Laitoin kiukaan päälle, makkarat kiville ja kohta saunomaan!
Laitoin kiukaan päälle, makkarat kiville ja kohta saunomaan!
Tilasin sushit huomiselle.
-Pesin käsin kasan pyöräilyvaatteita, saan jääkaappikelien pyöräilyhousut kesälevolle. Yllättävän paljon hiekkaa näytti olevan, kun kahteen otteeseen piti hulautella puhtaalla vedellä.
-Suvi-iltavideo näytti pyörittävän pepaani liian korkeakorkeuksellisella satulalla, pudotin 10 mm alas. FCK LeMond!
-Palautetta Suvi-iltaorganisaatiolle, kun sitä toivottiin.
-Mainostin lähinnä Tukholmaa olevaa kuntopyörätapahtumaa tukholmalaiselle ck:lle englanniksi.
| PKK |
Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)
Pakkasin autoa paluumatkalle.
Laitoin mailia Tacx tukeen. TTS4 ADV paska tilttaa about 50-80% käyttökerroista. Ja luonnollisesti hävittää kaiken datan aina. Katsoo jos ne antas mulle jonkun laastarin millä tuo pysys päällä.
Kävin pahoinpideltävänä eli hierojalla. Nyt alkaa tuntua mukavan kipeeltä tuolla hartioitten seudulla![]()
Klapeja laudoista ja lankuista.
Tulostin kesän GG-reissun kartat. 22 kpl 1:100 000 aakolmosia. Toivottavasti pinkka ei mene sekaisin sateessa "siellä jossain" sitten.
^Vaelluksilla käytin yhtä arkkia, jossa koko alue ja kaikki tulostetut karttalehdet olivat numeroituna nähtävissä, käytin pientä overlappia lehtien kesken. Märkyyttä vastaan käytin Rite in the rain-paperia, laserilla. Käytin kylläkin A4:a.
Karttalehtien reunoihin voi myös kirjoittaa numeron, mille lehdelle pitää siirtyä mikäli karttalehden reuna tulee vastaan. Jokaisella lehdellä on tietenkin numeronsa.
^Lisäykseksi vielä, että tuo mainitsemani vedenkestävä paperi on normaalia paksumpaa ja kestää hyvinkin kaksipuolisen tulostuksen.
Yritin äkkiä laskea päässä miten laajalla alalla on ajateltu ajella.
1:100000 tarkoittaa että 1 km maastossa on 1 cm kartalla ja kun A3-paperiarkki on suunnilleen 30 cm x 42 cm eli pinta-alana 22 x 120 km² tekee jotain 2600 km² mutta paljon tietenkin vaikuttaa käytännössä se onko tarkoitus pyöriä ympäriinsä vai etupäässä edetä pisteestä A pisteeseen B josta edelleen pisteeseen C tai vaihtoehtoisesti pisteen D kautta pisteeseen E jne.
Voi olla että jossakin välissä tuli jokin desimaali- tai ajatusvirhe.
Sitä ennen etsin silmälasejani. Aluksi siihen tyhmään tapaan niistä paikoista missä niiden pitäisi olla, sitten kaikista niistä missä ne voisivat olla.
Vasta sitten ymmärsin sen hyvin tuntemani tosiasian ettei niitä muuten löydä kuin pysähtymällä muistelemaan missä ne viimeksi olivat varmasti päässä tai kädessä. Sen jälkeen oli hyvin helppo hakea ne paikasta joka oli hyvin epätodennäköinen, ellei jopa mahdoton, mutta kuitenkin juuri se mihin olin ne itse laittanut.
PS Eilen tuli kyllä miettineeksi vähän tuota GG-karttajuttuakin eli sitä mikä olisi paras mittakaava vanhanaikaiselle kartalle omien eeeppisten ja ei-eeppisten GG/hiekkatie/cyclocrosspolku/asfalttitielenkkien speksailua varten. 1.50000 saattaisi riittää hahmotukseen ja suunnitteluun, kun pienempimittaisen kärryteiden kulun seuraamiseen ja polkujen löytämiseen voisi hakea tarkempaa mittakaavaa Maanmittaushallituksen Karttapaikasta. Kun koko alue ei ole suuruudeltaan kuin jotain 50-60 km x 40-50 km, printatut arkit saisi vielä jotenkin mielekkäästi vaikka levitettyä lattialle tai teipattua seinälle.
PPS Näissä(kin) jutuissa kädettömänä ja avuttomana en tosin ollut edennyt tuota pidemmälle eli ei ole aavistustakaan miten tuon käytännössä yksinkertaisimmin tekisi. Olin kai ajatellut mennä lähikirjastoon jossa on A3-tulostin ja melko varmasti tämänkin hallitseva kirjastosetä tai -sivari...
PPPS Ja nyt aivan äsken palautin tähän viestiin sen foorumisoftan (tai jonkin muun) ihmeellisesti hukkaaman kappalejaon.
Juu onhan tuollainen indeksoitu yleissilmäyskartta toki mukana matkassa. Ajaessa on tarkoitus pitää "päivän näkymä" vedenpitävässä karttataskussa, jonka saa näppärästi telttapussukan päälle stongaan. Pari A3-lehteä vastakkain ja kääntää sitten kun kartta loppuu.
Overlappia käytän reilusti (peräti ~8km), ettei tarvitse hysteerisenä seurata kartan vaihto- tai kääntöhetkeä.
Noo 6-7 päivää olisi tarkoitus "pyöriä ympäriinsä", mutta kuitenkin päivittäin edetä kunkin päivän pisteestä A pisteeseen B.
Kokonaisuutena osareitit muodostavat moniulotteisen kehämäisen vaikeasti hahmottuvan kuvion, pisteessä A pisteeseen A. Pisteessä A on auto jemmassa tai vaihtoehtoisesti juna-asema, tuo on vielä harkinnassa.
Kaikki tapahtuu n. 110 x 130 km alueella*, mutta koska tiet eivät kulje suoraan matkaa kertyy hieman enemmän kuin (130+110+130+110)km.
Mietinnässä vielä plottaisiko RWGPS:aan suunnitellut reitit läpikuultavana -ikäänkuin tehostustussilla- noille kartoille. Viime kesänä oli ihan kätevää.
Kyllä mä sanoisin, että siviilikäyttöön pikakartta.fi on paras vaihtoehto. Karttamatskuna 1:20 000 maastietokanta ja siitä kikkailemalla saa vaikka muinaisen "Peruskartan pienennös" -tuotteen kaltaisia 50k-karttoja. Tuostahan on enempi joristu karttatopiceissakin.PS Eilen tuli kyllä miettineeksi vähän tuota GG-karttajuttuakin eli sitä mikä olisi paras mittakaava vanhanaikaiselle kartalle omien eeeppisten ja ei-eeppisten GG/hiekkatie/cyclocrosspolku/asfalttitielenkkien speksailua varten. 1.50000 saattaisi riittää hahmotukseen ja suunnitteluun, kun pienempimittaisen kärryteiden kulun seuraamiseen ja polkujen löytämiseen voisi hakea tarkempaa mittakaavaa Maanmittaushallituksen Karttapaikasta. Kun koko alue ei ole suuruudeltaan kuin jotain 50-60 km x 40-50 km, printatut arkit saisi vielä jotenkin mielekkäästi vaikka levitettyä lattialle tai teipattua seinälle.
Itse olen noihin omiin karttoihini käyttänyt 1:100 000 karttapohjaa, johon olen lisännyt 20k Maastotietokannan ajopolut, kärrypolut, polut ynnä muuta.
*tuo aluehan on suunnilleen Kemijärvi-itäraja -väli ja pystysuunnassa Sallatunturilta Lokan tekojärvelle.
Itse taas irrotin vieheen männystä ja koivusta
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tästä olisi hauska nähdä joku graafinen esitys.
Lainasin kirjatosta virtamittarin ja mittailin eri koneiden kulutusta, hämmästyttävää kyllä mun teholäppäri söi enemmän virtaa kuin vanha tehopihi minipöytäkone. Tietty toi tuplaprossu-Xeon ja MAc Pro kahdella prossalla ja tehokkaalla näytönohjaimella olivat ihan omaa luokkaansa. Ihan syystäkin mittailin kun pitäs olla kone koko kesän päällä yhtä teosta landella pyörittämässä.
Kävin Biologisessa museossa, Turuus. Ja urheilupuistossa.
Eihän toi museo (110 v vanha) suurensuuri ollut, mutta ne esillelaitot ympäristöönsä, kertakaikkiaan UPEAA!
Pesee mennen tullen telkkarin 4K HD 3D kuvat elukoista!
Jos ei elukoista suurempaa kiinnostusta, niin varttitunnissa läpi.
Mutta jos haluaa bongata kaikki esillä olevat lajit luonnolliseksi rakennetuista ympäristöistä, niin sitten aikaa varata +1h.
Hyvä rasti ipanoiden kanssa ja jaksavat varmasti kiinnostua.
Parasta 3D esitystä ikuna – must see!
Aikuisilta sisäänpääsy 4,50 €
https://www.turku.fi/biologinenmuseo
Tässä oon aika paljo pelannu pasianssia. Pahus kun kutimet (puikot ja langat) unohtui kotia.
Järvellä kävin aalloilla ratsastamassa ja sen perään otin paketin vastaan. Postin jakelija oli presiis aikataulussa.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Katsoin Yle teema-femmalta mielenkiintoista luonto-ohjelmaa susista ja hirvistä.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Perinteisen kesälomarituaalin eli säärikarvojen (ja parran) ajelun.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Pystypunnerruksia tangolla seisten. Kehoa monipuolisesti rasittava liike. Lisäksi itselläni olkapään lihasten harjoittelu pitää vanhan vamman vaivat kurissa.
Lisäsin rautaa ja punnersin lisää: jalkapohjiin sattuu!
Kyllä tuosta jäädään reilusti, en edes koskaan tee maksimipainoilla. Oma painoharjoitteluni on enemmän painottunut toimntakyvyn ylläpitämiseen, kuin maksimivoiman kasvattamiseen.
Ajoin vahingossa ruohonleikkurilla kyyparan yli.
Paluukierroksella vasta huomasin tuon pätkän edessäni.
Onneksi ei kuitenkaan ollut meidän Rantakäärme, jota tosin en ole tänä suvena nähnyt. Toivottavasti ei talvella mennyt mitenkään kehnosti.
Ei päätä, eikä häntää
![]()
Pesin, vahasin ja kiillotin auton. 3,5h meni eikä ollut edes oma auto.
Käynnistin Winampin ja laitoin luurit korvalle ja popin soimaan.
Pielisen aalloilla kävin keinumassa ja perään saunassa makoilemassa kera tumman iisalmelaisen.
Asensin partsille Ticket-to-the-Moon -merkkisen riippumaton. Melko rentoa nyt.
Näin hyvän ajokelin vallitessa ajelin 100 kilsaa saunalenkin.Meilläpäin Joensuussa puntarikoski-sotkuma käsämä ja takaisin ei ole suoria eikä tasaisia. Tulevalla viikolla Pyhäselkä ympäri 140 ja rapiat. Sattuu ikäääkin olemaan 70 + . Polkemisiin !
Kirjanmerkit