ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 8 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #211
    Moottoripyörän jarruja olen ilmannut alhaalta ylöspäin - ilmakuplat kun kulkevat ainakin periaatteessa jarrunesteessä mieluummin ylös- kuin alaspäin.

    Olen siis täyttänyt systeemin jarrusatulan ilmausnippa auki, sitten sulkenut nipan ja irrottanut jarrusatulan, kolistellut systeemiä lenkkiavaimella/vastaavalla ilmakuplien irrottamiseksi ja vuoroin vivunnut jarrusatulan männät sisään ja sitten hetken kuluttua painanut ne jarruvivulla taas ulos. Tässä vaiheessa pitää olla jarrupalat tai esimerkiksi se äskeinen lenkkiavain mäntien välissä, etteivät männät pullahda kokonaan ulos. Tässä pitää myös varoa, ettei jarrunestesäiliöstä tursu nestettä ulos, kun mäntiä vipuaa sisään. Homma on valmis, kun mäntiä sisäänpäin vivutessa ei jarrunestesäiliöön enää tule ilmakuplia.

    En tosin tiedä, mahtaako tämä olla fillarin nestejarruissa esimerkiksi nestesäiliön koon/sijainnin puolesta mahdollista tai käytännöllistä.

  2. #212
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gunnar Katso viesti
    Mahtaako olla normaalia että takavaihtajan rissapyörät pitää äänekästä ja suht pahan kuuloista raplatusta ketjun ollessa noin kasetin puolivälissä?
    Vika selvisi vihdoin. Pyörä oli tammistossa huollossa ja siellä oli vaihtaja säädetty pieleen sekä laitettu ketju väärältä puolelta takavaihtajan häkin ohjainlevyä. Sitä mikä on rissapyörien välissä.

    Vaihtajan huonon säädön huomasin jo heti tämän huollon jälkeen, kun lenkillä ensimmäisessä oikein jyrkässä ylämäessä vaihdoin ykkösvaihteelle ja ketju paukahti voimalla pinnojen väliin.

    Pyörä on kuitenkin nyt kunnossa ja se on tärkeintä!

  3. #213
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Eiköhän toi pitäis huomata heti kun ekan kerran kampea pyöräyttää?

  4. #214
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Eiköhän toi pitäis huomata heti kun ekan kerran kampea pyöräyttää?
    Tässä tapauksessa ei ilmeisesti. Pyörä tosiaan kävi kahdella pajalla josta vasta toinen löysi vian. Kammissa ei tuntunut mitään kummallista vastusta. Itsekin hölmönä laitoin ketjun takaisin väärin kun vikaa etsiessä sen vaihdoin. Tuli hieman hölmö olo!

  5. #215
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Maantiepyörän rungonvaihto projekti menossa: vanhan etuvaihtajan clamppi 28mm on liian pieni uuteen runkoon 34,9mm

    Eli uuden etuvaihtajan osto edessä

    Nykyinen voimansiirto vanha (mutta alle 1tkm ajettu) 2x8 dura-ace

    Toimiiko tuossa esim 2x9 tai 10 etuvaihtaja vai pitääkö olla juurikin sama 2x8?



    Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

  6. #216
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ainakin nuo molemmat uudemmat toimii.

  7. #217
    Hei,

    minulla on aloittelijan ongelmia eturattaiden kanssa. Irrottelin tuossa taannoin takapyörää ja mietin, voisiko se johtua siitä. Pienellä eturattaalla ketju helposti jumittuu, isolla taas putoaa kokonaan. Sen lisäksi molemmilla eturattailla ajettaessa on alkanut kuulua naksuvaa ääntä. Shimanon osat käytössä kauttaaltaan, 9sp maantiepyörä.

    Mistähän tällainen saattaisi johtua?

  8. #218
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ketjun tippuminen johtunee väärin säädetystä etuvaihtajasta, jumiutuminen kuluneesta ketjusta/rattaasta. Naksumisen aiheuttajia fillarissa on ainakin x+1 kappaletta, joista kaikki ovat yhtä potentiaalisia. Takapyörän irroittaminen ei kuitenkaan näitä oireita selitä, aiheuta tai korjaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  9. #219
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Pari kertaa onketju noussut alhaalta etuvaihtajalle. Ketju on ikään kuin jäänyt eturattaaseenalla osaan kiinni ja nousut rattaan mukana etuvaihtajaan jumin. Ketju on irronnutkun polkaisen takasin päin reippaasti.

    Syy moiseen?


    Ei aika kulu; me kulumme.

  10. #220

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Ilmiö on ns. Chain suck tai ketjuimu.

    Likainen tai kulunut voimansiirto ja ainakin joskus oli tiettyjen täysjoustorunkojen ominaisuus.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  11. #221
    Tekeekö tällaisella setillä mitään jos ajattelee päivittävänsä shimanon 3x9 alivio-deore setistä?
    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod137570
    Olisi ideana päästä vähän kevyempään ajokkiin vähemmällä krääsällä tangossa ja helpompihan tuollaista vaihteistoa on ajossa käyttää.
    - D

  12. #222
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Kiitos Jani.
    Katsotaa, jos pudistus auttaisi.
    Ei aika kulu; me kulumme.

  13. #223

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Tietääkö kukaan mistä kuvan Terminator Strenght bar end plugeja saisi tilattua?


  14. #224
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Drifter Katso viesti
    Tekeekö tällaisella setillä mitään jos ajattelee päivittävänsä shimanon 3x9 alivio-deore setistä?
    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod137570
    Kyllähän GX:llä ajelee. Painosta tuolle setille tulee pisin miinus, jos painoa pitää merkittävänä asiana.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Ilmiö on ns. Chain suck tai ketjuimu.

    Likainen tai kulunut voimansiirto ja ainakin joskus oli tiettyjen täysjoustorunkojen ominaisuus.
    Tai loppuun kulunut ketju/ratas.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  15. #225
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    968
    Maantiepyörässä usein isommalta eturattaalta pienemmälle vaihtaessa ketju tippuu takavaihtajan alemmalta rissalta. Mikä mättää? Campan Athena komponentit kyseessä.

  16. #226
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Kyllähän GX:llä ajelee. Painosta tuolle setille tulee pisin miinus, jos painoa pitää merkittävänä asiana.

    Olisiko tässä: http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod137311
    ...enemmän järkeä?

  17. #227
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Drifter Katso viesti
    Tekeekö tällaisella setillä mitään jos ajattelee päivittävänsä shimanon 3x9 alivio-deore setistä?
    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod137570
    Olisi ideana päästä vähän kevyempään ajokkiin vähemmällä krääsällä tangossa ja helpompihan tuollaista vaihteistoa on ajossa käyttää.
    - D
    Tuollainen taitaa olla edullisin ;https://www.bike-components.de/en/SR...32-GXP-p51048/ ,mukana myös keskiön laakerit .
    Tuo sramin https://www.sram.com/sram/mountain/p...wuvc1unpgsvqi9 sopii siihen sramin XD™ driver bodyyn,eli sulla menis lisäksi toi vapari uusiksi =hinta nousee.

  18. #228
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Drifter Katso viesti
    Olisiko tässä: http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod137311
    ...enemmän järkeä?
    Sinällään kyllä, että jos vaihdat Shimanon 11-settiin, et joudu vaihtamaan vapaarattaan runkoa. Jos takakiekko/vapaaratas on muutenkin uusittavien listalla, ihan sama kumman otat. Molemmat hyviä vaihtoehtoja.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  19. #229
    Eli kannattaa pysyä shimanossa... Pitäisikö samantien ottaa tektron aurigojen tilalle slx-jarrut ja tilata settinä tällainen: http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod148594
    ...jos alkaa optimoimaan?

  20. #230
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Sramin NX-pakat (11 speed) myös normivapareille

  21. #231
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^^Budjettiasia, sanoisin. 11-lehtisestä ei ole kokemusta, mutta ainakin kympissä XT:n tuntuma oli huomattavasti jämäkämpi kuin SLX:n. Sen takia ääni XT:lle. Jarruissa SLX:n ja XT:n ero on olematon, eli SLX riittäisi jarruksi kivasti. Jos hanuri kestää, ota XT vetokalut ja SLX jarrut. Ei tuo SLX-osasarjaakaan epäonnistuneeksi hankinnaksi voi sanoa. Varmista ennen tilausta pyöräsi keskiön tyyppi. Todennäköisesti se on BSA-kierteellä, mutta silti.

    ^Pitää paikkansa. Tosin NX-osasarja on tyypillisesti hinnoiteltu varsin pienellä hintaerolla GX:ään tai SLX:ään, jolloin sen ostohysteriaa herättävä vaikutus jää pieneksi.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  22. #232
    Alivio-kammet tällä hetkellä joten nykyinen on hollowtech-keskiöllä. Siitä en ole varma, onko hollowtech II: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/717...75mm-48-36-26t

  23. #233
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gunnar Katso viesti
    Tässä tapauksessa ei ilmeisesti. Pyörä tosiaan kävi kahdella pajalla josta vasta toinen löysi vian. Kammissa ei tuntunut mitään kummallista vastusta. Itsekin hölmönä laitoin ketjun takaisin väärin kun vikaa etsiessä sen vaihdoin. Tuli hieman hölmö olo!
    Vahvistaa käsitystäni siitä, että pitää tietää minne pyörän vie huoltoon Ison ikäni olen autoja ja moottoripyöriä rakentanut ja huoltanut. Jotenkin sitä kuvittelee, että polkupyörää kohtuullisen yksinkertaisena värkkinä huoltaa pienellä opiskelulla ja kohtuullisella valikoimalla työkaluja. Iän mukana on tullut laiskuus ja taloudellinen mahdollisuus teetättää työ myös muilla. Kaksi kertaa olen vienyt pyörän huoltoon - kummallakin kerralla pettymys on ollut suuri kun edes vaihtajaa ei ole osattu/haluttu/viitsitty säätää toimivaksi ja äänettömäksi. Molemmilla kerroilla kyseessä on käsittääkseni kyseessä ollut ihan hyvämaineinen pyöräliike/-huolto. Nyt en edes ajattele vieväni liikkeeseen, vaan askartelen itse. Itse kun huoltaa, tietää tasan mitä saa. Tavallaan harmittaa kun olisi mahdollista ja tavallaan ihan mukava myös tukea kotimaista työtä (puhumattakaan laiskuudesta )
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  24. #234
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Onko saksalaisten puljujen 26" vannejarru-kiekkoparin(8-9spd) hinnat jonkin verran päälle 100€ halvinta mitä voi saada työmatka/jämäpyörään? Noissa jonkinlainen lx-napa ja alexxin tms vanteet. Suomesta jostain halvalla? Alkaa olla nykyiset(7spd) jo vähän huonossa kunnossa ja mitään kalliin näköisiä ei viitsi laittaa ettei ihmisiä kiinnosta, tosin ei vanhaan Wheeleriin kannata muutenkaan.

  25. #235
    Kiekkoja katsellut talvi renkaille mutta vielä tietämätön näissä joten mitkähän mahtaisi käydä pyörääni? Tuosta pyörän tietoja http://silverbacklab.com/product/sphere-comp/

  26. #236
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Onko saksalaisten puljujen 26" vannejarru-kiekkoparin(8-9spd) hinnat jonkin verran päälle 100€ halvinta mitä voi saada työmatka/jämäpyörään? Noissa jonkinlainen lx-napa ja alexxin tms vanteet. Suomesta jostain halvalla?
    Merlin myy usein V-jarrukiekkoja siihen 120€ hintaluokkaan. https://www.merlincycles.com/shimano...-26-54304.html
    Näyttää vaan takakiekot olevan loppu. Katsoisin kyllä fillaritorilta käytettyjä. DT swiss 240 kiekkoja tms. hipokiekkkosettejä v-jarrukehillä on ollut myynnissä 150€ ja halvemmallakin.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  27. #237
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    509
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    Maantiepyörässä usein isommalta eturattaalta pienemmälle vaihtaessa ketju tippuu takavaihtajan alemmalta rissalta. Mikä mättää? Campan Athena komponentit kyseessä.
    Eihän ketju ole turhan pitkä? Tai rissa kulunut?
    go play chicken with your lactate threshold
    Mun Youtube
    https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

  28. #238
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Olen vähän tuskaillut Cannondale Caad12 rungon takajarruvaijerin sisäänviennin hankauksen kanssa. Eli takajarrun vaijeri raapii johonkin siinä vaakaputken etuosan sisäänviennin tienoilla. Rungon sisällä on ilmeisesti jonkinlainen mutkan tekevä ohjuri tms ja sen läpi ei vaijeri kulje ihan smootisti. Mietin olisiko 1,5 mm halkaisijan jarruvaijeri parempi kuin nykyinen 1,6 mm versio. Tai olisiko sellainen päällystetty vaijeri parempi kuin puhdas metallivaijeri mutta luultavasti se päällyste vain hankautuisi irti kuten tuntuvat herkästi tekevän ihan itsestäänkin.
    Ihan kuin aikanaan alkuperäisellä ultegran jarru- ja vaihdevaijerisetin aikana ei hankausta olisi niin tuntunut (ja kuulunut). Nyt mulla on ollut joku shimanon halpa-sarjan maantiejarruvaijerisetti.

    Sitten tällaisia ohjurin sisältäviä päätytulppiakin olisi näköjään myynnissä mutta epäilen ettei ohjuri mahdu sinne rungon oman ohjuripätkän sisään vaan sinne mahtuu suunnilleen vain pelkkä vaijeri.
    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod131347

  29. #239
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Minä itseasiassa mietin aivan samaa cayon vaihdevaijerin kanssa. En oikein usko shimanon herkästi kuoriutuvaan polymer vaijeriin rungon sisäisten mutkien vuoksi, mutta inhoan yli kaiken tahmovaa vaijeria.

    Ajattelin kokeilla joko jagwiren koko settiä, tai sitten 1.1mm vaijeria ja shimanon sp41 kuorta. Muilla kokemuksia jagwirestä?

    https://www.bike24.com/p286964.html

  30. #240
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ajattelin kokeilla joko jagwiren koko settiä, tai sitten 1.1mm vaijeria ja shimanon sp41 kuorta. Muilla kokemuksia jagwirestä?
    Jagwiren seteissä on ainakin päätyholkkeja joka lähtöön, ja sinänsä ne mahdollistaa hyvin erilaiset asennukset. Tuo Elite Link on tietysti omanlaisensa setti, sanoisin että kannattaa hankkia jos on tarve tehdä erityisen tiukkoja mutkia tai muuten erikoinen asennus. Noiden "alumiinihelmien" ulkohalkaisija ei välttämättä ole minkään standardin mukainen, eli voivat suhteutua läpivienteihin hyvinkin yllättävällä tavalla.

    Aika-ajopyörässäni on jarruvaijerikuorina PowerCordzin vastaavat ja kyseisen rungon takajarrun läpiviennit mahdollistaa normaalin 5mm kuoren läpiviennin. Kaikin puolin hyvät, kun on tarkoitukseen sopiva runko.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •