ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 7 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 57 107 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 10558

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #181
    Tere, mahtaakohan olla normaalista poikkeavaa, että takarengasta heiluttaessa tuntuu pakasta (HG-50, Mavic FTS-X) välittyvän renkaan ollessa tietyssä asennossa hienoista klonksuntaa? Laakerien kiereys tarkastettu, kuin myös pakankin. Takapakalle on ominaista lukemani perusteella kuitenkin heilua aivan minimaalisesti? Kolina on nyt kuitenkin paikannettu, sillä pakkaa painaessa hieman vannetta kohden, kolina lakkaa.

    Kiitos.

  2. #182
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Pakan pohjalle tarttis laitta ohut soviterengas?

  3. #183
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Pakan pohjalle tarttis laitta ohut soviterengas?
    Siellä on parin millin vahvuinen prikantapainen jo omasta takaa. 10-lehdykkäinen pakka

  4. #184
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    No eipä sitten tuo, jos pakka kiristyy kunnolla vapaarattaaseen. Vapaaratas pakkoineen heiluu tosiaan minimaalisesti koska laakerointi ei ole tarkka, se on ominaisuus ei vika. Oliskohan tuo hienoinen klonksunta sitten vain harmiton ääni, tarkkaile kuitenkin edelleen ettei mitään vakavampaa. Pyörä yksinkertaisuudessaan on mutkikas laite.

  5. #185
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stagertoni Katso viesti
    Tere, mahtaakohan olla normaalista poikkeavaa, että takarengasta heiluttaessa tuntuu pakasta (HG-50, Mavic FTS-X) välittyvän renkaan ollessa tietyssä asennossa hienoista klonksuntaa?
    Jos sä otat kiekon irti niin koitappa ottaa pakan isoimman rattaan reunoista kiinni ja vemputa. Onko klappia?


  6. #186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jos sä otat kiekon irti niin koitappa ottaa pakan isoimman rattaan reunoista kiinni ja vemputa. Onko klappia?
    On siinä tosiaan sen millin verran välystä.

  7. #187
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.171
    Kuullostaapa siltä, että vapaarattaan nailonpusla alkaa olla tiensä päässä. Joko sirittää rullaillessa?

    Tällä viikolla ollut paljonkin juttua tuolla "viimeisin hankintasi"-topicissa Mavicin vaparin huolloista. Tietty myös vapaaratastopicista löytyy jorinaa.


  8. #188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuullostaapa siltä, että vapaarattaan nailonpusla alkaa olla tiensä päässä. Joko sirittää rullaillessa?

    Tällä viikolla ollut paljonkin juttua tuolla "viimeisin hankintasi"-topicissa Mavicin vaparin huolloista. Tietty myös vapaaratastopicista löytyy jorinaa.
    Mahtaakohan moiset paukkua, kun on vasta noin kuutisensataa kilometriä takana koko vehkeellä? Ihan normaalilta omaan korvaan ainakin kuulostaa.

  9. #189
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Onko ajossa mitään kummempaa ääntä tai tuntemusta? Uudella laitteella on takuu tuotevikojen ja asennustyönkin osalta.

  10. #190
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stagertoni Katso viesti
    Mahtaakohan moiset paukkua, kun on vasta noin kuutisensataa kilometriä takana koko vehkeellä? Ihan normaalilta omaan korvaan ainakin kuulostaa.

    No ei noin vähällä pitäisi. Aja vielä pari tonnia ja huolla sit.


  11. #191
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Onkohan eturattaiden kokoerolle jotain sääntöä? Huollossa vaihdettiin pari pykälää pienempi eturatas ja vaihdevaijeri kuorineen, ja uusi vaijeri meni poikki jo viikossa. Sain uuden vaijerin, työn ja säädön kyllä takuuseen, mutta jäi mietityttämään, että voisiko tuossa kombossa olla kuitenkin jotain pielessä.

    Kysyin siis kevyemmän välityksen mahdollisuutta, kun korjaus tuli muutenkin eteen, ja tällaista tarjosivat.

  12. #192
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei muuta säätöä kuin etuvaihtaja oikealle korkeudelle, jos isompi ratas vaihtui pienemmäksi. Kun isompi eturatas käytössä häkin pitäis olla 1-5 mm rattaasta. Ei vaijeri saisi katketa vuosienkaan käytöllä vaikka käytettäisiin paljonkin eikä millään normaalilla ratasyhdistelmälläkään tulisi tulla ongelmia. Joutavat korjaamaan samaan taksaan, jos ei toimi.

  13. #193
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Anteeksi, eka viesti pyyhkiytyi ja tuo selitykseni jäi vähän torsoksi. Siis pienempi eturatas vaihdettiin vielä pienemmäksi, jotta kevyin välitys olisi vähän kevyempi. Ja uusi ketju on kuulemma vähän entistä lyhyempi.

  14. #194
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei anteeksi, vaan markka rahaa, sanottiin ennen euroa.😆
    Tuon muutoksen ei pitäis vaikutta oikeastaan mihinkään, ketju lienee ollut muutoinkin vähän ylipitkä. Vaijerin ei pitäisi katkeilla muutoksen vuoksi, lieneekö virheellisesti laittaneet vaijerinkulun. Olikos etuvaihtajan käyttö muuttunut entisestä vaikkapa selvästi raskaammaksi? Joutavat korjaamaan, jotain virhettä tuossa asennuksessa.

  15. #195
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    No kiitos, ajattelin vaan, jos ketjun olisi raskaampi kiivetä ylös pienemmältä rattaalta, kun eroa tulee lisää, ja että jos vaikutti nopeaan katkeamiseen... vaihtaja ei ollut oikein säädöissään huoltoon viedessä, enkä osaa oikein verrata siksi vanhaan . Katselenpa, miten sujuu jatkossa.

  16. #196
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Miten nuo RFacen bashguardit kooltaan vertautuu, jos on 34(tai ehkä kohta 36) NW-eturatas niin minkä kokoinen pitää suhteessa olla bashguard-kiekon? Ei sellaista nyt kaupunkipyörässa tarvitsisi mutta samalla toimisi vähän lahjesuojana kun ei suoraan ratas olisi siinä, tuleeko niissä muuten pitkät pultit mukana vai miten. Varsinkin kun nytkin itsellä sellaiset parin millin korotuspalat siirtämässä ratasta sisemmälle niin aika pitkä pitää sen pultin sitten olla.

  17. #197
    Onkos levyjarrun vinkumiseen ja pidon puutteeseen jotain muuta kikkaa vielä, kun koittanut jo palat ja vähän levyä hiomapaperilla vetästä? Levyyn jää suht nopeesti sellanen tummempi pinta jos koittaa jarrua painella. Missään vaiheessa ei oo etujarru fillarissa ollu käyttökelponen, pitää hirveetä meteliä eikä oikeen pidä. Ton metelin takia oon ajatellu ongelman olevan paloissa tai levyssä, enkä oo ilmausta kokeillu, mutta voisko se auttaa? Olis ihan jees saada toinenkin jarru toimivaks.

    E: Fillari siis on Radon ZR team 5.0 jos sillä jotain merkitystä tässä on?
    E2: Kävin sitte hakemassa uudet jarrupalat, muttei auttanu oikee. Meteliä ei pidä läheskään yhtä paljon, mutta tehoa ei kyllä vieläkää oo yhtään.
    Hylsy muokkasi tätä : 08.06.2017 at 10.56

  18. #198
    Hei

    Aloitteleva pyöräilijä (samallahan sitä pitää fixata). Aloittelijan kysymys: Caadx105 Shimanon 105 alkuperäinen vaihteisto. Takarengas oli irti talven ja nyt pyöritellyt tuota kuvassa näkyvää mutteria, eikä ole varmuutta miten se alkunperin siinä oli. Nyt ihan sormilöysänä. En ihan varma ole mikä tuon tehtävä. Onko tuon tarkoitus kirrata kevyesti kiinni, höplälleen, ettei laakerit puristu liian tiukasti kun pikalukolla viimeinen kiristys.

    Ongelma se kun tuntuu että takarengas ei pyöri läheskään yhtä hyvin vapaana/ilmaan nostettuna kuin eturengas? Pyörällä pari kesää ajettu (vasta) noin 1500km, kävi viime keväänä huoltoliikkeessä huollossa. En tiedä onko ollut viime kesänä samanlainen vai onko tämä ihan uusi vikalöytö. Alla kuvat. Kiitos avusta.

    [IMG][/IMG][IMG][/IMG]

  19. #199
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    130
    Hey, onko shimpan maantievaihtajissa sama vetosuhde kuin maastovaihtajissa?
    Tarkoitus olis parittaa zee vaihtaja ja tiagra/105 kahva, toimiiko? 10speed kyseessä.

  20. #200
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tuossa sladelle opiskeltavaa http://www.cyclingabout.com/wider-ge...hill-climbing/

    Ja tumbes kyllä tuon mutterin kuuluu olla ihan tiukasti kiinni, on olennainen osa navan toimintaa. Miten ihmeellä se voi noin löysällä olla??? Takakiekolla on vapaaratas jossa hampaita, ne ääntä pitää ja hieman vastustaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #201
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    46

    Minkäs näköistä avainta tuo kaipaa avaamiseen?

    Toinen kysymys, polkiessa kammet tai joku siltä alueelta on alkanut pitää narisevaa ääntä, mistähän voisi johtua?

    Edit. Jatketaan tähän samaan, tein virheliikkeen ja yritin säätää takavaihtajaa jottai saisi kaikki vaihteet toimimaan. Lopputuloksena vähemmän toimivia vaihteita. Yritin kiristää vaijeria, mutta ilmeisesti oli niin kireellä kun mahdollista kun en yhtä kireelle meinaa enään saada, kaiken maailman säätöruuvit on tullut kierreltyä joka asentoon tuloksetta. Suurin vaihde eli pienin ratas toimii, pienemmälle vaihdettaessa hyppää yhden yli, pari seuraavaa taitaa toimia normaalisti ja kolmea suurinta ratasta en saa edes vaihtajasta enään vaihdetuksi. Tätä se on kun lähtee vähän kokeilemaan. Taitaa olla viisainta kääntyä pyörähuollon puoleen josko ne saisi homman toimimaan.

  22. #202
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    508
    Hei!

    Sain käsiini vanhan armeijan pyörän. Tuntuu toimivan hyvin ja on jämäkkä kuten pitääkin.

    Vanteiden reikien kohdilla, nippeleiden ympärillä on kuitenkin jonkin verran ruostetta. Tämä lienee ihan yleistä vanhoissa, teräsvanteisissa pyörissä, mutta mietin onko vanteiden rakenne mahdollisesti heikentynyt tai onko todennäköistä että reiät ruostuvat niin paljon että nippeli tulee läpi ja kiekko hajoaa?

    Kiitos vastauksista!

  23. #203
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    130
    [QUOTE=arctic biker;2677154]Tuossa sladelle opiskeltavaa http://www.cyclingabout.com/wider-ge...hill-climbing/

    Ääääh...... Joskus ois kiva saada kyllä/ei vastauksia....mutta vain jos on tietoa asiasta.

  24. #204
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Mahtaako olla normaalia että takavaihtajan rissapyörät pitää äänekästä ja suht pahan kuuloista raplatusta ketjun ollessa noin kasetin puolivälissä?

    Ääni on pahimmillaan kun ketju on isolla rattaalla edessä ja kuudennella rattaalla takana.
    11-40 kasetti ja 26 + 36 eturattaat.

    Muuten voimansiirto on suht äänetön ja suht hyvin pelittävä, mutta lenkillä kaverini rupesi ihmettelemään, kun hänen pyöränsä ei tee vastaavaa.

    Kaikki vaihteiston osat Xt M8000 ja toistaiseksi vielä 2x11. Kaverillani 2x10 ja xt/slx osaa sekaisin.

    Otin rissapyörät irti, putsasin ja voitelin. Pesin kaikki rattaat ja vaihdoin ketjun. Sen jälkeen vielä säädin maanisesti vaihteiston niin huolellisesti kuin pystyin. Vaihtajakorvake näyttää suoralta.
    Ketju voideltu Muc Off Dry Lubella.

    Tuntuu että tuo ääni olisi voimistunut viimeisen 100 kilometrin aikana. Kaikilla voimansiirron osilla on ajettu hieman alle 1000 kilometriä.

  25. #205
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kaikki mitä voi arvailla etänä ja mitä et tuossa maininnut lienee tsekattu, mutta jos nyt jotain yrittäis.
    Tarkista pakan kiinnitys, eturattaiden kiinnitys, takavaihtajan kannakkeen silmämääräinen suoruus, ketjulinja, vaihda pyörää kaverisi kanssa jotta kuulet itsekin äänen laadun... ääni saattaa olla harmitonkin, osasarjalle tai yksilölle tyypillinen, aina ketjuvaihteisto ääntääkin, pyörä on melkoinen kaikukoppa joka vahvistaa ääniä. Jos äänen lähde ei kuitenkaan ole asiaan kuuluva, kyllä sille selityskin löytyy ja korjausmahdollisuus.😮

  26. #206
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Oletko mitannut ketjun venymää?

  27. #207
    Hollowtech II -keskiölaakeri jumissa - ei pitäisi kai olla niin tiukassa, että ei lähde aukeamaan, kun avaimen päällä seisoo? Kierteen suunnat tarkistettu moneen kertaan asennetusta laakerikupista, vastapäivään yritin avata vasemmalla puolella. Alumiinirunko. Avain lähti luistamaan laakerikupin urissa. Uuden laakerin (halkaisijaltaan pienemmät kupit kuin vanhassa) mukana tuli muovinen soviterengas, jolla ei todellakaan kiristetää mitään tuollaisiin momentteihin.

    Ilmeisesti nyt on edessä perinteinen jumittuneen jengan aukaisutalkoo - aukaisuöljyä kierteisiin, mahdollisesti lämpöä (varovasti) ja lopuksi meisselillä lyömällä, jos muu ei auta. Vai olisiko jollakulla tarjolla jokin kikkakolmonen tähän?

    Pitänee muistaa laittaa kuparitahnaa jenkaan, kunhan uuden laakerin asennukseen asti pääsen...

  28. #208
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ei kiristämiseen tarvita mitään huikeaa momenttia, että saa kupit jämähtämään. Jättää vaan rasvat laittamatta, niin jumi on selviö.

    Itse olen aukonut jumissa olevat kupit hakkaamalla vasaralla työkalun varteen. Terävä isku saa kupin yleensä liikahtamaan paremmin kuin raivokas mutta tasainen vääntö.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #209
    Kiitos tiedosta.
    Joo, olin tuota naputteluakin jo kokeillut, mutta vasen puoli oli niin hyvin jumissa, että työkalun hampaat hyppivät ylitse. Meisselin kanssa lyömällä sain sitten kupin liikahtamaan sen verran, että työkalulla sai pyöritettyä loput, tosin meisseliilläkin piti pariin kertaan lyödä kiinni päin jumin nitkauttamiseksi. Kierre oli kyllä sinänsä ihan siisti, ei hapettumaa tmv mutta ei siellä kyllä rasvan hiukkaakaan näkynyt.
    Nyt on kuitenkin laakeri vaihdettu, kierteissä rasvaa ja kampi pyörii taas tasaisesti ja rutisematta.

  30. #210
    Millä porukka on ilmannu simpan jarrut. on nii suolasen hintasia kaupungissa nuo setit

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •