^ Niinpä, tuo taitaa olla paras selitys, mietin tuossa aiemmin tuotantokustannuksia, laakerit kaikkineen lienevät pyörän vaativin juttu.
^ Niinpä, tuo taitaa olla paras selitys, mietin tuossa aiemmin tuotantokustannuksia, laakerit kaikkineen lienevät pyörän vaativin juttu.
Mulla oli krossarissa DT-Swiss R28 kiekot. Niissä konelaakerit kesti vajaan 10 tkm eli mun ajossa noin vuoden. Eikä uudet SKF:n "paremmat" laakerit kestänyt yhtään sen pitempään. Eli jos kerran vuodessa joutuu avaamaan sen navan joka tapauksessa, niin otan mielummin sen kuulilla varustetun version. Siitä saa sen välyksen säädettyä ja säästyy konelaakerien ostolta. Käsittääksenk paremman tason kuulalaakerinavat kestää tosi tosi pitkään, jos välykset on oikeita ja huolto on tehty ajallaan. Halvemmaksi se pitkässä juoksussa tulee.
Maastopyörässä se konelaakeri on mielestäni ihan jees. Mutta maantiellä pärjää hienosti tällä irtokartio-mallilla. Etuina on se täysin vapaa säädettävyys ja vaikkapa vuodenaikojen mukaan helposti vaihdettavat rasvat.
Maastossa kypsyin XT napoihin kun ne eivät pysyneet millään säädöissään, mutta maantiellä Dura-Ace navoissa ei ole ikinä ollut samaa ongelmaa. Se kahdella kuusiokoloavaimella tehtävä säätö on kyllä helppo ja simppeli.
Ps. Pienissä laakereissa se sisäkartio kuluu helpommin, kun se joutuu suhteessa kovemmille kuin ulkokehä. Sen vierintäkehän pituus on paljon pienempi kuin ulkokehässä. Lisäksi sisäkehä pysyy paikoillaan niin se kuormitus kohdistuu aina samaan paikkaan sinne alapuolelle, kun ulkokehä taasen pyörii kokoajan ja kuormitus leviää tasaisesti koko matkalle.
Ohiampuja muokkasi tätä : 31.05.2017 at 07.51
Mavic cosmic pro carbon sl c vai Fulcrum speed 40 c?
Mavic : https://shop.mavic.com/en-be/cosmic-...html#1028=3283
Fulcrum : http://www.fulcrumwheels.com/en/whee...eels/speed-40C
08150
Mulla on noi Fulcrumit ajossa, Maviceista ei kokemusta. Fulcrumin oikea paino keittiövaa'alla on 1375 g, eli melkoisen kevyet ovat 40-millisiksi avokiekoiksi, ja ovat varmastikin noista kahdesta kevyemmät. Fulcrumin kanssa et tarvitse vannenauhoja, Mavicit ovat vähän leveämmät (26 mm versus 24 mm). Fulcrumeissa on toisaalta vähemmän pinnoja, eli aerodynamiikassa ei välttämättä juuri eroa ole. Mavicin navat eivät yleisesti vakuuta erityisemmin, Fulcrumeissa on mainiot.
Kummallakin varmasti pärjäilee... Itse tein lopullisen valinnan pitkälti ulkonäön perusteella.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Päädyin ostamaan Fulcrum Racing Quattro Carbonit
https://www.mantel.com/fi/fulcrum-ra...-road-wheelset
Pikaisen tarkistuksen perusteella pinnat vaikuttaisivat olevan tasaisen kireällä ja kiekot suorat. GP 4000 s2 renkaat menivät helposti vanteelle ilman rengasrautaa ja mukana tulleet jarrupalat sopivat ongelmitta Shimano 105 -jarruihin.
Testilenkillä oli mukavat 7 m/s tuulta (14 m/s puuska) mutta avoimella paikalla suorassa sivutuulessakaan ei tullut ongelmia. Yllättävintä oli miten älyttömän mukavat ajaa nämä hiilikuitukiekot ovat. Epätasaisen pinnan täristäminen vaimentuu tosi paljon ja myös pienistä kuopista, reunakivien yli jne. pyörä menee paljon pehmeämmin kuin vanhoilla alumiinikiekoilla (dt swiss R20).
Kuinkahan usein näitä johtuu rihtaamaan, jos ottaa ihan arkikäyttöön? Enimmäksen tulee ajeltua nätisti mutta satunnaista kuoppaan ajamistahan ei oikein voi välttää.
Ei koskaan... Mulla oli Racing 5 kiekot ja monta kertaa monttuun ihan huolella monttuun. Ei tarvinut rihdata kertaakaan. Jarrupinnat loppu ensimmäisenä... Ihmettelen jos joutuu joskus rihtaamaan...
Jos Fulcrumin alumiinikiekoista voi vetää johtopäätöksiä, niin rihtaustarve on olematon. Täällä on menossa toinen setti Racing Quattroja (eli siis alu-vanteilla), molempien rihtaus tarkistettiin rutiininomaisesti muutaman satkun jälkeen ja sen jälkeen ei ole ollut tarvetta tehdä mitään. Tai no, toiseen settiin vaihdettiin laakerit jossain vähän yli kymppitonnin kilsoilla. Jos mulla olisi Quattro Carbonit niin en malttaisi olla käyttämättä niitä jokaisella lenkillä. Kiekot tykkää kun niillä ajetaan!![]()
Täälläkin Fulcrumin racing 5:t ja samanlaiset kokemukset. Painoa kuskilla ns riittävästi, reipas 90, ja olen ajellut niillä varsin huolimattomasti ja edelleen ovat suorat. Laakeroinnissa ehkä vähän sanomista tai ehkä kyse on vain laiskuudesta huoltaa ne kuntoon. Pakasta vedettynä laakerit melko nihkeät ja kun muutaman tonnin jälkeen alkoi tuntua siltä, että nehän voisivat tästä herkistyä, niin alkoikin jo rahinat.
Saman konsernin Zondat olivatkin sitten hyvissä säädöissä suoraan paketista, mutta niiden käyttötesti on vasta alkumetreillä. Ensifiilikset kuitenkin ovat, että päivitys vitosista on selkeä parannus.
Joo ei noita fulcrum- ja campa-kiekkoja ole tarvinnut rihtailla eikä korjaamistakaan ole syntynyt. Helvetin kovaa laatua.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Samat kommentit Fulcrum Racing 5 ja 7 -kiekoista. Jarrupinnat nähtävästi loppuvat ennen kuin kiekkoja tarvitsee rihdata. Laakerivaihto on helppo homma noihin kiekkoihin.
Maasturissa Red Metal 5 , maantielle Campa Scirocco, Vento ja uusimmat Zonda 17c. Ventojen etusta piti keväällä hieman oikaista, ajoin kyllä tierailoon jossa hän väännähti. Red metalleihin laakeria uusinut.
Ovatpa nuo Fulcrumin carbooniset aika hienot, jos joku päivä?
I väntan på ännu dåligare tidet
Kävi sitten mulle nöösimöinen moka. Uudet Zondat ostin pitkän harkinnan jälkeen ja tänään ne vihdoin saapuivat. No alan sitten innoissani asennuspuuhiin. Ensin pakka kiinni ja sitten olisi renkaiden vuoro, tässä vaiheessa tajuan että vannenauhan olen unohtanut tilata. Jospa huomenna löytyisi vannenauha kivijalkaliikkeestä niin saisin kiekot ajokuntoon ja testilenkille.
Zondan uusin 17C ei ole tubeleskelpoinen, ainoa huono puoli minusta. Omat on maantiepyörän nimikot joten en ala ees kokeilemaan. 2-way fit nimellä kulkevat sitten virallisesti tubelesskelpoiset.
Ois mukava tietää onko ja mitä eroa näillä on.
Nyt pitäis uutta kiekkoa homma/tilata. 11- lehtinen sram pitäis saada kiinni ja muutama vaihtoehto on kivijaloista heitetty ilmoille. Yksi rakentuu powertapin navan ympärille DT 440 kehillä, itse en osaa päättää onko tuosta tehomittauksesta oikeesti jotain todellista iloa. Kertokaa te kokemuksenne tapista ja tuosta paketista.
Muuten tarjoukset on pyörinyt Mavic ksyrium elite ja pro tasolla.
Hakusessa on tosiaan €/laatu- suhteeltaan miltei täydellinen kokonaisuus.
PowerTapin navan ympärille rakennettu kiekko on sellaisenaan €/laatu-suhteeltaan melko erinomainen tehomittari, mutta jos ei koe tarvitsevansa tehomittausta niin eipä siitä kannata maksaa lisähintaa.
Veikkaan että ehdotukset voi vähän rönsyillä jos vaatimukset on 11spd, uusi ja tehomittarille vahva ehkä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Sehän tästä hankalan tekee, kun ei suoraan tiedä mitä haluaa. Hintaeroa mavic vs powertap ei ole kuin pari hunttia.
Yhdet ksyriumit on jo ollu ja tykkäsin, mutta jäivät pirut auton alle muun pyörän kanssa.
Sovittelin Schwalben G-Onet vanhalle Zondalle (15c) tubeleksena. Fatty stripperin kanssa. Suurin haaste oli venttiilin juuren tiivistäminen melko ahtaassa vanteessa. Onnistui Stanin venttiilillä. Muuten helppo homma.
Mitäs mieltä olette Mavicin UST kiekoista? Onko se nyt tulevaisuus, toimiva tubeless ratkaisu (ainakin GCN:n mukaan).
Jos olen valmis panostamaan reilut 1,5k kiekkoihin niin onko Zipp 404 FC kuitenkin järkevämpi sijoitus kuin Mavic Cosmic Pro Carbon SL UST?
Tässä Mavicin kiekot: https://shop.mavic.com/en-int/cosmic...html#1028=3283
Mavicin UST:n kanssa on tullut maastossa pelattua. Toimivaa kampetta, ei siinä mitään. Mutta tuon linkkaamasi kiekon hintalappu on kyllä jotakin, mikä ainakin minun valintani kääntäisi Zippiin, FFWD:hen tai Eastoniin. CRC myy nyttenkin Eastonin EC90 Aero55 kiekkoa 1300 rahalla. Mielestäni parempaa vastinetta pienemmälle rahalle.
Holokki auki ku H. Moilane.
En ihan ymmärtänyt tätä Mavicin Road UST -lanseerausta. Tarkoitan että eiköhän kaikki kehävalmistajat ole lähteneet ratkomaan maantietubelessta käyttämällä maastotubelessta esimerkkinä, toteamalla sen heikkoudet ja muokkaamalla sitä maantiekäyttöön. Isoimpana ongelmana varmaan se korkeampi paine, joka edellyttää tarkempia mittatoleransseja ja esimerkiksi reunalankamateriaalien ja -vahvuuksien tarkempaa valintaa.
Nyt Mavic on sitten kehittänyt omalle keksinnölleen tuotenimen. Vastaavia (jopa parempia) tuotteita on ollut markkinoilla jonkun aikaa. Se on pakko lukea Mavicin eduksi, että keskenään käytettäväksi tarkoitetut renkaan ja kehän yhdistelmät toimii tietysti tarkan toleranssin hommassa paremmin, kuin satunnainen kehän ja renkaan yhdistelmä joiden luvataan toimivan toisten samaan käyttöön tarkoitettujen kanssa. Veikkaan että vaikka Mavicin Road UST -kehän ja jonkun muun merkin maantietubelessrenkaan naittamalla on mahdollisuus ajautua samanlaisiin yksilökohtaisiin yllättäviin tilanteisiin, joita välillä tubeless-renkaiden kanssa tulee vastaan.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
H. Moilanen vertaa mielestäni hieman niitä appleja ja orankeja. Eli valmistajan oman kaupan hintaa ja sitä hintaa jolla suuret verkkokaupat tavaraa loppujen lopuksi myyvät. Jäädään ainakin katsomaan mille tasolle Mavicin uutuuskiekkojen hinnat asettuvat.
Koska en vielä ole itse tubelesskuskiksi ryhtynyt, en osannut kiinnittää huomiota kuin kahteen asiaan Mavicin uutuudesta: (1) reunalangan materiaaliin ja (2) luvattuun helppouteen paitsi Mavicin omien yhteenkuuluvien renkaiden kanssa myös kaikkien (tulevaa?) standardia noudattavien rengasvalmistajien tuotteiden kanssa.
Eli tällaiselle tyypille niin kuin minä (joka pelkää (a) asennuksen epäonnistumista, (b) renkaan karkaamista vanteelta kesken ajon ja (c) jäämistä pahan päivän tulleen tien päälle koska ei saa rengasta vanteelta) tämä näyttää niin kuin tilaisuudelta vihdoinkin siirtyä maantietubelessmieheksi (Se on sitten eri asia jos ja kun, niin milloin...) Onhan jotain vastaavaa ollut ennenkin, mieleen tulee kai Bontrager+Hutchinson(?muistaakseni), mutta...
Mavic on vastakohta sisärenkaattomuuden helppoudelle; tiukka saada vanteelle, hankala saada pois.
Holokki auki ku H. Moilane.
Kai niillä jotakin eroa on, enkä uskaltaisi lähteä askartelemaan tubeless-viritystä vanteelle, joka ei sitä tue. Tubeless-kumin on paree napsahtaa tiukasti vanteen hyllylle, että se myös pysyy siinä vähän tiukemmassakin mutkassa.
Itse olen kokeillut tubeless-konffista DT Swiss RR21 Dicut-kiekolla ja 25-millisellä Schwalbe Pro One -renkaalla. Kyllähän se rullaa, mutta eroa Conti GP 4000s II + lateksisisuri-komboon ei välttämättä huomaa. Ehkä edut ovat jossakin muualla kuin rullaavuudessa. Tiivistyslitku saattaa esimerkiksi estää renkaan nopean tyhjenemisen, mikä vauhdikkaassa alamäessä voi olla Hyvä Asia. Tietysti tien päällä tehtävien rengastöiden väheneminen ylipäätään on positiivista.
Spassiiba Kuovipolku., Tosin tuosta ei selviä ainakaan minulle normivanteen ja 2Wayn rakenne-ero. Toki jos ois saatavilla ollut tubelessversio niin oisin ottanut.
Talkkia on sisärenkailla käytetty iät ja ajat kitkan vähentämiseksi. Tarkkojen testien perusteella olen Pirkka vauvatalkin havainnut 0,5W rullaavammaksi kuin lähin kilpailijansa.
Kirjanmerkit