FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 335 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 235 285 325 333 334 335 336 337 345 385 435 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.021 - 10.050 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Mikäli autoilija tuli suoraan, eikä siis kääntynyt eteesi, niin sinä olit väistämisvelvollinen, tuli auto sitt kummasta suunnasta tahansa. Ajaa toki sait tien/kadun yli, mutt et auton eteen etkä kylkeen.
    Mainitsin aika vihaiseen sävyyn, että pyöräilijällä on tässä etuajo-oikeus eikä pyörätien jatkeen yli tarvitse taluttaa pyörää. Kuljetta sanoi tietävänsä ja pyyteli anteeksi, jonka jälkeen ajoi pois.
    Tuliko tuo tuossa jo aiemmin sanottua?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sil Katso viesti
    ...Vasemmalta tuli auto kolmion takaa...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Mikäli autoilija tuli suoraan, eikä siis kääntynyt eteesi, niin sinä olit väistämisvelvollinen, tuli auto sitt kummasta suunnasta tahansa. Ajaa toki sait tien/kadun yli, mutt et auton eteen etkä kylkeen.
    Se kolmio on sitä varten, että sen takaa tulija väistää.

http://www.is.fi/autot/art-2000001159369.html

Siis tilanne oli täsmälleen sama kuin tuon linkin kuvassa "2. Kolmion takaa tuleva väistää". Auto tuli risteävältä tieltä kolmion takaa ja ihan takuulla oli väistämisvelvollinen.

Tuossa tilanteessa voisi todeta auton kuljettajalle, että henkilövaurioita tuli ja pyytää varmuuden vuoksi henkilö- ja liikennevakuutustiedot. Pyörällä kaatuminen tilastoidaan myös liikenneonnettomuudeksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tuossa tilanteessa voisi todeta auton kuljettajalle, että henkilövaurioita tuli ja pyytää varmuuden vuoksi henkilö- ja liikennevakuutustiedot. Pyörällä kaatuminen tilastoidaan myös liikenneonnettomuudeksi.

Joo, tietenkin. Tilanne meni kuitenkin erittäin nopeasti ohi. Autoilija pyysi kahdesti anteeksi, veti oven kiinni ja kaasutti pois. Jos olet joskus itse kolaroinut pyörällä, tiedät varmaan ettei siinä ole ihan terävimmillään välittömästi tapahtuman jälkeen. Kun kysyttiin sattuiko pahasti, vastasin enempiä ajattelematta että ei tainnut pahemmin. Samalla vielä tunnustelin, että sattuuko mihinkään enkä ollut edes huomannut, että kädestä vuoti verta. No onneksi tuo nyt tällä kertaa piti paikkansa eikä pahemmin käynyt.

Aktiiivipyöräilijänä olen toki perehtynyt väistämissääntöihin tilanteissa, joissa autoilija ja pyöräilijä kohtaavaat. Erityisen hyvin olen selvillä omien vakiolenkkieni risteyksistä. Olen varovainen risteyksissä. Monen monta kertaa olen estänyt kolarin antamalla tilaa silloin, kun autoilija ajaa väärin eteeni kolmion takaa tai kääntyy eteeni risteävältä tieltä.

Tässä tilanteessa auto oli jo pysähtynyt mutta lähtikin täysin yllättäen liikkeelle. Kuski itsekin tajusi tehneensä virheen mutta ei jäänyt paikan päälle niin pitkäksi aikaa, että olisin kerennyt kysyä, miksi hän toimi noin. En tullut risteykseen kovalla vauhdilla. En hidastanut sillä tavalla, että olisi voinut luulla, että pysähdyn. Päällä minulla oli kirkkaan keltainen takki, joten olin erittäin näkyvä.

Autoilijoilta tuttu (TM) "väistän vaikken ole väistämisvelvollinen" sai viime viikolla uuden ulottuvuuden. Ajelin kelviä pitkin ja tarkoitus oli kääntyä loivasti vasemmalle. Vastaan tuli vanhempi pariskunta peräkkäin (hyvä juttu). Näytin suuntamerkin. Mitä tekee pariskunta. Alkaa himmaan vauhtia ja aivan selvästi haluavat päästää minut editseen, sillä seurauksella, että melkein pysähtyvät juuri siihen kohtaan, mistä mun piti mennä. Kyllä heille jotain mainitsin aiheesta ja koukkasin taaempaa ohi.

Sujuva liikenne oli sitä, että aloitin itse himmaan vauhtia pois, kun näin heidät, jotta ei tarvitse pysäyttää. He päättivät toisin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sil Katso viesti
    Jos olet joskus itse kolaroinut pyörällä, tiedät varmaan ettei siinä ole ihan terävimmillään välittömästi tapahtuman jälkeen.
    Näin on. Koska kaatuessa lähtökohtaisesti tulee aina henkilövaurioita, niin tämän voinee aina todeta kaatumisen jälkeen. Ehkä joku (myös minä itse) muistaa sen seuraavalla kerralla kolaroidessa. Aika paatunut autoilija pitää olla, jos vielä tämän jälkeen häipyy paikalta.

Onnettomuuspaikalta poistuvia on lehtitietojen mukaan niin paljon, että vaikka itselle ei todennäköisesti mitään olisikaan käynyt, syytä tuollaisten näpäyttämiseen mielestäni on. Tuollainen toisen terveydestä ja omaisuudesta piittaamattomuus on piirre, jota tämä yhteiskunta ei yhtään kaipaa.

58 §

Onnettomuuteen osallisen auttamisvelvollisuus

Tienkäyttäjän, joka syystään tai syyttään on joutunut osalliseksi liikenneonnettomuuteen, on heti pysähdyttävä ja kykynsä mukaan avustettava vahingoittuneita tai avuttomaan tilaan jääneitä sekä muutoinkin osallistuttava niihin toimenpiteisiin, joihin onnettomuus antaa aihetta.

Poliisille siis ilmoitus tapahtuneesta. Tuon jälkeen kuski on luultavasti kohtalaisen halukas keskustelemaan mahdollisista korvauksista. Tai sitten paljastuu jotain muuta, esim. katsastamaton auto, kortiton omistaja tms. poliisiakin kiinnostavaa.

Eihän sitä tiedä, vaikka pyörään olisi tullut vikaa, jota ei heti paikan päällä huomannut. Ja ainahan on mahdollista, että kroppa sai osuman, joka alkaa vaivata vasta myöhemmin.

Neljä ennalta tuntematonta esiteiniä maahanmuuttajataustaista nuorta tuli vastaan kotimatkalla. Olivat levittäytyneet laidasta laitaan ja kun yritin ohittaa niin alkoi huutelu ja riidan haasto. Jos olis ollut ihan supisuomalaisia niin olisivat saaneet kuulla pari valittua sanaa. Nyt en jäänyt selvittelemään pahan olon syytä. Mitä helvettiä tossa pitäis tehdä ettei heti leimattaisi kauheaksi rasistiksi?

tempokisu Guest
    ^ ihan samoja kokemuksia ja ovat olleet ihan suomalaistaustaisia tytteleitä. Pikkusäijässä, ihan nätisti huutelin kauempaa että tietä! "ei anneta" no mä ajoin täysillä siihen ja pakkohan niitten oli tietä antaa. Yrittivät perään ja naureskelin että ettepäs saa kiinni, lällätilää Mutta siis tässä tapauksessa tytöt ajelivat mun edellä ja tulin perästä. No sama homma olisi ollu jos olisivat vastaan tulleet. Kaikkem parasta jos niillä on ne puhelimensa kädessä, jos se puhelin vaikka putoisi maahan niin siinä olisi sitten nuorilla "isompi hätä".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rox Katso viesti
    (***) Nyt en jäänyt selvittelemään pahan olon syytä. Mitä helvettiä tossa pitäis tehdä ettei heti leimattaisi kauheaksi rasistiksi?
    Toimimalla ihan samalla lailla kuin minkä tahansa muun esiteini-ikäisen lapsi- tai nuorisoryhmän tai -joukon kohdalla. Esittämällä asiasi ja mielipiteesi yhtä selvästi ja huomautettavien henkilöön, ikään, pukeutumiseen tai mihinkä muuhunkaan puuttumatta ja viittaamatta. Olemalla aikuinen ja pysymällä rauhallisena. Jne.

Blackborow Guest
    Onko rullaluistelu elämässä jotain uutta tulemista? Tuntuu, että noita huitojia taas kaikki kelvit täynnä kun keli on vähänkään parempi.

Täällä noiden määrä on luokkaa nolla, joten jos trendiä on olemassa niin pääkaupunkiseudulta se ei ole lähtöisin. Joensuussa näin kyllä kesällä paljonkin, mutta niin siellä on joka kesä😊.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Toimimalla ihan samalla lailla kuin minkä tahansa muun esiteini-ikäisen lapsi- tai nuorisoryhmän tai -joukon kohdalla. Esittämällä asiasi ja mielipiteesi yhtä selvästi ja huomautettavien henkilöön, ikään, pukeutumiseen tai mihinkä muuhunkaan puuttumatta ja viittaamatta. Olemalla aikuinen ja pysymällä rauhallisena. Jne.
    Näin mäkin sen järkeilin, mutta elämänkokemus lähiöistä on se, että vuorovaikutus joka alkaa "heitä rööki" ja eskaloituu samantien ennen vastausta mölinäksi ei tule päättymään mihinkään mielekkääseen mielipiteiden vaihtoon. Nää sällit oli siis liikkeellä ihan jalkaisin ja jonkun sortin voimannäyttönä tän tilanvaltaamisen nyt tulkitsen. Ei oo näinkään koskaan aikaisemmin käynyt vaikka 400 kertaa vuodessa tuosta puiston läpi kuljen.

Mä yleensä vaan ajan suoraan kohti niin rako ilmestyy

Näin mäkin sen järkeilin, mutta elämänkokemus lähiöistä on se, että vuorovaikutus joka alkaa "heitä rööki" ja eskaloituu samantien ennen vastausta mölinäksi ei tule päättymään mihinkään mielekkääseen mielipiteiden vaihtoon. Nää sällit oli siis liikkeellä ihan jalkaisin ja jonkun sortin voimannäyttönä tän tilanvaltaamisen nyt tulkitsen. Ei oo näinkään koskaan aikaisemmin käynyt vaikka 400 kertaa vuodessa tuosta puiston läpi kuljen.
    Miksi ihmeessä sitten näit ja nostit tilanteesta esiin sen mitä olisit tehnyt jos olisivat olleet ihan supisuomalaisia ja sen mitä et uskaltanut tai arvannut tehdä koska eivät ehkä ihan olleet?

Totta hemmetissä aina on olemassa tuommoisessa tilanteessa tuommoisen sakin kanssa mahdollisuus siihen että tapahtuu täysin omasta käytöksestä riippumatta jotain tai että tilanne eskaloituu, mutta se että asiallisiin kommentteihin ja tiukkaankin opastukseen kenties vastataan syyttämällä rasistiksi lienee niin pieni haitta että senkin ottaa vastaan enemmin kuin omassa pahassa olossa lillumisen ja spekuloinnin.

Omaa lähiökokemusta on siitä että semmoiseen mitä ihan supisuomalainen huomauttaja kutsuisi vittumaiseksi nipottamiseksi voi ei ihan supisuomalainen epäillä lähinnä rasistisista motiiveista esitetyksi tai kohdistetuksi, mutta (1) se on yks ja hailee jos asia sillä korjaantuu, (2) jos mukana ei tosiaan ole rasistisia asenteita, se selviää kohteellekin varsin nopeasti puhetta jatkamalla, ja (3) jos kyseessä on pelkkä opittu hihasta vedetyn rasistikortin käyttö, niin yhtä helposti kuin sitä on käytetty sen käyttö osataan myöntää jos huomauttajan nähdään kuitenkin osoittaneen tiettyä asiallista respektiä.

PS Mielummin keskustelen kelvillä liikkumisen iloista ja suruista kaikenlaisen nuorison kuin useimpien muiden ikä- tai sukupuoliryhmien edustajien kanssa.

.. kenties vastataan syyttämällä rasistiksi lienee niin pieni haitta että senkin ottaa vastaan enemmin kuin omassa pahassa olossa lillumisen ja spekuloinnin.
    Jep. Jos joku ihonvärin tms. perusteella syyttää toista rasistiksi, niin katsokoon peiliin vaan.

Minä olen eritaustaisia ja -ikäisiä ihmisiä kohdellut pyöräillessäni kohtaamistilanteissa neutraalilla tavalla, eli soittanut tarvittaessa soittokelloa, joka on pyöräni ohjaustangossa. Keskimääräinen tulos on ollut hyvinkin onnistunut kohderyhmän taustoista riippumatta. Joskus olen jopa huikannut kiitoksen ohi ajaessani. Hauskin tilanne oli kun ohiti nuorisojalkapallojoukkuetta, joka oli levittäytynyt lenkillään koko tien leveydeltä. Soitin kelloa ja useammasta suusta kuului "pyörä, oikeeseen reunaan" kiitäessäni sain kuorossa vastauksen "ole hyvä".
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Miksi ihmeessä sitten näit ja nostit tilanteesta esiin sen mitä olisit tehnyt jos olisivat olleet ihan supisuomalaisia ja sen mitä et uskaltanut tai arvannut tehdä koska eivät ehkä ihan olleet?
    No koska en haluaisi eskaloida muutenkin herkkää tilannetta ja bongata itseni jostain iltalehden "setämies pieksi kullanmurut"-lööpistä jos puolustan itseäni uhoajilta. Ei tästä sen enempää. Keep safe out there!

Ei oo helppoo, yks siskoltaan nopsan ja sukkahousut lainannut valopää päätteli mun peesaavan, kun olin ohittamassa sitä Kolmionkadulla ja vastaantulijoiden takia hiljentelin vauhtiani. Syntini oli niin suuri että vatipää alko tyhjenteleen nenäänsä taaksepäin, huomautettuani asiasta reppana hylkäsi kulkineensa kelville ja ilmeisesti itsesuojeluvaiston puuttuessa yritti kovin uhkaavasti lähestyä. Tässä vaiheessa olin jo kääntynyt työmaan pihaan ja edes hetken neuvonpidon jälkeen balleriina ei käsittänyt, että joku voi työmatkallaan liikkua häntä nopeammin. Aiemmin liikennevaloissa käyttäytymisen perusteella tuskin kovin vanhaksi päätyy.

Lisää vaseliinia säämiskään, ei tuu peppukipuja.

Soittokello on kyllä toimivin, erottuu muusta hälystä aika hyvin ja lisättynä vapaarattaan rallatus, sekä toisinaan kovalla alustalla raikaava läskirenkaan pörinä saa vapaana tai pitkällä hihnalla koiriaan ulkoiluttaviin yksilöihin liikettä.
    Mulkoilua tulee melko usein, enkä oikein ymmärrä mitä liikkuu henkilön nupissa jos ulkoilee 5m pitkän flexin kanssa tai vapaana vilistävän lemmikin kanssa (siis rikkoo lakia) ja vetää herneet jos muitakin liikkuu samalla kulkuväylällä.

Koira on niin herkkä luontokappale, että sen ehdoilla pitää mennä. Myös muiden liikkujien.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Niin kun edellä menee fillari joka soittaa kelloa niin vedetään se koira lähelle ja sit päästetään taas 5m päähän ja täältä tullaan muutaman kymmenen metrin päästä ja sama show

https://yle.fi/uutiset/3-9778775

"Turisti, pois pyörätieltä!"

Pariskunta on vakuuttunut Suomen turismipotentiaalista. Samaan hengenvetoon he kuitenkin pohtivat, olisiko Suomi valmis massaturismiin.
    He kertovat törmänneensä suomalaisen sääntöyhteiskunnan kulmikkaaseen edustajaan kävellessään vahingossa pyörätiellä Helsingin Kauppatorilla.
    – Yksi suomalainen alkoi huutaa meille suoraa kurkkua, he sanovat.
    Pariskunta kertovat pyytäneensä mieheltä anteeksi ja selittäneensä, ettei Roomassa ole pyöräteitä eivätkä he voineet tietää, että katuosuus oli jalankulkijoilta kielletty. Eiväthän turistit aina voi tuntea kaikkia paikallisia sääntöjä, he toteavat.
    – Sanoimme miehelle, ettei turisteille saisi huutaa vaan heitä pitäisi ohjeistaa. Hän kysyi, miksi ihmeessä hänen niin pitäisi tehdä, Paolocci ja Marin nauravat.

Tällä pyöräkaistalla voi olla vaikea vetää kolmeakymppiä:

https://yle.fi/uutiset/3-9778775

"Turisti, pois pyörätieltä!"

Pariskunta on vakuuttunut Suomen turismipotentiaalista. Samaan hengenvetoon he kuitenkin pohtivat, olisiko Suomi valmis massaturismiin.
    He kertovat törmänneensä suomalaisen sääntöyhteiskunnan kulmikkaaseen edustajaan kävellessään vahingossa pyörätiellä Helsingin Kauppatorilla.
    – Yksi suomalainen alkoi huutaa meille suoraa kurkkua, he sanovat.
    Pariskunta kertovat pyytäneensä mieheltä anteeksi ja selittäneensä, ettei Roomassa ole pyöräteitä eivätkä he voineet tietää, että katuosuus oli jalankulkijoilta kielletty. Eiväthän turistit aina voi tuntea kaikkia paikallisia sääntöjä, he toteavat.
    – Sanoimme miehelle, ettei turisteille saisi huutaa vaan heitä pitäisi ohjeistaa. Hän kysyi, miksi ihmeessä hänen niin pitäisi tehdä, Paolocci ja Marin nauravat.
    Muutaman kerran Roomassa käyneenä kommentoin, että huutamisen tai mielipiteen "avoimen, värikkään ilmaisemisen" ei pitäisi noille olla uutta...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Neljä ennalta tuntematonta esiteiniä maahanmuuttajataustaista nuorta tuli vastaan kotimatkalla. Olivat levittäytyneet laidasta laitaan ja kun yritin ohittaa niin alkoi huutelu ja riidan haasto. Jos olis ollut ihan supisuomalaisia niin olisivat saaneet kuulla pari valittua sanaa. Nyt en jäänyt selvittelemään pahan olon syytä. Mitä helvettiä tossa pitäis tehdä ettei heti leimattaisi kauheaksi rasistiksi?
    Minulle kävi eilen vähän samalla tavalla. Olin illalla tulossa fillarilenkiltä ja vastaan tuli kävellen tien leveydeltä kolme maahanmuuttajataustaista myöhäisteiniä, eli sellaista nelikymppistä kaveria. Ajelin ihan oikeaa reunaa mutta reunimmainen heistä joutui vähän siirtymään sivuun. Minulla oli jyrkkä ylämäki ja punnertelin ihan kävelyvauhtia. No, tämä väistämään joutunut sankari näpsäytti kädessään olleen tupakantumpin päin meitsiä. Olin ihan että wtf? Eipä tuossa oikein uskaltanut ryhtyä asiaa selvittelemään yksin kolmea vastaan, joten ei voinut kuin päätä pyöritellä ja ihmetellä kulttuurien erilaisuutta.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

^Kyllähän nuo ryhmässä ovat rohkeita ja parempi jos tilanteesta ei synny pysyvää ongelmaa.
    Ehkä kannattais soittaa virkavalta paikalle selvittämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Eipä tuossa oikein uskaltanut ryhtyä asiaa selvittelemään yksin kolmea vastaan, joten ei voinut kuin päätä pyöritellä ja ihmetellä kulttuurien erilaisuutta.
    Mitä osuutta millään hemmetin kulttuureilla tuossakaan oli? Kusipäitä meillä on keskuudessamme aina ja joka paikassa, hyvä ei ole missään.

PS Siis jos et ole koskaan kohdannut täysin vastaavanlaista käytöstä "oman kulttuurisi" edustajilta, onnittelen sinua siitä että olet valinnut auvoisan asuinpaikan. Meille muille, todellisuuden keskellä lapsesta saakka eläneille ei tuossa olisi ollut kovin kauheasti ihmeellistä. Ja kun niitä kaikenlaisia muita kohtaa tarpeeksi usein ja tarpeeksi pitkään, käy ennen pitkää niin ettei kohdattujen ihmisten luokittelu käy enää samalla lailla ja yhtä automaattisesti, olivatpa he miehiä tai naisia, nuoria tai vanhoja tai olivatpa porukkana tai yksinään.

PPS Tai onhan mulle olemassa kaksi kulttuurien erilaisuuden ihmeellisyyttä ajattelemaan laittavaa ryhmää: jopotytöt ja lippispääautoilijat.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •