ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 6 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 56 106 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 10558

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #151
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    ...ymmärrän kyllä että 15x100 akseli muuttuu 9x100 kokoiseksi mutta miten ihmeessä on mahdollista että se 12x142 lyhenee seitsemän milliä mahtuakseen tavalliseen 135 mm runkoon?...
    Ihan samalla ymmärryksellä pitäisi hoitua etu- ja takapää. Jos ymmärtää 6mm niin milli enemmän ei ole paljoa lisää.


  2. #152
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Tämä saattaa olla tyhmä kysymys mutten jaksa purkaa maasturin tubeless-takakiekkoa kokeillakseni...

    Jos ostan kiekot joissa etuakseli on 15x100 ja taka-akseli 12x142 niin ne menee minun maasturiin ihan hienosti. Mukana kuitenkin tulee adapterit joilla ne saa muutettua pikalinkuille jolloin ne menisi myös minun crossariin. Ja tässä kohtaa loppuu logiikka, ymmärrän kyllä että 15x100 akseli muuttuu 9x100 kokoiseksi mutta miten ihmeessä on mahdollista että se 12x142 lyhenee seitsemän milliä mahtuakseen tavalliseen 135 mm runkoon? Vai onko olemassa myöskin 142 mm pikalinkkuakseleita? Vai onko tässä nyt joku juttu jota en vaan tajua, todennäköisesti.
    Napahan on sen 135mm. Päätytulpista tuo ero tulee.

  3. #153
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ihan samalla ymmärryksellä pitäisi hoitua etu- ja takapää. Jos ymmärtää 6mm niin milli enemmän ei ole paljoa lisää.
    On se aika paljon enemmän huomioiden että se on tehtävä materiaalia jostain poistamalla kun reiän halkaisijaa voidaan helposti pienentää sitä lisäämällä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Napahan on sen 135mm. Päätytulpista tuo ero tulee.
    No siinä tapauksessa. Vähän ehkä erikoista sikäli että eikös yksi syy 142 mm takapäähän siirtymiseen ole olevinaan kiekon jäykkyydenlisäys kun saadaan pinnat suurempaan kulmaan toisiinsa nähden, tällaisessa virityksessähän se hyöty jää kokonaan käyttämättä. Eipä silti että sillä minun käytössäni olisi mitään väliä.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  4. #154
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Taisi olla mittaustekninen juttu, pikalinkkunapa on oikeasti 142mm, haarukan leveys 135mm, osa navasta uppoaa haarukkaan. Joka tapauksessa voihan niillä päätykappaleilla olla eri pituus.

  5. #155
    zipo Guest
    Häh?Trollaatkste?
    142mm Takanapa standardi on tehty ihan muista syistä,ei mitään eroa 135mm navan pinnojen suhteen.
    Edit: Olkaa hyvä:https://www.pinkbike.com/news/12x142-explained.html

  6. #156
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Taisi olla mittaustekninen juttu, pikalinkkunapa on oikeasti 142mm...
    Häh? Nyt kaivataan linkkiä tuotteeseen.


  7. #157
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Esimerkiksi Rovalin kiekoissa on käytetty 12x142+ -rakennetta (vai mikä se oli), jossa naparunko hyödynsi 142mm leveää takahaarukkaa oikeasti, kun pinnojen laipat oli leveämmällä kuin perinteisessä naparungossa. Boost taisi tappaa tuon 142+:n melko tehokkaasti. Boostille on varmaan olemassa vastaavia kiekkoja, joita ei kavennella "normaaleiksi"?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  8. #158
    Tässä kuvana aika hyvä esimerkki mistä ymmärtää kaiken tarpeellisen. Onneksi on adaptereita niin on kiekot moni käyttöisempiä.


  9. #159
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nightuser Katso viesti
    Tässä kuvana aika hyvä esimerkki mistä ymmärtää kaiken tarpeellisen. Onneksi on adaptereita niin on kiekot moni käyttöisempiä.

    Kuvasta näkee hyvin mitä tarkoitin. Pikalinkkunavan täysi leveys (ilman pikalinkkua) on 142mm mutta 3.5mm kapeampi pätkä per puoli uppoaa haarukkaan. Eli 135mm jää haarukan sisäpuolelle.

  10. #160
    Toimiiko dura ace sähkö etuvaihtaja ultegran kahvoilla ja rattailla?

  11. #161
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Typerähkö kysymys.
    Otin etu ja takajarrupalat irti, putsasin ja laitoin takapalat eteen ja etupalat taakse. Nyt molemmat kahvat on aivan kivikovat ja ottavat kiinni aivan ylhäältä, sekä jarrut jäävät laahaamaan. Mistähän tämä voisi johtua?
    Jarruina Shimano XT-M8000

  12. #162
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    ^Työnsitkö männät sisään ennen kuin laitoit palat kiinni? Menihän palat oikein päin?

  13. #163
    Cyklossa edessä 36/46 ja takana 11/28. Tarvitsee kevyempää välitystä kuusikossa konttaamiseen (kunnes rikastuu maasturin). Takapakan voisi vaihtaa 11/32 mutta vaatinee pitemmän vaihtajan. Onnistuuko nöösiltä pakan ja vaihtajan vaihtaminen ja säätäminen vai pitäisikö viedä pajalle? Rahaa saattaisi itse tekemällä säästyä ~100E. Mutta olellisempaa on, että olisi kiva tehdä itse, jos onnistumisen todennäköisyys on edes >80%

  14. #164
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti WECLIMITS Katso viesti
    ...mutta vaatinee pitemmän vaihtajan....
    Se riippuu ihan siitä mikä sen nykyisen vaihtajan kapsiteetti on.

    Uudet ketjut tarvitset.

    Onnistuuko nöösiltä pakan ja vaihtajan vaihtaminen ja säätäminen
    Joskushan nuo kannattaa opetella, miksipä ei nyt?


  15. #165
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Kyllä ne itsekin pystyy vaihtamaan. Siihen hommaan on hyvä olla esim tämänlaiset työkalut https://www.mountainbikesdirect.com....7009339902.jpg (esim mätänetistä kolmellakympillä) ja vaihtajan säätämiseen löytyy ohjeita netistä. Pitää vaan puntaroida, pitääkö saada nopeasti ja kerralla kuntoon vai voiko itse sähnäytellä pikku hiljaa kohdilleen. Vaihtajan säätäminen ilman sopivaa telinettä on vähän vaivalloista puuhaa. Toisaalta pyörähuolloissakin saattaa olla tähän aikaan ns "sesonki" päällä joten eivät ehkä ehdi heti huomiseksi tehdä.

  16. #166
    Niinpä, miksipä ei opettelisi nyt. Kamat tilaukseen. Hyvä huomio, jotta täytyy odotella sopivaa rauhallisempaa rakosta... kuten selkä kipeänä telakalla, tai pitkä sateinen jakso heinäkuussa. Molemmat hyvin mahdollisia. Kiitokset vastauksista.

  17. #167
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Sain tuossa vanhaan alumiinirunkoon(r-cycles/dacon, 90-luvun loppu) tehdyn kaupunkimaasturin valmiiksi. Deore-jarrut(m615 taitaa olla), ongelma on että takajarru päräyttää/ulvahtaa aivan saatanasti kun jarruttaa. Lyhensin letkut ilmaamatta, kahvan tuntuma pysyi ihan samana, en usko että ilma olisi ongelma. Levyinä Avidin 180/160mm, etujarru toimii ihan hyvin varsinkin kun vähän jarrutteli kokeillessa.

    Mutta takajarrussa tuon huudon lisäksi myös vähän huono pito, ainakin vielä. Värisemäänhän se ilmeisesti lähtee kun ääni syntyy. Toki on kaapissa Ashiman roottoreita eli niillä voisi kokeilla josko Shimanot ei vaan Avidin levyistä pidä.

  18. #168
    Blackborow Guest
    Paloissa on jotain rasvaa. Ota ne irti ja kuumenna.

  19. #169
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Paloissa on jotain rasvaa. Ota ne irti ja kuumenna.
    Toki voi olla, mutta käyttämättömät jarrut tähän asti, viime(tai toissa vuonna) ostettu ja pakkauksesta suoraan fillariin.

  20. #170
    Ajattelin vaihtaa GT:n 9-rattaisen takapakan uuteen. Tiirailin Bikesterin valikoimaa, ja melkoinen hintahaitari noissa on. Onko näissä syytä välttää liian halpaa? Mitä ominaisuuksia pitäisi ottaa huomioon?

  21. #171
    Pyörään on tullut sellainen "ominaisuus", että joka polkaisulla tuntuu hieman tyhjää? Aaivan kuin ketju hyppäisi hampaan yli, mutta tämä tapahtuu tasaisessa vauhdissa pienellä voimalla. Mistä kannattaisi alkaa etsimään syytä?

  22. #172
    ^Et kertonut vaihteiston tyyppiä.
    Ainakin ketjuvaihteisessa pyörässä helpommassa vaihtoehdossa vaihdevaijeri voi olla katkeamaisillaan. Toinen vikakohde mahdollisesti vapaaratas.

  23. #173
    Sori, jäi epähuomiossa pois. Kyseessä on 27 vaihteinen hybridi. Voiko vaihdevaijeri vaikuttaa tasaisessa ajossa, jos ei vaihda vaihdetta?

  24. #174
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Ilmeisesti Shimanon XTR- ja XT-jarruihin käy samat palat mutta kuinka vanhoihin? Esim 2010 ja 2015 samat palat? Vai onko noi jarrut kuinka muuttuneet vuosien varrella?

  25. #175
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^En tiedä, mutta omien levyjarrujen kanssa olen yleensä vaan ottanut palat irti ja lähtenyt sitten hakemaan uusia. Joko verkkokaupoista tai sitten mennyt kivijalkakauppaan pudottaen palat tiskille kysyen että saisko tuommoisia.

  26. #176
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Se nyt ei ole kovin helppo vaihtoehto. Ajatus lähinnä että onko niissä tullut muutoksia kun näyttävät ainakin samalta ja olisin tilaamassa yhdestä kaupasta tavaraa niin tulisi samalla. Kun ei just sitä omaa jarrua ollut mainittuna niissä paloissa.

  27. #177
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tsekkaa siel kaupast toisen valmistajan palojen sopivuuksista,onko mainittu ko. asiaa.Tai sit esim. KoolStop:n yms. palojen valmistajan sivuilta.

  28. #178
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    46
    Mitä tulee ottaa huomioon jos olisi aikeissa vaihtaa halpis joustohaarukan kiinteään? Kyse budjettipyörästä. Tarvittavia mittoja kaipailisin ja tarviiko itse etuhaarukan lisäksi ostaa muuta?

  29. #179
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Akselin tyyppi, onko 100mm pikalinkku (100x9), vai 100mm läpiakseli (100x15). Budjettipyöräss varmaan pikalinkku.
    Jarrujen tyyppi (levyt, v-jarrut?). Levyissä postmount (yleisin) tai IS.
    Rengaskoko (26, 27.5, 29), maksimi renkaan leveys. Axle-to-crown (AC) -mitta. Esim 100mm joustolla AC 500mm paikkeilla ja siitä pois 20-30% sägi -> 470-480mm kieppeillä sopiva.
    Ohjainputken halkaisija, onko suora 1 1/8 " koko matkan (straight) vai alaosasta 1.5" (tapered). Budjettipyörässä todennäköisesti suora.
    Mahdolliset lokasuojan, valojen tms. kiinnityspisteet.

    Uuden kävyn tarvitset ohjainputken sisään. Vanhasta haarukasta pitää siirtä alakooli (crown race). Jos pyörässä ei ole nyt ahead -tyyppistä ohjainkannatinta (stemmi), tarvitsee sekin uusia.

  30. #180
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    46
    Nyt viuhahti vastaus omaan korvaan aikalailla heprean puolelle Kai tuola vanhallakkin etiä päin pääsee..

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 20.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •