GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 10 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 20 60 110 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #271
    Millaisellakohan tarkkuudella kannattaa odottaa vastarihdatun takakiekon olevan keskellä? Pyörä katollaan ja takahaarukan alaputken päältä viivoittimella mitattuna on yhdellä puolella ~11-12mm ja toisella puolella ~6-7mm tilaa kehän ja putken välillä. Ei nyt tietenkään absoluuttisen tarkka menetelmä, mutta vahvasti kuitenkin tukee silmämääräisellä tarkastelulla saatua vaikutelmaa siitä, että toisella puolella on selkeästi isompi rako. Pikalinkkua availtu ja suljettu ihan tarpeeksi.

    Pohjustuksena todettakoon, että lenkiltä palatessani rupesi ajoittain kuulumaan melko veikeää ääntä, joka myöhemmin osoittautui renkaan sisälle tipahtaneeksi nippeliksi. Pinnassa oli edelleen kierteetkin tallella, joten en edes ole enää ihan varma, että poikkesiko se, vai onko se vaan jotenkin päässyt niin löysäksi, että nippeli tipahti omia aikojaan? No, XXL:stä hankittu pyörä, joten jostain syystä tuntui luontevalta vain kiikuttaa kiekko sinne heidän murheikseen. Ilmeisesti vastoin alkuperäistä - ehkä hieman lapsellista ja naaiviakin - olettamustani vika on oletusarvoisesti aina käyttäjässä ja maksuhommia oli tiedossa, vaikka ajattelin, että ajallaan heidän ehtojensa mukaisesti huollatetussa pyörässä tämmöiset asiat saattaisivat ehkä jopa hoitua ilman lompakon availua. Tänään noudin sen ja rupesin roplaamaan takeltelevaa takavaihtajaa, jolloin löi silmille tuo rakonen. Häiritsee.

  2. #272
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Keskellä ne pitää olla, muuten pyörä kulkee kuin ajokoira, renkaat eivät ole peräkkäin, ainakin kun itse kasaa kiekkoja. Uudelleen vaan liikkeeseen, vaikka ei ole iso homma, jos nippeliavain käsillä.

  3. #273
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiiski Vastaranta Katso viesti
    Millaisellakohan tarkkuudella kannattaa odottaa vastarihdatun takakiekon olevan keskellä? Pyörä katollaan ja takahaarukan alaputken päältä viivoittimella mitattuna on yhdellä puolella ~11-12mm ja toisella puolella ~6-7mm tilaa kehän ja putken välillä. Ei nyt tietenkään absoluuttisen tarkka menetelmä, mutta vahvasti kuitenkin tukee silmämääräisellä tarkastelulla saatua vaikutelmaa siitä, että toisella puolella on selkeästi isompi rako. Pikalinkkua availtu ja suljettu ihan tarpeeksi.

    Pohjustuksena todettakoon, että lenkiltä palatessani rupesi ajoittain kuulumaan melko veikeää ääntä, joka myöhemmin osoittautui renkaan sisälle tipahtaneeksi nippeliksi. Pinnassa oli edelleen kierteetkin tallella, joten en edes ole enää ihan varma, että poikkesiko se, vai onko se vaan jotenkin päässyt niin löysäksi, että nippeli tipahti omia aikojaan? No, XXL:stä hankittu pyörä, joten jostain syystä tuntui luontevalta vain kiikuttaa kiekko sinne heidän murheikseen. Ilmeisesti vastoin alkuperäistä - ehkä hieman lapsellista ja naaiviakin - olettamustani vika on oletusarvoisesti aina käyttäjässä ja maksuhommia oli tiedossa, vaikka ajattelin, että ajallaan heidän ehtojensa mukaisesti huollatetussa pyörässä tämmöiset asiat saattaisivat ehkä jopa hoitua ilman lompakon availua. Tänään noudin sen ja rupesin roplaamaan takeltelevaa takavaihtajaa, jolloin löi silmille tuo rakonen. Häiritsee.
    Tuli mieleen, että onko nää haarukan putket molemmin puolin symmetriset?

    Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

  4. #274
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiiski Vastaranta Katso viesti
    Millaisellakohan tarkkuudella kannattaa odottaa vastarihdatun takakiekon olevan keskellä? Pyörä katollaan ja takahaarukan alaputken päältä viivoittimella mitattuna on yhdellä puolella ~11-12mm ja toisella puolella ~6-7mm tilaa kehän ja putken välillä. Ei nyt tietenkään absoluuttisen tarkka menetelmä, mutta vahvasti kuitenkin tukee silmämääräisellä tarkastelulla saatua vaikutelmaa siitä, että toisella puolella on selkeästi isompi rako. Pikalinkkua availtu ja suljettu ihan tarpeeksi.

    Pohjustuksena todettakoon, että lenkiltä palatessani rupesi ajoittain kuulumaan melko veikeää ääntä, joka myöhemmin osoittautui renkaan sisälle tipahtaneeksi nippeliksi. Pinnassa oli edelleen kierteetkin tallella, joten en edes ole enää ihan varma, että poikkesiko se, vai onko se vaan jotenkin päässyt niin löysäksi, että nippeli tipahti omia aikojaan? No, XXL:stä hankittu pyörä, joten jostain syystä tuntui luontevalta vain kiikuttaa kiekko sinne heidän murheikseen. Ilmeisesti vastoin alkuperäistä - ehkä hieman lapsellista ja naaiviakin - olettamustani vika on oletusarvoisesti aina käyttäjässä ja maksuhommia oli tiedossa, vaikka ajattelin, että ajallaan heidän ehtojensa mukaisesti huollatetussa pyörässä tämmöiset asiat saattaisivat ehkä jopa hoitua ilman lompakon availua. Tänään noudin sen ja rupesin roplaamaan takeltelevaa takavaihtajaa, jolloin löi silmille tuo rakonen. Häiritsee.
    Vahvistaa näkemystäni XXL:n huollosta. Sinne en enää (ilmaiseksikaan) vie pyörää (vaikka sieltä hankittu). Kyllähän ensihuollossa kiekot käydään läpi niin, jotta nippelit eivät irtoile. Minulla ei saatu edes kiekkoa suoraksi. Käynti "luotto kiekon-rakentajan" puheilla hoiti ongelman puolessa tunnissa. Mitä tulee kiekon sikjaintiin sivusuunnassa, niin keskellähän sen pitää olla. Jos on epäilys siitä, että runko on epäsymmetrinen aiehuttaen eron, kannattaa koettaa pitkällä lankulla / rimalla ovatko kiekot yhdensuuntaiset.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  5. #275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Keskellä ne pitää olla, muuten pyörä kulkee kuin ajokoira, renkaat eivät ole peräkkäin, ainakin kun itse kasaa kiekkoja. Uudelleen vaan liikkeeseen, vaikka ei ole iso homma, jos nippeliavain käsillä.
    Meinasinkin, että olisin vain käynyt metsästämässä nippeliavaimen ja varttikierroksin lähtenyt säätämään itsekseni, mutta päädyin kuitenkin viemään XXL:ään, kun kerran olin jo siitä maksanut. Huoltojantteri tuumasi kanssa, että se on sen millin tai parin säädön tarpeessa ja rupesi säätämään samantien. Nyt näyttäisi olevan asiallisesti keskellä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Krabba Katso viesti
    Tuli mieleen, että onko nää haarukan putket molemmin puolin symmetriset?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Mitä tulee kiekon sikjaintiin sivusuunnassa, niin keskellähän sen pitää olla. Jos on epäilys siitä, että runko on epäsymmetrinen aiehuttaen eron, kannattaa koettaa pitkällä lankulla / rimalla ovatko kiekot yhdensuuntaiset.
    Mitään sopivanmittaista rimaa ei sattunut löytymään, mutta kokeilin tuolla "lanka ja viivoitin" -menetelmällä tutkiskella, niin millin tai aivan korkeintaan kahden eron sain langan ja satulaputken välistä etäisyyttä mitatessa kummaltakin puolelta. Mennee hashtag "toleranssit", vaiko?

    Kiitoksia kaikille konsultaatiosta. Siinä Kalevan XXL:n portaiden alapäässä on Hesburger, joten nyt lienee sopiva aika lähteä koittamaan ihan käytännön tasolla, että kulkeeko pyörä hyvin.

  6. #276
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Maukas loppu tarinalla, renkaat kulkevat riittävän suoraan peräkkäin kun ovat keskellä haarukoitaan ja siis kun runko ynnä haarukatkin ovat vielä suorat.☺

  7. #277
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Mahtaakohan tuolla Shimanon ns. tavallisella takavaihtajamallilla olla jotain etuja Shadow-versioihin? Rupesi vaan ihmetyttämään kun katselin crossarin takavaihtajaa joka on tuollainen julmettu murikka verrattuna maasturin vastaavaan, luulisi että pakko siinä on olla jotain parempaa koska miksi muuten tehtäisiin muuta kuin yhtä tyylisuuntaa.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  8. #278
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Jos tuo murikka on maantiepuolen vaihtajia, niin se on vaan muotoililtaan ja tyyliltään vähän vanhempi, klassisempi, ulottumat vähän suurempia, mutta ei se sisuksiltaan järeä ole, vaijerin kulku erilainen, jotain muutakin...kehittelevät noita...tiedä vaikka paranee kun uusivat.

  9. #279
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuota onko tuo nelikanttikeskiö? Tässä jotain ohjetta
    https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Polk..._ja_eturattaat
    Tuosta en osaa sanoa, tietäskö joku tämän perusteella? Tämmönen siis kyseessä ja tilasin samanlaisen. Tietäs että hakeeko sen työkalun, pitää netistä katella videoita. Löytyy varmaan jostain täältäki vaan jos joku tietää suomenkielisiä ohjeita tai videoita niin kiitokset jo etukäteen
    https://www.bikester.fi/shimano-altu...ea-404638.html

    edit. tuossa kuvauksessa luki että nelikulmainen eli nelikanttikeskiö? Eli semmonen mihin sen kammen ulosvetäjän tarvii. Onko tässä oikia video semmoselle kammelle? https://www.youtube.com/watch?v=cPQyQnNdews

  10. #280
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tulevat kammet, työkalu ja työmenetelmät täsmäävät, videossa oli toinen akselityyppi vaan.
    Vielä käytännön ohje, kun olet kiristänyt jonkin verran, kopsauta kampeen jollakin, niin irtoaa herkemmin, ei tarvi käyttää ylivoimaa, joskus nimittäin kammen kierteet korkkaa, sen verran pehmeätä alumiinia ovat.

  11. #281
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Onko näitä jarruja erilaisia kun olen kuvitellut että adapterilla säädetään sitten jarrulevylle sopiviksi? Tässä PM40.

    https://www.canyon.com/fi/accessorie...=3423#id=62764

  12. #282
    Liittynyt
    02/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    78
    Sain levyjarruun öljyä huollon yhteydessä . Onko kokemusta riittääkö palojen vaihto vai pitääkö myös levyt vaihtaa? Olen putsannut levyt ja palat MuccOffin Disc Brake-cleanerilla ilman suurta vaikutusta.
    Historia on minut vapauttava!

  13. #283
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Ei ne levyt öljyä ime, palat kyllä.

  14. #284
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1972 Katso viesti
    Sain levyjarruun öljyä huollon yhteydessä . Onko kokemusta riittääkö palojen vaihto vai pitääkö myös levyt vaihtaa? Olen putsannut levyt ja palat MuccOffin Disc Brake-cleanerilla ilman suurta vaikutusta.
    Voi koittaa lämmittää, omat puhdistin masterin liekissä ja tuli hyvä

  15. #285
    Miten ylös satulan uskaltaa nostaa? Eli kuinka paljon satulaputkea pitäisi vähintään olla rungon sisässä? Onko jotain yleistä suositusta? Runko 80 -luvun teräksinen maantie. Satulaputki alumiinia 26.6mm.

  16. #286
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Voi koittaa lämmittää, omat puhdistin masterin liekissä ja tuli hyvä
    Kunnon puhdistus jollain "Bräkleenillä" ja Moskan mainitsemalla lämmityksellä (ite en oo koskaan koettanut, mutta ei oo tarvinnutkaan) ja muutaman kympin ajo reiluilla jarrutuksilla kyllä elvyttää jarrut. Itellä sama tilanne ollut vaikka kuinka monta kertaa ja aina nuo jarrut on elpyneet pelkällä puhdistuksella ja kunnon lenkillä / agressiivisilla jarrutuksilla.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  17. #287
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJTP Katso viesti
    Miten ylös satulan uskaltaa nostaa? Eli kuinka paljon satulaputkea pitäisi vähintään olla rungon sisässä? Onko jotain yleistä suositusta? Runko 80 -luvun teräksinen maantie. Satulaputki alumiinia 26.6mm.
    Tolpassa on yleensä se "minimun insertion" merkki noin 10 cm kohdalla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tulevat kammet, työkalu ja työmenetelmät täsmäävät, videossa oli toinen akselityyppi vaan.
    Vielä käytännön ohje, kun olet kiristänyt jonkin verran, kopsauta kampeen jollakin, niin irtoaa herkemmin, ei tarvi käyttää ylivoimaa, joskus nimittäin kammen kierteet korkkaa, sen verran pehmeätä alumiinia ovat.
    jeps, kiitokset. Saattaskohan joku minua paremmin enklantia taitava kahtoa tästä linkistä että mikä ois osuva opetusvideo nelikanttikeskiölle

    https://www.bikester.fi/shimano-altu...ea-404638.html

    http://www.parktool.com/blog/repair-...&area%5B%5D=51

  19. #289
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Tämä video käsittelee nelikanttikeskiön irroitusta ja asennusta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Tämä video käsittelee nelikanttikeskiön irroitusta ja asennusta.
    Suurkiitokset!

    Häiriköin vielä sen verran että tämä lienee oikia työkalu? http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...in-2000038271/

  21. #291
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tuo on oikea työkalu kampien irroittamiseen ja samassa kuvassa oikealla ylhäällä keskiökasetin irroitus ja kiinnitystyökalu. Samanlaiset saa myös Motonetista, jossa osa pyörätyökaluista on parempilaatuisia kuin biltsussa. Molemmilla harrastelija pärjää.

  22. #292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Tolpassa on yleensä se "minimun insertion" merkki noin 10 cm kohdalla.
    En kelpuuta vastausta. Kysytäämpäs näin päin: Jos tolpassa on yleensä se "minimun insertion" merkki noin 10 cm kohdalla ja nostan sen niin ylös, että vain 5 cm tai jopa vähemmän on rungon sisällä niin mitä siitä sitten seuraa?

  23. #293
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJTP Katso viesti
    En kelpuuta vastausta. Kysytäämpäs näin päin: Jos tolpassa on yleensä se "minimun insertion" merkki noin 10 cm kohdalla ja nostan sen niin ylös, että vain 5 cm tai jopa vähemmän on rungon sisällä niin mitä siitä sitten seuraa?
    Hyvällä tuurilla vain runko hajoaa, mutta kannattaa varautua myös hammasremonttiin.

  24. #294
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Saattaa olla tyhmä kysymys ja googlestakin helposti löydettävissä oleva tieto, mutta hyödynnetään nyt tätä ketjua ja kysytään, että onko Sram PG-1130 11-speed 11-42 pakka yhteensopiva shimanon 11spd road vapaarattaan kanssa ?

  25. #295
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Saattaa olla tyhmä kysymys ja googlestakin helposti löydettävissä oleva tieto, mutta hyödynnetään nyt tätä ketjua ja kysytään, että onko Sram PG-1130 11-speed 11-42 pakka yhteensopiva shimanon 11spd road vapaarattaan kanssa ?
    Sramin sivuilta lainattua:
    • Compatible with non XD™ driver body

    Eli kyllä on.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  26. #296
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Sramin sivuilta lainattua:
    • Compatible with non XD™ driver body

    Eli kyllä on.
    Kuten oletin, niin aika helpolla olisi päässyt itsekin selvittämällä, mutta tätä vartenhan tämä ketju on Kiitos

  27. #297
    noniinno Guest
    Toimiiko campan 10-pakka, jos muu voimansiirto on 10-shimanoa?

  28. #298
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Toimii, mutta rattaiden keskinäisen etäisyyden eroista johtuen pienemmälle vaihtaminen ei välttämättä tyydytä kaikkia

    https://cyclingtips.com/2014/10/mixi...d-what-doesnt/

    "For 10-speed users, there is also reasonable compatibility between Shimano/SRAM and Campagnolo. While the chains are almost identical in width (Shimano’s chain is 5.88mm versus Campy’s 5.90mm), Campagnolo employs variable spacing that leads to some extra chain noise and lazy upshifts that is more obvious than that seen for 11-speed transmissions. Regardless, the compatibility is more than adequate in an emergency, but the mix is unlikely to satisfy all users."
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #299
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    33
    Mikähän tuossa 200km ajetussa spessun fusessani piettää ääntä? Kaikki on kiritty ja rasvattu mutta ei hiljene... Meteli kuuluu vain kun pyörä ajettu ns. lämpimäksi elikkä aina noin 5km jälkeen. Pyöräliikkeessäki tuota käytin ja seuraava tuumasivat: "Kammesta laakeriholkki väärinpäin. Kammet käytetty irti ja kasattu oikein". Tosin ääni ei tuostakaan kummentunu. Alkaa olemaan jo niin kova ääni että mummot säikkyy poluilta jo kaukaa

    https://youtu.be/u11N68OBx4U

  30. #300
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Uudet laakerit auttaa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •