Olen aivan vihreä, aloittelija sekä turisti pyöräasioissa. Työmatkani on tällaiselle huonokuntoiselle keski-ikäistyvälle miehelle järkyttävän pitkä, 26 km yhteen suuntaan ja "mukavan" mäkinen tuossa Tampereen eteläpuolella.
Jonkin aikaa olen havitellut mielessäni sähköavusteisen (joo, varmaankin ruma sana tällä foorumilla) pyörän hankintaa. Toinen vaihtoehto varmaankin voisi olla maantiepyörä. Itselläni ei ole aikuisiällä oikeastaan muita pyöriä ollutkaan kuin Nishikin TR-29, alkuperäinen(?) bigfoot, joka slikseillä rullasi ihan mukavasti tuollaista alle 20 km työmatkaa aikanaan kun olin nuori ja notkea.
Asiaan: törmäsin XXL:n mainoksessa 700€ hintaan pudotettuun hiilikuiturunkoiseen pyörään:
https://www.xxl.fi/white-rr-lite-car...132122_1_style
Onko mitään näkemystä, voiko halvalla oikeasti saada kohtuullista tavaraa, vai tuleeko tuon kanssa heti itku silmään? Sora-vaihteisto tuskin on ihan paras vaihtoehto, mutta onko se kuitenkin riittävän asiallinen ja toimiva, esim. verrattuna maastopyöräpuolen Deoreen?
(Jollain aikavälillä saattaisin harkita Bafangin keskimoottorin ruuvaamista tuohon. Mutta ensin voisi kokeilla au naturel, kuinka setällä sulaa läski Kuljun mäissä.)
Lisäys: Se unohtuikin vielä kysäistä, että minkälaista keskinopeutta maantiepyörällä voisi kuvitella saavuttavansa työmatka-ajossa, jos oletetaan, että kunto ei ole mitenkään järin hyvä? (Tiedän, että tämä on kysymyksenä samassa kategoriassa Kummelin Kultakuumeen klassisessa "kuinka paljon paskasta voi löytyä kultaa" -kysymyksen kanssa. Mutta karkea arvio olisi kiva.)

Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit