GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 38 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #1111
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    0.5mm on maasturissa ihan pätevä suoruus. Jos olet ensimmäistä kertaa rakentamassa kiekkoa, niin 0.5mm ja tasakireät pinnat on jo tosi hyvä tulos. Enempi kiekkoja rakentamalla tulee pikkuhiljaa vaisto siihen touhuun ja alkaa ymmärtää miten pieni heitto yhdessä osassa kiekkoa voi aiheuttaa heittoa ihan muualla ja miten pinnojen kireyksiä tasaamalla pääsee jatkuvasti suorempaan kiekkoon. Lopputuloksena on sitten tuollainen 0.1mm heitolla tasakireä rieska. Mutta ei ensimmäisellä kerralla kannata vielä ottaa ressiä turhaan, koska erityisesti levyjarrukiekoissa suoruudella ei ole niin suurta merkitystä ja harvoin ensimmäisellä kerralla kuitenkaan tulee täydellistä.
    Plus että jos on paska vanne niin sitä ei paraskaan kokoaja saa suoraksi (mavicit on mulla olleet niin saakelin vänkyröitä että ei helvata, mutta DT Swissit on aina kuin laaserilla vetäistyjä)

    Kiitän näistä kannustavista sanoista! Specialaizedin Stout rimmit pysyivät ainakin Juhannusajot hyvänä.

  2. #1112
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikko-Petteri Katso viesti
    Specialaizedin Stout rimmit pysyivät ainakin Juhannusajot hyvänä.
    Muutaman lenkin jälkeen kannattaa tarkistaa kiekkojen kireys, ja ettei kiekoista löydy löystyneitä pinnoja. Mikään ei ole mukavampaa kuin ajella itsekasatuilla kiekoilla.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  3. #1113
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Ensimmäinen kuitukehälle tehty kiekko sitten valmistui, Light bicyclesin 35mm U-mallin kehä (430g), dtswiss 240s napa ja sapim cx ray suoraveto pinnat ja alu nippelit. Alunperin piti käyttää halpaa novatec napaa, mutta kun näin kuitukehän laadun jäi novatec pois laskuista heti ja tilalle piti saada parempaa.
    Kehä tuli perille 2viikossa ja laatu on virheetöntä, kasaaminen oli helppoa kunhan tajusi että pinnan reijät tai sisällä oleva viiste on kulmassa, eli nippeli kääntyy toiselle sivulle paremmin kuin toiselle. Kehän pysty ja sivu heitot pieniä ja rihdatessa kehä vaikutti vankalta, omat ennakkoluulot kuitukehiä kohtaan karisi kokonaan ja tästälähtien en muita kehiä edes hanki.
    Kehän erd on 1-1,5mm pienempi kuin ilmoitettu, todellinen leveys on 26mm ja sisäleveys n.19mm. Renkaana käytän Contin 4000s II 25mm leveänä, rengas istuu leveällä kehällä todella nätisti sellainen lightbulb pallero ilmiö puuttuu kokonaan, testilenkillä myös huomasin että paineita pitää laskea siitä mitä ne oli kapealla kehällä ajaessa.
    Juu tyytyväinen olen, mutta on syytäkin kun etukiekolle tulee hintaa 350€ ja painoakin 0,64kg

  4. #1114
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Mittasitko pinnojen kireyttä työkalulla ja vetelitkö MuTulla?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  5. #1115
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Parktoolin mittaria käytin, 110kgf kireyteen rihtasin.

  6. #1116
    Pari kysymystä / ajatusta:

    1)
    Kenelläkään vielä kokemusta Notubes Arch MK3 29" kehien rakentelusta? Kuinka hyvin ERD pitää paikkansa ja ennen kaikkea kuinka hyvin vertautuu aiempien Stanin kehien suhteen? Ajatuksena olis vaihtaa kehä ja käyttää vanhat pinnat vielä.

    2)
    Mulla on Chris Kingin napoihin taannoin kasatut setit, missä on edessä Arch EX ja takana Arch, eli sitä ensimmäistä sukupolvea. Tekisi mieli vähän leveämpää rengasta ja vannetta ja mielessä siis josko vaihtaisi uudet Arch MK3:t tilalle molempiin päihin.

    Stanin sivuilta kuikuiltuna kehien ilmoitetut ERD:t ovat näin:

    29" Arch 604mm
    29" Arch EX 606mm
    29" Arch MK3 605mm

    Uusi MK3 näyttäisi menevän juuri kivasti puoleen väliin, joka antaisi ymmärtää että molemmat päät saattaisi hyvinkin onnistua samoilla vanhoilla pinnoilla (DT comp). Jos lukemat pitää paikkansa niin vanhaan verrattuna per pinna menee max 0,5mm väärin.

    Millä todennäköisyydellä homma käytännössä pelaa vanhoilla pinnoilla?

    Lähinnä kiinnostaisi kokeilla vaihtaa kehät ite pinna kerrallaan rinnalle -metodilla. En ole koskaan rakentanut kiekkoa alusta saakka. Rihdannut olen jonkunmoisella menestyksellä ja muuten pyöränkasaus ja huoltohommat onnaa. Muutama pyörä tullut alusta asti ite kasailtua.

    Vinkkejä? Nippelit kannattanee vaihtaa joka tapauksessa.

  7. #1117
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Espox
    Viestit
    993
    Kyllä tuo voi onnistua vanhoilla pinnoilla. Kannattaa katsoa näkyykö nykyisissä kiekoissa pinnojen kierteet miten, eli niistä saa vähän osviittaa siitä kuinka tuossa MK3 kehässä pinnojen mitta riittää (ainakin tuohon takakehään).

    Itsekin vasta viime vuonna ekat kehät itse kasanneena voin suositella pinnankireysmittaria. Olisi eka kiekko jääny auttamatta löysäksi ilman. Samoin hyvä rihtauspenkki on ehdoton jotta saa suoraksi ja varsinkin keskitettyä kiekon. Mä tykkäsin kasata DTSwissin Squorx nippelelillä koska niitä pääsi kiristämään vanteen sisäpuolelta suht fiksulla työkalulla. https://www.dtswiss.com/Components/N...quorx-Pro-Head
    Ride and Smile!

  8. #1118
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Pari kysymystä / ajatusta:

    Kenelläkään vielä kokemusta Notubes Arch MK3 29" kehien rakentelusta? Kuinka hyvin ERD pitää paikkansa ja ennen kaikkea kuinka hyvin vertautuu aiempien Stanin kehien suhteen?
    Muistikuvani mukaan ilmoitetulla ERD:llä pinnojen pituuden laskeminen antaa pinnojen mitat vähän alakanttiin. MK3 -sarjaa en ole rakennellut mutta vanhempia Acrhia ja Olympiciä olen pidellyt.

    Vanhalla pinnalla on pituuden puolesta toiveita onnistua, ellei kiekkoa ole jo valmiiksi kasattu alamittaisella pinnalla. Tällöin nuo Archin pinnat saattaa jäädä lyhyiksi. Milli ERD:ssä no puoli milliä pinnan mitassa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  9. #1119
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti

    Uusi MK3 näyttäisi menevän juuri kivasti puoleen väliin, joka antaisi ymmärtää että molemmat päät saattaisi hyvinkin onnistua samoilla vanhoilla pinnoilla (DT comp). Jos lukemat pitää paikkansa niin vanhaan verrattuna per pinna menee max 0,5mm väärin.

    Millä todennäköisyydellä homma käytännössä pelaa vanhoilla pinnoilla?
    Historiatiedolla aikaisemmasta kasauksesta voisi varmistaa asian. Tarkoitan sitä, että jos 606mm ERD:n kehälle on pyöristysten takia valittu vähän vaille ylimittainen pinna ja 604mm:lle vastaavasti lähes alamittainen, 0,5mm erolla kehän säteessä voi olla merkitystä. Mutta ei se kiekon kasaamista estä - kyse on enemmän siitä, onko kokonaisuus ideaali vai ei. Ongelmat tulee esiin sitten jos haluaa esimerkiksi keskittää kiekon tasan keskilinjaan, ja kukapa ei haluaisi. Vähänkin liian pitkällä pinnalla voi loppua toiselta puolelta kiristysvara kesken.

    Pinnareikien offsetillä kehän keskilinjasta voi olla myös millin tai parin vaikutus pinnan pituuteen, jos ERD pysyy samana. En tarkistanut kehien mittoja, mutta oletan offsetin kasvavan kehän leventyessä. Kun offset lisääntyy, pinnan pää kehällä siirtyy lähemmäs navan laipan linjaa jolloin pinnan pituus lyhenee. Siinä mielessä Arch EX:n pinnat saattaa olla 1-2mm liian pitkiä. Joka tapauksessa, pinnalaskurilla selviää ideaaliarvot kunhan niistä Chris Kingin navoista on myös tiedot saatavilla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Lähinnä kiinnostaisi kokeilla vaihtaa kehät ite pinna kerrallaan rinnalle -metodilla. En ole koskaan rakentanut kiekkoa alusta saakka. Rihdannut olen jonkunmoisella menestyksellä ja muuten pyöränkasaus ja huoltohommat onnaa. Muutama pyörä tullut alusta asti ite kasailtua.
    Tuo on hyvä ja harmiton tekniikka ensimmäisten kiekkojen kasaukseen. Vaikka olen melko järjestelmällinen ihminen, omissa ensimmäisissä itsekasatuissa kiekoissa pinnakuvion aloittaminen oikein ja rakennusjärjestys (kun tietyt pinnat asentamalla loppujen taivuttelu paikalleen voi vaikeutua huomattavasti) tuotti eniten päänvaivaa. Vähintään kannattaa ottaa samalla pinnamäärällä ja vastaavalla kuviolla rakennettu kiekko viereen malliksi.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  10. #1120
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    186
    Nopeampi on kasata irto osista, kuin vaihtaa kehä pinna kerrallaan. Youtubessa on paljon hyviä videoita, jossa neuvotaan.
    Alku on kriittisin vaihe, ettei sitten mene pinnat ristiin venttiilin kohdalla. Muutenhan tuo kasaaminen ei kummoinen homma ole.
    Kiristelyyn sitten saakin aikaa kulumaan huomattavasti enemmän, tämmöinen satunnainen kiekon rakentelija.

  11. #1121
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teme X-2 Katso viesti
    Nopeampi on kasata irto osista, kuin vaihtaa kehä pinna kerrallaan. Youtubessa on paljon hyviä videoita, jossa neuvotaan.
    Alku on kriittisin vaihe, ettei sitten mene pinnat ristiin venttiilin kohdalla. Muutenhan tuo kasaaminen ei kummoinen homma ole.
    Kiristelyyn sitten saakin aikaa kulumaan huomattavasti enemmän, tämmöinen satunnainen kiekon rakentelija.
    Kun teippaa uuden kehän vanhan viereen kiinni, venttiilin reiät kohdakkain, on kehän vaihto pinna kerrallaan tosi nopea homma vrt. irto-osista kasaaminen. Pinna irti nippelipäästä ja saman tien uuteen kehään kiinni.

    Lisäksi pinnan mutkat ovat jo asettuneet napaan, kiekkoa ei tarvitse leipoa niin paljon.

    https://www.sheldonbrown.com/brandt/reusing-spokes.html

  12. #1122
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425

    Vanteen ja pyörännavan puolaus

    Mulla on tarvetta "puolata" vanteet ja keskiönavat niin harvoin, että todennäköisesti en niitä itse tee vaan vien tarpeen sattuessa ammattilaiselle. Mutta tekniikka ja puolien laittotapa kiinnostaa. Onko kellään mitään linkkiä youtube-videoon jossa ohjeistetaan tai muuten vain haluaisi valottaa tekniikkaa?

  13. #1123
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058

  14. #1124
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    2)
    Mulla on Chris Kingin napoihin taannoin kasatut setit, missä on edessä Arch EX ja takana Arch, eli sitä ensimmäistä sukupolvea. Tekisi mieli vähän leveämpää rengasta ja vannetta ja mielessä siis josko vaihtaisi uudet Arch MK3:t tilalle molempiin päihin.
    Tämä tuli nyt tehtyä. Kiitokset vinkeistä ja henkisestä tuesta.

    Ensimmäinen kerta näissä puuhissa ja valmista tuli. Kerran ajeltu eivätkä toistaiseksi hajonneet kappaleiksi.

    Etukiekon suhteen on varauksetta hyvät fiilikset. Takakiekossa oli vähän valmiiksi osumaa saanutta pinnaa ja nippeleitäkin oli muutama perusteellisesti jumissa, että teetti työtä saada ne pinnoja rikkomatta purettua ja vähän mietityttää kuinka kauan kestää uudelleen kasattuna niillä vanhoilla pinnoilla... Jää nähtäväksi, eikä tuossa nyt enää mitään suuremmin pelottavaa ole vaikka kasais sen uudelleen sitten.

    Näin jälkiviisana olis kyllä kannattanu vaihtaa takakiekkoon pinnat, mutta eihän niitä siinä viikonloppuna sitten käsillä ollut tilattuna kun homma oli päällä. Ja kun halvalla piti tehdä...



    Nuo on nyt tavallisilla nippeleillä (ei mitään prolock) kasattu ja kasatessa öljyllä pinnan kierteet liukastettu. Kannattaiskohan noihin tuupata jotain kevyen luokan locktitea vaikka seuraavan rihtauskerran kohdalla? Kokemuksia tästä aiheesta?

  15. #1125
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Jos sulla on siellä rasvaa, ruuvilukite ei toimi. Lukitteet vaatii rasvattoman ympäristön.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  16. #1126
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Sinne voi yrittää änkeä pellavansiemenöljyä, joka kovettuu oksidoituessaan muodostaen kevyen ruuvilukitteen.

    Mä kiekkoja rakennellessa ihan suosiolla dippaan nippelit juurikin pellavansiemenöljyyn niin rasvautuu sekä sisä, että ulkopuolelta kokoamisvaiheessa, mutta myös kovettuu ja lukitsee nippelit kokoamisen jälkeen.

  17. #1127
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Jos sulla on siellä rasvaa, ruuvilukite ei toimi. Lukitteet vaatii rasvattoman ympäristön.
    Riippuu lukitteesta. Ainakin joissain locktiten lukitteissa sanotaan että saa olla vähän rasvaa.

  18. #1128
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Etukiekon suhteen on varauksetta hyvät fiilikset. Takakiekossa oli vähän valmiiksi osumaa saanutta pinnaa ja nippeleitäkin oli muutama perusteellisesti jumissa, että teetti työtä saada ne pinnoja rikkomatta purettua ja vähän mietityttää kuinka kauan kestää uudelleen kasattuna niillä vanhoilla pinnoilla... Jää nähtäväksi, eikä tuossa nyt enää mitään suuremmin pelottavaa ole vaikka kasais sen uudelleen sitten.

    Näin jälkiviisana olis kyllä kannattanu vaihtaa takakiekkoon pinnat, mutta eihän niitä siinä viikonloppuna sitten käsillä ollut tilattuna kun homma oli päällä. Ja kun halvalla piti tehdä...
    Tuo on mielestäni hyvä tapa opetella kasausta. Ainakin minulle ensimmäiset kasaukset aivan alkutekijöistä tuntui niin työläiltä ettei pariin viikkoon kiinnostanut koskea nippeleihin ollenkaan. Kohta tulee syksy ja pitkiä pimeitä iltoja on taas tarjolla, siinähän sitä vaihtaa jonkun kiekon pinnat ihan mielellään jos se ei ole mieleinen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  19. #1129
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    On niitä kiekkoja maailma täynnä ilman ruuvilukitetta ja prolocknippeleitä ja hyvin ne toimivat kunhan ei ole pinnat liian löysällä. Parempikin omissa kiekoissa jos tarvii myöhemmin säädellä.

  20. #1130
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Yksi kiekon teon tärkeimpiä työvaiheita on "hierominen", eritoten pyöreiden pinnojen kanssa, koska pinnasta ei pysty havaitsemaan sen kiertymistä, kuten aero pinnoista. Hieromalla saadaan kisavalmis kiekko ilman sisäänajoa ja tarkistusrihtausta.

    Eli, kun kiekko on ensimmäisen kerran rihdattu suoraksi, niin kiekon napa lattialle laudan päälle ja kiekon kehältä painellaan vastakkaisilta puolilta vannetta kiinnipitäen kohti lattiaa. Lattian puoleiset pinnat silloin löystyvät hieman ja pinnojen kierteisyys vapautuu. Kiekon kääntö ja sama toiselle puolelle. Uudestaan rihtauspukkiin ja uudestaan suoraksi ja uusi hieronta. Kun hieronnan tekee kolme kertaa, niin kiekko ei ritise ensimmäisillä ajometreillä yhtään. Hieromaton kiekko ritisee hieman kun pinnojen kierteisyys vapautuu. Hierottu kiekko on "sisäänajettu" ilman metrinkään ajoa ja on valmis mihin tahansa, mihin se on tarkoitettu.

  21. #1131
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    46
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Yksi kiekon teon tärkeimpiä työvaiheita on "hierominen", eritoten pyöreiden pinnojen kanssa, koska pinnasta ei pysty havaitsemaan sen kiertymistä, kuten aero pinnoista...
    Pikkuisilla teipinpalasilla näkee nuiden pyöreidenkin pinnojen kiertymisen samalla tavalla vs. aeropinnat. Vaatii toki vähän enemmän askartelua, mutta itselleni ainakin tuo rakentaminen on nimenomaan sitä (ei sillä ainakaan rahaa tai aikaa säästä). Toki tuo hieromisvääntely on silti varmaan ihan hyvä idea (itse tulee myös tehtyä).

  22. #1132
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Löytyykö kokemuspohjaista tietoa - antaako EDD-laskuri oikeita pinnamittoja suoravetopinnoille? Laskurissa ei ole ainakaan valintaa perinteiselle J-pinnalle tai suoravetopinnalle.

    Tarkoitus olisi rakentaa tässä syksyn ratoksi kiekot DT Swiss 240s:n suoravetoisten versioiden ympärille, 28 pinnaa per pää ja kuviot jokaisella puolella 3 ristiin. 240s:n speksejä etsiessä löysin DT Swissin sivuilta heidän oman laskurinsa, joka antaa navat valitsemalla ja kehän ERD:n (596mm) syöttämällä karkeasti 5-6mm pidemmät pinnapituudet samalle kuviolle kuin EDD.

    DT Swissin laskuri huomioi suoravetolaipan pinnan pään sijainnin suhteessa laipan keskilinjaan, mutta ei se ole kuin 0,5-1,5mm. Hahmotan sen vaikuttavan lähes pelkästään pinnan pituussuunnassa. Perstuntuma sanoisi että DT Swissin laskuri on oikeammassa, mutta on sitä tullut ennenkin erehdyttyä.

    Edit: Ei tämä salapoliisia vaatinut - vaihdoin DT Swissin laskurissa navat perinteisiin malleihin ja syötin niiden tiedot EDD:iin. Arviot heittää takakiekossa 0,3mm ja 1,0mm per puoli. EDD antaa ne laskennallisesti oikeat pituudet ja DT Swiss pyöristää sopivimpaan pinnapituuteen joka valikoimasta löytyy. Eli EDD olettaa navan laipat perinteisiksi ja tässä tapauksessa DT Swissin laskuri antaa oikeat pituudet.
    CamoN muokkasi tätä : 09.09.2017 at 17.43 Syy: Lisäys
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  23. #1133
    Liittynyt
    03/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    23
    Itsellä alkamassa oma projekti 29er kiekkojen parissa.
    Onnistuin Fiskars trail centerin avajaisissa sotkemaan etukiekon pringlessin malliseksi.
    Oli tarkoitus talven aikana joka tapauksessa siirtyä leveämpään vanteeseen.

    Spank oozy trail 345 kehät (Ilmoittavat että EDR olisi 591mm, mutta internet kertoo mittaus tavan jättävän nippelistä osan huomioimatta ja 2mm/puoli pitää lisätä, pitää tehdä omat mittaukset)
    Vanhoista kiekoista (DT swiss M1900) navat, jotka ovat mallia 370 (suoraveto 32H)
    Luultavasti Sapim Race pinnat
    Luultavasti Sapim alu nippelit

    Tuossa DT pinna laskuria käyttäessä huomasin että 370 navan tietoja ei ole laskurissa ja kysäisin asiaa asiakaspalvelulta.
    Ilmoittivat että tietoisesti päätetty jättää kyseinen napa pois tiedoista, ovat jättäneet ilmeisesti kaikkien valmis-settien komponentit pois.

    Toiset omat kiekot kyseessä, ekat kasasin ilman telinettä/mittaria kommuutteriin.
    Tällä kertaa luultavasti hankin perus telineen ja mittarin kun vaativampaan ajoon tulee.
    -YT Jeffsy 2016
    -Pelago San Sebastian projekti

  24. #1134
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Radiaalista. Tuohan on sallittu eteen vannejarrulliseen maantiekiekkoon. Olen väsäämässä maantiekiekkoja. Juolahti mieleen laittaa eteen vasemmalle kolme ristiin ja oikealle radiaali, levyjarrukäyttöön. Kaipa tuo tuosta, vasemmalla radiaali voisi olla parempi vai rasittaako levyjarru sitä puolta enemmän? Pinnoja on ihan riittävästi, toisessa tapauksessa 32 ja toisessa 28.

  25. #1135
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Sanoisin, että ei ole väliä kumpi puoli tehdään radiaalina. Tekeehän Mavic IsoPulse puolauksensa pakan puolella radiaalina, vaikka foorumin tietotoimiston mukaan vetopuolelle kohdistuu enemmän rasitusta ja siten konstruktio pitäisi olla susi.. Suttupuhetta, sanoisin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  26. #1136
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Eiköhän se navan runko välitä sen vedon häviöittä sinne vasemmalle puolelle, että ihan sama sinänsä. Pakan puolella radiaali vaan on parempi kun jännitys on paljon suurempi. Silti mun mielestä turhanpäiväistä kikkailua, mikä vika symmetriassa? Näin ehkä ~400 kiekkoa rakentaneena...
    Kaar ittelles vaa

  27. #1137
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Eiköhän se navan runko välitä sen vedon häviöittä sinne vasemmalle puolelle, että ihan sama sinänsä. Pakan puolella radiaali vaan on parempi kun jännitys on paljon suurempi. Silti mun mielestä turhanpäiväistä kikkailua, mikä vika symmetriassa? Näin ehkä ~400 kiekkoa rakentaneena...
    Ymmärrän niin että jännitys on suurempi lyhyemmillä pinnoilla, edessä tässä tap. Vasemmalla? Kahta väriä käyttäessä voisi käyttää myös kahta kuviota. Joo kikkailua

  28. #1138
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Pinnan vetojännitys on suurempi, koska laipan ja nipan offsetti on pienempi; tarvitaan suurempi veto, jotta saadaan toisen puolen pinnan kanssa yhtäsuuri akselin suuntainen voima.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #1139
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Suurempi offsetti tarkoittaa suurempaa kulmaa pinnalle. Eli kehän pinnareikä ja navan laippa ovat leveyssuunassa kauempana toisistaan. Ja päinvastoin. Eli sama asia eri tavalla ilmaistuna.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  30. #1140
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Ei näitä viestejä näköjään mobiililla muokata pari viestiä hävisi tuhkana tuuleen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •