Alkujaan tämän lähetti
SammyB
Tuli aikoinaan triathlonia harrastettua jonkin verran ja niissä piireissähän on tapana jakkaraa asennella reippaasti eteenpäin ajatuksella, että juoksussa olisi tuoreemmat takareidet.
Joo, näin olen minäkin ymmärtänyt ja noiden triathlon pyörien satulatolpan kulmat on juuri tuota 76/77 asteen luokkaa. Tietty keulasta ollaan matalammalla. Oma huomattavan vajaa kestävyys(lihas)kunto on alunperin peräisin juoksuharrastuksesta ja siellähän hyvällä juoksijalla 2/3 voimantuotosta tulee jalan takapuolelta. En nyt halua lähteä taas pitkästi tähän keskusteluun, mutta oman empiirisen tutkimukseni perusteella ei pidä paikkaansa väittämä, että olisi polkemisen kannalta ihan sama missä kulmassa keskiöön nähden satula on kunhan se on saman etäisyyden päässä. Tuohon vaikuttaa niin monta eri tekijää, että pelkkä teoria ympyrän kehälle tuotetusta voimasta ei riitä. Oma epäilykseni on, että jostain syystä se poljinkaaren tehokkain osa ei kierry mukana tolpan kulman muuttuessa vaan säilyy samalla kohdalla. Tietystä satulatolpan kulmasta on vaan vaikeampi tehdä töitä sen mukaisesti. Hankala selittää omia hajanaisia teorioita
. Taigassa (77 astetta) kokeilin 20mm offset tolppaa samalla etäisyydellä keskiöstä ja lihaskuormituksessa on selkeä ero. Jos tuo väittämä pitäisi paikkaansa, niin polkemisen pitäisi tuntua täysin samalta huolimatta siitä mihin lihakset ovat tottuneet. Ei tunnu. Tein testejä pitkään sen jälkeen, kun olin talven ajan tottunut polkemaan Taigan pystyllä tolpalla. Vaihdon kesken lenkinkin satulatolppaa ja tein viikon testijaksoja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pystystä tolpasta on hyötyä muuten maastoajossa tasapainoillessa (kuski tulee keskemmälle pyörän pituutta), ylämäissä jne. Nyt sitten mietin, että pitäisikö vaan alkaa treenaamaan vahvempia etureisiä
. Seuraavaksi kokeilen nostaa hieman satulaa tuossa pystymmässä kulmassa, koska silloin takareiden yläosan pitäisi kuormittua enemmän.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kirjanmerkit