Mielestäni ei pitäisi lähteä sanomaan muiden puolesta mikä on hauskaa ja mikä tylsää. Itse aikuisiällä lajin pariin tulleena ymmärrän vallan mainiosti miksi kaikilla ei kiinnosta lähteä xc-kisoihin. Esimerkiksi minulle kaikista hauskinta on nousujen kiikkuminen, mitä pitempi nousu sen parempi. Saa olla vähän teknisempääkin, kunhan on nousua. Jos mäen päältä pääsee alas jotain hienoa flow-polkua pitkin, niin nautinto on valmis. Minulle kaikista tympeintä on hidas tasamaa kivikko-juurakko-kalliovääntö, ja sellaiset kisat jää pääasiassa käymättä.

Mielestäni kisajärjestäjän suurin anti osallistujille on juuri rata, joten se on se mihin pitää panostaa. Lähtökohtaisesti ainakin marakisoissa koko radan pitäisi olla ajettavissa, ja minua ei haittaa jos reitin varrelta näkee vaikkapa jotain hienoja maisemia. Mielestäni keskiverto harrastajan ei pitäisi myöskään joutua pelkäämään reitillä loukkaantumista..

Ja rikkautta on se, että tapahtumat ja reitit on erilaisia. Sitten ihmiset voi valita, mikä on omasta mielestä hauskaa ja käydä sellaisissa tapahtumissa, jotka itseä miellyttää.