Onko huomenna lenkkiä, kun on tuo Vuelta Vantaa samaan aikaan samalla seudulla?
Lauantailenkille Hakunilasta lähti neljä kuskia, viides otettiin kyytiin Broback Mountainin juurelta. Jalostamon lenkki ajettiin 31 km/h keskarilla. Lopussa saatiin sade niskaan ja puolivahingossa jätin ilmeisesti muut puremaan pölyä Vanhalla Porvoontiellä. Sori siitä.
Ich bin ein Berliner.
- - - - - - - - - - - - -
Tässä on Hepon sivuilta huomiselle speksatut reitit:
Lyhyt: https://ridewithgps.com/routes/12909512
Pitkä: https://ridewithgps.com/routes/12909533
Tässä Vueltan reitit:
http://act.sporttisaitti.com/vuelta-...ahtuma/reitit/
Mitä itse tuota yritin tiirailla, niin lyhyt reitti kohtaa Vueltan reitin vain Ruotsinkylän ja Myllykylän välisellä pätkällä. Nopea lyhyttä ajava ryhmä saattaisi osua samaan aikaan pääsarjan toisen kierroksen rippeiden kanssa, tai sitten ei. Tsekkaisiko joku vielä paremmilla silmillä?
Itse olen tulossa huomenna Vantaankoskelle.
Palojoen risteyksessä pitää tietty olla varuillaan, kun reitit risteävät. Paluumatkan osalta olen samaa mieltä kuin nikobiker: enintään osutaan yksittäisten pudonneiden kanssa samaan. Kahvilla menee aina tovi, niin että tuskin sotketaan pääjoukon ajoa.
Sen verran särkee jalkoja nyt, että saatan jäädä hitaampaan ryhmään, jos eivät ehjäänny tarpeeksi aamuun mennessä.
10k-kerhon jäsen
Tänään 10:30 lähti Maunulan majalta 6 kuskia, joista 5 oli "lähes ensikertalaisia". En ollut suunnitellut vetäväni, mutta joukon kokeneimpana otin sitten vähän vetovastuuta. Kävimme kiertämässä Bodomin (~50 km), sillä se oli itselleni ja parille muulle tutuin reitti. Keskinopeudeksi lyhehkölle lenkille tuli 27 kmh. Bodomia kiertäessä keskari lienee ollut kuitenkin lähempänä kolmeakymppiä. Kukaan ei hyytynyt ja kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä aloittelijaystävälliseen lenkkiin. Kiitokset hyvästä seurasta!
Kesän ensimmäinen su-hepoilu. Hitaimpaan ryhmään ( 28km/h) jäi 4 kuskia. Siistiä ajoa yhdessä jonossa, varmaan jokaiselle hyvä lenkki.
Kiitos hyvästä lenkistä, harmitti vaan oma rengasrikko 2km ennen loppua.
Pitkän lenkin 30+ ryhmä ajoi yhtenä 15 pyöräilijän porukkana. Ryhmän kokoon nähden varsin tasaista menoa. Vauhti hiukan kiihtyi Roosasta palatessa.
10k-kerhon jäsen
Haminasta starttaa perinteinen Jouko Mattilan muistoajo ensi lauantaina 29.7. klo 10 Tervasaaren parkkikselta. 109 km:n lenkki kiertää Miehikkälän ja Virojoen kautta takaisin Haminaan. Vähintään kaksi keskariryhmää (= kilpakuntoilijat/kuntoilijat). Huolto-/virkitystauko Virojoen keskustassa (huoltoautoon voi jättää omia kamoja jne.). Huom! Ei osallistumismaksua.
Jk. Harmillisesti sääennuste näyttää sateiselta... Päivitys (#1): Eipä enää olekaan luvassa sadetta lauantaille...pitänee siis pistäytyä jälleen (ekan kerran ajon "jommassa" jo 2006) eteläisen Kymenlaakson teillä...
Jjk. Vetokoukkuun kiinnitettävä pyörätelinekin löytyy -- kysy!
Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 28.07.2017 at 00.03 Syy: ajokelin säätö
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Sunnuntain lyhyemmän lenkin nopeampi porukka ajoi ilman vastoinkäymisiä – jos ei risteyksen ohi ajamista lasketa – 33 km/h keskarilla Hyvinkäälle kahville ja takaisin. Porukka kasvoi tauolla parilla hitaammasta loikanneella.
Ich bin ein Berliner.
- - - - - - - - - - - - -
Lauantailenkille Maunulasta starttasi 5 kuskia. 63km tuli mittariin, osalle uusia teitä Espoon puolella.
Keskari oli jotain 26km/h.
Sunnuntain pitempi lenkki ajettiin myös vastoinkäymisittä - jos ei ensimmäisen risteyksen ohi ajamista lasketa - Hyvinkäälle ja takaisin keskinopeudella 32. Meitä oli 15, mutta häröily varsin vähäistä.
Lauantaina Hakunilasta starttasi 10 kuskia, joista yksi suuntasi omalle lenkille jo heti alussa. Kiersimme Pornaisten lenkin väärinpäin ja lopussa hieman soveltaen, joten matka jäi reiluun ysikymppiin. Tarkoitus oli ajaa noin 30km/h, mutta toteutunut keskinopeus oli noin 33 km/h. Kukaan ei ainakaan myöntänyt että nopeutta olisi ollut liikaa. Speksin ylitystä auttoi hyvät olosuhteet ja toisaalta kovat vetomiehet, joten rasitus ei päässyt kasvamaan liian suureksi.
Tänä vuonna ei ole tullut osallistuttua kertaakaan porukkalenkeille terveys- ja perhesyistä. Ihmetyttää kuitenkin 2017 HEPO-lenkkien keskinopeuksien valtaisa kasvu; ainakin täällä palstalla. Hidas ryhmä on nykyään 28km/h? Ilmiö muistuttaa jo samaa kuin hölkkätapahtumissa, joissa Suomen parhaimmistoon kuuluvat juoksijat tulevat putsaamaan palkintopöydän kuntoilijoiden nenän edestä. Emäntä totesikin, että hän ei ainakaan osallistu yhdellekään porukkalenkille, koska keskinopeudet ovat jo aivan liian kovat, kun lenkeillä ylitetään jatkuvasti 30km/h. Immersbyta tahkotaan kuitenkin pari kertaa viikossa, joten ei ihan rapakuntoinen hänkään ole. Uskoisin, että näin on käynyt monelle ensikertalaiselle. Ensimmäinen kerta jää samalla viimeiseksi. Antaako tämä sitten oikean kuvan HEPO:n toiminnasta pyöräilyn ja kuntoliikunnan edistäjänä kun lenkkeilijät ovat niin kovakuntoisia, että voisivat osallistua samoin tein kilpailuihin?
En minäkään ole osallistunut kuin yhdelle kun keskarit on niin alhaisia ja lenkit lyhyitä. Eihän se mikään negatio ole olla eri kunnossa kuin joku toinen. Jos lenkin vetäjiä ei ole 20-30km/h tai 35-40km/h ryhmiin niin se on ihan näiden ryhmien oma häpee.
En kyllä ihan saa kiinni, mistä kenkä puristaa.
Porukkalenkkien nopeusryhmät kootaan osallistujien mukaan tapauskohtaisesti. Ei ole HePon vika, jos paikalle ei tule keskiviikkolenkille alle 28-ryhmälaisiä.
HePolla on hitaita lenkkejä muinakin päivinä kuin keskiviikkona https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/
Kun olen kaivannut hidasta lenkkiä, olen itse keväällä käynyt Maunulan Majalta koukkupolvien lenkillä, jossa mennään sen hitaimman mukaan. Mukana nimestä huolimatta on myös nuorempia. Ja onhan noita hitaita lenkkejä muulloinkin
HePon pyöräretkillä mennään alle 20 km/h
Jäsenmaksu on vain pari kymppiä joten paljon mielestäni sillä saa nykyaikana, kun kaikki harrastukset tuntuvat maksavan
PS. Itse en edusta HePoa muuta kuin olen tuo jäsenmaksun maksanut ja käyn toisinaan ryhmälenkeillä. Tosin kuukauden poissa lenkeiltä juoksuharrastuksen vuoksi
Onko huomenna porukkaa lähdössä Vantaankoskelta?
Keskinopeuksien kasvaminen on ihan luonnollinen ilmiö ajokauden edistyessä, kun kuntoa tulee lisää säännöllisellä (HePon) lenkkien ajamisella (3-4 krt/vko). Suositus myös on, että kunnon kehittymisen myötä siirrytään nopeampiin ajoryhmiin (jos niitä on tarjolla). Toivottu 25-ryhmä hupenee ajokauden edistyessä, koska pidempään mukana olleet siirtyvät kunnon kehittymisen myötä nopeampiin ryhmiin. Tässä vaiheessa kautta 28-30-ryhmäkin on melko pieni (vähimmillään <5 kuskia). -- Ongelma tässä sinänsä luonnollisessa kehityksessä on, että ne kuskit (mukaanlukien alottelijat), jotka haluaisivat ajaa 25-26:n vauhtia myös myöhemmin ajokaudella menettävät heille sopivimman ajoryhmän. -- Koska HePolla ei ole tällä hetkellä tarjota säännöllistä 25-ryhmää eli ei ole (vakio-/satunnais- ym-) vetäjiä ilmaantunut 25-26-vauhdille, joudutaan ajamaan 28-30:n vauhdilla, joka näyttää sopivan useimmille (ts. 28-30-ryhmään riittää vielä väkeä). -- Jos ja kun tulevaisuudessa saadaan (miel. nais)vetäjä maanantain Viikin lenkille (ja toki myös keskiviikolle ja sunnuntaille), niin tilanne paranee. Tätä odotellessa pahoitteluni siitä, ettei hitaampia kuntoryhmiä ole HePolla riittävästi tarjolla tässä vaiheessa ajokautta. (HePon kuntolenkkien ja retkien vauhtien väliin jää siis selvä "gäppi", jota tulevaisuudessa pyritään paikkaamaan; "25-ongelma" on siis kyllä hyvin tiedossa, mutta sitä ei ole saatu ratkaistua.)
Jk. Lauantaina eteläisessä Kymenlaaksossa ajetun "Jomman" lähtökuva...ja ensi vuonna enemmän HePon väkeä mukaan!!!
Jjk. Imho: voitaisiin ajaa jonain lauantaina (Velolta velolle) HelsinkiVelotourin pitkä reitti (154 km) ...esim. 5., 12. tai 19. päivä. Jos säätiedotus näyttää sopivalta 2-3 päivää ennen, niin varautukaa starttiin em. päivinä.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
34-porukka ajoi tyypillisesti 35,2 km/h kymmenen hengen vahvuudella lähes loppuun. Yhdeltä kuskilta tippui pumppu Massbyssa josta hän sitten ajeli yksin sitten Immersbyn loppuun missä meitä pari häntä vielä venaili.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Ajattelin perus Nukarin lenkkiä nopealla telaketjulla, mutta muutakin voi ehdottaa.
JTJ muokkasi tätä : 03.08.2017 at 09.35
Vantaankoskelta klo 18 voisin vetää vähän maltimmisilla vauhdeilla jos tulee osallistujia,30-34 km/h 65km.Kalevi
Keskiviikkolenkin 28-30-ryhmässä ajoi 9 kuskia; yxi kovakuntoinen nainenkin. Keskari ennen Immersbyn mäkiä 30,9, ja mäkien jälkeen 31,1 (...okei, sovitaan, että ajettiin 31:stä). Kuntoilullisesti sopivan haastava setti tähän vaiheeseen kautta, kiitoksia vetäjille
Jk. Nyt on allekirjoittaneen mittarissa maantiekilometrejä (huhtikuusta) 2500. Alle 70 km:n reissuja olen keskimäärin heittänyt. Pitäisi varmaan jo pidentää...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Ilmoittaudun (säävaraus) jo nyt ensiviikon keskiviikkolenkille 28 ryhmään joka pitää tavoitteenaan pysyä ilmoitetussa nopeudessa. Olkoon toinen 28 ryhmä joka yrittää parantaa aikaansa.
On monia syitä miksi leppoisa nopeus on joskus paikallaan. Ok eilinen nopeus soviteltiin kaikille sopivaksi
Vantaankosken lenkille lähti kuusi kuskia. Yritettiin ensin kompromissiksi ajaa 34,5 km/h, kun moni sanoi lähtöpaikalla, ettei eilisen keskiviikkolenkin jälkeen enää ollut jalkaa kovempaan vetoon. Jostain niitä jalkoja löytyi matkan varrelta ja keskinopeus nousi lopulta 36-37 km/h. Vähän nolosti tiputimme vanhemmat herrasmiehet matkan varrelle, mutta muuten oli aivan mainio lenkki. Täytyy yrittää pitää näitä ti/to-lenkkejä hengissä aina kun vain mahdollista.
Kävin eilen Bembölessä, mutta ainoa ryhmä lähti 30 keskarilla liikkeelle, joka oli puolikuntoiselle liikaa. Ajoin oman lenkin, mutta hitaammille ryhmillekin olisi tilausta.
Kenenkään yksittäisen hepoilijan ei, imho, tässä vaiheessa kautta tarvitse tuntea huonoa omaantuntoa, jos keskarit lenkeillä "karkailevat". Juuri tähänhän kuntoharjoittelu tähtää: kunto nousee ja vauhti kasvaa, vääjäämättä. -- Keskarien pysyminen on hallinnollinen ongelma, jota "johtoporras" pyrkii erilaisilla lenkkimalleilla ja ajojärjestelyillä (tasoryhmät, erilliset lähdöt aloittelijoille jne.) ratkaisemaan, jotta - etenkin kauden alussa - keskarit edes jollain tavalla pysyisivät "hallinnassa".
Mielestäni tässä on onnistuttu huomattavasti paremmin - joskaan ei täydellisesti - verrattuna esim. 39 vuoden takaiseen aikaan, jolloin itse aloitin pyöräilyseurassa (ks. j.k.). Tosin monilla kilpailuseuroilla ei edelleenkään - btw: kiitos IK-32:lle edes yrityksestä; toivottavasti jatkatte sitkeästi Bembölen lenkeillä tasoryhmien kanssa- ole kuntoilijoita huomiovaa toimintaa, vaan pyrkimyksenä on a) saada pääjoukkoon väkeä ja b) saada lahjakkuuksia piste- ja mitalisijoille ja edustusjoukkueisiin. -- HePon idea on a) edistää laajemmin pyöräilyä ja b) kasvattaa ryhmäajoa osaavia kuskeja, ja - tällä edustamallani kuntoilupuolella - vieläpä c) mahdollistaa toiminta-alueemme keski-ikäisten (...lähinnä miesten
...sitkeästi tosin naisiakin toivomme mukaan) kuntoilu pyöräilemällä - sen iänikuisen sohvalla istumisen ja tv:n tuijottamisen (ja kaljoittelun...!) sijaan.
Jk. Entisinä, menneinä 1900-luvun lopun aikoina pyöräilyseuraan oli pääsykoe: jos tulit lenkille mukaan ja pysyit porukassa (...okei, yrittämiskertoja ei ollut rajoitettu; tosin harvempi jaksoi käydä monta kertaa tippumassa) pääsit lopulta seuraan, jonka tavoite siis oli lähinnä kilpailumenestys. Kerran vuodessa pienemmänkin paikkakunnan seura pyrki järjestämän ns. kuntoajon, jonka avulla pyrittiin löytämään kovaa harjoittelevia ja/tai lahjakkuuksia (etenkin nuorina) seuran kilpailutoimintaan mukaan. Suurelle ei-kilpailusta-kiinnostuneelle massalle seuratoiminta ei tarjonnut oikeastaan mitään; ei ollut tasoryhmiä, ei alottelijoiden opastusta lajin pariin jne. -- Ja kun kilpailu-ura seurassa oli ohi, ei seura tarjonnut juuri muuta kuin huolto- ja tuomaripuolen tehtäviä ex-kisaajille; ei ollut kuntoiluryhmien vetämistä tai opastusta (...okei, lapsi- ja nuorisoryhmiä, ts. tulevia kisaajia in spe, pääsi joissain edistyneemmissä seuroissa ohjaamaan), retkipyöräilystä puhumattakaan (...paitsi HePo:ssa + muutamassa muussa harvassa). -- Ex-kisaajat tosin eivät aina olleet motivoituneitakaan tällaiseen "puuhasteluun", kuten on tilanne myös nykyisin. --> Olette varmaan huomanneet saman ilmiön: pk-seudulla on paljon (!) entisiä (!) kisakuskeja, jotka voisivat aivan hyvin opastaa aloittelijoita/kuntoilijoita ja ajaa heidän kanssaan, mutta taidan olla lähes ainoita, joka sitä on tehnyt viime vuosina (puhtaasti vapaaehtoistyönä).
Jjk. Tässä vaiheessa kautta alkaa ajatus askarrella jo ensi ajokauden - 2018 - parissa. Miten saataisiin 25-ryhmä (ehkä 28:kin) heti alkukaudesta toimintaan? Mistä löydettäisiin keskareihin sitoutuneet vetäjät - muutkin kuin Tassu & 42x17- eri lenkeille ja lähtöihin? Mistä löytyisi naisvetäjiä? Pitäisikö reittejä uudistaa? Pitäisikö tarjota jäsenille ulkomaiden kuntoajoja (Ruotsi, Viro jne.) - ja pitäisikö järjestää taas kuntoiluvalmennuskurssi, muutaman vuoden tauon jälkeen?
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Ainakin itse olen tulossa tänään Hakunilaan 10:30. Ajattelin vähän lyhennettyä Monninkylän lenkkiä. Muutkin suunnitelmat kelpaa. Katsotaan vauhti porukan mukaan.
Aamupäivän ennuste parempi kuin iltapäivän, lyhyempi reitti voi siis olla hyvä. Tulossa.
6 kuskia lähti Hakunilasta, yksi erkani omilleen pian. Tauko Monninkylän leipomolla, jonne keskari nopsajalkaisten vedolla ja myötäisessä 34,4. Paluu rauhallisemmin: koko lenkille Kuninkaanmäen päälle 32,7. Puuskittaisesta tuulesta huolimatta hyvä jengi ja fiilis. Kiitos vetäjille!
Kirjanmerkit