HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 47 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47 48 49 57 97 147 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Frame Weight, Approx, (med) (g) 1550
    Fork Weight, Approx, (med) (g) 595

No ei ainakaan tartte pelätä, että toi notkuisi...
    En nyt tiedä mihin tota pitäisi verrata, mutta esim. kolme kertaa kalliimpi 3T:n LUTEUS II TEAM painaa seuraavasti. Onhan noissa painoissa toki eroa, mutta en nyt sitten tiedä miten tuo ylimäräinen 400g vaikuttaa rungossa. Toisaalta esim On-Onen melko vastaavilla ominaisuuksilla oleva bish bash bosh painaa 1250g.

https://store.3tcycling.com/en/produ...-team-459.html
    Weight (frame only):1150g

https://www.3tcycling.com/road/en/bi...-team-stealth/
    Weight:550 g
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Onhan noissa painoissa toki eroa, mutta en nyt sitten tiedä miten tuo ylimäräinen 400g vaikuttaa rungossa.
    No kuten sanottu, sen 400 grammaa kevyemmän kuiturungon voisi ainakin olettaa joustavan oikeista paikoista, 400 grammaa painavamman vältämättä ei. Toisessa on kuitenkin 35 % enemmän kuitua ja hartsia kuin toisessa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

No kuten sanottu, sen 400 grammaa kevyemmän kuiturungon voisi ainakin olettaa joustavan oikeista paikoista, 400 grammaa painavamman vältämättä ei. Toisessa on kuitenkin 35 % enemmän kuitua ja hartsia kuin toisessa.
    Tai sitten harsia on valunut n. 400g keskiön alueelle, jolloin pyörä on uskomattoman vakajaa ajaa mm. tiukoissa soratien mutkissa

Mutta joo kyllähän se niin on, että ei tuota 1550g kuiturunkoa voi kovin kevyeksi väittää.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

400gr painoero taitaa kuitenkin näkyä myös hinnassa. Minusta tuo on parempi just noin päin. Jos se halpa oneone painaisi saman mitä 3t, niin tuo ei lupaisi hyvää keston kannalta.

"suolta aina 100 km maantielenkeille" ei oikein kuulosta 1x-hommelilta mun korvaan, mutta näinhän nää jutut tosiaan menee..
    No ei juu, ehkä huono sanavalinta, tallissa on kyllä muutama fillari jo valmiina sekä suolle että maantielle että uusi laite olis kyllä ensisijaisesti soratiekuljin ja työmatkavehje. Ti- kirjaimet kummittelee kyllä mielessä, pitäis ehkä vaan miettiä voisko budjettia kasvattaa myymällä jjotain muuta

^Mä melkein toivisin, että joku foorumilainen ostaisi sen On-Onen avaruuskanan, niin saataisiin siitä vähän kokemuksia. Omaan silmään se vaikuttaa aika pirun monipuoliselta ja jopa ihan kohtuu hintaiselta.
    http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOSPCF...ke-700c-wheels
    Tai sitten Whyte Fristonin, Sportaxin ovh-hinta euron alle Takamisakarin budjettirajan. Tuo geometria vaan kiinnostaa, toimiiko se?

Avaruuskana voisi olla hyvä työmatkutinvempele; mietiskelin asiaa jo aikaisemmin.
    Pitää kuutioida asiaa uudelleen työtilanteen ehkä kehittyessä.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    400gr painoero taitaa kuitenkin näkyä myös hinnassa. Minusta tuo on parempi just noin päin. Jos se halpa oneone painaisi saman mitä 3t, niin tuo ei lupaisi hyvää keston kannalta.
    Ehkä tai ehkä ei. Jossain kiinakuitujuttuja käsittelevässä artikkelissa luki, että ylipainoisia kuituosia kannattaa välttää, koska usein ylipainoisuus johtuu siitä, että kuitujen määrässä on säästelty ja korvattu lisäämällä hartsin määrää, jolloin lopputulos on heikompi mutta painavampi. Mutta mistäpä noista tietää ja niinhän se vanha viisaus sanoo, että jos haluat halpaa, hyvää ja kevyttä, joudut valitsemaan kaksi ja unohtamaan yhden.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Maastopyörän kaveriksi tekisi mieli droppitankoista pyörää millä hoituisi maantielenkit ilman, että hiekkateitä ja huonokuntoisia asvalttiteitä joutuisi varomaan. Ajattelin, että gg-pyöräksi luokiteltava sopivan kokoisilla kompromissirenkailla voisi olla hyvä? En näihin droppitankoisiin pyöriin ole aiemmin perehtynyt mutta ketjua lukemalla ja googlettamalla noita vaihtoehtoja alkaa löytyä runsaasti. Trek Crockett, Spessun Diverge/Sequoia ja Whyten Gisburnia olen hieman silmäillyt. Riittääkö 1x11 vaihteisto maantielle? Joissakin malleissa näytti olevan vain tuo vaihtoehto tarjolla. Mututuntumalla ajattelin, että 2x11 olis parempi.

Hinta saisi pysyä kahden tonnin paikkeilla. Muita vaatimuksia en osaa esittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    ...Riittääkö 1x11 vaihteisto maantielle?
    Joillekin riittää toisille taas ei.

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Toisaalta pyrin välttelemään maantietä.

Blackborow Guest
    Vaikka itsekin kuulun maantietä välttelevien ryhmään niin mulla on 2x11. Itseäni kun tahtoo tiellä ajaessa häiritä pakan isommat hypyt, mutta luultavasti 1x11:llakin maantiellä pärjää, vaikka optimaalinen se ei sinne ole, mutta hiekkatiepyöräähän tässä oltiinkin hakemassa. 1x11 on nyt muotia, joten sopivia malleja voi joutua katselemaan tuolta cyclocrossien puolelta. Esim. Canyon Inflite.

Aika tasaiset ne hypyt lopulta on noissa laajempienkin napojen nopeessa päässä (taitaa olla rattaa aina 2 hampaan välein), suuremmat hypyt on sitten siellä kevyessä päässä missä ne ei mielestäni haittaa.

Kesällä ajelin 1650km Norjan/Ruotsin reissu jossa 38*11-36 välitykset riitti mulle itselleni pitkiin 12% ylämäkiin sekä päiviin jolloin paahdettiin +200km myötätuuleen reissuvarusteiden kanssa 30km/h keskarilla.

Sanoisin siis, että 11 vaihdetta riittää ihan hyvin. Mutta toki sillä tiheämmällä 10 tai 11 paikalla saa vielä tiheämmät välitykset jos sellaisia kaipaa.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Kana on hyvännäköinen (pl nuo massiiviset oranssit logot).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Joillekin riittää toisille taas ei.

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Toisaalta pyrin välttelemään maantietä.
    Riittää maanteille, mutta riittääkö sen jälkeen muualle. Kysehän on vaihteiston skaalasta, ei välityksen pituudesta, jonka saa eturattaalla sopivaksi. Toisaalta pari suurinta vaihdetta ei ainakaan minulla ole milloinkaan käytössä tasaisessa ajossa, joten jos alamäissä joutuu hiukan leikkaamaan huippunopeuksia, keskinopeuteen se ei vaikuta yhtään. Jos siis tämä on ok, 1x on mahdollista rakentaa välityksiltään toimivaksi. Itse ajan mielummin 2x-vaihteistolla, mutta minun käyttö on eri asia kuin jonkun toisen käyttö. eli en tyrkytä omaa ratkaisuani oikeana vaihtoehtona.

Pakan porrastusta kannattaa tutkia myös siten, että jos 10-vaihteinen 11-32 on ok, tällöin 11-vaihteinen 11-36 on myös ok. Porrastus pysyy samana. Erona on vain yksi vaihde lisää alapäähän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Riittää maanteille, mutta riittääkö sen jälkeen muualle....
    Toisille riittää toisille taas ei. Itse kuulun ensinmainittuihin.

Mä olen jo niin vanha, että olen aloittanut (kunnollisen) fillarointini 1x5 ja 1x6 -vaihteistoilla enkä osaa ehkä siksi kaivata enempiä eturattaita. Nykyään tuo 10 tai 11 lehteä takana on ihan ylellisyyttä. Kaikki ajot on hoitunut (mulla) mainiosti, lenkkeily ja lastatulla fillarilla matkailu mäkisessä maastossa. En määkään silti tyrkytä kellekään ja kukin tavallaan. Halusin vain tuoda (taas) esille sen, että yhdelläkin "pärjää".

EDIT: meinaan kyllä kokeilla seuraavan rempan yhteydessä ovaaliratasta. Jospa se toisi hieman "kevennystä" tiukimpiin nousuihin.
    JackOja muokkasi tätä : 28.08.2017 at 13.27

Blackborow Guest
    Aika tasaiset ne hypyt lopulta on noissa laajempienkin napojen nopeessa päässä (taitaa olla rattaa aina 2 hampaan välein), suuremmat hypyt on sitten siellä kevyessä päässä missä ne ei mielestäni haittaa.
    Se on silti 2 hampaan hyppy vaikka olisikin tasaisesti...

Kyllähän se on jokaisen henkilökohtaisesti ajomaastojensa ja tapojensa perusteella arvioitava mikä riittää ja mikä ei. Aika turhaa tulla tuputtamaan mitään sillä perusteella, että mulle riittää ja olen ajanut niin ja niin paljon sillä ja tällä. Ajoin minäkin aikoinaan sinkulalla 60 kilsan lenkkejä ja työmatkaa tuhansia kilsoja, joten vaihteet on täysin turhia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Aika turhaa tulla tuputtamaan mitään sillä perusteella, että mulle riittää ja olen ajanut niin ja niin paljon sillä ja tällä.
    Eihän tässä nyt kukaan mitään alkanut tuputtamaan. Kysyttiin kokemuksia 1x11-systeemistä maantiellä ja jengi kertoi että omiin ajoihin riittänyt tai ei riittänyt.

Kyllähän se on jokaisen henkilökohtaisesti ajomaastojensa ja tapojensa perusteella arvioitava mikä riittää ja mikä ei. Aika turhaa tulla tuputtamaan mitään sillä perusteella, että mulle riittää ja olen ajanut niin ja niin paljon sillä ja tällä. Ajoin minäkin aikoinaan sinkulalla 60 kilsan lenkkejä ja työmatkaa tuhansia kilsoja, joten vaihteet on täysin turhia.
    Ööö, koitin tosiaan vain kuvailla esimerkkireissua, jossa GG-henkisen fillarin 1x vaihteisto on ollut mulle hyvä ja erittäin riittävä. Toin myös esiin välitykset jotka toimi mulla hyvin ko. reissuilla. Näiden aluvulla voi sitten halutessaan arpoa omia välityksiään kohdilleen.

Totesin myös, että onhan se tiheämpi takapakka tiheämpi. Totta on myös se että 2x systeemillä saa enemmän vaihteita jos sellaisia haluaa.

Toisaalta mulla on puhtaassa maantiepyörässäkin "kielletty" yhdistelmä eli 1x10 (50*12-25) ja olen siihenkin erittäin tyytyväinen. Tosin olin mä aikaisemmin tyytyväinen myös sinkulaan jolla ajelen mm. Tampereelta Pärnuseen (700km), tasaisessa maastossa sekin toimi oikein hyvin.

Aikasemmin mulla oli paljon noita 2x vaihteistoa, mutta nykyisin olen tykästynyt näihin 1x setteihin, mutta en toisaalta pahoita mieltäni jos joku muu pitää 2x settiä parempana tai jopa pakollisena.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Voiko tässä kysyä hyviä kikkoja Shimpan vasemman kahvan vaihteiden siirron lukituksen?

Helposti käy niin että 2x -systeemissäkin on 2:n hampaan hypyt ellei mieti välityksiä tarkkaan. Vanhassa cyclossa mulla oli edessä 36-46 ja 11-32 -kymppipakka. Pelkkää 2:n hampaan hyppäystä koko ajan. Vaihdoin taakse 12-27 ja olin onnellinen 95% ajasta. Nykyisessä maantie/työmatkapyörässä on edessä 36-52 ja takana 11-lehtinen 12-32 -pakka ja yllättävän vähän on iloa siitä että 5 ekaa lehteä on 1:n piikin välein kun harvemmin tulee vedettyä <35 keskarilla. Mummorattaan kanssa taas loppuu välit kesken tai oikeestaan hermo koska ketju alkaa tietty räpättää etuvaihtajaan kun vaihtaa takaa toisiks isoimmalle. Pitäis vamaan laittaa 14-28 junioripakka

Tl; dr jos ei aja kovavauhtisia porukkalenkkejä niin 2x:n ylivertaisuus on aika pitkälle itsepetosta ja harhaa. Tai ainakin näin mää asian koen.

PS. jos esim shimano oikeesti rakastais maantienviertä omaks ilokseen ajelevia asiakkaitaan niin niillä olis hydraulinen 3x11 maantiegruppo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Voiko tässä kysyä hyviä kikkoja Shimpan vasemman kahvan vaihteiden siirron lukituksen?
    Siitä on topic, jota en juuri nyt löydä. Lopputulos oli joka tapauksessa se, että 1x voimansiirrossa ei tarvitse tehdä mitään "työttömälle" etuvaihtajan kahvalle. Tämän voin reilun vuoden ja useamman tuhannen kilometrin pohjalta vahvistaa.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Selkeästi tuo 2x11 vs 1x11 on hyvin pitkälle mielipidekysymys. Noh, itsellä ei ole kokemusta aiheesta joten vaikea lähteä sen perusteella (ilman koeajoja) pyöriä valikoimaan, joten olkoot nyt sitten jompikumpi näin suunnittelun alkuvaiheessa. Olisko heittää Spessun Divergelle ja Trekin Domanelle (vai Crockett?) hyviä vaihtoehtoja yli tonnin mutta alle kolmen tonnin budjetilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Maastopyörän kaveriksi tekisi mieli droppitankoista pyörää millä hoituisi maantielenkit ilman, että hiekkateitä ja huonokuntoisia asvalttiteitä joutuisi varomaan. Ajattelin, että gg-pyöräksi luokiteltava sopivan kokoisilla kompromissirenkailla voisi olla hyvä? En näihin droppitankoisiin pyöriin ole aiemmin perehtynyt mutta ketjua lukemalla ja googlettamalla noita vaihtoehtoja alkaa löytyä runsaasti. Trek Crockett, Spessun Diverge/Sequoia ja Whyten Gisburnia olen hieman silmäillyt. Riittääkö 1x11 vaihteisto maantielle? Joissakin malleissa näytti olevan vain tuo vaihtoehto tarjolla. Mututuntumalla ajattelin, että 2x11 olis parempi.

Hinta saisi pysyä kahden tonnin paikkeilla. Muita vaatimuksia en osaa esittää.
    Jos asut pääkaupunkiseudulla niin kannattaa käydä katsastaan cycle centerissä ridley x-trail. Alumiinisena ja kuitusena budjetista riippuen.

Nyt ajellu tuolla sonder Camino al:llä vähä pidempään ja voin kyl suositella että hintalaatu on hurjan hyvä! Vähä alkanu kuumottaa 650b renkaat että tulis poluille vähä pehmeyttä. mutta ei ole vielä edes tubelssina nuo wtb nano 40mm renkaatkaan. Tuollainen budjetti pyörä johon varmaan ostan kevyemmän takapakan ja ehkä kuitutolpan mutta muuta ei oikein tarvitse.

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

Onko kellään tuosta road plus konseptista kokemusta? Jos siinä vähänkään järkeä on niin kiinnostaisi sen verran future proof runko hommata mihin tarvittaessa tuollainenkin rengastus sopisi alle. Mut esim. uuden divergen aluversioon ei ilmeisesti noi mahdu pyörimään. Eikä nyt varsinkaan Trekin Domaneen, Crocketista en ole varma. Whyten gravel runkoon (Glencoe/Gisburn) ainakin sopii.

Vai onkohan noilla loppuviimein mitään virkaa ellei nyt sitten oikein huonoja teitä/polkuja aja.

Renkaiden puolella koitin viritellä aiheesta keskustelua, mutta vain muutama kommentti sinne on tullut. On varmaan vielä sen verran uusi ilmiö, että kokemuksia ei vaan ole.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...700c-n-tilalle

WTB:n sivuilla on listattu 650b-kelpoisia runkoja:

https://www.wtb.com/pages/road-plus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Tämä lienee oikein topikki Strggn kesä17-setupille.
    Tällä setupilla ajelin kesän mittaan muutaman testikierroksen, Randoällärit ja kerran Akaaseen, täts it. Tämä yksinkertaisempi pappamallin fix -kasaus sen sijaan on parissa vkossa saanut kyytiä n. 30h. Hiekkateitä ja ihan maastopörräilyä. Jälkimmäinen niin kivikoissa flätin pelko hidastaa, mutta kaikkinensa rungon hyvyys tulee näin parhaiten esiin, noinninq imho.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Jokos Konan 650b -mallistosta oli käsitelty täällä? Hauskaa että 650b:tä tulee saataville myös alempiin hintaluokkiin.
    https://www.bikerumor.com/2017/08/15...m-frames-more/

Tuo Kona on kyllä herkullisen näköinen, jotenkin nuo skinwall -renkaatkin on alkanut näyttämään hyvältä... Mahtaakohan 700c koossa enää tulla paksuja renkaita vai viekö 650b markkinat pois. En ole vielä ihan vakuuttunut 650b gummeista, kun maastopuolellakin tuntuu olevan painetta enemmän 29" suuntaan.

^Oon tässä kyllä vähän samaa miettinyt.

Mulla itsellä on nyt ollut ajossa 700c renkaat 42mm "paksuna" ja kyllä noissakin rupeaa olemaan jo vaimennusta ja mukavuutta ihan riittämiin mun sora-/metsätie ja jopa polkuajoihin.
    Itse olin jo ostamassa testiin plussa-vanteita, renkaita ja ehkä jopa runkoa, mutta nyt näiden 42mm renkaiden myötä en ole enää ihan varma haluanko 650b (47mm?) renkaiden ominaisuuksia.

Nopeessa maastoajossakin monet pitää just noita 29er renkaita parempana kuin pienempää vanne kokoa - joten en oikein tiedä miksi GG-touhuissa pitäisi rengas kokoa pienentää, kun tuossa 40-45mm koossa saa kuitenkin ihan päteviä renkaita.

Mulla on siis nyt ollut käytössä nämä:
    https://www.wtb.com/products/resolute

Toinen mielenkiintoinen iso rengas olisi esim tämä:
    https://www.wtb.com/collections/grav...ts/riddler-45c
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •