GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 15 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 25 65 115 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #421
    Mites kun jarrulevyyn eksyi WD40:stä. Putsasin brakecleanerilla, mutta silti jarruteho jäi onnettomaksi. Vähän parani kun muutaman kovan jarrutuksen tein, mutta silti uskaltaa asfaltilla painaa jarrua täysiä (etujarru, maastopyörä, sram avid). On palat entiset vai paraneeko se jarruttelemalla?

  2. #422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti henripit Katso viesti
    Mites kun jarrulevyyn eksyi WD40:stä. Putsasin brakecleanerilla, mutta silti jarruteho jäi onnettomaksi. Vähän parani kun muutaman kovan jarrutuksen tein, mutta silti uskaltaa asfaltilla painaa jarrua täysiä (etujarru, maastopyörä, sram avid). On palat entiset vai paraneeko se jarruttelemalla?
    Miten tarkalleen putsasit levyt? Vaihtamalla palat selviää onko palat entiset.

  3. #423
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Uunita palat.

  4. #424
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti henripit Katso viesti
    Mites kun jarrulevyyn eksyi WD40..
    Enduromotskarissa aikoinaan pudistin palat juuri tuolla puhdistussprayllä ja laitoin bensaan likoomaan yöksi. Seuraavana päivänä uudestann puhdistus sprayllä. Levyn puhdistin vain putssprayllä.

  5. #425
    Moi!
    Käykö Shimanon Ultegra CS-6800 11-lehtinen takapakka Schimanon HB 5800 napaan (Shimano 105)

    Kiitos tiedosta

  6. #426
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Holokki auki ku H. Moilane.

  7. #427
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Paitsi että hb 5800 on etunapa, pieniä yhteensopivuus ongelmia saattaa olla... huomioi tuo jos olet tilaamassa

    http://bike.shimano.com/content/sac-...hb-5800-l.html

    Oikea napa mitä tarkoittanet on fh 5800
    http://bike.shimano.com/content/sac-...fh-5800-l.html

    Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

  8. #428
    [QUOTE=JK-;2703387]Paitsi että hb 5800 on etunapa, pieniä yhteensopivuus ongelmia saattaa olla... huomioi tuo jos olet tilaamassa

    http://bike.shimano.com/content/sac-...hb-5800-l.html

    Oikea napa mitä tarkoittanet on fh 5800
    http://bike.shimano.com/content/sac-...fh-5800-l.html

    Kiitos vastauksesta. Minulla on Dt Swiss:n takakiekko https://www.dtswiss.com/Wheels/Road-Wheels/R-32-SPLINE , johon meinaan tuon Ultegran rataspakan vaihtaa ��

  9. #429
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Vannejarru nykií jarruttaesa - vanne kiero?
    Ei aika kulu; me kulumme.

  10. #430
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Mahdollinen syy, muttei ainoa mahdollinen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  11. #431
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    ...vanne kiero?
    Äärimmäisen helppoa tarkistaa.


  12. #432
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^^yksi syy voi olla haljennut kehä siitä jarrupinnan kohdalta.



    Nyki niin julmetusti.

  13. #433
    Onko 8-ketjujen "pin lengthillä/widthilla" merkitystä? Esim. KMC:llä (http://www.kmcchain.eu/chain-touring...ispeed-8_speed) on ketjuja, joissa on merkintä 7,3 mm tai 7,1 mm. Voiko molempia käyttää vai vain jompaakumpaa? Miksi näitä on olemassa erilaisia?

    Wikipedia kertoo (https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain#Width) pituudesta, että "8 speed – 7.1 mm (932 in) (all brands)". Toinen polkupyöräwiki (https://en.wikibooks.org/wiki/Bicycl...External_width) taas, että "In general, drivetrains up to and including 8 speeds can use the same speed chain. [...] The pin width of these chains is usually 7.1 or 7.2mm."

    Mutta ainakin KMC:llä siis 8-ketjuissa 7,3 tai 7,1 mm. Tuntuisi siltä, että tuon valmistajan ketjuista 7,3 mm ketjut ovat laadukkaampia, mutta Wikipedian mukaan tuon pituiset on tarkoitettu (ensisijaisesti?) 7-vaihteisille. Ilmeisesti 5-8-vaihteisille menevät pääosin samat ketjut (?) KMC:nkin nettisivujen mukaan, mutta toisaalta Wikipedia kertoo kuitenkin eri (suositus?)mittoja eri vaihdemäärille.

    Onko tässä 8-tapauksessa 7,1 ja 7,3 mm:llä eroa tai merkitystä?

  14. #434
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Onko tässä 8-tapauksessa 7,1 ja 7,3 mm:llä eroa tai merkitystä?
    Pinnin pituudella lienee jotakin tekoa ketjun muiden osien materiaalivahvuuksien kanssa. Jos asiaa mietitään yhteensopivuuden kautta, asialla ei ole merkitystä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  15. #435
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Tuossa laitoin osia kiinni duunimatka-wheeleriin. On mallia ghetto 1x, eli kaapeissa olleista vanhoista muista fillareista jääneistä osista. Vanhat LX-kammet 110mm niin tuli ostettua normi 38T joku ranskalainen ratas eteen. Takana(vanhoilla vuosituhannen vaihteen keltanapaisilla Crossrideilla) 11-28 8spd Sram pakka, vaihtajana RD750 long cage XT. Wippermanin 808 ketjua laitan. Minkä pituinen ketju pitäisi laittaa tuohon 1x kun vielä tuo vaihtaja pitkä häkki eikä medium, eikä clutch.

  16. #436
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Sopiva kun ketju ei ole yhtään liian pitkä 38/28 yhdistelmällä.

  17. #437
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Minkä pituinen ketju pitäisi laittaa tuohon 1x kun vielä tuo vaihtaja pitkä häkki eikä medium, eikä clutch.
    Kun edessä ei ole NW-ratasta eikä takavaihtajassa kitkakytkintä, ketjun pituus täytyy minimoida. Vaihtajan häkin pituudella ei ole vaikutusta ketjun minimimittaan, koska häkki täytyy saada kuitenkin lähes täyteen ojennukseen isoimmalla takarattaalla. Pidempi häkki (ja maastovaihtajan jäykempi jousi vrt. maantievastaava) parantaa ketjun jännitystä pienillä takarattailla.

    (2 x taka-akselin ja kampi-akselin väli linkkeinä) + 19 + 14 + takavaihtajan välttämättä vaatima lisä, vaikka 6 linkkiä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  18. #438
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Eikö kryptisten laskukaavojen sijasta tuossa nyt voi käyttää iso-iso + 4 mitoitusta, mitä olen itse käyttänyt 1x viritysten kanssa?

  19. #439
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikö kryptisten laskukaavojen sijasta tuossa nyt voi käyttää iso-iso + 4 mitoitusta, mitä olen itse käyttänyt 1x viritysten kanssa?
    Mutta kun tässä ei vielä selvinnyt edes pyörän vannekoko, joka vaikuttaa takanavan ja kampiakselin väliseen etäisyyteen. Jos pyytää internetiä laskemaan ketjun linkkimäärän, se laskee ketjun linkkimäärän.

    Tietysti varmin ratkaisu kaikissa ketjumitoituskysymyksissä on sovittaa ensin ja katkaista sitten. Tässä tapauksessa ketju tullee jäämään huomattavasti tyypillistä vaihdepyörän ketjua lyhyemmäksi, eli kaupasta voi ihan hyvin ostaa jonkun 112-116 linkkisen ja lyhennysvaraa jää reilusti.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #440
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Olet toki oikeassa, itselleni ei tullut mieleenkään että joku kysyisi noilla tiedoilla ketjun mittaa eikä neuvoa sen mitoittamiseen.....

  21. #441
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Ajattelin että siihen joku hellppo tapa olisi, siihen 3x systeemien "plus 2 linkkiä" tyyliin. Mitään noita funktiokaavoja en osaa laskea, kun ei kvanttifysiikan taitoja ole. Mutta tosiaan netissä näyttävät jotain 3 linkkiä tai 4 suositella. Sehän on selvä että ketjun pitää olla mahdollisimman lyhyt ettei putoile, mutta ettei sitten rikkoisi vaihtajaa jos iso-iso tulee käyttöön. Huomasin tuossa asennellessa että keskiössäkin klappia kivasti, mutta kammet pyörii herkästi joten ei niin väliä, duunimatkafillari kuitenkin vaan. Vaihtaa keskiön sitten jos pakko.

  22. #442
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Onko tuossa ketjun mitoittamisessa nyt jotain kummallista tiedettä, joka on mulla mennyt ohi?

    Yhden eturattaan systeemeissä kun vaihdan uutta ketjua niin ensin laitan pienimmän vaihteen sisään ja sitten pujottelen uuden ketjun paikoilleen. Sen jälkeen työnnän takavaihtajan häkkiä eteenpäin ääriasentoonsa ja katson mistä kohtaa ketjun voi katkaista niin että sen pituus riittää vielä liittää ketjun päät yhteen. Ehkä jätän varmuuden vuoksi yhden linkin ylimääräistä lyhimmästä mahdollisesta mitasta ja tähän vielä pikaliitin päälle. Täpärissä homma tehdään tietenkin takaiskarin paineet pihalla ja puristettuna täyteen joustomatkaan. Tällä menetelmällä ketjusta on aina tullut sopivan pitunen eli pienimmällä vaihteella pituus riittää, mutta ei ole liian pitkä ettei ketju heilu turhaan ympäriinsä ja pysyy paremmin eturattaalla. Suurimmalla vaihteella taas takavaihtaja kiristää riittävästi ketjua ettei se roiku löysänä. Joskus oli joku tosi lyhythäkkinen takavaihtaja, joka oli todella tarkka siitä, että ketju oli pienimmällä vaihteella lyhyin mahdollinen, koska muuten se ei suurimmalla vaihteella kiristänyt ketjua tarpeeksi.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  23. #443
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Näytti loppujen lopuksi sillä normaali 2+, plus se master-linkki eli 3(?):lla toimivan ok. Raskaimmalla vaihteella vaihtaja aika pystyssä, eikä kevyimmällä veny ääriasentoon vaan toimii kivutta.

    Toinen juttu sitten että kevyimmällä menee pirun läheltä rengasta ja että olisi ehkä voinut 36T eteen laittaa kuten vanhakin keskiratas oli. Toki voisi vaan isomman pakan vaihtaa.

  24. #444
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Tietääkö joku pystyykö vanhat Maguran HS33:t(vm.1999/2000 omassa tapauksessa) laittamaan niihin uudempiin "asennuskehikoihin"? Evo 2 plate jne. Eli onko sylintereissä tms jotain eroja mitkä tuon estää.

    Tuossa kun olisi etuja alkuperäiseen systeemiin verrattuna, esim ne "tapit" haarukan sisäpintaa vasten jäisivät pois.



  25. #445
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    24
    Saattaa olla off-topic mutta tietääkö joku mistä saisi Specialized Fuse Compiin kampisarjan? Menin vääntämään polkimet väärille kierteille (ei minun järjen mukaan pitänyt olla mahdollista) seurauksena molempien kampien jengat sökönä. Teknistä tietoa kammest : Specialized Stout XC, forged alloy, 148-specific chain line, PF30, Cr-Mo spindle, 30T, 76mm BCD spider

  26. #446
    Hei! Huomasin eilen että pyörästä on irronnut kuvan keskellä oleva ruuvi, eli vaihdesysteemi näyttäisi olevan kiinni enää tuolla akselin mutterilla (sori, en osaa termistöä), mikä lienee vähemmän kuin ideaalista. Täältä luulisi löytyvän tietämystä minkälainen pultti siihen sopii ja mistä sellaisen voisi käydä hankkimassa. Kiitos etukäteen!


  27. #447
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Kaikissa mitä minulla on ollut tuota virkaa on hoitanut normaali eturattaan kiinnityspultti. Luulisi löytyvän jokaisesta pyöräliikkeestä.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  28. #448
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    41
    Hei!
    Todennäköisesti tosi tyhmä kysymys... Minulla on vanha Nopsan trekking-runko, jota en raaski heittää pois, ja sitä nyt huollan. Voiko Sealed cartridge BB:n (mikä liekään on suomeksi) Brittiläisellä kierteellä korvata truvativ GXP BB:llä? Jos koko on sopiva, eikös tuon pitäisi istua? Ajattelin vaihtaa samalla kammet ja GXP ylimääräinen kampisetti löytyy jo ennestään.
    Kiitos paljon,
    Timo

  29. #449
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ihan satavarmasti en tiedä, kun olen ihan simppa-kuskeja, mutta kai tuo sopii. Akselin vahvuus nykyisistä ja katsoo jos vaikka panis Shimanon vastaavan.
    http://www.bikester.fi/pyoranosat/et...akselilla.html

  30. #450
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tjlukkar Katso viesti
    ... Brittiläisellä kierteellä korvata truvativ GXP BB:llä? Jos koko on sopiva, eikös tuon pitäisi istua? ...
    Joo, GXP menee BSA-keskiöön.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •