ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 13 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 1092

Aihe: Itä-Helsingin Mustavuoren porukkalenkit

pulmark Guest
    ^^ Monesti pienemmän riesan ja pienemmän mielipahan tie on äänestää jaloillaan ja läsnäolollaan tai olemattomuudellaan. Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse mistään elämää suuremmasta asiasta ja vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa pyöräilyharrastustaan tai -tavoitteitaan kyllä luulisi löytyvän jokaiselle... ainakin itse olen löytänyt.

Eikä mun tarkoitus ollut osoitella sormella ketään tai syyllistää ketään. Kunhan kuvasin Mustavuoren lenkkien historiaa jonkin verran tuntien mitä on mielestäni tapahtunut. Katsoin sen vähän velvollisuudeksi, koska palstan viesteistä sai vähän sen käsityksen että haikailtiin vanhan porukan perään, puhuttiin sitoutuneisuudesta yms.

Vapaaehtoisuuden pohjalta tässä kuitenkin toimitaan eikä kenenkään ole pakko porukkalenkeille tulla jos ei halua. Ajat ja käytännöt muuttuu sekä karavaani kulkee, anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.

Pyöräillään taas !

Ditto. Mustavuoren lenkit ovat osallistujiensa näköisiä ja jokainen mukaan lähtijä voi vaikuttaa siihen, millainen lenkistä tulee. Vaikuttaa voi myös kertomalla täällä, mitä toivoisi ja odottaisi. Nyt aika monena viikonloppuna minä olen esittänyt jonkinlaisen reittisuunnitelman, joten jos vkl-lenkkien pituus on kasvanut tai pysynyt aika staattisesti pitkähkönä, siitä voi syyttää minua. Ja hyvä, että asia tuli nyt puheeksi. Asiaan on vaikuttanut ainakin (1) oma intoni koluta minulle ja joskus muillekin uusia teitä ja maisemia; (2) se, että muille nämä reittiehdotukset ovat tuntuneet sopivan; (3) se, että olen ehkä olettanutkin muiden toivovan kohtalaisen pitkiä lenkkejä viikonloppuisin; (4) se, että etukäteen hahmoteltu suunnitelma tuntuu rohkaisevan mukaan porukkaa; (5) se, että Nikkilästä on muodostunut välietappi, jonka ympärille nämä speksaamani reitit ovat piirtyneet. Ainakin nämä nyt tulivat mieleen.

P.S. Nyt kun Stravan lokista tarkistin, niin eihän niitä minun speksaamiani Nikkilän-lenkkejä nyt niin hirveän montaa olekaan ollut, vaikka kalvava omatuntoni muuta väittikin... Mutta hyvä keskustelu joka tapauksessa ja tosiaan, pyöräillään taas!
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Mustavuoren junaa odottelin turhaan, mutta lyöttäydyin Scanburgerilta kahden sattumalta paikalle ilmestyneen ketjunpyörittäjän seuraan ja saatiin aikaiseksi ihan hauska, ositttain leppoisa ja osittain vauhdikas sosiaalinen lounasretki SSS-paviljongille.
    Hienoa että lenkistä tuli onnistunut myös ilman Mustavuoresta startanneita - tai korjataan saman tien: *startannutta* sillä ei siellä parkkiksella ketään ollut. Olisin kyllä voinut suunnata Nikkilään, mutta mainitsemasi konditionaali jätti sen vaihtoehdon toiseksi ja ajoin Vantaankoskelle, jossa hepolaisten joukosta tunnistinkin ainakin Mustavuoresta tuttua kasvoa. Tosin siinä kävi niin että ryhmän lähtiessä huomattiin se melko isoksi ja totesin itsekseni että jos jään soololenkille, ryhmää ei tarvitse jakaa ja isossa HePo-ryhmässä ajamaan tulleiden ei tarvitse pettyä.

Ja koska kyseessä oli Mustavuoren lenkki. speksit määräytyivät sataprosenttisesti sen mukaan mitä porukka toivoi, ajettiin Mustavuoresta Mustavuoreen juuri sellainen kuormittava pitkä yli 4+ tunnin lenkki! Mutta porukka oli tyytyväistä. Maininnan arvoista lienee se että paluumatkalla Nurmimäentiellä tuli vastaan La Vie Claire -paita ja hieno keltainen Look eli pitkästä aikaa vanha tuttu GrafZeppelin!

<Rant mode on> Tähän on tultu! Pitäkää lenkkinne! Ei näitä näköjään kannata yrittääkään ajaa, ei ainakaan säännöllisesti. Ajetaan sitten kun ja jos ilmoittautuneita on tarpeeksi! Kyllä tämä Suomi on yksi sarvikuonojen, yksinäisten susien, yksilöurheilijoiden, kahlitsemattomien kylähullujen ja lieattomien pässien maa! Mikään ei kelpaa, milloin ajetaan liian kovaa, milloin liian hiljaa. Tai ajetaan liian pitkiä lenkkejä milloin ei ajeta liian lyhyitä. Lähdetään liian aikaisin tai liian myöhään! Kaikki näköjään tietävät miten "porukka" Mustavuoressa ajaa ja minkä takia se ei itselle sovi, mutta kukaan ei muista tai ymmärrä että mitään "porukkaa" ei ole tai on, mutta se on me itse, jokainen, eikä kukaan muu! Sopikaa omat speksinne ja ajakaa juuri sellaisia lenkkejä joita haluatte, ei se sen vaikeampaa ole! <Rant mode off>

Chapeau pulmarkille siitä että nosti asian foorumille!

Mutta ei hyväkään ratkaisuehdotus mitään ratkaise, jos parkkiksella ei ole kuskeja - ja minä pahoin pelkään että kuskeja ei ole ihan sen takia että ihmiset arvostavat enemmän niin sanottua vapautta ja yksilöllisyyttä kuin porukkalenkkien antia ja vierastavat kaikenlaista sitoutumista. Onhan se tavallaan kätevää kun voi lähteä juuri silloin kun sopii ja huvittaa, ei tarvitse kiirehtiä tai odotella, vauhtia voi lisätä tai vähentää juuri sen mukaan kuin itsestä tuntuu, tauon voi pitää koska haluaa jne jne. Porukassa joutuu aina tekemään kompromisseja.

"Kråkööseen"-taivutus oli toki olevinaan vitsikäs ja noudatti tosiaan mallia "Töölööseen". Sitä paitsi "Kråkööseen" kuulostaa minusta luontevammalta kuin "Kråköhön", sanoo Kielitoimisto mitä sanoo.
    Tupla-öö antoi toki ymmärtää ettei ihan vakavalla naamalla oltu. En minäkään Kielitoimiston sääntöihin perustuvista suosituksista kovin paljon perusta, mutta jos ja kun saamme lähdetyksi tiistaina sinne Porvoohon ja ylitämme Källsundetin voimme kysellä paikallisilta mitä muotoa he käyttävät.

No, tämä ei ole kielenhuoltofoorumi, joten jos ja kun viitsit, laadi tänne jonkinlainen aikataulu. Yrittänyttä ei laiteta!

pulmark Guest
    ^^ Jos parkkiksella ei ole kuskeja niin se on jonkin asian seuraus eikä syy. Jokin tapahtuma (syy) aiheuttaa seurauksen (parkkiksella ei ole kuskeja).

Edellä kuvasin syyn eli sen että Mustavuoren lenkkien alkuperäisestä leveästä, jokaiselle jotakin lenkkitarjonnasta on luovuttu. Pääkaupunkiseudulla on aika paljon tarjontaa erilaisista lenkkiporukoista ja jokainen kyllä löytää sieltä itselleen sopivan porukan jos haluaa. Mustavuoren nykyisiin v-loppulenkkeihin käytetty aika & vauhti sulkee pois ainakin ns. v-loppupyöräilijät, jotka eivät lähde ainakaan säännöllisesti paukuttamaan yli 150km+ lenkkejä 34kph keskarilla pienessä, muutaman ajajan porukassa ajankäytön (esim. perhe) tai jaksamiseen liittyvien asioiden vuoksi. Toinen ryhmä minkä se sulkee pois on enemmän tavoitteelliset ja suunnitelmalliset pyörälijät, jotka haluaa ajaa esim. v-loppuna osittain palauttavan, vähän pitemmän peruskestävyys-lenkin maltillisella vauhdilla, jotta jalat on tuoreena viikolla töiden jälkeen paukuttaa kovempia harjoituksia.

Jos sinne parkkikselle haluaa enemmän kuskeja niin silloin mielestäni kannattaa yrittää puuttua syyhyn eli jos lenkkien tarjonta on kovin yksipuolista niin tuskin asiakkaitakaan siellä parkkiksella on tungokseksi saakka.

Viikonloppulenkit voisi esim. jakaa niin että lauantaina voi paukuttaa 5-8h niin lujaa kuin sielu sietää. Sunnuntain lenkkivaihtoehtona on sitten 2-4h maltillisella vauhdilla.

Ei varmaan olisi huono ajatus yrittää jakaa vkonlopun lenkkejä tuolla tavalla. Jospa sinne muutama uusi/vanha kävijä ilmestyisi....

Arkilenkeillä en itse ole kovin säännöllisesti kerennyt käymään mutta mielestäni ne ovat olleet pääsääntöisesti samanlaisia kuin 4-5 vuotta sitten kun liityin joukkoon. Välillä on menty lujempaa ja välillä hiljempää. Porukka on vain vähentynyt. Tiedä sitten mistä tuo arkilenkkien osalta johtuu?

No, itse en ole tiistaina menossa kråköhön/-seen/-lle, joten ainakin yksi kuski löytyy klo 18 parkkikselta.

pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouni_M Katso viesti
    Arkilenkeillä en itse ole kovin säännöllisesti kerennyt käymään mutta mielestäni ne ovat olleet pääsääntöisesti samanlaisia kuin 4-5 vuotta sitten kun liityin joukkoon. Välillä on menty lujempaa ja välillä hiljempää. Porukka on vain vähentynyt. Tiedä sitten mistä tuo arkilenkkien osalta johtuu?
    Lomakausi vaikuttaa ainakin kesällä jonkin verran. Muutama tuttu ehkä kävisi arkilenkeillä, mutta keskustasta tai lännestä on Mustavuoreen pitkä siirtymä. Lenkkiporukan syntyhistoriaan on liittynyt Itä-Helsingissä asuminen ja kun ydinporukka ja niiden kaverit ovat jääneet pois niin ei ole tullut ketään tilalle. Pienessä porukassa muutamakin poisjäänti näkyy jos ketään ei tule tilalle.

Muutamilta Mustavuoren lenkeillä aikaisemmin käyneiltä olen joskus saanut kyselyjä että ajetaanko siellä enää vai onko toiminta loppunut ? Palstan ilmoituksia lenkkiajoista harva seuraa. SoMen kautta kenties tavoittaisi paremmin.

Ei varmaan olisi huono ajatus yrittää jakaa vkonlopun lenkkejä tuolla tavalla. Jospa sinne muutama uusi/vanha kävijä ilmestyisi....
    Tosin itse en tässä kuussa enää vkonloppulenkeille pääse, enkä juuri elokuussakaan.....

Mutta, kun tässä nyt on pitkistä lenkeistä ollut puhe niin olisiko innostusta elokuun 12/13 (tai sitten vasta syyskuussa) käydä Aulangolla? Se nyt on sitten sieltä pitemmästä päästä lenkkejä. Oon tässä hahmotellut reittejä enkä vielä oikein alle 278km päässyt. Tuossahan menisi mukavasti koko päivä.😁

Niin kauan kuin mä muistan, eiku niin kauan kuin mä olen näillä lenkeillä käynyt, meitä on kesäaikaan joka lenkille riittänyt 2-9 kuskia silloin, kun ei ole ollut yleisiä tai erityisiä esteitä, kuten kaatosade tai ympäriajon kuningataretappi. Ja nyt tosiaan taitaa loma-aika karsia osallistujia. Toisaalta nyt keskikesällä on myös kisatauko ja sen ansiosta meillä on ollut ilo ajaa yhdessä myös kovatasoisten kisakuskien kanssa, joten ei kai tässä nyt vielä ole aihetta pukeutua säkkiin ja sirotella tuhkaa päälle?
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tosin pessimistinä olen sitä mieltä että sitten <pellemoodi päälle> naukujat itkee ja valittaa että pitäisi olla juuri toisin päin, ei sovi pitkä lenkki lauantaille tai mulle ei sovi maltillinen vauhti sunnuntaille, silloin pitää saada ajaa reipasvauhtinen 2-4h <pelllemoodi päältä> eikä parkkipaikalla ole yhtään sen enempää ajajia, mutta kaikki seudun maantiepyöräilijät tietävät täsmälleen ja paremmin kuin mukanaolijat miten Mustavuoressa ajetaan ja mikä niiden lenkeissä on vikana.
    Naukujat tai muuten vaan hiljaset tyytymättömät voi jäädä ajamaan omia lenkkejään jos ei speksit sovi, ei siinä mitään sen kummempaa. Mie teen niin jos lenkki ei tunnu sopivalta ja sallin mielihyvin sen myös muille. Kyllä yksilöllä pitää joku valinnanvapaus olla :-) Tosin yhteenkään mielestäni turhista asioista valittajaan en ole Itä-Helsingin lenkeillä koskaan törmännyt. :-)

PS. Itä-Helsingin porukkalenkit on minun mukana ollessani aina ollut pienen (< 10 ajajaa) porukan, hyvähenkisiä, reiluja, mukavan monipuolisia lenkkejä. Tämmöisessä tilanteessa kun ajajia ei ole paljon niin muutamien ihmisten poisjäänti näkyy. Ihmisiä jää pois lenkeiltä hyvin erilaisten elämäntilanteiden vuoksi joka on ihan luonnollista "kausivaihtelua". Nyt vaikuttaa siltä että uusia ei ole tullut poisjäävien tilalle. Mun mielestä lenkkien tarjontaa monipuolistamalla voi tähän ongelmaan yrittää vaikuttaa ja hakea ratkaisua. Ei välttämättä toimi, mutta mielestäni parempi yrittää kuin jäädä "paikoilleen tuleen makaamaan".

Aikaisemminkin on ollut hiljaisia kausia, joten ei tämä mitään uutta ole. Omasta historiastani muistan sen että taisin olla siihen aikaan ainoa "ulkopuolinen" joka ei tuntenut ennakkoon ketään ja alkoi käydä porukkalenkeillä. Silloin porukka oli ehkä enemmän homogeenisempaa. Ajettiin muistaakseni vaan arki-iltoina, vaihtelevia lenkkejä. Nimimerkit alvinhammer, Luna, tappari ja tietenkin adventti, ejex ja pexi on jäänyt alkuajoista mieleen.

Minusta Mustavuoren lenkit ovat olleet pääsääntöisesti mainioita! Kiitos siitä! Kyllä, välillä mennään kovaa, mutta halutessaan voi peesatakin vaikka koko lenkin eikä kukaan katso pahalla. Porukkaa on riittänyt 3-8 ja useimmiten kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ja ainahan voi tosiaan esittää lenkkitoiveen tai jättäytyä kesken lenkin pois. Hienoa, että lenkkitoimintaa on ja itse tulen kauempaakin paikan päälle erittäin mielellään silloin, kun en ajele Espoon suunnilla tai tarkkaa treeniä noudattaen. Keep going 😃

Ei tosiaan! Jos ja kun niillä jotka ovat todella ajaneet lenkkejä on ollut mukavaa tai kovaa mutta kivaa ja lenkit ovat sopineet heille - tai niin kuin minulle usein on käynyt, eivät ehkä ole ihan sopineet mutta mukana on oltu siinä määrin kuin on sopinut - niin sehän on ollut pelkästään hieno juttu.

Mutta se ei merkitse sitä etteikö petraamista voisi olla tai vielä parempaan voisi pyrkiä tai jotain voitaisiin tehdä toisin jotta mukaan porukkalenkeistä nauttimaan saataisiin lisää ajajia. Sillä sehän merkitsisi myös että speksien kirjo voisi olla värikkäämpi. Ei siksi että Mustavuoressa pitäisi yrittää kilpailla HePon kanssa ja kyetä tarjoamaan jokaiselle jotakin vaan siksi että suurempi osallistujajoukko merkitsee sitä ettei päällekkäisyyksien tai lomakausienkaan takia kenenkään tarvitse yksin katsella pysäköityjä autoja tai tuntea olevansa yksinään jarrumiehenä ja "porukkaa" rasittavana hidasteena tai kääntyä aikarajoituksensa takia yksinään kotimatkalle jne jne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti minnak Katso viesti
    Minusta Mustavuoren lenkit ovat olleet pääsääntöisesti mainioita! (***) Keep going 
    Eikä Mustavuoren lenkeille osallistuminen oman harjoitus- ja kilpailuohjelman puitteissa ole ilmeisestikään haitannut sitä tavoitteellista harjoittelua

Mutta rehellisyyden nimissä on todettava että olet nähnyt lähinnä vain kadun aurinkoisen puolen eli silloin kun olet ollut mukana, porukkaa on ollut mukana mukavasti ja hyvin motivoituneena - ja osin juuri siksi että viidakkorumpu on tiennyt kertoa että olet itse mukana!

PS Hieman samaa ilmiötä oli olemassa myös "vanhoina hyvinä aikoina" eli ei silloinkaan aina ollut erityisempää ryntäystä Mustavuoreen mutta kun tiedettiin että "se ja se" - yleensä joku kisakuskeista tai Oscar tai joskus (Giron tai muun isomman etappikisan jälkeen kotimaassa käynyt) Kellu - oli tulossa niin ajajia oli aina tavallista enemmän. Arki oli arkea silloinkin...

pulmark Guest
    ^^ Minussa ainakin asuu pikku primadonna, joka haluaa että sitä hemmotellaan hyvillä porukkalenkeillä :-)

Asia loppuunkaluttu mun osalta tässä viestiketjussa. Nostan esille ajankohtaiset asiat eli lenkit:

Mutta, kun tässä nyt on pitkistä lenkeistä ollut puhe niin olisiko innostusta elokuun 12/13 (tai sitten vasta syyskuussa) käydä Aulangolla? Se nyt on sitten sieltä pitemmästä päästä lenkkejä. Oon tässä hahmotellut reittejä enkä vielä oikein alle 278km päässyt. Tuossahan menisi mukavasti koko päivä.😁

Jos kaipaa vauhtileikittelyä, voi ilmoittaa kylttikirin tai lähteä hatkaan ja odotella sitten muita, jotka kyllä muistavat huvittuneesti paheksua moista protokollasta poikkeamista.
    Protokollasta puhuminen oli varmasti tarkoitettu yhtä humoristiseksi kuin mainittu paheksuminen, mutta vauhtileikittelyä haluavan on yleisen ja yhteisen hyvän vuoksi muistettava erottaa selvästi vetomiehen ja vauhtileikittelijän roolit eli kun vetää, vetää tasaisesti ja kun lähtee irtiottoon, ei lähde vetomiehen paikalta eikä etenkään sillä lailla hiipien ylämäkeen...

Voisiko tässä siis nyt toivoa, että kokeiltaisiin viikonloppuisin maltillisempaa vauhtia ja arki-iltoina saisi vähän luukuttaakin välillä? Mielestäni tiistai- ja torstai-iltoina olisi hauska joskus kokeilla esimerkiksi vauhdikasta joukkueajoa, mäkikikirimaaleja, intervallityyppisiä vetoja, jne. Toki aina siten, ettei ketään edelleenkään jätetä Sipoon susille, ja mukaan lähtijöiden toiveita kuunnellaan.
    "Vanhoina hyvinä aikoina" (joita ei tietenkään koskaan ole ollutkaan kuin suodattuneissa muistoissa) oli ihan normi että vahvemmat kuskit tekivät vetoja eli katosivat horisonttiin ja jäivät sitten odottelemaan. Toinen tapa oli jättäytyä hänniltä ja ajaa porukka kiinni. Mustavuoreen palatessa oli tapana ajaa loppukirit Östersundomin Siwalle, tultiinpa sitten Uutta Porvoontietä tai Sotungintietä, ja sinne loppupalaverin pitopaikalle. Kaikki tykkäsivät eikä vihoviimeinenkään kokenut että porukka joutui vastentahtoisesti odottelemaan. Tosin silloinkin Adventti joutui muistuttamaan että välillä himmataan eikä keskarin aina tarvitse arki-iltoinakaan nousta päälle 30 km/h.

Lyhyet mäki- ja kylttikirit sopivat nekin hyvin heterogeenisellekin porukalle, mutta jo nopea telaketju puhumattakaan vauhdikkaasta joukkueajosta vaatii ymmärtääkseni jonkin verran tasavahvemman ja samalla lailla suuntautuneemman ryhmän. (Ihannetilanteessa - jota varmasti aivan turhaan olen hieman haikaillut - parkkiksella saataisiin sekä semmoinen ryhmä ja ruununraakkiryhmä ja kukin voisi päivän kunnon ja fiiliksen ja muun harjoittelunsa mukaan kulloinkin valita.)

Yksi vaihtoehto joka joskus on tainnut ollakin lenkkikeskusteluissa esillä on että arki-iltoina olisi vaikkapa 4-5 vakioreittiä ja niillä vakioveto- tai vapaavauhtipätkät. joita kukin voisi hyödyntää tarpeidensa mukaan (eli ajaa täysiä/tietyllä teholla/varsin kevyesti ja koko tai osan pätkää). Tämä ehkä auttaisi askemaan keskaria eli kenenkään ei pitäisi pelätä tai vierastaa liian tai turhan kovaa matkavauhtia. Tästä olisi myös se hyvä puoli että lenkin kesto olisi selvemmin kaikille ennalta tiedossa (vaikka Mustavuoren lenkkien yksi ominaisuus, arvaamattomuus ja yllätyksellisyys, siitä tietenkin kärsisi.)

Oli miten oli, parhaat lenkit syntyvät siten että niitä ajetaan ja niistä sovitaan. Ja sehän onnistuu parhaiten joko parkkipaikalla tai tässä ketjussa. Ja siihen voivat osallistua ihan kaikki.

Mutta joo, lienee aika palata normaaliin lenkkikeskusteluun! Toivotaan parasta ja pelätään pahinta kuten ennenkin On tämä ainakin tarjonnut jonkinlaista viihdettä kaikille niille jotka eivät Mustavuoren lenkeillä käy...

Aina on kysyntää, johon ei ole tarjontaa. Ja aina on tarjontaa, jolle ei ole kysyntää. Niin se menee markkinataloudessa ja kimppalenkkikulttuurissa. Kaikkia ei voi miellyttää ja kysyntään vastata vaikka mitä tekisi. Se pitää muistaa.

Suurinta otsatattia ja käyrän nousua ei kokemukseni mukaan aiheuta lenkin speksaaminen kysynnän ulkopuolelle, vaan lenkin speksaaminen joksikin muuksi mitä lopulta toteutetaan. Speksissä pysyminen vaatii kurinalaisuutta ja tarvittaessa vastuulliselta vetäjältä äänijänteitä ja tiukan kurinpitäjän roolia. Ääripäissä tätä spektriä voisi pitää porilaisten "koppilenkit" ja Kaupin Kanuunoiden yhteislenkit. Ensinmainittu menee kisavauhtiseksi, pudota kaveri -tyyppiseksi kisailuksi varsinkin uusia naamoja kohtaan, jälkimmäisessä speksistä poiketaan vain ja ainoastaan kaikkien osallistujien yksimielisellä päätöksellä tai kelin yllättäessä. Yllättäen porilainen kimppalenkkikulttuuri kärsii kroonisesta osallistujapulasta ja jälkimmäisiin riittää jengiä välillä useampaankin ryhmään.

Onnistuminen vaatii sitoutuneita kippareita; kaikille jotka tätä tekevät vapaaehtoisperusteisesti, iso käsi ja hattu päästä. Lenkit kuivuvat kasaan, jos paikalle mennään katsomaan "tulisiko tänään ketään kaveria".
    Holokki auki ku H. Moilane.

Tästähän tuli hyvä keskustelu, vaikka itse kaikessa hiljaisuudessa meinasinkin, että Minnan viestin jälkeen olisi voinut lausua iloisen aamenen.

Ipa Guest
    Mutta mä olen myös sitä mieltä että eksaktien tieteiden koulutuksen saaneet eivät useinkaan oikein kykene lukemaan erilaisia tyylilajeja tai sävyjä sisältäviä tekstejä ymmärtämättä niitä enemmän tai vähemmän väärin.
    Onneksi tällaiseen ammattitautiin antaa elinikäisen immuniteetin savolaesten viäräleokojen seassa vietetty lapsuus.

Mutta asiantynkään, onneksi taidan olla elokuun puolessavälissä poimimassa Keski-Suomessa mustikoita, sillä muuten olisin varmaan niin hullu, että änkeisin lähes kylmiltään mukaan Aulangon pitkälle lenkille.

No, tämä ei ole kielenhuoltofoorumi, joten jos ja kun viitsit, laadi tänne jonkinlainen aikataulu. Yrittänyttä ei laiteta!
    No nythän kävikin niin, että päädyin tai olen päätymässä ajamaan autolla KRÅÅKKÖÖSEEN tiistaina, kuljettaen mukanani mahdollisesti ainakin yhtä toista (jos tämä olisi kielenhuoltofoorumi, tässä voisi huomauttaa, että tuo yhtä toista on tietenkin eri asia kuin yhtätoista) harrastekilpapyöräilijää ja muuatta nuorta neitoa, joka tahtoo tulla mukaan katsomaan, valokuvaamaan ja ehkä kannustamaankin.

Mutta eihän se estä mustavuorelaisia ajamasta KRÅÅKKÖÖSEEN kisaa katsomaan tai vaikka kisaamaan. Arvelin tuossa yllä, että 16:45 voisi olla sopiva aika lähteä Mustavuoresta, ollakseen 18:30 perillä. Ja huomattakoon, että pystyn tarjoamaan kyydin jopa kahdelle pyöräilijälle pyörineen, sillä pidän hallussani oman pyörätelineeni lisäksi kahta Prologin telinettä. Tarkistan vielä mahtumistilanteen ja palaan huomenna kisapäivänä asiaan. Tilat pikkuauton takapenkillä ovat niukat, mutta kyllähän tuollaisen pikku matkan istuu polvet suussa ja selkä kumarassa.

P.S. Mitä Aulangon-lenkkiin tulee, niin pääseeköhän reitin varrelta maitojunalla Helsinkiin?

Mutta eihän se estä mustavuorelaisia ajamasta KRÅÅKKÖÖSEEN kisaa katsomaan tai vaikka kisaamaan.
    Kisaamaan menossa taitaa olla tällä kertaa vain yksi aktiivi-mustavuorelainen (joka voisi olla kiinnostunut kimppakyydistä?). Katsomaan menijöistä en tiedä, itse arvelen nyt meneväni omia aikojani, mutta paluumatka voisi olla mukava taittaa yhdessä (eli saa ehdottaa kohtauspaikkaa ja -aikaa tyyliin sodan jälkeen kello kuusi Pikarissa!).

P.S. Mitä Aulangon-lenkkiin tulee, niin pääseeköhän reitin varrelta maitojunalla Helsinkiin?
    Kysy Ipalta! Ipa tietää kaiken maitojunalla palaamisesta.(*)

(*) Pelkkä sisäpiirin vitsi eli yhdellä tosi pitkällä lenkillä Ipa tuumasi Kärkölässä että hänpä suuntaa nyt tuonne Lahden oikoradan asemalle ja nousee pyörineen Helsinkiin menevään junaan ja käski muita jatkamaan matkaansa ilman häntä. Jälkeenpäin selvisi että mies olikin ajanut vielä pitkälti Lahteen, käynyt syömässä ja ajanut sitten kotiin samalla keskarilla kuin me muut olimme porukassa ajaen...

Ipa Guest
    Kysy Ipalta! Ipa tietää kaiken maitojunalla palaamisesta.(*)

(*) Pelkkä sisäpiirin vitsi eli yhdellä tosi pitkällä lenkillä Ipa tuumasi Kärkölässä että hänpä suuntaa nyt tuonne Lahden oikoradan asemalle ja nousee pyörineen Helsinkiin menevään junaan ja käski muita jatkamaan matkaansa ilman häntä. Jälkeenpäin selvisi että mies olikin ajanut vielä pitkälti Lahteen, käynyt syömässä ja ajanut sitten kotiin samalla keskarilla kuin me muut olimme porukassa ajaen...
    Tuohon pitää suhtautua vaihtoehtoisena faktana, elämme näköjään jälkitotuudellista aikaa. Tarina on kuitenkin niin kiva, ettei sitä tohdi korjata.

Se non è vero, è ben trovato

Kråköhön mänijöitä ei sittenkään Mustavuoressa liene eikä arvaten sieltä pyöräillen palaajiakaan ja minäkin rupesin taas harrastamaan sitä tuuliviireilyä eli en minäkään ole juuri nyt ja tässä enää menoaikeissa.

PS Toivottavasti sentään joku Hašekin tunteva oli ketjun lukijoiden joukossa....

PPS Muistivirheen osuutta oli se että oltiin silloin tietenkin Herralan asemalle osoittavan tienviitan kohdalla eikä missään Kärkölässä. Totta on että Ipa ei noussutkaan junaan vaan jatkoi matkaansa jonnekin sinne Salpakankaalle, kävi syömässä ABC:lla ja ajoi takaisin tänne itä-hellsinkiin.

Täältä huutaa hep yksi, joka on seurannut näitä höpinöitä jonkin aikaa ja harkitsee osallistumista. Ehkä päivänä jonain saan maantienakit alle ja tulen ujosti kysymään: "Miten kovaa oikein vedätte? Osaisko sitä pysyä aurinkokannella kyydissä vai tipahdanko mie ensimmäisen kilometrin jälkeen?"

Oli meitä aktiivi-mustavuorelaisia Kråkössä ainakin kolme, mutta me kaikki tulimme paikalle autoillamme, kuten vakavastiotettavat kilpaurheilijat usein tekevät, lukuunottamatta sellaisia legendoja jotka polkevat Helsingistä Turkuun voittamaan kortteliajon ja polkevat taas takaisin Helsinkiin. En ole varma, onko tarina tosi, ja kerran kun tätä yhdeltä elävältä legendalta kysyin, hän väitti että kyseessä oli joku muu; hän itsehän oli käynyt vain Porvoon kortteliajoissa tekemässä saman.

No, väittäisin että vaikka kilometrejä kertyi varsin vähän, reissu oli antoisa. Yksi meistä voitti, toinen oli neljäs ja kolmas avasi kilpapyöräilijän uransa kirimällä seitsemänneksi, lähdössä jossa kaikki 19 osanottajaa ajoivat maaliin asti (kategoria 3, naiset, M16 ja harraste).

P.S. Hašekia en tunnistanut, sillä en ole Hašekia lukenut. Mielessä kävi Robbe-Grillet'n Labyrintissa, mutta tajusin kyllä heti, että sen täytyy olla väärä mielleyhtymä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Täältä huutaa hep yksi, joka on seurannut näitä höpinöitä jonkin aikaa ja harkitsee osallistumista. Ehkä päivänä jonain saan maantienakit alle ja tulen ujosti kysymään: "Miten kovaa oikein vedätte? Osaisko sitä pysyä aurinkokannella kyydissä vai tipahdanko mie ensimmäisen kilometrin jälkeen?"
    Tervetuloa mukaan!

Mukana pysyminen tai tippuminen kait riippuu nyt täysin lähtökohdista, mutta arkisin keskarit ovat pyörineet jossain 30 ja 34 välissä. Speksit yleensä muodostuvat mukanaolijoiden mukaan (välillä mennään hitaampaa, välillä kovempaa.) Ketään ei tarkoituksella ole tiputettu ja jätetty Sipoon susien armoille.

Yllä on nyt "sovittu" viikonlopun ajoista siten että lauantaina speksi on vapaampi mutta sunnuntaina ajetaan lähtökohtaisesti rauhallisesti pk-vauhtia.

Protokollasta puhuminen oli varmasti tarkoitettu yhtä humoristiseksi kuin mainittu paheksuminen, mutta vauhtileikittelyä haluavan on yleisen ja yhteisen hyvän vuoksi muistettava erottaa selvästi vetomiehen ja vauhtileikittelijän roolit eli kun vetää, vetää tasaisesti ja kun lähtee irtiottoon, ei lähde vetomiehen paikalta eikä etenkään sillä lailla hiipien ylämäkeen...
    Missäs säännöissä niin sanotaan, ettei vetopaikalta saa lähteä hatkaan? Mutta vakavammin sanoen, eiköhän ne hiljaa hiipien tapahtuvat "irtiotot" tapahdu useimmiten ihan tarkoittamatta ja vahingossa. Ja vielä astetta vakavammin sanoen, ellei muuta sovita niin vetovuoroon lähdetään toki nykimättä ja jos vauhtia halutaan kiihdyttää, tai jos vauhti syystä tai toisesta vedon aikana muuttuu puoleen tai toiseen, muutosten tulee olla tasaisia ja asteittaisia, ei äkillisiä.

MUTTA onhan näihin sääntöihin ollut poikkeuksia, enkä toivo kenenkään pahastuvan tai paheksuvan, vaikka joku nyt joskus vähän innostuisikin vetämään vetopaikalla. Muut voivat yrittää parhaansa mukaan peesata, harjoitella takaa-ajoa, antaa intoilijan mennä menojaan tai sitten intoilija voi jäädä hetken höyryjä päästeltyään odottelemaan muita, ei siinä sen kummempaa draamaa tai jälkipyykkiä tarvita. Kunhan pidetään kiinni turvallisuudesta. Ja turvallisiahan nämä Mustavuoren lenkit ovatkin olleet.

Lisään vielä varmuuden vuoksi: Pääsääntöisestihän pyritään tosiaan pitämään vauhti tasaisena ja maltillisena. Esimerkiksi jyrkässä ylämäessä voi joskus kuitenkin olla hankala himmailla, jos vaikka on valinnut hieman isomman välityksen kuin mikä sopisi rauhalliseen pyöritykseen.

Hukkaketju ehdottaa seuraavaa:
    Helou kaikille. Ehdotan siis laumalenkkiä lauantaille lähtö klo 11 Nikkilän Abc:lta. Käydään nuotittamassa Porvoon kuntoajon reitti. Matkaa tulee 140km ja aikaa mennee taukoineen n 5 1/2 tuntia. Reittisuunnitelma ohessa:

https://www.strava.com/routes/9691638
    Miltäs kuulostaa? Lähtö siis Nikkilän ABC/Scanburgerilta kello 11.

Kuulostaa ihan hyvältä, jos minulta kysytään. Ja sittenhän nähdään tuovatko etukäteisspeksit, tarkoin noudatettava reitti ja takuu rauhallisesta vauhdista lisää ajajia mukaan!

Vielä kerta kiellon päälle eli kommenttina tähän meidän suureen lenkkipoliittiseen keskusteluumme:

Eihän Mustavuoressa ole koskaan tuijotettu mihinkään viralliseen tai epäviralliseen protokollaan ja lenkkien ominaispiirteisiin on hyvässä ja pahassa kuulunut se että vauhti eli peesissä ajavalta vaadittava teho on voinut jonkin verran vaihdella eli mihinkään tasaiseen rasitukseen ei ylämäissä eikä tasaisellakaan ole erityisesti pyritty (eikä sellaista ole kenellekään luvattu) vaan vahvempi vetomies on voinut vetää paitsi pitempään myös kovempaa.

Kommenttini oli sellainen puolihumoristiseksi heitoksi tarkoitettu; totta toinen puoli oli sitten se että on parempi kun muut tietävät että nyt on menossa lyhyt tai lyhyehkö irtiottoveto, jolloin voi kuten totesit vastata, yrittää vastata tai (jos ei ole jaloissa bofoortteja tai on lähtenyt nimenomaan rauhalliselle tasaisen rasituksen lenkille) olla vastaamatta (eikä tarvitse mielessään kirota vetomiestä maanrakoon tai päättää äänestää jaloillaan).

Mustavuoressahan on ollut kestovitsinä että loppupalaverissä todetaan kuinka tälläkin kertaa yritettiin sitä rauhallista vauhtia mutta taas kävi näin. Se ei ole koskaan (ainakaan minun mukana ollessa) johtunut siitä että olisi ruvettu ajamaan kisaa - jonossa ajaessa ei ole edes päässyt syntymään sitä toisen vetomiehen "half wheelingistä" usein aiheutuvaa vauhdin nousua - tai pudottamaan kavereita tai muuten tarkoituksellisesti hakemaan korkeampaa keskaria vaan se on tapahtunut luonnollisesti ja sen takia ettei mukana ole ollut (muita) keskaria alentavia vetomiehiä eikä vauhdin himmaamisesta muistuttavia tai sitä vaativia ajajia. Paha sitä on mielestäni silloin moittia - ja aika turhakin.

PS H. Moilaselle ei tainnut kukaan vielä vastata, mutta hän taisikin kommentoida porukkalenkkejä noin niinkuin yleisellä tasolla. Muuten olen sitä mieltä että sellainen lähtökohta jossa jonkun tai joidenkin odotetaan toimivan porukkalenkeillä "sitoutuneina kapteeneina" (joille pitää antaa "iso käsi ja hattu päästä") ei ole mistään kotoisin eikä sellaista ole kenenkään syytä odottaa Mustavuoressa. Kuivukoon lenkit mieluummin kasaan.

Muuten olen sitä mieltä että sellainen lähtökohta jossa jonkun tai joidenkin odotetaan toimivan porukkalenkeillä "sitoutuneina kapteeneina" (joille pitää antaa "iso käsi ja hattu päästä") ei ole mistään kotoisin eikä sellaista ole kenenkään syytä odottaa Mustavuoressa. Kuivukoon lenkit mieluummin kasaan.
    Se on nimenomaan on jostakin kotoisin; Tampereelta nimittäin. Ja siksi siellä yhteislenkkikultturi kukoistaakin. Mutta kukin toimikoon tyylillään. Ehkä vähän turhaa ilmoittaa vakiolenkkiaikaa ja -paikkaa, jos loppujenlopuksi ei tiedä onko edes "järjestävä taho" viitsinyt vaivautua paikalle.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Voihan sen halutessaan ymmärtää noinkin...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •