Valistuneesta vastauksesta en tiedä, mutta itse olen 178 cm ja L koon Jeffsyä 29 hieman kokeillut. Passeli koko, mutta enemmän mieltymyksestä kiinni. Mulla pyörissä satulan päälle 74,5 cm keskiön keskeltä.
Itse ostaisin ehkä M-koon Jeffsyn kotipolkujen kikkailuun, kun olisi pystympi ja leppoisampi. Hauskempi myös, jos sen 30 m kerralla pääsee alamäkeen kuten meillä päin.. L-kokoon kääntyisin, jos ajaisin Jeffsyllä enskakisojakin. Kaikki muut pyöräni ovat nimelliskokoa M paitsi Caprani on kokoa L ja se onkin pelkkään mäkiajoon ja enskakisailuun minulla.
Jos nyt vertaan vaikka Pivotin Mach 429SL ja Mach 6 m-koossa, niin molemmat istuu kuin nyrkki silmään mulle tänne kotipoluille, vaikka geot Mach 6 kertoo pyörän olevan liian lyhyt minulle. Toisella tekee mieli ajaa reipasta vauhtia ja toisella hyppiä ja pomppia joka paikasta. Pyörien luonteet ovat aivan erilaiset ja mittoja tuijottamalla se ei selviä.
Olen itse sitä mieltä, että pitkäjalkaisen tulisi kääntyä mieluummin pienemmän rungon puolelle yläkropan ollessa suhteessa lyhyt kokonaispituuteen. Itseni miellän "pitkäjalkaiseksi". Tämä tuntuu välillä unohtuvan, kun puhutaan pelkästä jalan mitasta pyöräkokojen yhteydessä. Sitten siihen vielä laskuihin mukaan miten taipuisa on takareisistä ja alaselästä...
Tietämättä ja tuntematta kuskia äkkiseltään veikkaisin M-koon olevan sinulle sopivampi. Jos meinaat lähteä enduroa ajamaan, niin sitten L.
Ja ainoa YT-pyörien surkeus on Rallinaaman keskiöt, mutta kulutustavaraahan ne on..