^Viestissä 10268 laitoin linkin päivä/hämärävaloon joka saattais olla sopiva. Näkymisvalo.
^Viestissä 10268 laitoin linkin päivä/hämärävaloon joka saattais olla sopiva. Näkymisvalo.
Ei se välttämättä yksinkertaisinta ole, mutta fiksua tietenkin.Talven ajan varavalona on ollut otsalamppu, joten ihan selvää kuvaa ei ole, missä viimeksi olen nähnyt Fenixin, aloitan rinkan tutkimisella.
Uutta roinaa en sinällään myöskään kaipaa, mutta jospa reilussa 10 vuodessa jokin parempi ratkaisu olisi tullut, niin sitä mietin. Fenix saattaa pompuissa vaihtaa moodia ja sen joutuu aika tiukalle kiristämään velcropidikkeeseensä. Lisäksi voi häikäistä pyöreällä valokeilalla. Oikeaa ajovaloa kuitenkin kaipaan, enkä huomiovaloa, mutta ei tarvitse riittää maastoajoon.
Lisäys: Löytyi melko vähällä vaivalla rinkan sivutaskusta, mutta jos jollakulla em. asiat huomioiden on hyviä ehdotuksia, niin mielenkiinnolla luen.
Lisäys2. Valitettavasti huomasin myös, että otsalamppu (ikää yli 11 v.) ei ole kestänyt talven rasituksia, joten arctic bikerin combolamppu ei ole täysin poissuljettu, mutta kyllä edelleen kallis omaan budjettiini ja lampuksi, joka suurimman osan ajasta vain matkaa laukussa.
alli muokkasi tätä : 02.04.2017 at 23.28
Mitäs uutuuksia löytyy tälle vuodelle?
Pitäisi olla
-Usb-lataus ja vaihdettava sisäinen akku
-Tukeva kiinnitys ja helpohko irrotus tangosta
-Oikeasti tietä valaiseva + sivuille huomiovalo
Siitä ali missä aita on matalin.
Tässä DIY -henkinen ratkaisu, jos ylimääräisiä taskulamppuja on päässyt kertymään!
Olen vasta harrastuksen aloittanut ja pyöräni kaipasi valoja näin syksyn tullen. Pyöräilen kaupungissa ja valon tarve on lähinnä huomiota varten.
Minulle on kertynyt noita led -polttimella olevia taskulamppuja ja päätin hyödyntää yhtä sellaista pyöräni etuvalona!
Homma eteni näin:
Teippasin alumiinisen lampunrungon ihan ensimmäisenä, ettei fillarin tanko naarmuunnu suotta.
Kiinnitin lampun neljällä nippusiteellä, kaksi lampun ympärille ja kaksi sitten niiden välistä tankoon.. loppputuloksena napakasti paikoillaan pysyvä valaisin!
Lamppu käyttää ladattaa 18650 -koon akkua. Akun saa vaihdettua/ladattuailman että nippusiteitä tarvitsisi katkoa.
Miinuksena tässä on että valo on suhteellisen helppo varastaa, mutta säilytän fillariakotonani ja jos joku valon pöllii kauppareissulla, niin menetys ei ole suuri.
Miinuksena:
-Lamppua ei saa näppärästi mukaansa, helppo varastaa
Plussana:
- Halpa, lamppu maksoi kiiinan nettikaupasta noin 7$ ja akut abaut saman verran. Valo on yllättävän tehokas hintaisekseen.
- Ajaa asiansa mainiosti
- Saa ladattua/vaihdettua akun ilman lampun irroitusta
- Kiinnitys systeeni ei hajoa pakkasella
![]()
Kuudella eurolla saa tälläisen yleismallisen telineen. Säädettävä, irroitettava & simppeli.
![]()
Itse jättäisin kyllä nuo kiinan 18650 akut kauppaan, ei ole kauhean luotettavia tai turvallisia
Minkälaisella kiinnikkeellä olet lamppua kypärään kiinnitellyt? Hommasin Compass R:än tämän: http://www.valostore.fi/tuote/taskul...erisuuntainen/ . Lähinnä tuo kiinnike toimii paremmin sarvissa, mutta kyllä tuolla sen kypäräänkin saa. Siinä on tarrat, joten hiukan mietityttää sen pitävyys pidemmän päälle.
No tuleehan ne sieltä mutta jos ostat 5€ akkuja kiinasts niin laatu on mitä onakkulasta omani olen ostanut. Hyvää et vaan saa halvalla, ei edes kiinasta
![]()
Kyllä tuo kiinnike ainakin mulla on pelannut kypärässä ihan hyvin. Ihan toinen juttu on lampun soveltuvuus. Lumonite Compas omaa aika leveän valokeilan eli oikeeseen maastoajoon ei hyvä. Tangossa ok mutta kypärässä pitäis olla spotimpi valo.
Pimiän ajan tankolamppuna on tuon lisänä mulla Fenix Fc30 ynnä joitain muitakin...
Ja tilaisuuden tullen tinkaan jottei ne autokuskit normipyörälampuista häikäisty. Silloin kun ajokortin aikuisena ajoin niin mua opetettiin jottei vastaantulijan lamppuja piä suoraan päin katsoa.
Toki etten nykyään säkkipimeillä poluilla niin hirveesti aja...
I väntan på ännu dåligare tidet
Itsellä kypärässä LUMONITE Compass R ja kiinni ihan sillä mukana tulleella metalli kiinnikkeellä.
Metallisesta kiinnikkeestä täytyy vain ekaksi irrottaa se pään ympärille tuleva hihna.
hieman sisäkumia kiinnikkeen ja kypärän väliin ja nippareilla kiinni kypärään.
Helppo irrottaa lamppu kypärästä mutta kuitenkin pysyy mettässä rymytessä.
http://www.valostore.fi/tuote/otsapa...onite_releasy/
Tankovalona sitten Fenix BC30R
Taakse olis vielä tarkotus hommaa joku kunnollinen, ladattava lamppu
Mä nyt kuulun siihen toiseen koulukuntaan jolla pitää olla kypärävalona mahdollisimman laajan keilan omaava lamppu. Ei mulla mitään spottilamppua tangossakaan ole. Tankovalolla valaistaan enemmän horisonttiin. Ja kypärävalolla sitten siihen lähelle, jolloin on ihan kiva että näkee vähän polun ympäristöäkin ajaessa. Kypärässä on LedLenserin XEO19R, siinä pystyy säätämään keilan leveyttä erikseen molemmista valoista, mutta silti ne sillä leveimmällä keilalla aina ollut käytössä.
Vai mitä, Tetsa
Sain hyvän tarjouksen Light and Motionin Seca 1500 ja 2000 valaisimista. Ovat kyllä tarjouksesta huolimatta tosi arvokkaita. Onko nämä hintansa veroisia? Valoisassa myymälässä on vaikea saada käsitystä tehosta. Maastoajoon syksyllä ja talvella, miksei kesäyönäkin.
Olen tosiaan vasta harrastuksen aloittanut ja ensimmäinen pyöräni on erittäin edullinen Insera Reflex 360 -hybridi. On ollut minulle erittäin sopiva niin hinnan kuin ominaisuuksien puolesta.
Hieman hämmennyin kommentoinnista, kun tietämystä ei aiheesta ole. Kiitokset teille jotka kerroitte että mistä on kyse!
Onko olemassa yhtäkään työmatkakäyttöön soveltuvaa valoa, jota voisi ladata lightning-liittimellisellä usb-johdolla (iPhonen johto)?
Roots, bloody roots
Lightning --> USB -adapteri väliin, niin alkaa olemaan vaihtoehtoja. Jos toista johtoa ei voi kantaa mukana.
Holokki auki ku H. Moilane.
Ei kai mikään muu kuin äpple käytä tuota 'standardia' liitintä ja hyvä niin..
Sent from my A0001 using Tapatalk
Usb-c on myös tuossa sopassa. Lighting on vain ompussa. C useammassa muussa
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Ainahan kaikenlainen (appleen) kohdistuva kommentointi on täysin turhaa, varsinkin jos negatiivista.
Mini, micro ja usb-c hajoaa helposti, mutta minkä sille voi ettei teknisesti edistyksellinen ole voittaja markkinoilla kuitenkaan.. tulee mieleen vhs, betamax ja v2000 vääntö aikanaan.
Pidin kanssa pitkään tuota micro USB -liitintä hyvä, mutta nyt kun luurissa (Sampan S8) on ollut USB C -liitin käytössä, niin kyllä tämä on vain uskomattoman paljon parempi.
On erittäin mukavaa, että liittimen saa kykeä molemmin päin (tämä helpottaa hommaa etenkin pimeässä). Liitin on myös hieman isompi, kun micro USB joten se on myös paljon tukevampi. USB C -liittimessä ei ole varsinaisia "hampaita", mutta silti se tuntuu pysyvän paremmin paikallaan kuin micro USB -liittimet.
Olisin oikeastaan todella tyytyväinen, jos näillä kahdella liittimellä pärjäisi nyt pitkään. Mulla kulkee lompakossa aina mukana 15cm micro USB päällä oleva piuha, sekä micro USB -> USB C adapteri. Näiden avulla saan ladattua käytännössä kaikki "arkilaitteeni" missä tahansa (poikkeuksena on vanha GoPro - joka käyttää edelleen vanhaa mini USB liitintä sekä nuo tehokkaat metsävalot, joiden akkupankkiin on oma laturi)
Kotona mulla on sitten vielä Sampan langatonlaturi (Quick Charge), joka kyllä pesee käytettävyydeltään nuo kaikki liittimet. Kaikista hienointa olisi, jos saisi esim. eteisen pöydälle langattoman lataustason, johon voisi sitten heittää usb-valot, BT-kuulokkeet yms. romppeet lautumaan päivän päätteeksi. Toisaalta, kun fillarissa on nyt tuo napadynamo ja "kiinteät" valot, ei noita "arkivaloja" tarvitse olla enää koskaan lataamassa.
Lightning-liittimen yleistymiseen en oikein usko, koska sitä ei taida olla käytännössä käytössä oikein missään muissa kuin Applen laitteissa.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Meikäläiselle ensimmäiset pimeät kelit lähestyy ja vähän tässä koittanut valoja miettiä. Kuinka olette ratkaisseet kypärävalon ulkoisen akun paikan, onko pieni reppu selässä vai akkupaketti taskussa ?
Yksi helppo ratkaisu on nauha ja kaulaan roikkumaan takin alle. Ei vaadi taskuja eikä mitään erityistä vaatteilta.
Eilen tuli vedettyä ensimmäinen täysin valoilla reissu. Ihan mukavaa pitkästä aikaa.
Kirjanmerkit