Olisiko Haibike Sduro AllMtn 6.0?
Vinkki
http://communicatoremail.com/Amt5XFQ...8/WebView.aspx
esim. https://www.xxl.fi/white-xc-e-275-pr...132063_1_style
Saakohan tuosta vielä alennuksen?
Olisiko Haibike Sduro AllMtn 6.0?
Vinkki
http://communicatoremail.com/Amt5XFQ...8/WebView.aspx
esim. https://www.xxl.fi/white-xc-e-275-pr...132063_1_style
Saakohan tuosta vielä alennuksen?
Tuo vinkki tuli hyödynnettyä XXL:n ystäväpäivämyynnissä jolloin -25%.
Moottorinsa puolesta on parasta a-luokkaa mutta voimansiirto ja iskari huonot. Jossainhan on pakko säästää. Keula joustaa eli notkuu, mutta vaimennus on sellaista, mitä suositushinnaltaan 135€ joustohaarukalta voi odottaa. Juuria päin ajaessa täräyttää ja juurakossa iskari alkaa pakata peräkkäisissä juurissa. Jarrut tuntui alkuun ala-arvoisilta, mutta sisäänajon jälkeen alkaa pysäyttää ihan ok. Deoren vaihteisto luultavasti hajoaa ekana; takavaihtaja vaihtaa epämääräisesti ja rusahtelee ikävästi. Huomioitavaa että kiihdyttäessä moottori ei juuri kevennä vetoa kun vaihdetaan vaihteita joten pakkarunko ja ketjut on kovilla. Vaihtaminen kiihdyttäessä onnistuu parhaiten kun lopettaa polkemisen kokonaan, jolloin moottori tippuu pois pelistä, vaihtaa vaihteen ja jatkaa polkemista. Moottori tulee tällöin mukaan pehmeästi ja vaihde vaihtuu siististi. Vaihteita on vain 8, joka on riittävä tuohon pyörään.
Runko on jämäkän näköinen, mutta notkuu kyllä kun kammesta painelee paikallaan ollessa. No, jossain kalliimpien pyörien laatu on pakko näkyä. Cityfillariksi ihan ok, mutta pitää huomioida että mukana ei tule sitten mitään lisävarusteita; seisontatuki, lokasuojat, tarakka, valot, jne...
Taitaa kuitenkin olla halvimpian Shimano Steps 8000 eli tuolla tehokkaimmalla moottorilla varustettuja fillareita. Ainakin -20-25% alennuksella. Omana henkilökohtaisena mielipiteenä en suosittelisi yhtään tehottomampaa moottoria - kaupunkikäyttöön tulevaan fillariin.
Jännä muuten että maastossa tuo teho+vääntö tuntuu riittävältä mutta asfaltille siirtyessä alkaa kaivata enemmän tehoja.
Useita koeajoja on tullut nyt kevään mittaan suoritettua ja fillareiden hintahaarukan ollessa 700-6500. Moottoreita on mahtunut tuohon sarjaan niin napa kuin keskiömoottoreisia. Harmikseni en ole päässyt kokeilemaan yhtään jälkiasenteista Bafangia - minkään kokoista.
Oma asenne on ollut avoin ja on edelleen. Kun oma ajo on työmatkaliikenteen lisäksi myös rankassa maastossa ajoa, olen hakenut omiin tarpeisiini sopivaa fillaria. Samalla on tullut pohdittua miten erityyppiset ratkaisut sopivat mihinkin käyttöön.
Maastokäyttö vaatii iskareilta - saman mitä ilman moottoria ajaessa. Huono alusta on huono moottoroidussa fillarissakin.
250W moottori, josta otetaan vääntöä >70nm on mielestäni melko riittävä maastoajoon. Maantiellä taas huomaa nopeasti että tehoja voisi olla enemmänkin. Pitkät maantienousut voisi ajaa nopeamminkin koska saattaa olla ettei koko nousun matkalla ole yhtään ketään muuta kulkijaa. Saisi siis nopeutettua perillepääsemistä. Samalla tullut huomioitua miten tärkeää maastokäytössä on momentintunnistus, jota ilman sähköfillarointi olisi ihan erilaista.
Filosofisesti on joutunut miettimään koko sähköfillaroinnin ideaa. Kun näkee videolla peukalokaasulla varustettuja 3000w akunsurmia sutimassa mäkeä ylös, alkaa miettiä mitä eroa sähköfillaroinnissa oikeastaan onkaan moottoripyöräilyyn verrattuna.
TIEDÄN - ensimmäinen ja merkittävä ero on verot, vakuutus, katsastus (joissain maissa) ja sallitut ajoväylät. Ja tiedän että sähköfillarin-leimalla ja varjolla moni ajaa ns. laittomilla vehkeillä nopeinta mahdollista reittiä. Pyöräteiltä sujuvasti autoteille vaihtaen. Se on sähköfillaroinnin etu tällä hetkellä, mutta toivottavasti vältytään viranomaisten reagoinnilta ja asetelma säilyisi samanlaisena myös tulevaisuudessa. Itse arvostan tämänhetkistä tilannetta jossa ei tarvitse maksaa veroja tai muita maksuja. Moottoripyöräilyssä nähtiin viime vuonna surkea tilanne, kun valtiovalta halusi rahastaa harrastuksella. Ja tietenkin se tehtiin tavalla jossa yhden kerran viikonlopussa, yhden kerran vuodessa ajamaan lähtevä olisi maksanut koko vuoden veron. Tähän päälle tietenkin vakuutuksen. Veronkeräys olisi ollut helppoa, koska poliisilla lisääntyy jatkuvasti rekisterikilpien lukulaitteet ja verorästisellä ajoneuvolla ajosta olisi saanut kovat sanktiot. Oma pahin pelko on että sähköfillareihin tulee samanlaisia sanktioita ja kun pyörät saadaan rekisteriin, on jatkuva verojen pumppaus mahdollista. Kyllä ihmisen pitäisi saada omistaa jokin liikkumista nopeuttava ajoneuvo tai vaikka kymmenen, siten että ne voisi vaikka varastoida olohuoneesen ja ajaa jokaiselle kerran kesässä - ilman että nykyisten verojen päälle maksetaan vielä omistuksestakin. Tulevaisuudessa voisin omistaa vaikka sähköavusteisen cruiserin ja käydä sillä ajamassa jäätelökioskin ympäri pari kertaa kesässä - ilman mitään muita kuluja kuin ylihintainen jäätelö.
Moottoripyörällä maastossa ajaessa kaasua käytetään kurveissa kääntämiseen ja patikoissa keulan keventämiseen. Kun voimaa on, sillä voidaan tehdä aikamoisia temppuja. Vaikka fillariin laittaisi 5000W takanapamoottorin, ei sen teho riittäisi kuljettamaan sitä kuin motocros pyörää. Ajo olisi kuin alitehoisella endurolla ajamista. Toki vauhdikasta sellaista. Yllättävän ojan eteen tullessa ei kaasukahvalla kevennettäisi keulaa vaan ojan ylitys pitäisi suorittaa kuin tavan fillarilla - kovalla nykäisyllä tangosta tai ojan pohjan kautta ajaen.
Pedelec eli sähköavusteinen fillarointi taas jäljittelee mahdollisimman hyvin moottoritonta fillarointia. Teoriassa ajo on samaa kuin hyväkuntoisen fillaristin polkiessa kovaa vauhtia. Ainut ongelma että hyväkuntoinenkaan ei jaksa rällätä mutkapolkuja kuin minuutteja täydellä intensiteetillä, kunnes tulee hapenoton häiriöitä.
Jotkut harrastaa alamäkipainotteista ajoa - johon Suomessa valitettavasti on melko huonot mahdollisuudet. Alppimäkien 20 minuutin laskuja ei löydy mistään. Ja siirtyminen Suomenkin bikeparkkeihin vaatii useimmille matkustamista. Mielestäni sähköavustus tulee mainiosti tähän saumaan - ja tulee yleistymään todella paljon. Ajo metsässä on kuin jatkuvaa alamäkeä. Ajohiki ei tule poltteesta reisissä vaan pyörän päällä elämisestä, reisien joustosta, keulan keventämisestä, jne...
Sähköavusteinen tai sähköfillari toimii myös erinomaisesti raskaan ajopinnan keventämisessä; lumi, pururata, pehmeä hiekka, mättäät ja suo ei tunnu niin rankalta ajaa ja tuo uuden ulottuvuuden fillarointiin. Testaamillani sähköläskeillä oli tosi kiva ajaa täysin umpimettää - kun poljettavalla fillarilla sitä jaksaisi ehkä pari sataa metriä. Myös pehmeä hiekka ja upottava muta muuttuivatkin nautinnoksi.
^Oletko kokeillut kevittää keulaa jaloilla? Se on yllättävän toimiva keino myös fillarilla.
Kyllä se fillarin keula kevenee painon siirolla/muulla pyörän manipuloinnilla pääasiassa. Joku voi varmaan laskeakkin minkälaisen kiihtyvyyden vaikka varsin antelias 1kw polkuteho antaa ja riittääkö tuo kiihtyvyys nostamaan sen etusen yksinään ilmaan. Moottoripyörälläkin pitää jo aika alhaisesta vauhdista ampua keula ylös kytkimellä kun se 30kw ei riitä siihen yksinään, ja siirtää usein myös sitä painoa.
Omaste mielestäni nuo kaikenmaailman 1-5 kw laitteet ovat aika turhia. Eivät mene enään polkupyörästä eli ajopaikkojen löytäminen on vaikeaa ja toisaalta vaikkapa ktm:än 25 kw sähköendurokin maksaa vissiin nykyään jotain luokkaa 8000€ mikä saa nuo näyttämään ihan paskalta![]()
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Maastoajoon e-täpäri on kyllä ylivoimainen ykkönen kaikki moottorivehkeetkin huomioiden, ajo-oikeus missä tahansa missä saa liikkua jalankin on uskomaton etuoikeus, ja sitten se vielä kulkee ku hirvi.
Jaloilla keula pomppaa paikallaankin ilmaan, sekä fillarissa että mopossa. Ei siihen kytkintä tarvita ei ainakaan mitään ampumista. Menet vaan tapeille ja harjoittelet.
Tässä vähän osviittaa miten temppu tehdään http://trialstrainingcenter.com/how-...jumping-a-gap/
Noissa kuvissa teholla ei ole mitään merkitystä. Keula ei nouse koneella.
Jos mielestäsi on vääränlainen pyörä niin tästkin voi katsoa lisää https://www.youtube.com/watch?v=CjRxIy0QJ18
Esimerkiksi kohdassa 2:57 keula nousee jaloilla oikein nätisti. Jutun juoni on että nostat sen takaliston irti satulasta.
Voisitko olla kiroilematta. Fillarifoorumilla ei ole tarvetta sille.
Takaliston nostaminen satulasta ja Vuohen mainitsema painonsiirto on usein sama asia jos keulan kevennys on tavoitteena. Videolla ja myös toisen linkin tekstissä annetaan myös kierroksia ja kytkintä sopivasti.
Missä kohtaa kiroiltiin?
Miten niin tyhmä kysymys??
Näin juuri, luulin että tuolla jaloilla keulimisella tarkoitetaan ihan polkimia runttaamalla tapahtuvaa tehon tuottoa ja sitä kautta toivotaan keulan nousua. Tuossa moottoripyörällä ja fillarilla painon siirrolla/satulasta perseen nostamisessa jalat eivät varsinaisesti kyllä hirveästi osallistu siihen keulan nostamiseen kun pysyvät paikoillaan siinä polkimilla/tapeilla.
Taitaa valitettavasti myös olla sormi kytkimellä tuossa videolla. Veikkaan, että tuossa tuolla kehon painon siirrolla saadaan lähinnä pitoa takaselle, jotta se kytkimellä livautettu voima menee maahan asti. Nouseehan se keula enduropyörällä kyllä helpolla ilmankin kytkintä, mutta monessa kohtaa kytkimen käytöstä on apua. Viimeistään sitten kun vauhtia on niin paljon, ettei moottorin teho ja painonsiirto enään riitä, mutta nuo ovat jo lähinnä huvin vuoksi keulitteluja eivätkä mitään etenemiseen vaikuttavia ajotekniikoita. Esimerkkinä vaikka edellinen katupyörä mitä itsellä oli, keuli kaasulla ja painonsiirolla noin 130km/h vauhdista ja kytkimellä vielä jostain 170km/h kyydistä, suljetulla alueella ainoastaan tietenkin![]()
Kiroilut taisivat olla tuo minun "näyttämään ihan p*skalta". Pahoittelut kaikille liipaistuneille.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Kyse ei ole pelkästä painon siirrosta vaan jousitusta käytetään apuna hyppäämiseen ja siihen tarvitaan jalkoja.
Tuolta sivustolta löytyy keulan pompottelusta video ja opastusta. Siitä selkiää mitä jaloilla tehdään. http://trialstrainingcenter.com/how-...rials/hopping/
Periaate on sama välin yli hyppäämisessä. keulan nostissakin tuo toimii vaikkapa kiven yli ajaettaessa. ite käytän fillarilla.
Kolon yli hyppäämisessä tarvitaan konetta jotta vauhti riittää. Siinäkään ei kytkimellä varsinaisesti "ammuta" vaan annetaan tehoa. Trialissa kytkintä käytetään tehon modulointiin, käytännössä jatkuvasti. Kytkin on tarkempi ja nopeampi kuin kaasu. Tais mennä vähän aiheen ohi![]()
Ostin vaimolle XXL:stä Velocity by white Energy Boost W naisten sähköpyörän, tässä linkki:
https://www.xxl.fi/velocity-by-white...132493_1_style
Ostettiin sopivasti vielä silloin kun oli kampanja -25% kaikesta. 1300 eur oli kokonaishinta, siihen tuli vielä mukaan tavatateline taakse, vaijerilukko ja varkausturva 3 vuotta (maksaa kotivakuutuksen omavastuuosuuden jos varastetaan). Tärkeimmät mainitsemisen arvoiset speksit ovat Bafangin keskiömoottori ja hydrauliset levyjarrut. Jonkun verran olen kade hydraulisista levyjarruista kun itselläni cyclossa vain mekaaniset. Tämä on ensimmäinen kokemus minulle ja vaimolle sähköpyöristä. Jos nyt ei minun yhtä kokeilukertaa messuilla lasketa n. 3 vuotta sitten. Tosin silloin se ajatus sähköpyörästä kylvettiin, nyt se sitten vihdoin itää. Itsehän en voinut sähköön suht innokkaana työmatkapyöräilijänä sortua, joten piti hommata vaimolle.
Nyt vaimolla takana n. 200 km lähinnä työmatkapyöräilyä. Työmatka on hänellä Tampereella n. 12 km suuntaansa Lentävänniemestä TAYS:iin. Matkalla kaksi isompaa mäkeä jossa sähköavustus on tervetullutta. Vaimo tykkää tosi paljon, ainoastaan yhtenä päivänä on mennyt muulla kulkuneuvolla töihin. Tosin sadetta ei ole vielä osunut kertaakaan, saa nähdä miltä naama sitten näyttää. Akku kestää noin 50-60 km/lataus tällä ajolla. Tosin tänää hänellä kävi ikävästi kun akku loppui jo 3 km jälkeen menotyömatkalla eikä laturikaan tullut mukaan. Joutui sitten jo vähän urheilemaankin. Täytyy ennakoida lataus jatkossa ajoissa kilometrien mukaan.
Itse olen ajanut pyörällä noin 7 km ja mukavaahan sillä on cruisailla. Aivan erilaista kuin omalla kippuracyclolla. Jos isompaa markettiin menee, niin mielummin sillä melekin menen kun siinä on tarakalla korikin. Mukavasti siinä lähtee esim. valoissa moottori auttamaan. Vaikka moottori lakkaa auttamasta 25km/h jälkeen, niin suoralla asvaltilla saan itse suht helposti pyörän 30 km/h matkavauhtiin. Semmonen ominaisuus tässä on, että kun akun laittaa aamulla kiinni ja laittaa virrat päälle sekä lähtee heti ajaan niin sähköavustus ei heti mene päälle. Tähän auttaa kun laittaa akun päälle ensin ja sitten vasta irroitta lukot + muut lähtövalmistelut ja sitten lähtee liikkeellä niin avustus toimii heti. Moottorilla on ilmeisesti jokin viive, että kondensaattorit lautautuu tms., joku sähköinsinööri varmaan osaa kertoa. Kohta pyörä menee ensihuoltoon.
Yksi asia mikä tuli vastaan on pyörän rattaiden välityssuhde. Edessä on yksi ratas ja takana 8 Eli etuvaihteensiirtäjää ei ole. En ole laskenut vielä hampaiden lukumäärää. Suoralla ja sähköapu täysillä vaimo ajaa käytännössä aina isoimmalla vaihteella. Tästähän seuraan, että takapakan pienin ratas kuluu todella nopeata, koska A) lähes aina ajetaan sillä rattaalla, B) rattaassa on todella vähän hampaita ja C) keksikömoottori kuormittaa ketjuja vielä enemmän kuin napamoottori tai ilman sähköä ajo. Lisäksi vaimo välillä valittaa että saisi ollla vielä lisää vaihteita, toisin sanoa välitysuhdetta voisi muuttaa raskaammaksi eli eteen lisää hampaita tai taakse vähemmän. Pienempi takaratas korostaisi kulumista vielä lisää. Onkohan keskiömoottorin eturatas normaalisti vaihdettavissa? Tässä oli asia mikä ei tullut etukäteen mieleenikään, kun itselläni on jopa kolme eturatasta eli suuri välitysskaala.
Positiivista/kiitettävää:
-Moottori keskiössä, momenttianturin ansioista sähkömoottorilla nopeas vaste, lisäksi talvirenkaiden vaihto/ puhjenneen renkaan vaihto helpompaa (koska ei moottoria akselissa)
-Akku integroitu vinoputkeen, matala painopiste, tarakka matalampi
-Mukava ajaa
-Rullaa mielestäni kohtuu hyvin ilman sähköäkin, vaikka ylimääräinen massa tuntuukin mäessä.
-Jarrut tehokkaat
-Naiselle sopiva malli (ei vaakaputkea), kyytiin on helppo nousta.
Ongelmia/moitittavaa:
-Etuvanne on jo kierossa vaikka alle 200 taulussa. Joku 4 mm heitto vanteessa. Lisäksi kun renkaat on tosi raskaat ja paksut, niin tehostuu vanteen väpätys vielä, jopa niin paljon että osuu rengas välillä lokariin. Mielestäni ei ole normaalia, että vanne kieroutuu noin nopeasti. Ei pitäisi olla ajettu reunuksiin tai mihinkään edes. Yritän reklamoida sen ensihuoltoon, eipä toki vanteen rihtaus maksa kuin 10-15 eur Tampereella jos ottaa renkaan itse irti, mutta onhan siinäkin lisävaivaa.
-Mittarissa ei ole kelloa. Piti asentaa oma matkamittari pelkästään kellon saamiseksi. Tosin tilasin jo ebay:stä analogisen kellon ohjaustankoon.
-Mitää ohjekirjaa pyörästä ei tullut mukana, paitsi yksi lappu yksi ainoastaan laturin teknisistä tiedoista. En välttämättä itse tarvitsekaan manuaalia, mutta tuntuu oudolta ettei yli tonnin laitteessa ole ohjeita esim. näyttöpaneelin napeista. Varsinkin kun ohjeita tungetaan kaikenmaaliman 5 euron elektroniikkaankin.
-Etuvaloa on ei oltu kytketty (reklamoin ensihuoltoon).
-Ehkä akun kesto voisi olla parempi.
-Runko on erikoisrakenteinen, joten siihen on vaikeampi kiinnittää standardikiinnikkeitä kuten kiinteä lukkoa, lasten turvaistuinta tai juomapullotelinettä.
Meillä on muutes käytössä Thule Chariot lasten 2-hengen pyöräkärry/juoksukärry/hiihtovaunu. Viemme kaksi lasta sillä melkein joka päivä tahraan, molemmilla vanhemmilla on pyörissä kiinnike taka-akselissa sitä varten. Yleensä minä vien ja vaimo hakee. Sähköpyörällä hänkin jaksaa vetää kärryjä nyt hyvin. Matka tarhalle on vain 1 km suuntaansa, mutta järjestelyn ansioista kumpikin voi ajaa pyörällä töihin. Meillä on työmatkasta vielä noin 7 km yhteistä ja samat työajat. Ylämäissä saatan joutua jo välillä nouseen satulalta polkemaan että pysyn perässä.
Onhan 1300 eur iso sijoitus, joten toivon, että pyörä kestää ja ennen kaikkea että sitä meillä käytetään. Ainakin startti on ollut hyvä. Laskin, että jos 4 vuotta ajaa 75% työmatkoista pyörällä bussin sijaan, niin sitten on jo maksanut itsensä takaisin. Tärkeämpää on kuitenkin se, että voi yhdistää työmatkat, liikunnan, ulkoilun ja juoksevien asioiden hoitamisen kaikki samalla välineellä. Työmatkakin lyheni n. 10 min.
Otsikon mukainen pyörä tuli ensimmäiseksi sähköpyöräksi. Muutaman kerran 30km työmatkaa suuntaansa polkenut ja olen vakuuttunut, että oli hintansa väärti. Matka sujuu leikiten eikä tarvi miettiä onko vastatuulta tai ylämäkiä. Akku riittäisi mennen tullen, mutta silti tulee aina töissä sekä kotona ladattua. Vaihteisto on kahdella etukiekolla ja välitykset löytyy sopivasti joka tilanteeseen. Pyörän tilasin ilman koeajoa, joten kaikki säätäminen jäi itselle. Vaihteisto ei toiminut suoraan paketista ja pikku vaivalla sai säädettyä hyväksi. Penkin ja tupet vaihdoin mieleisiksi. Ei huonoa sanottavaa ainakaan ekan 150km jälkeen..
http://www.haibike.com/de/CH/bikes/2...ant=4548620748
No niinhän se käy että kirjoituksesta tulee eri käsitys kuin mitä tarkoitin. Tarkoitin keulan keventämisellä sitä kun oikein kunnon patikossa väännetään kaasua niin keula vetäytyy auki ja käytännössä mennään lähest takapyörän varassa pitkäkin patikko läpi. Vanha ohje vaikeeseen paikkaa on; HANAA.
Fillarilla taas moinen ei onnistu - vaikka olisi sähköavustus. Ja kiiturin ohje jaloilla polkemisesta ei enää oikein toimi kun vauhtia on tarpeeksi.
Vaikea selittää eikä sitä ehkä tajua sellainen joka ei ole maastossa moottoripyörällä ajanut.
Tein tommosen halpis testipyörän:
https://1drv.ms/i/s!Ar3mYJ9IqJZmgfxSiSHmHPC0s0K1gg
Eli powerin ilmaisjako pyörä ja siihen Bafang 750w(bbs02b) ja akku 48v 17Ah. Runkohan on tietysti ihan luokaton mutta täytyy sanoa että yllättävän toimiva paketti. Poljinavustus on poistettu kokonaan eli avustus syötetään pelkällä kaasulla. Pyörällä on kevyt polkea normaalisti ja sillä on nyt ajettu 5 päivää monella testaajalla tiellä ja maastossa.Pieni koko ja etujousituksen puute haittaa kunnon maastotestausta.Tehoa on ehkä vähän turhankin reilusti. Akkua ei ole vielä tarvinnut ladata uudestaan eli pienempikin akku riittäisi. Mittarina bafang c963.
- hinta: moottoripaketti 480€ ja akku 400€, nämä kaikkine tulleineen,rahteineen aliexpressistä.
- paino : moottoripak. + akku 8,5kg
?
Jos tuohon nyt sitten laittaisi Canyon 6.9 tai 7.9 , niin kustannus olisi vielä kohtuullinen n. 2000€ ja silloin tämä olisi mielestäni ihan hyvä paketti?
Onko tällä foorumilla useammalla Shimanon E8000 moottorilla varustettua pyörää? Mietin vaan, että onko tyyppivika jos avustus lakkaa jo 23 km/h jälkeen.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Löytyy. Itselläni avustaa mittarin mukaan 25-26 kmh asti. GPS:n mukaan 24.8 kmh asti.
Muistaakseni jäsen Ealexilla oli vastaavaa ongelmaa ja syy oli että asetuksiin oli laitettu väärä rengaskoko. Hoitui siten että huoltoliike ottaa etäyhteyden Shimanolle joka voi muuttaa rengaskoon.
Ok, eli asia korjaantui. Itselle jäi aikoinaan mielikuva, etteivät hanakasti korjaa ongelmaa mutta hyvä että fixi löytyi. Tuo 24,8 km/h on riittävän lähellä sallittua (vaikka itse noin yleisesti toivoisin, että se EU-raja olisi hieman korkeammalla, tyyliin 28 km/h).
XXL:n jäykkäperä White Shimano E8000 ei olisi niin paha, plus-koon renkailla vielä ja 2,5 k€. Siihen voisi sitten ajan kanssa päivitellä osia. Vastaavat kotarit ja Meridat on sen 3,5 - 4 k€. Eniten siinä mietityttää vain 8-rattainen takapakka.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Varoitus: sisältää silkkaa mutuilua ilman mitään näyttöön perustuva faktaa! Saattaisko kasipakka ja ketju kestää paremmin sähköavun löylyä tukevamman materiaalivahvuuden ansiosta?
Sähkäreissä pärjää vähemmillä vaihteilla, avustus tasaa paljon voimantuottotarvetta, lisäksi eri avustustasot toimivat ikäänkuin lisävaihteina, ylämäkeen napista lisää vääntöä.
Sen verran pitää omaa kirjoitusta korjata, että ei taida ko. XXL:n White olla plus-koon renkailla vaan normi 27,5.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Millaiseksi täällä kuvitellaan sähköavusteisten pyörien kehittyvän? ...paitsi tietty paremmaksi yksityiskohdiltaan 'fiilaten'...
Siis onko isoja tai edes isompia kehitys-skenaarioita näkyvissä tai huhuista aavistettavissa?
Ja vaikuttaako niiden kehitys pyöräilyyn, sen suosioon tai suuntaan jotenkin - hitusen tai merkittävästi?
Minä kun en ole pyöräaktivisti saati urheilija, oikea kuntoilija, tms, vaan jonkinsortin fiilistelijä, nautiskelija, niin en noista erikoispyöristä, saati niiden osista oo perillä, mutt noin yleisesti haaveilen Citikkamaisen pehmeästi jousitetusta ja jopa maaston muutoksiin ennakoivasti reagoivasta automaattivaihteisesta, hiukka vahvemmalla moottorilla varustetusta citypyörästä. Elektroniikka kyll antaisi mahdollisuuksia jo nytkin, mutt...
Eikä niissä täysjousitettuja oo silmään osunut, vaikka maastureissa moisia täpäreitä on ollut jo jonkun aikaa... Automaagivaihteisto mulla kyll jo onkin
^Eiköhän kaikki tehdä mille on kysyntää, nykyiset endurotäpärit on jo aika mukavia, jousituksenhan voi säätää hyvin löysäksi citykäyttöön, satulan voi vaihtaa mukavammaksi, lokarit on helppo juttu. Sitten taas pienillä saadöillä toisinpäin vehjes onkin täysverinen maastokone. Eiköhän ne oikeat hipsterikruiseritkin ole tuloillaan.
Ainiin sähkövaihteet unohtui, ne pitäis ehdottomasti olla tulevaisuudessa itsestäänselvyys, tai sitten se automaatti+hihnaveto.
e-tracker muokkasi tätä : 23.07.2017 at 22.12
Niin toivoisin, mutt eipä vaan oo vielä näkynyt täysjoustoa citypyörissä, vaikka muissa onkin... eikä niitä elektroonisia vaihteitakaan juurikaan kivijalkaliikkeiden suomeen tuotavissa malleissa ...ei ainakaan yleisesti ...itsestään selvyytenä...
Ps. ...mutt josko joskus... se kun vois mielestäni olla pal yksinkertaisempikin, kuin nykymaastureissa, tms, koska citypyörässä riittäisi selvästi lyhempi joustovara eikä sillä runtata/rynkytetä niin voimallisesti kuin maastureilla, esim ei jarruteta niin äkkinäisesti kovassa rynkytyksessä ...kivikkoisissa alamäissä, jne...
1aloittaja muokkasi tätä : 25.07.2017 at 21.50
Onko oulun aluella bafang keskimoottorillisia pyöriä liikenteessä? Ajattelin toisen sähköpyörän rakennella tässä jossaki vaiheessa ja olisi mellevä päästä testaan moista.
ABS:t nyt ainaskin ovat tulossa pyöriinkin, kertovat Boschilta...
https://www.bosch-ebike.com/en/news-...new-ebike-abs/
ehkä hyvä niissä nopeammissa 45km/h) pyörissä ainaskin... Moottoripyörissä ovat kuulemma osoittautuneet kelpoisiksi
1aloittaja muokkasi tätä : 27.07.2017 at 11.39
OikeestiMP-foorumeilla loputonta keskustelua ABS:n hyödyistä ja haitoista seuranneena voin ainoastaan kuvitella millaiset loputtomat keskustelut mokomista (polkupyörissä) tarpeettomista hilavitkuttimista tulee. Kannattaa muistaa, että ABS (Bosch'inkin) perustuu hydrauliikkaan, nestetilavuutta / painetta muuttavaan järjestelmään, jossa on melkoinen määrä venttiileitä, mekaniikkaa ja PAINOA. Itellä autotallin hyllyssä yksi +5kiloinen ABS-modulaattori moottoripyörästä.
Vaihtelevaa vastatuulta...
onko täällä kokemusta Nexus 8 sähköavusteisen vaihteistona, on vähän nihkeässä ns matalalta astuttavat pitemmälle matkalle soveltuvat ylipäätään.
ketjuvaihde on out
via muokkasi tätä : 02.08.2017 at 10.24
painosta en tiiä, kun tuota saksaa en hyvin jymmärrä, mutt ihan kuin oisivat maininneet 800 gr...
http://ebike-news.de/bosch-ebike-abs/169099/
...ettei vaan ois vallan elektrooninen, kun on Boschin tai yht.työkumppaninsa aikaansaannos...
mutt nokilleen menon estänee piukassakin jarrutuksessa ja vois olla, ett toimis liukkaallakin...
https://youtu.be/9HvQM2tIghI
![]()
1aloittaja muokkasi tätä : 02.08.2017 at 10.09
Vaikka tuo vajaa kilokin olisi todellinen, niin verrattuna polkupyöräkäytössä saatu hyöty - Vahvasti kyseenalaistan. Ei ole kyllä fillarilla (ympäri vuoden polkevana) vielä ikinä vastaan tilannetta, josta voisin sanoa, että "olisipa ollut ABS - en olisi vetänyt lukkoon". Toki jollakulla voi olla eri tilanne.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Kirjanmerkit