Laakeri rikki, laakerikuppi liikkuu, epäpuhtauksia välissä. Purkaen ja putsaten näin esimmäisenä lääkityksenä.
Laakeri rikki, laakerikuppi liikkuu, epäpuhtauksia välissä. Purkaen ja putsaten näin esimmäisenä lääkityksenä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Nyt on uudet voimansiirron komponentit saatu pyörään kiinni ketjua lukuunottamatta. Varmistusta asiaan ennen ketjun katkaisua. Vaihdoin eturattaat 50/34 -> 50/36 eli pikkuratas vaihtui ja takapakka vaihtui 12/28 -> 12/27. Vaikuttaako tuo ketjun pituuteen mitenkään. Otanko vanhasta ketjusta mitan ja pitäisi pelittää. Toinen asia jo ilman kokeilua askarruttaa että mahtaako tuollaisen vaihdon jälkeen vaihteet napsua kohdilleen ilman säätöjä. Illalla totuus koittaa kun projekti jatkuu mutta onhan tässä päivä aikaa asiaa spekuloida![]()
Ei, iso-iso -yhdistelmän pieneneminen yhdellä hampaalla ei vaadi ketjun lyhentämistä. Vanhasta ketjusta voi ottaa mallia jos se oli oikean mittainen. Eihän se välttämättä ollut. Tai jos oli juurikin yhden hampaan verran "rajatapaus" alunperin. Kannattaa mitata oikealla tavalla oikeaan mittaan.
Mahdollisesti.Toinen asia jo ilman kokeilua askarruttaa että mahtaako tuollaisen vaihdon jälkeen vaihteet napsua kohdilleen ilman säätöjä.
Väärän mittanen ketju aiheuttaa ongelmia vain iso-iso tai pieni-pieni yhdistelmällä. Jos mitta on rajusti pielessä, ongelmat voivat alkaa jos muutamalla viereiselläkin vaihteella. Jos näitä ratasyhdistelmiä on välttänyt, toimivassa vaihteistossa voi olla hyvinkin väärän mittainen ketju ilman että kukaan huomaa.
Holokki auki ku H. Moilane.
Samahan se on nyt mitata myös oikein kun kerran on vielä paketissa ja siihen mahdollisuus. Heittäkääpä jotain hyvää ohjetta miten tuo oikeaoppinen mittaaminen tapahtuu. Joku hyvä Youtube video kehiin. Kertoo aina enemmän kuin sanat.
No nyt puhutaan asiaa!
Vaikka tästä: https://www.youtube.com/watch?v=Vg2SoOOrpE8 tai https://www.youtube.com/watch?v=O0YibMDWBAw...Joku hyvä Youtube video kehiin. Kertoo aina enemmän kuin sanat.
Ketju saatu paikalleen oikean mittaisena. Vaihteet toimii ja kaikki napsuu kohdalleen muutamaa pientä viilausta vaille. Eka huomio entiseen -> Edessä iso ja takana pienin ratas, ketju hankaa etuvaihtajan häkkiin. Ja toinen huomio, edessä pieni tai iso niin takapakassa 13t ja 14t rattailla ketju kihnuttaa hiukan eli ihan kuin ei olisi kohdillaan, pahemmin kuuluu kun edessä on pieni ratas valittuna ja ilmenee noilla rattailla molemmista suunnista tultaessa. Ei mikään iso ääni ja ketju pysyy siinä rattaalla mutta muilla rattailla se on lähes äänetön joten jokin siinä mättää. Nuo vaihtajan säädöt ovat aina olleet itselle vähän tuskaisia kun niin monesti on mennyt pieleen. Mielellään kuitenkin tuon oppisi. Vinkkejä mitä noille pitäisi tehdä.
Ketju hankaa vaihtajan häkkiin --> tod näk tarvitsee kiristää vaijeria. Pyöritä kahvan juuresta vastapäivään.
Toinen ongelma koskee takavaihtajan säätöä. Kuulostaisi, että on liian kireällä. Eli löystytä kahvasta, pyöritä vaihtajan juuresta kellon suuntaan.
Etänä vähän vaikea neuvoa, eikä nämä välttämättä toimi.
Hei, spessun stumpjumper compin (-15) takavaihtajan drop-out pääsi rysäyksessä taipumaan, ei murtunut, mutta vaihteet lipsuvat paikoiltaan, joten uutta osaa vaihtamaan. En millään saa vanhaa droppia irti, rungon ruuvi irtoaa, mutta vaihtajan päässä oleva ruuvi on syvällä "onkalossa" ? Ei aukiaVinkkiä? Voiko iskua saanut takavaihtaja jumittaa osan turhankin tiukkaan?
Huomenna pitäisi pakata pyörä junaan ja kiitää Italiaan ajelemaan..
Varmaan oikeasti tarkoitat kuitenkin rungon vaihtajakorvaketta?
Laitat sinne reikään syvälle sopivan kokoisen kuusiokoloavaimen ja väännät auki. Ei sen kummempaa....En millään saa vanhaa droppia irti, rungon ruuvi irtoaa, mutta vaihtajan päässä oleva ruuvi on syvällä "onkalossa" ? Ei aukiaVinkkiä? Voiko iskua saanut takavaihtaja jumittaa osan turhankin tiukkaan?
..
Itse olisin luullakseni lähtenyt liikkeelle toisessa järjestyksessä, s.o.ensin takavaihtaja irti korvakkeesta, sitten korvake irti rungosta. Mutta voihan sitä vielä ottaa askeleen taaksepäin päästäkseen kaksi eteenpäin...
Huh, en sanoisi, että noin vaan irtoaisi ainakaan tässä mallissa. Tiukassa oli, kierteet meni ennen kuin irtosi, joten vaihtaja vaihtoon reissun jälkeen. Toivottavasti ei ihan heti uudestaan hajahda. Rungon ruuvi olisikin irronnut liian helposti. Kiitos vinkeistä. Italia odottaa !
Vuokrapyörässä piti olla SPD-yhteensopivat polkimet. Siinä olivat jotkin BTwin-merkkiset (kuva alla) SPD:ltä näyttävät polkimet, mutta käytännössä Shimanon SPD-klossit eivät lukittuneet polkimeen kunnolla. Kenkä irtosi polkimesta, kun jalkaa veti ylöspäin polkiessa. Pitäisikö tuollaisten yleensä edes olla SPD-yhteensopivat? Joskus aikanaan käytössä olivat Wellgo-merkkiset SPD-yhteensopivat polkimet, mutta niissäkin oli tiettyä tahmaamista poljinta irrottaessa, joten vaihdoin omissa pyörissä kaikki polkimet Shimanoon. Niissä ei ole koskaan ollut huomauttamista toimivuudessa.
![]()
Vinkkejä alakoolin irroittamiseen. Ruuvari ei mene alle eikä tuntunut menevän edes mattoveitsen terä.
Tylsä mora, suora terän osuus kruunun ja koolin väliin vasaralla varovasti naputellen, joka puolelta tasaisesti. Koolit ei paljoa maksa, itse en yleensä irrota kuin äärimmäisessä tapauksessa.
Sillä että jääkö kooli ehjäksi ei ole väliä. Pitäisi vaihtaa toisen tyyppiseen.
Takavaihtajan häkki vääntyi ja murtui kun sai osumaa jostain kepistä tms. Onko tietoa saako noita häkkejä varaosina vai meneekö koko vaihtaja uusiksi? Vaihtajana Sram x01 type 2.1. Kiitoksia vastauksesta.
Oisko käypäsiä osia tuolla :https://www.bike-components.de/en/SR...-Parts-p52007/
ja tuollakin jotain ;https://en.hollandbikeshop.com/sram/...-parts/?page=3
Onko threaded headsetin kupit ihan helppo sillä "ruuvitanko/mutterit/prikat"-tekniikalla saada paikoilleen? Työkalua ei viitsi ostaa kun tuon joutuu kerran 10-20v tekemään, nyt alkaa olla työmatkaromu-Wheelerissä alkup Tange vähän heikossa hapessa ei pysy enää milään kireällä ja muutenkin taitaa olla finito. Toisaalta on se sentään 90-luvun alusta tms(ATB 2100 pyörä, faijan peruja). Jos 1" setti niin minkä paksuinen ruuvi/mutteri/prikka olisi hyvä tuohon hommaan?
Tahtoo noilla kierretanko-prikka-mutteri virityksillä mennä kupit helpommin vinoon, kuin kumivasaralla tai laudanpätkällä lyödessä.
Meinaat että ihan kumivasaralla tms vaan hakkaa paikoilleen? Rasvaa varmaan kannatta putken reunoihin laittaa. Tietysti ne vanhatkin pitää saada pois... Mitenkähän lähtevät vuosikymmenien jälkeen on toinen juttu, muutenhan ne ihan vasaralla taltalla/meisselillä lähtee.
Toimivatko sekalevyjarrut?? Eli minulla on ollut kesto-ongelmaa (öljyvuotoa tms. ulinaa ja heikkopitoisuutta) Shimanon halpislevyjarrun kanssa ja nyt pohdin parannuskeinoa. Ovatko levyjarrut valmistajittain yhteensopivia vai pitääkö olla yhdestä talosta koko satsi. Eli jos jättäisin ihan toimivat shimanon kahvat, mutta laittaisin jonkun muun merkkiset kehutut satulat, niin toimisiko paketti. Eli onko jarrut aina suunniteltu jollekkin tietylle kahvalle ja sen öljytilavuuksille vai liikuttaako mikä tahansa kahva/letku yhdistelmä merkistä riippumatta sopivan määrän öljyä ja siten shimanon kahvalla vaikkapa esim. avidin satulat toimisivat, kunhan vain liittimet saa käymään. Kysymyksen voisi siis tiivistää - alanko katsella apuja kalliimmasta shimanon jarrusatulasta vai voinko vapauttaa itseni myös muihin merkkeihin satulan osalta?
Pitää olla samalta valmistajalta. Välttämättä edes liittimet eivät sovi, koska mm. SRAM/Avidin liittimissä on satulan päässä tehdasprässätty liitin. Jarrunesteet on eri valmistajilla erilaisia joten tiivisteet ym. kestävät erilaisia aineita.
Periaatteessa samalla valmistajalla voi olla eri malleissa erilaisia työsylintereitä/nestetilavuuksia erityisesti eri vuosimalleissa, jolloin edes saman valmistajan palikat ei käy keskenään.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Moro,
Emännällä on tuorehko Focus Mares ja eilen kun oltiin kimppalenkillä pisti silmään että aina kun emäntä lopetti polkemisen ja siirtyi rullaamaan meni ketju yläpuolelta aivan löysäksi. Aivan kuin vapaaratas ei olisi tarpeeksi herkkä tms... Mitäs tolle vois tehdä? Ja onko vika nimenomaan vapaarattaassa vai voiko jokin muukin pistää vastaa? (sama jos kampia pyörittää taaksepäin menee ketjut löysäksi).
Tänks pikaisesta vastauksesta. Pitääpi olla myyjäliikeeseen yhteydessä.
Kirjanmerkit