Olisiko tästä Giantin krossarista jotain kokemusperäistä kommenttia? Jos nyt siis iski XXL:n -25% kampanjat päälle niin tuommoinen lähtisi vajaaseen 1900 euroon.
https://www.giant-bicycles.com/int/tcx-advanced-sx
Olisiko tästä Giantin krossarista jotain kokemusperäistä kommenttia? Jos nyt siis iski XXL:n -25% kampanjat päälle niin tuommoinen lähtisi vajaaseen 1900 euroon.
https://www.giant-bicycles.com/int/tcx-advanced-sx
Kerroppas hieman omia mittojasi ja ajotottumuksiasi, niin on helpompi auttaa. Isompi koko on kuitenkin aina pidempi, joten siinä mielessä isompi koko venyttää ajoasentoa pidemmäksi (jos ohjaamo asetetaan samalle korkeudelle).
Sanoisin siis, että tuo pidempi on "sporttisempi", mutta tämäkin riippuu toki myös useita säädöistä ja mm. stemmi pituudesta.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Hei
Olen 180 cm minulla on koko 54(M/L), vaihdoin stemmin 75mm, niin sopivuus on ollut hyvä. Pyörä cx600
Meridan 52 kokoinen runko on hyvin lähellä noita maantiepyöräsi mittoja (on itseasiassa vähän pidempi), joten se tuntuu sopivalta niin hommaisin itse varmaan vastaavan. Itse en ihan pääse tuohon Meridan koko suositukseen sisään, siellä tosiaan laskuri opastaa seuraavasti (kts. lainaus alla). Kyllähän tossa 54 rungossa tulee pituutta lisää, joten enemmän siinä joutuu kuski "venyttämään" pidemmälle, toki stackiakin tulee lisää mikä nostaa ohjaamon alinta asentoa hieman. 52 runko koossa on myös hieman loivepi keulakulma, mitä pidän itse hyvänä.
If your chosen bike isn't available in the calculated frame size, the following rules of thumb apply:
for sporty riding you rather choose the smaller frame size.
You want to ride more comfortable, choose a larger frame size.If your chosen bike isn't available in the calculated frame size, the following rules of thumb apply:for sporty riding you rather choose the smaller frame size.
You want to ride more comfortable, choose a larger frame size.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Yksi vika meridan cx600 on. 300km aikana takamus ei ole tottunut kivikovaan penkkiin. Muuten tuntuu sopivalta, mutta pyöräilyhuosuillakin takamus kipeytyy.
Onko vinkkejä paremman satulan ostoon, joka olisi kohtuuhintainen (50€).
Ihte taas en enään käytä 600:n kanssa pehmusteita ollenkaan ja maantiepyöräänkin haussa kovempi penkki. Pysyisi paino paremmin istuinluilla eikä tulisi kepeksille niin helposti painetta. Aikoinaan kun hypridin hommasin, niin sen penkki tuntui kovalta ja hanuri oli hellänä aina lenkin jälkeen. Muutamassa viikossa siihen kumminkin tottui ja nykyään sen penkki tuntuu lähinnä sohvalta. Ei välttämättä auta sun tapauksessa, mutta voi tottuakin, jos se muuten on oikeilla mitoilla.
Minkä verran porukka antaa tällä hetkellä arvoa läpiakseleille? Kannattaako uusi cyclocross ostaa ehdottomasti läpiakseleilla? Itse olin asettanut läpiakselit hydraulisten levyjarrujen kanssa vaatimukseksi pyörän ostolle, mutta esim. uudet Norcot ovat alkaneet houkuttaa.
^En penniäkään
On hydrauliset qr:illä canyonin ccssä. Positiivista qrssä on se että tavaratelineen saa kiinni vaikkei ole ollenkaan kiinnityspisteitä. Negatiivista kiekkoja vaihtaessa saattaa joutua työntämään männät taakse ja pumppaamaan pari kertaa jarrukahvaa. Silti ostaisin tulevaisuudessa läpiakseleilla mutta ero on omasta mielestä aika vähäinen.
Niin mulla on läpiakselit crossarissa ja hyvältähän tuo tuntuu. Tiedä sitten mikä on niiden akselien ja mikä rungon ansiota. Maasturissa eron huomasi kyllä aika selvästi, mutta joo en pidä välttämättömyytenä. Tosin nykyään taitaa olla jo hankalampaa löytää tuollaista levyjarrullista kuitucrossaria ilman läpiakseleita.
Kysymyksiä löytyisi taas. Olen siis ostamassa ensimmäistä cyclocrossia ja kaipaisin hieman asiantuntijoiden vinkkejä. Ostin jo useampi vuosi sitten inseran hybridin, jolla nyt on jotenkin päästy eteenpäin, mutta olen huomannut, että paskat osat ovat paskoja osia. Vaihteiden käyttö on aivan perseestä suoraan sanottuna.
Haluan ostaa pyöräni kivijalasta, jotta huoltoasiat ja takuut ovat hyvissä käsissä. Olen ajatellut, että osasarja olisi shimanon 105. Tai tarkemmin sanottuna yritän tähdätä siihen. Tässä muutama pyörä Tampereen alueelta, jotka ovat jääneet mieleen. Ja tosiaan, budjetti on tiukka.
Käyttötarkoitus on työssäkäynti, maantielenkit ja miksei välillä sorallakin. Cyclo siksi, että ajattelin käyttää talvellakin.
Vaihtoehtoja ovat esim: https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x1...122811_1_style
tämän kun saattaisi saada lähemmäs tonnilla hyvänä päivänä.
http://www.suomenurheilupyora.fi/cre...to-comp-vm2015
Halpa ja koko voisi juuri mennä 180 senttiselle.
http://www.suomenurheilupyora.fi/felt-f85x-vm2016
Halpa ja miellyttää silmää.
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cy...da-500-cc-2017
Täälläkin kehuttu pyörä.
Jotain ymmärrän näistä osista, mutta suurempi ymmärrys puuttuu näiden pyörien ominaisuuksista. Tarkoitan tällä sitä, että en ymmärrä juuri muuta kuin järjestyksen shimanon osista, eli mikä on paras ja mikä paskin jne.
Ehdota vielä noin tonnin luokkaan pyörää, joka kestää, jota ei tarvitse heti vaihtaa?
Tuossa yksi vaihtoehto lisää: http://www.sportia-pekka.fi/polkupyo...7-p-16661.html
Kaikki nuo mainitsemasi on ihan hyviä vaihtoehtoja. Aika monissa tuon hintaluokan pyörissä kiekot ovat se heikoin lenkki (painavia), ja rungot saattavat olla melko painavia. Työmatkapyöräilyä varten olisi hyvä, että pyörästä löytyisi kiinnikkeet kiinteille lokareille. Tärkeintä nyt tietenkin on, että runko on oikean kokoinen, eli ei muuta kun testaamaan.
Merida 600:ssa tavaratelineelle ei muistaakseni kiinnikkeitä ole. Eturattaan kokoa ei valmistajan sivuilla sanota. Takana on 11-42, joten pieniä vaihteita riittää, mutta miten mahtaa olla isompien vaihteiden kanssa? Mallissa 500 on taas päinvastoin. Sama pätee muihinkin 36/46 ja 11-28 ratastettuihin. Toki 36/28 ykkösvaihteena riittää useimpiin tilanteisiin, mutta itse arvostan pienempiäkin vaihteita. Osia voi tietysti vaihtaa, mutta se pitää budjettiin laskea. Hinta riippuu siitä, voiko pelkän pakan ja ketjut vaihtaa eli riittääkö vaihtajan kapasiteetti.
Hydraulijarrut on Meridassa hyvä asia, mutta on myös hyviä mekaanisia jarruja.
Felt on saanut testeissä kehuja ajettavuudestaan, mutta runkogeometria on pitkä. Jos tuollainen sopii, asia on siltä osin kunnossa. Pyörässä lienee edelleen press fit-keskiö, jota en pidä etuna.
Kiekot ovat kaikissa tuntematonta tavaraa, joiden paremmuudesta on vaikea mitään sanoa. Keveys tuo ajoon herkkyyttä enemmän kuin pieni painoero pyörän kokonaispainossa. Yleensä kiekkojen paino ei ole tiedossa ja toki renkaillakin on tärkeä rooli. Jos laitat tavaratelineen ja ajat pyörällä raskaasti kuormattuna, silloin kannattaa koittaa arvioida kiekon kestävyyttä. Talvikäyttöä ajatellen täytyy tarkistaa tila talvirenkaille (35-622) + lokareille. Yleensä tilaa tarvitaan hiukan enemmän kuin kesärenkailla.
En osaa sanoa paremmuudesta verrattuna noihin, mutta Kona Jakeen kannattaa tutustua. Ei ole 105-vaihtajia tai hiilikuitukeulaa, mutta voi se silti olla kilpailukykyinen vaihtoehto. Edellinenkin Tiagra toimii oman kokemukseni mukaan hyvin ja ero Meridan Apexiin on lähinnä erilainen tuntuma. Kun uusi Tiagra pitäisi olla vanhaa parempi, en pidä 105:sta perusteltuna minimitasona. Kyse on pikemminkin valinnasta Shimano vs Sram, makuasia. Jaken välitykset 34/48 ja 11-34 on riittävät käytännössä mihin tahansa. Valmistajan sivujen mukaan Pyörähuolto M&M myy sitä Tampereella.
http://www.konaworld.com/jake.cfm
40 hammasta edessä. Piisaa vakio renkailla, mutta voi loppua kesken nopeilla kumeilla/jaloilla/alamäessä. Maantielle, mielestäni, vaihteenvälit turhan suuret. Ja eturatasta suurentamalla vaihteenvälit vaan suurenee. Varmasti tottumiskysymys kylläkin. Cyclo käyttöön oikein hyvät.
Jarrut hyvät. Tarakasta ei tietoa, jotain kiinnikepaikkoja on mutta ovatko sitten lokasuojille?
Kiitos vastauksista akseleihin liittyen. Täytyy pistää vakavaan harkintaan Norcon Threshold 105 Hydro vakavaan harkintaan. Siinä kun olisi vielä nuo tarakkatapitkin...
Mitä mieltä muuten ajoihmiset on kyseisestä Norcosta?
Onhan tuossakin läpipultti edessä, jossa sillä on mun mielestä enemmän merkitystä. Edellisessä pikalinkullisessa levaripyörässä huomasi että pikalinkku elää ja levy ottaa paloihin kun vähän antaa putkelta kaasua.
Muutenkin tuo Norco vaikuttaa oikein kelpo kamppeelta. Tuli moista paikallisessa ihmeteltyä taannoin.
Mul on nyt kuukauden päivät ollu päivittäisessä työmatka ja lenkkiajossa kona jake, ja ihan hyvä pyörä on. Ainoat miinukset jota omal kokemuksel voin sanoa ovat tehottomat jarrut ja ulospäin kääntyvä tangon droppi, joka saa jarrukahvat vähän hassuun asentoon. Aika pahaan juurakkoon ja kivikkoon on välillä lenkeillä eksytty ja renkaat on kestäny ihmeen hyvin. Rullaa ihan hyvin asvaltilla, tosin ainoana vertailukohtana mul on toi enska 😁 Eli ihan hyvä pyörä on ja aika tasan tonnil irtos helsingin kivijalasta.
Jos ei suunnittele kisaavansa tai ajavansa paljon cyclocrossille ominaista maastoajoa, mielestäni akselistandardeja kannattaa tarkastella ensisijaisesti yhteensopivuuden perusteella. Levyjarrulliset pikalinkkunavat ei ole katoamassa mihinkään. 12x100 + 12x142, 15x100 + 12x142 ja 10x135 takana joko 12mm tai 15mm etuläpiakselin kanssa vaikuttaa kaikki olevan sen verran suosittuja, että napoja/kiekkoja saa myös tulevaisuudessa. Tietysti melkein kaikki navat on sovitettavissa melkein kaikkiin runkoihin, mutta mielestäni huonoin lähtökohta on runko jossa etuhaarukassa on läpiakseli ja takana pikalinkku, jolloin joutuu aina sovitteluhommiin.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Sithän niitä saa settejä, joissa tulee perusadapterit (esim. Hope, Mavic) tai jopa kaikki mahdolliset adapterit (esim. DT Swiss) mukana.
Jossain vaiheessa joku tietenkin keksii, ettei ole järkeä kun miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa on tarpeettomia adaptereja miljoonalaatikoissa (hep!). Että onkin ekologisempaa, että adaptereja tehdään kiinassa vain juuri oikea, tarpeellinen määrä eikä niitä laitetakaan laatikkoon kiekkosetin mukana, niin kaupasta niitä sitten saa ostaa.
En mä ihan hirveetä stressiä tuosta ottaisi. Läpiakselit on tosi jees jos ne fillarissa ovat, mutta ilman pärjää ihan mainiosti. Moniin napoihin (Hope, NoTubes, DT Swiss) saa sitten halutessaan ne "pikalinkkuläpiakselit" jos kaipaa lisätukevuutta ~prosentin osien verran.
Tässä ketjussa tulee niin hyvää juttua fillareista kauttaaltaan ettei parane omat, mutta tuo koko on maantietankoisissa niin tärkeä, että pitää tuohon yrittää jotain.
Tähän sattuu kuskin koko niin hyvin väliin, että molemmilla tulee toimeen, tosin useimmiten pienemmältä puolelta on turvallisempaa valita parhaan ajettavuuden saavuttamiseksi, kun on kyseessä yleiskäyttöön tuleva väline, kisakuskit on erikseen.
Tuo kalliimpi Merida on kyllä makean näköinen peli ja ite näen huomattavana etuna nestejarrut. Kona Jake on ollut myös mulla ympärivuotisessa työmatka-ajossa ja välikelien lenkkipyöränä kolmisen vuotta ja edelleen tiagra vaihtaa viimeisen päälle vaikka kilsoja takana 14 tonnia. Jarrut on aika kehnot tossa mun mallissa (tektron lyrat) mutta ne on ilmeisesti upgreidattu uusimpiin malleihin. Mukana tulleet markettikiekot kesti n. 8tkm, tais olla Alexisrimsit.
Ite laittaisin vähän enemmän rahaa tiskiin ja ottaisin nestejarrullisen Meridan.
Mistä kiekot petti?
Itekki suosittelen nestejarruja.
Tänään just kirosin jaken jarruja kun tulin vähän vauhdikkaammin mäkeä alas metsässä, niin siinä ei paljoa yhden tai kahden sormen jarruttelut yläotteelta vaikuta vauhtiin, vaan on vaihdettava otetta että saa puristettua kahvoja kunnolla.
Yläotteella tarkoitat varmaan ns. kahvoilta ajamista, kun lisäjarrukahvoja tuossa ei taida olla? Itselläni on samat jarrut kuin uudessa Jakessa eli Hayes CX Comp ja tiedän niitä muuallakin moititun tehottomiksi. Maantietangollisissa en kuitenkaan millään järjestelmällä jarruttele yhdellä sormella kuten maasturissa, vaan ote on aina normaali 3 sormea. Etusormella vivun pituus jäisi lyhyeksi ja koordinaatio ei riitä pelkällä nimettömällä jarrutteluun, eikä siihen muutenkaan ole tarvetta. Siksi en pidä noiden tehottomuutta varsinaisena ongelmana, vaikka hydraulijarrut herkemmät ovatkin. Toki vivut ovat erilaiset (mulla Apex, Jakessa Tiagra), samoin varmaan käsien koko eli muuttujia on muitakin kuin itse jarrut. Jos jarrut jostain syystä särkyy, vakavasti täytyy harkita hy/rd-osia. Muuten en päivityksiä ala tehdä.
Itse en koskaan ole saanut aikaan ongelmaa pikalinkkujen kanssa. Toki polkijan tehossa on eroa, mutta jos putkelta kaasun antaminen johtaa linkullisessa pyörässä jarrulevyjen hankaamiseen, voisiko syynä olla jokin muukin kuin pikalinkkujäjestelmä? Kenties on hyviä ja vähemmän hyviä napoja/linkkuja? Ja voisiko taipumiseen vaikuttaa kiekko kokonaisuudessaan. Vaihdoin omaani 28 pinnaisen (n. 1,8 mm pinnat) tilalle 32 pinnaisen kiekon (2,0 mm pinnat) ja vaikka vanneprofiilin korkeus madaltui vajaan sentin, jäykkyys tuntui parantuneen. Korkeus vaikuttaa ehkä enemmän kovuuteen, kun tärinä tuntui vähentyneen.
Vanhassa pyörässä (en muista kiekkojen yksityiskohtia) vannejarruissa huomasin joskus putkelta runtatessa laahauksen. Siinä tosin rungon ja haarukan jäykkyydellä on osuutensa.
Mohkku muokkasi tätä : 13.05.2017 at 19.10
Kiinnostaisi kanssa tietää mistä kiekot petti. Tuo alexrims on pelkkä kehä ja ilmeisesti noissa shimanon navat? Omassa 2008 Jakessa alkuperäisenä mukana tulleet kiekot samoilla kehillä toimii mainiosti tiagra navoilla. Monenlaista ajoa takana ja nyt palvelee talvikäytössä.
Kävin tänään koeajamassa Cuben Cross Race Pro ja Focuksen Mares AL 105 pyörät. Paperilla pyörät näytti melko samalta, mutta testiajossa olikin hieman eroa. Cube tuntui heti omaan kroppaan sopivalta, joskin hitaahko kiihtyvyys yllätti. Focuksen ajoasentoa jouduttiin hieman säätämään ja pyörä tuntui vähän lyhyemmältä. Kiihtyvyys tuntui olevan Focuksessa parempi ja enemmän sen tyylinen mitä cyclolta odotin. Tarakkakiinnityspisteet löytyy Focuksesta, muttei Cubesta.
Meeneeköhän kiihtyvyys eniten kiekkojen ja renkaiden vai kokonaispainon mukaan? Renkaat oli molemmissa samaa painoluokkaa Schwalben sivujen mukaan. Jostain syyssä molemmissa pyörissä on valmistajan sivuilla eri kiekot, kuin myynnissä olevissa pyörissä.
Mitä mielipiteitä palstalaisilla on kyseisistä pyöristä? Käyttötarkoitus on siis sekoitus maantietä, kangaspolkuja ja hiekkatietä. Hieman kiinnostuata retkeilyynkin on. Kuten jo aiemmin totesin, niin vaikea noista on paperilla mitään isoja eroja löytää.
Cube:
http://rtech.fi/cube-cross-race-pro-...ml?attr1_id=10
https://www.cube.eu/en/2017/road-tri...flashred-2017/
Focus:
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cy...ocus-mares-105
https://www.focus-bikes.com/ch_en/18...es-al-105.html
ilkkaluukkonen muokkasi tätä : 13.05.2017 at 17.13 Syy: Lisätty valmistajien sivut
Cube ei oikein sovellu retkeilyyn. Cubessa ei ole Google sedän mukaan edes paikkoja lokasuojakiinnikkeille (ja siinä on pressfit). Koska siinä on läpiakseli takana, kunnollisen tavaratelineen asennus ei edes jälkikäteen onnistu.
Kirjanmerkit