Totally Offtopic:
Voisiko se olla myös niin, että kokeneempi harrastaja voisi nähdä aloittelevan harrastajan kalustossa pahimmat sudenkuopat, jotka rajoittavat harrastamista. Aika usein kokeneempien kuskien neuvoja kuunnellessa ja niiden pohjalta toimiessa tulee sellainen olo, että minkä takia en ole tehnyt näin jo ajat sitten?! Esim ensimaasturin tektron jarrujen vaihto shimanoihin muutti koko ajamisen luonteen maastossa kun pyörään pystyi luottamaan alamäessä. Kyllä esimerkiksi maantiepyöräily tuntui aivan käsittämättömän paljon erilaiselta lajilta 11kg cyclolla ja 8kg cyclolla vaikka saman mallin runko olikin. Se kokonaisuus teki pyörän luonteesta aivan erilaisen ja osilla oli ratkaiseva vaikutus omassa harrastamisessa ajoergonomian merkittävään parantumiseen ja sitä kautta ajomäärien kasvamiseen ja harrastuksen syventymiseen.
Hifi vehkeet on aina hifivehkeitä oli laji tai asia mikä tahansa. 100€ corollalla ja 100.000 mersulla pääsee molemmilla paikasta toiseen, mutta on henkilökohtainen arvovalinta kuinka paljon siitä matkasta ja matkaan vaikuttavista tekijöistä on valmis maksamaan. Kyllä se 100km lenkkikin tuntuu aika erilaiselta sillä perushyvällä cyclolla vs bilteman mummonpyörällä vaikka sama matka onkin.
On vaan yksinkertainen fakta ja nyrkkisääntö, että jos pyörällä ajetaan useita tonneja vuodessa niin noin 1000€ saa saksanmaalta jo sellaisen pelin, joka kestää sitä ajoa useamman vuoden ja joka tarjoaa suuren osan mahdollisesti suorituskyvystä järkevällä hinnalla.
Poislukien tarjoukset noin 1000-1200€ maastureissa ja maantiepyörissä takaavat esim canyonilta kunnon vehkeet joilla aktiiviharrastajakin voi ajaa hyvin 10.000km vuodessa useamman vuoden ajan. Tämän hintapisteen alle osuvat vehkeet tekevät valitettavan raskaita kompromisseja suorituskyvyssä päästäkseen tiettyyn hintalappuun. Nämä kompromissit eivät ole järkeviä kokonaissuorituskyvyn kannalta ja niistä muodostuu ikäviä rajoittavia tekijöitä, jotka haittaavat harrastamista nopeasi taitojen ja kunnon karttuessa.
Päivitttäin biltemalla ajavana on myös sanottava, että ihmisten kannattaisi kiinnittää ehkä myös hieman huomiota elinkaarikustannuksiin. Bilteman renkaat maksavat alle kympin kappale, mutta niitten jäljiltä saa vuodessa paikkailla monta kertaa sisureita ja pyörittää rengasrumbaa ihan kiitettävästi. Fiksumpaa on kun hankkii vaan kunnon schwalben pistosuojatut renkaat, jolloin elinkaarikustannukset säilyvät paljon maltillisempina ja jää aikaa enemmän harrastamiselle. Toivottavasti tämä esimerkki kiteytti sitä koneempien itsellenikin jakamaa pitkäjänteistä viisautta, jota pyritään usein myös täällä foorumilla jakamaan.
Kirjanmerkit