioon vertailtaessa. Eikä hiilikuidun (tai hiilikuituvahvisteisen muovin) tuotannossakaan kovin vähäisellä energiankulutuksella selvitä.

    (En nyt jaksa kaivaa tähän lukuja, etenkään vertailukelpoisia, mutta sen muistan nähneeni ettei hiilikuitua tämänkään takia ollut erityistä syytä suosia. Tietysti kehityksen kehittyessä tuotantomenetelmät kehittyvät ja energiankulutus per tuotettu kilo vähenee. Samoin kierrätyskelpoisuus ja -menetelmät.)

    PS Näitä ehdin vilkaista:

    https://www.theguardian.com/sustaina...l-dirty-secret
    https://www.ornl.gov/news/ornl-seeki...-fiber-process

  12. #222
    Pole on vihjaillut tutkivansa uusia tapoja alurunkojen valmistukseen millä päästäisiin hiilikuidun kanssa kilpailukykyisiin painoihin. Olisihan se siistiä jos saisivat jonkun uuden ja mielellään jopa kotimaisen prosessin aikaiseksi.

  13. #223
    Tässä vihjailut:

    https://www.instagram.com/p/BYnwhf9gkwu/


    ...ja lainaus paatonin linkistä parin postauksen takaa:

    To this end, we have started a project that is researching new ways to use aluminum in producing mountain bikes that can compete with carbon fiber bikes on weight. Our goal is to produce cool looking, low weight, strong and stiff bikes made from aluminum that is also environmentally sustainable.We will have something to show in the near future.



    Valettu alumiinirunko

  14. #224
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TURSAS Katso viesti
    Tässä vihjailut:

    https://www.instagram.com/p/BYnwhf9gkwu/


    ...ja lainaus paatonin linkistä parin postauksen takaa:

    To this end, we have started a project that is researching new ways to use aluminum in producing mountain bikes that can compete with carbon fiber bikes on weight. Our goal is to produce cool looking, low weight, strong and stiff bikes made from aluminum that is also environmentally sustainable.We will have something to show in the near future.



    Valettu alumiinirunko
    Tää kyllä kiinnostaa. Toivottavasti heidän suunnitelmat onnistuisi myös käytännössä. Ite veikkailin aluuksi jotain cnc-koneistettua runkoa mut tuo valettu vois tietty myös olla?

    Saa nähdä ehtiikö mitään uutta ens kaudelle... Maasturin päivitys olis to-do listalla vihdoin.

  15. #225
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Eikö kaikis evolinkeis oo boosti? Näin oon ainakin ymmärtäny. Justhan ne lanseeras sen palikan millä saa ei-boosti kiekon toimimaan boostihaarukas.

    Ps. Ostakaa joku toi Kettusen pyörä ennenku mä ostan. Tarkoitus oli ostaa seuraavan mallin Evolink (jos siis sellainen nyt on tulossa, ainakin jotain on vihjailtu) keltaisena mut toi Kettusen pyörä kyl hinnaltaan houkuttaas.
    Mä tuota 130 mallia kans tutkailin ja 2017 eli nykyiset mallit on muunnettavalla 142/148 perällä kuten 140-mallikin. Kaikkialle nettisivuille tätä tietoa ei oltu päivitetty.

  16. #226
    noniinno Guest
    Kokkosen lausunnot hiilikuitubisneksestä herättävät. Mies osaa kyllä tehdä välttämättömyydestä hyveen, mutta esim. Pinkbiken haastattelussa on monia Polen valintojen perusteita, jotka ajatuksen tasolla ovat erittäin järkeenkäypiä. Jos alumiinirunkojen ja metalliseosten kehittelyyn olisi käytetty yhtä paljon resursseja kuin hiilikuidun, voisivat nykyaikaiset peltirungot olla hieman edistyneempiä.

  17. #227
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Tuskin tarttee seoksia kehittää ja tuskin pyörävalmistajilla siihen paukut riittäisikään. Erikoisemmat seokset alkaa vaan maksaa ja kun asiakas haluaa hiilikuitua niin sitä se sitten saa. Valurunko tosin on mielenkiintoinen juttu, ainakin maastopuolella. Vaikkakin, mulle piisaa normi alurunko, en ole vielä keksinyt, mihin tarttisin hiilikuitua.

    Ja polekin vielä ajamatta ja näkemättä.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  18. #228
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.358
    No hiivatti, lentokone- ja avaruusteollisuuden R&D -ukot ovat vissin käsittäneet termin tarkoittavan Relax & Discussion eivätkä ole käyttäneet viimeistä sataa vuotta parempien alumiiniputkien kehittelyyn?

    Eiköhän ne materiaalit ole jo riittävän pitkällä jotta vastaan tulee ensimmäisenä pienen Länsi-Siperialaisen valmistuttajan resurssien rajat vastaan innovaatioita kehitellessä. Kai ne Polen hemmot osaa suunnitella vaikka mitä mutta aikaisemmasta poikkeavan innovatiivisen tuotantotavan ottaminen käyttöön vaatisi kyllä resursseja (rahaa) vaikka olis kuinka hyvä sopimuskumppani valmistajana.

  19. #229
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    No hiivatti, lentokone- ja avaruusteollisuuden R&D -ukot ovat vissin käsittäneet termin tarkoittavan Relax & Discussion eivätkä ole käyttäneet viimeistä sataa vuotta parempien alumiiniputkien kehittelyyn?
    Tulkitsen tuon kysymykseksi kun on kysymysmerkki perässä. Onhan autojakin kehitetty yli sata vuotta ja nyt alkaa moottoritekniikka korvautumaan uuden osaamisen myötä vallan toisenlaisilla ratkaisuilla. Alumiinin heikoin lenkki taitaa olla hitsattavuus tai oikeastaan hitsauksen lämmöntuoton aiheuttamat ongelmat, joten olisiko mahdollista miettiä esim. muita liittämistapoja tai jättää liitokset pois kokonaan? Tietysti jos on sitä mieltä, että kaikki on jo keksitty, niin mitäpä sitä enää asialla päätään vaivaamaan. Itse ajan hiilikuidulla, koska se on ominaisuuksiltaan niin palljon parempaa. En siksi, että haluaisin ajaa nimenomaan hiilikuidusta ja kertamuovista leivotulla rungolla.

    Tälle materiaalikeskustelulle löytyisi varmaankin foorumista parempikin threadi, joten siirrytään keskustelemaan tai olemaan keskustelematta sinne. Itse olen kuitenkin varsin tyytyväinen, jos Pole ilmoittaa suunittelevansa hiilikuturungolle haastajan alumiinista. Ympäristöargumentit hiilikuitu vs. alumiini on aika helpppo hyväksyä.

  20. #230

  21. #231
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    100% designed & manufactured in Finland. Ei huono. Hauska nähdä hintalaput ja miten ne vertautuu Evolink-malleihin, tuo antaa ymmärtää että Evolinkit säilyy mallistossa ja tämä uusi runkomalli on samalla uusi pyörämalli.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  22. #232
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Hattua nostan ja arvostan Polen kehitystä. Toivottavasti ovat löytäneet (kuten varmaan ovat) hyvät toimittajat Suomesta. Oon niin epäisänmaallinen että mulle aina on ollut tärkeämpää laatu kuin Suomen lippu tuotteessa. Kotimaisuus kun ei tarkoita mitään erikoistuneilla aloilla. Esimerkiksi alumiini runkojen hitsaus on sellainen työvaihe että globaalisti on paljon helpompi löytää laadukkaita tekijöitä kuin vain Suomen rajojen sisäpuolelta.

  23. #233
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Onko tuo nyt valettua alumiinia, vai onko kaksi jyrsittyä puoliskoa hitsattu yhteen?

    Jyrsinnällä tehtyyn runkoon en usko massatuotannon kannalta. Valettu alumiini kuulostaa kovalta ja hauraalta, mutta tuosta en nyt oikeasti tiedä yhtään mitään.

  24. #234
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kestää se valuamuliini ainakin kelkan rungossa, niin kestänee fillareissakin.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  25. #235
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Kestää se valuamuliini ainakin kelkan rungossa, niin kestänee fillareissakin.
    Niin ja monissa autoissa on alustan osia, jotka on valettu alumiinista. Tuskin tuo kovin haurasta on.

  26. #236
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Ajattelin tuota rungon joustoa, mutta eipä sitä taideta täysjoustoissa tarvita.

    Mutta miten tuo runko tehdään valamalla? Ensin molemmat puoliskot ja sitten yhteen hitsaus, vai pystyykö tuollaisen ohutseinäisen umpinaisen rakenteen jo valamaan kerralla?

    Vähän veikkaan, että ainakin tämä demo on tehty kokonaan koneistamalla ja yhteen hitsaamalla. Takuulla hyvä rakenne, mutta kohtuullisen kallis. Näin valmistus kuitenkin onnistuu suomessakin helposti.

  27. #237
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.485
    Taitaa olla koneistettu ja liimaamalla yhdistetty puolikkaat toisiinsa.

  28. #238
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Taitaa olla koneistettu ja liimaamalla yhdistetty puolikkaat toisiinsa.
    No, ehkä kuitenkin tigillä liimaamalla.

  29. #239
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.485
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No, ehkä kuitenkin tigillä liimaamalla.
    Nätisti hitsattu sitten kun ei saumoja erotu

  30. #240
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Taitaa olla koneistettu ja liimaamalla yhdistetty puolikkaat toisiinsa.
    Tämä on minunkin arvaukseni kuvia tarkemmin tutkittuani. Ja nimenomaan liimaliimalla yhdistetty.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •