Pukinmäessä tänään... pariskunta kelvin oikeassa laidassa ja koira flexin päässä vasemmassa laidassa haistelemassa toista koiraa. Soitan kelloa n. 50 metrin päässä. Ei vaikutusta. Toisen kerran 30 metrin päässä. Ei vaikutusta. 10 metrin päästä soitan kaksi kertaa kelloa. Nainen sanoo miehelle, että pyörä tulee. Mies sanoo: "Mitä sitten? Pyöräilijän pitää väistää!".
Kesäpyöräilijät ovat liikkeellä. Haparoivia liikkeitä, ennustamattomuutta ja "ovelia" suunnanmuutoksia. Voi kun sataisi.
Toveri pyöräilijä eilen maantiepyörällä, sukkiksissa ja aerokypärässä oikaisi S-mutkissa sisäkaarteista. Kohdatessamme oli puolellani niin että likimain otsamme yhteen kopsahtivat. Onneksi maasturilla uskaltaa väistää hiekalle.
Oli jo silleen ihan hyvä fiilis että kelvi putsattu jo silleen, mutta sitten alikulkuun laskiessa niin sitä alikulkua ei oltukaan putsattu ja siihen oli aikamoinen hiekkatöyräs jätetty. Parissakin alikulussa näin. Maantiekumeilla vähän hasardia.
Meillä on ainakin 3-4 kesänä jätetty alikulut putsaamatta. Harjakone ei mahdu matalaan tunneliin ja pitäisi käsipelissä harjata?
^Paikallista klv:ää harjattiin ainakin koneella, joka ei tosiaankaan mahdu alikulusta läpi. Hiekat jäi siivoamatta. Urakoitsijan harjausvelvoitetta ylisuuri kone ei kuitenkaan poista.
Toi oli sen verran iso ja moderni ränni, että pitäis koneen mahtua läpi, mutta vaikka ei mahtuiskaan niin ois ihan jees ettei siihen jätetä 5cm hiekkakasaa koko väylän leveydeltä.
Monestihan tunneli ei ole ainoastaan harjaamatta, vaan sinne on kasattu hiekkaa muualta. Muistan lukeneeni tapauksesta, jossa kaupunki joutui korvausvastuuseen, kun pyöräilijä pannutti pimeään tunneliin kasattuun soravalliin.
Niin sanottua "turhasta nillittämistä" jne, mutta olivat laittaneet tuommoisen kelville. Ihan on asiallisesti merkitty jne paitsi että on loivassa myötämäessä juuri mutkan takana "piilossa". Tuohon kun maantiepyörällä kolmeakymppiä laskettelin niin pääsin testaamaan "bunny hop" -taitojani kerpeleiden säestämänä. Aika jyrkkä ja korkea vain kaapelin suojaamista varten, ei tuommoisia kaduilla tai ajoradoilla milloinkaan näe.
![]()
^Ajoradalle tarkotettu väliaikainen hidastetöyssy. Käytössä ihan yleisesti.
Mut joo, olis vaatinu iha liikaa nostaa tuo työmaasähkö esim. tuota valotolppaa hyödyntäen vailla 4 m korkeudelta klvin yli.
Kai tuolla olisi pitänyt olla varoitus työmaasta jo ennen tuota kohtaa. Esim. tietyö varoitusmerkki.
Nuo ovat pomppuihmeet yleistyneet, mielestäni hyvä jos on väliaikainen mutta ainakin meidän kulmilla ovat viikkoja maassa jolloin ilmateitse tehty sähkötys olisi varman kaikin puolin parempi
Turun jokirannassa oli samanlaiset töyssyt koko viime kesän kaupungin vilkkaimmalla pyöräväylällä, jotta jokin nakkikioski sai sähköä. Vaarallinen paikka oli.
Aamusella poljin keskustan uutta pyörätietä torin vierellä kun paikalliseen R-kioskiin juomia kuljettanut kuorma-auto tukki puolet kaistasta. Hidastin varmuuden vuoksi, vaikka hyvin siitä olisi ohi mahtunut. Sitten toinen rahtareista kaatoi miestä korkeamman tornin juomapulloja ja tölkkejä kadulle, joten oli pakko kiertää ajoradan kautta.
Kaverien puolesta harmitti tölkkien kieriessä pitkin Aleksanterinkatua, mutta samalla nauratti tilanteen koomisuus. Tölkkikuorma kaatui kuin hidastetussa elokuvassa ja sitten kuului lavalta "V...u, menikö kaikki?" ja vastaus "P...le ihan koko kasa".
Olispa nyt ollut tangossa kamera kiinni...
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Noissa alikuluissa voi kesällä hyvin olla viisi senttiä hiekkaa tai puoli metriä vettä
Tuollaisella Ford F520 mallilla uskaltaa hyvin kääntyä vanhoilla vihreillä kevlin yli
Eilisen toisen WTF tilanteen tarjosi madallettu Golffi joka kiersi hidastustöyssyn pyörätien kautta samaan aikaan kun laskettelin sitä vastaan Ullanlinnan rannassa, luulin ensin että oli menossa parkkiin mutta ajelikin pyörätietä
Poikkeuksellisesti tänään kotelolla töissä. Kotimatkalla ajelin sen saman kelvin vieressä, jota normaalisti siis tunkkaan jalkarattaalla. Ajoradalla 60km/h rajoitus. Ajelin tuota navigaattorin mukaan hiukan alle 70km/h. Silmänurkasta näin kaverin pyyhkäisevän mopolla ohi ketterästi sitä vieressä kulkevaa kelviä, jolla vielä ei edes mopolla ajo ole sallittu. Oli pakko katsoa pariin kertaan nopeusmittaria ja navigaattoria. Veijari pyyhkäisi vielä ohi sen verran reippaasti, että kerkesi seuraaviin jalankulku-liikennevaloihin joihin napilla pysäytti minut siirtyessään risteävälle tielle. Mopo se oli! Ainakin vakuutuskilveltään... Jos jo polkupyörällä joutuu kelvillä vaaratilanteisiin jalankulkijoiden, koirankusettajien ja zombi-pokemon-tuijottelijoiden kanssa, niin melkoista hasardia tuollainen +70km/h on paitsi kaverille itelleen, niin myös muille tuolla kelvillä pyöräileville ja kulkeville. Ilmeisesti oli mopon viritys onnistunut vähintään kohtuullisesti.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Viikon takainen avautuminen oli näköjään pelkkää alkusoittoa sillä nythän on niin, että vitostien remontin myötä sulkivat kevyen liikenteen alikulkutunnelin ja täyttivät sen samantien. Jonkinnäköistä levennystä rakentavat päälle. Mikkelissä on kevään aikana visioitu kevyen liikenteen edistämisasioista, mutta vähän näyttää tekojen puolesta ihan päinvastaiselta. Tuo kun nyt sattuu olemaan eräänlainen kevyen liikenteen pääväylä. Vaihtoehtoinen reitti vie viereiselle ylikulkusillalle ja liikennevaloihin, joissa kevyen liikenteen kohdalla on lähtökohtaisesti AINA punainen valo eli siis ns "nöyryytysnappi". Minä voin kyllä harrastuspyöräillä vaikka pidempääkin kiertotietä, mutta varmasti haittaa niitä, jotka päivittäin hyötyliikkuvat tuosta eli jalankulkijoita ja varsinkin niitä ikääntyneempiä peruspyörillä liikkuvia, joilta mäet eivät muutenkaan kevyesti nouse. Toki remontti on kesken ja mielenkiinnolla odotan lopullista ratkaisua kevyen liikenteen väylän suhteen. Mutta sanottakoon, että jos ei ihmeitä odota, niin ei pääse pahasti pettymään.
Edit: Muistivat tiedottaakin lopulta asiasta eli siellä kuulemma on tarkoitus uusia kyseinen alikulkusilta ja sen takia pitää tehdä kiertotiet ajoradoille. Ehkä siitä hyvä tulee.
Munarello muokkasi tätä : 15.05.2017 at 10.07
Taas sellainen aamu että jos olisin ajanut liikennesääntöjen mukaan kaksi autoa olisi ajanut yli.. Mietin jo toisella kerralla pitäisikö soittaa kelloa että aivotoiminta herää. Ensimmäinen alamäen jälkeen oleva risteys jossa samaan suuntaan ajanut auto kääntyi nopeasti katsomatta ollenkaan oliko kukaan tulossa kelviä alas mäkeä ja toinen moottoritieltä tulevan rampin risteys, jossa on uusi leveä kelvi sekä hyvät merkinnät ja näkyvyys. Ei se vaan joihinkin ihmisiin uppoa. Onneksi oma ajattelutapa perustuu siihen ettei kukaan kuitenkaan katso tai aja liikennesääntöjen mukaisesti. Siinä olisi vaan joku teini/naiivi taas jäänyt auton alle tai lentänyt konepellin yli. Tuntuu huvittavalta että liikennesääntöjä uudistetaan kun nykyiselläänkin ilmeisen hyvin merkityissä risteyksissä on merkittäviä vaaratilanteita. Etenkin näihin moottoriteiden ulostuloramppeihin voisi laittaa ihan suoraan stop merkkejä. Niitä sentään noudatetaan
Espoossa mopot kulkee aika usein tuon 80, lisäksi aina välillä kevleillä liikkuu kevareita ja onpa prätkäkin kerran aika vauhdilla tullut Ompun kohdalla vastaan
Noiden moottoriteiden läheisyydessä on jokin kummallinen magia kun niille kääntyviä ja niiltä poistuvia ei tunnu väistämissäännöt koskevan
Lisätään vielä yhdet Finnoontien valot jossa alamäkeen vauhtiin päästyä pitää pysähtyä painamaan nappia vaikka samaan suuntaan on autoille vihreä. Ei ole paikkaa saatu korjattua.. no en oo kertaakaan tuossa tilanteessa pysähtyny, yleensä pomppaa kadulle tai menee punasii päin.
Smo muokkasi tätä : 16.05.2017 at 12.14
Totta kai ne lisää, ei ne itsekseen siihen kasva.
Miten niin tyhmä kysymys??
Kovin on mielenkiintoista polkupyörällä ajo risteysalueilla ja pihaliittymien kohdalla. Tapahtumapaikkana ensimmäisessä esimerkissä Lahdenperänkadun ja Kolmionkadun risteys Tampereella. Ajoin Lahdenperänkadun yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää idän suuntaan ja vastakkaisesta suunnasta tuleva auto kääntyy Kolmionkadulle huomioimatta minua mitenkään. Nopeuteni alle 20 km/h ja melkein piti pysähtyä etten olisi tähän kääntyvään autoon törmännyt. Siinä sitten ääneen sanoin kirosanan ja heti ajattelin tämän olevan virhe. Ja heti rupesikin Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle kääntyvä toinen autoilija, joka väisti minua ihan oikeaoppisesti, huutamaan ikkunasta, että suojatien yli pitää taluttaa pyörä. Sanoin kuskille, että pyörätien jatke ja opettele liikennesäännöt. Ja lopuksi sanoin vielä, että kirosin sen kääntyvän auton takia.
http://goo.gl/UebvPn
Toinen tilanne oli sitten perinteinen katson vain vasemmalle ja käännyn oikealle tapaus. Autolija tulee pihasta huomioimatta minua ollenkaan ajaen suoraan eteeni. Jouduin pysähtymään. Muuten olisin ajanut auton kylkeen. Bemarikuski kaasutteli pois mitenkään reagoimatta. Hienoa toimintaa...
Kuopiossa sen verta erikoinen tilanne että pitää tulla ihan tänne kertomaan.
Lähden pyörälläni silmälasiliikkeen pihasta jalkakäytävää pitkin 5m eteenpäin, meinaan liittyä ajoradalle ajamaan (joka on ainoa paikka missä pyörällä saa ajaa tässä kohtaa) ja katson taakseni josta tulee kaksi bussia peräkkäin.
Olen pyörän selässä jalat polkimilla selvästi odottamassa taakseni katsoen bussien ohitusta kun ensimmäinen bussi ajaa aivan suoraan omalla kaistallaan minun ohi.
Mutta toinen bussikuski ohjaakin tuhansia kiloja painavan autonsa kokonaan vastaantulijan kaistalle minun kohdallani, eli aivan minun viereeni 40km/h vauhdissa ja heti minun jälkeeni takaisin omalle kaistelleen.
Tässä heräsi vaan ihmetys että mitähän vittua tässä tapahtui ja miksi?
Liekö oli mielenosoitus kuskilta?
Ja sekin vielä että kuskihan käytännössä maksimoi minun tappamiseni mahdollisuuden mikäli olisin jostain käsittämättömästä syystä liittynyt polkemaan ensin ajoradan vastaantulijoiden puolta odottaen bussien ohi menoa.
Vastaavaa käytöstä on aiemminkin saanut katsella Kuopiossa "ammattikuskeilta".
Hauskaahan tästä tekee sen että lähtiessä mietin tovin että laitanko GoPron päähän ja tokaisin että en jaksa noin pienelle matkalle, ja heti taas tapahtui.
Olen huomannut että selvästi näkyvä kypäräkamera vähentää autoilijoiden perseilyä merkittävästi sillä kiinnijäämisen riski on taattu.
Hyvä kysymys! Hyväntahtoinen selitys on että oikealla tienlaidassa oli esimerkiksi toinen pyöräilijä - jota et vain tullut tilanteessa havainneeksi - jonka bussikuski halusi ohittaa riittävää turvaväliä käyttäen. Todennäköisempi selitys kuitenkin lienee että ko. kuskin eteen oli joskus äskettäin jossain tilanteessa ajanut ajoradan vasemmalta puolelta hypännyt pyöräiljä ja joillekin ihmisille erityisen ominaiseen tapaan hän näkee kaikki pyöräilijät yhtenä ja samana "toisenlaisena ryhmänä" jota piti nyt tälla tavoin kouluttaa - tekihän hän sen vain yleisen liikenneturvallisuuden parantamiseksi!
(Mulla on onneksi kokemusta vain siitä että kelvillä ajoradalle taaksepäin katselu saa monet autoilijat ilmeisesti päättelemään että nyt se säännöistä piittaamaton fillarisi aikoo ajaa suoraan ajoradalle, mutta he ovat tyytyneet vain hidastamaan tai jopa pysähtymään.)
Tämä olisi minusta sikäli yllättävää etten ihan heti osaa uskoa että autoilijat yleensä edes huomaavat että fillaristilla on kypäräkamera. Kyllähän sen mötikän voi nähdä jos osaa katsoa ja voi jopa tietää mikä se voi olla...Olen huomannut että selvästi näkyvä kypäräkamera vähentää autoilijoiden perseilyä merkittävästi sillä kiinnijäämisen riski on taattu.
Käpylän uudesta baanasta ei ole paljoa iloa kun Pasilan läpiajo on nykyään mitä on. Varsinkin kolmipyöräisellä. Ainoa järkevä reitti mennä ajorataa mennen tullen, mikä on pohjoiseen päin vähän hankalaa.
Ei siinä kadun pätkällä ollut ketään muita kuin minä ja nämä kaksi bussia.
Jep! Liikenneturvallisuus paranee käyttämällä tuhansien kilojen painoista bussia pelotteluvälineenä.
Fillari foorumia pidemmän aikaan seuranneena ei voi kuin ihmetellä tätä ylläpidon touhua joka antaa tämän elämäntapa runkkarin trollata täällä vuodesta toiseen keskustelua.
Pitää ihmetellä että miten vitussa ihmisellä voi mennä pyöräilijät noin tunteisiin että jaksaa vaivautua melkein joka päivä näsäviisastelemaan ja vittuilemaan jonnekin nettifoorumille.
Voi ***** mikä toppahousu!
Minun osaltani keskustelu tämän speden kanssa oli tässä.
Oho, menikö tunteisiin?
Kannattaa tulla foorumille vain kirjautumisen kautta, ja pitää hylkylista ajan tasalla. Ei maailmassa muutenkaan kaikki informaatio ole tarpeellista.
Suomessa jalkakäytäväpyöräily on pakollista liikennemerkin niin osoittaessa.
Kirjanmerkit