Onko kokemuksia Maxxis Colossus vs. Surly Lou talvikäytössä takarenkaana? Lou on omaan makuun vähän turhan tahmean oloinen.
Onko kokemuksia Maxxis Colossus vs. Surly Lou talvikäytössä takarenkaana? Lou on omaan makuun vähän turhan tahmean oloinen.
Vaikka Colossus on kesällä ihan hyvä, niin en tykännyt talvella. Liukas sivuille, matala ilmatila ei salli matalaa painetta kun tulee läpilyöntejä, myös rajua selfsteeringia matalilla paineilla, kuvio jotenkin rouhii lunta ja rullaa siksi huonosti vähän kovemmillakin paineilla. Esim. Dillinger 5 on joka suhteessa parempi talvella.
Olisko Klaukkalan lähettyvillä kellään sellaista Presta/Autonventtiili adapteria. Ostin pussin adaptereita Biltemasta mutta eihän sitten kumminkaan sitten tuollaista ollut vaikka yhtä niistä päilin pussin läpi.
En saanut Jumbo Jimiä 26"x4" nousemaan jalkapumpulla ja pitäisi päästä kompuralla kokeilemaan.
Jyri
Tai tietty jokin vinkki mistä tuollasen voisi ostaa. Motonet ja Biltema myy adapteripusseja mutta niissä on kaikkea muita kun tuollanen.
Jyri
Ota ventiilin sielu irti kokonaan ja puhallat kompuralla suoraan venttiilin rungosta: adaperin kanssa et saa tarpeeksi ilmaa.
Kun kumi on vanteella, pyörität sielun kiinni: vähän suhisee mutta ripeät liikkeet auttaa
Eikö tässä setissä toinen vasemmalta ole oikea? http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...it-2000020994/
Eli prestasta hattu pois ja ilmaruuvi auki. Tuo sitten ruuvataan hatun käyttämiin kierteisiin prestaan kiinni ja sitten pumppu toiseen päähän ja ilmaa sisään.
Jep. Bilteman sarjassa olikin adapteri mutta sellanen, että se sielu piti olla kiinni. Tarttui siihen sielun jenkaan, ei siihen venttiilivarren kierteeseen.
Huoltsikan kompuralla pomppas renkaat ilman mitään ongelmaa. Eniten epäilyttää hommassa kyllä se tubelesventtiili. Oli sellanen malli jossa pieni kumikartio vain persiissä. Olisi saanut olla kyllä joku lättä kumi joka olisi liimaantinut vähän pidemmältä matkaa vanteen pohjaan.
No litkutin 1dl/ rengas ja sieltä täältä litkua kupli, mutta sitten se 10 minuutissa loppu. Onkohan aamulla vielä ilmaa renkaissa.
jyri
Näin kyllä. Nyt kun se tiivistyy siitä millin leveydeltä, niin saa pelätä joka kerta kun pumppaa ilmaa, että se heilahtaa sen verran, että alkaa vuotamaan. En usko, että tarttee kovin paljoa pumpatessa heilahtaa venttiilinvarsi kun saa alkaa tiivistyhommiin.
Jyri
Riittävän, mutta ei liian tiukkaan. Ei ole kyllä ollut ongelmia venttiilin kanssa. Stanin kartiovenoja olen fateissa käyttänyt ja lisännyt sen mutterin alle sopivan prikan, että kiristys onnistuu paremmin ja helpommin.
Tuo prikka voisi olla hyvä idea. Ehkäpä se sitten pysyy minullakin jos se kerran ei ole temppuillut muillakaan.
Jyri
Kävin Keravalla ihmettelemässä Bontragerin läskirenkaita, 27,5x4,5” Gnarwhal on bead-to-bead mitaltaan isompi, kuin 4,7” Barbegazi. Mahtaako myös 4,5” Barbegazi olla isompi, kuin 4,7”, uutta 4,5” Barbegazia ei kuitenkaan ollut näytillä…
Harmi vaan, että Bontragerin renkaat eivät oikein sovi itselleni, ei riitä voimat muovata niiden jäykkiä runkoja polkuja vasten.![]()
Mitä tarkoittaa ettei voimat riitä muovata.... Itselle on 4.5 oikein hyvät yleisrenkaat, jopa paremmat kesälläkin kuin 3.8 Hodag. Samanpainoisetkin vielä. Ainakin mulla. 27.5 koko kaipaisi toki Jumbo Jim version, mutta sitä odotellessa 4.5 Barbi on loistava neljän vuodenajan rengas.
Helppoa, aina sama rengastus.
Minä ainakin olen käyttänyt onnistuneesti juuri tuota kuvassa toisena vasemmalla olevaa adapteria. En ole kuitenkaan ruuvaillut sitä venttiiliin kiinni, vaan adapteri on ollut aina kiinni kompressorin renkaantäyttövärkissä. Presta auki, adapteri painetaan venttiilin päälle ja tuupataan ilmat sisään.
Holokki auki ku H. Moilane.
27.5x4.5 on ainakin ajo-ominaisuuksiltaan mun makuun ihan passeli rengas. ainoo heikko kohta on noi kyljet, eivät tykkää teknisistä kivikkopätkistä, keväällä alle heitetyt renkaat ja litkutettuina pinehköillä paineilla ajeltu vajaa 2000
https://www.flickr.com/photos/155487.../shares/2X56z6
Heh, hyvin on litkut tiivistäneet venttiilin kiinni.Itse kyllä kans huomannut että kun sen venttiilin on siihen asentanut mielestään hyvin, ja sitten täyttää renkaan (täytän yleensä 1-1,5 bar että kumi napsahtaa paikoilleen, ja lasken siitä sitten), niin usein venttiili hakee vielä paremmin paikkansa kun toisella puolella on enemmän painetta ja tämän vuoksi alunperin tiukalla oleva juurimutteri voikin olla taas ihan löysällä. Tosin en minä sitä juurta ole koskaan muuten kuin sormilla kirinytkään, ja se on tuntunut riittävän.
Joo se sielu tarvitsee olla siellä ihan pohjassa mitä nyt sormivoimin sen saa ruuvattua. Tämä oli vähän kallis alumiininpala, mutta on tällä aika näppärä pyöritellä noita paikoilleen: https://www.amazon.de/ParkTool-Werkz...ords=park+tool
Mites kävi?
Itte olen tavannut litkutuksen jälkeen pyöritellä rengasta hetken vaakatasossa molemmin puolin niin että litku toivottavasti hakeutuisi sinne kumin ja vanteen väliin kauttaaltaan, sitten rengas paikoilleen ja hetki pyörittelyä niin että renkaat on polkupyörässä kiinni. Mieluusti edes kilometrin testiajo siihen päälle, ja viimeistään huomenna pidempi lenkki jotta litkut leviää kunnolla sinne renkaaseen. Näillä metodeilla on täällä ilmat pysyneet paikoillaan. Alunperin Bud ja Lou aiheutti ongelmia Mulefüttien alkuperäisteippausten kanssa, mutta Gorillaan vaihtamalla nuokin rupesivat paremmin toimimaan.
Litkua tapasin alunperin laittaa 2 dl/rengas, mutta kun näköjään en malta ajella samoilla kumeilla montaa kuukautta pidempään ja näin ollen suurin osa litkuista kului aina talouspaperiin imeytykseen, olen pikku hiljaa lähes puolittanut käyttämäni litkun määrän.
Jotain 5,5 tonnia tullu viime syksystä 4.5 Barbeilla. Pitkä talvi, ja kesäkuun alkuun asti ajoin kaikki ajot, Korson, Rajamäen, Liedon XCO noilla. Sitte vaihdoin 3.8 Hodaggiin Laajavuorelle. Seinäjoellä oli eessä Barbi, takana Hodag. Kulutuspintaa on, tietenki kulmat on tylsistyneet kuten kuskillakin....
Kyljet muuttaa väriään, eli kangasta tulee esille, mutta vaikka mun vanhat 26 JJ Liteskinit näyttää samalta, vielä en ole saanut ratkaisevaa iskua kylkiin että ois menny halki.
Onko kukaan mitannut paljonko painavammaksi tuo tubeles tulee sisäkumiin verrattuna. Teipit ja litkut taitaa varovaisestikin arvioituna mennä jonnekin 300g / rengas. Sisurin painosta ei ole tietoa.
Jyri
Yleensä tubeless keventää. Riippuu kehään tarvittavasta materiaalista tubeleksen tekoon.
Sitten toinen "hyvä" puoli on saada se sisuri pois sieltä sisältä puhkeamasta.
Ja sitten päälyrengas toimii myös renkaana paremmin.
Mutta siis, hyvissä vanteissa, laskee pyörivän massan paino aina, kun tubelesoidaan.
Oikeat fatbike sisurit painaa jotain hieman vaille 400g ja siitä ylöspäin. Uskaliaammat ovat käyttäneet esim. Schwalben 13F sisuria, jonka paino jää vähän alle 200g. Toimivuus on kyllä kyseenalainen ja kestävyys samoin.
Tubeless rullaa kevyemmin vaikka painossa tulisikin turpaan. Jos litkua laittaa runsaalla kädellä 1,5 dl (=150g), teippiä saa kieputtaa vallan pirusti että painossakaan tulisi takkiin kun vertaa oikeaan läskisisuriin.
Holokki auki ku H. Moilane.
Yllättävän raskas on sisuri (400g) ottaen huomioon, että 26" x 4" Jumbo Jim taitaa painaa tasan kilon per kumi. Ei uskoisi, että sisuri on melkein puolet siitä.
Jyri
Tuossa vaa'alla yksi alkuperäissisuri ja neljä vannenauhaa. Alkujaan nauhoja on 2 per vanne
Eli yhteensä n.1200g lähtee pois ja n.500g tulee tilalle liemestä, säkistä, teipeistä ja venttiilistä
Muutos on lisäksi suurempi kuin osiensa summa, muuttaa pyörää todella paljon parempaan
Edit: olikin rengaskeskustelussa, pyörä white 4 fat comp
suuntaan![]()
Kuvassa Silverback Scoop Single vakio sisuri 1kpl.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Onpas kyllä raskaita sisurit. Oletin ne kevyemmäksi.
Jyri
Leikkasin näköjään vannenauhaa takavanteesta tubeles hommissa hieman liikaa ja se näyttäs aiheuttavan pientä vuotoa kun paine pääsee painamaan teippiä irti niiltä kohdin.
Tilasin nyt sitten kanssa fattystripperit kun kerran vielä hommin joutuu. Tilasin niillä 3M heijastinnauhoilla. Mites käykö tuo heidän toimittama nauha vannenauhasta joka kestää vanneaukkojen luona rengaspaineen vai pitääkö vielä tilata jostain uusi vannenauhakin?
Kauankos toimitukset on teille kestänyt. Lähinnä mietin, että pitääkö tässä asentaa sisuri takaisin jos menee viikkotolkulla.
jyri
edit. Siinä asennusvideossa se kaveri liimaa tuon lateksin reunat vanteeseen jollain spray liimalla. Oletteko te hoitanut tuon millä vai oletteko jättänyt liimat pois?
Kirjanmerkit