GarminHephaElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Saako BMX-pyörään kunnollisia jarruja...?

  1. #1

    Saako BMX-pyörään kunnollisia jarruja...?

    Pojalle (8v) tuli hommattua BMX, koska niin muodikasta..

    No poika on tyytyväinen, ei siinä mitään, mutta koska tuon käyttö on 90% normipyöräilyä ja 10% "temppuilua", pitäisi pyörän olla liikennekelpoinen.
    Muuten tuo meneekin, mutta jarrut ovat luvattoman huonot. BMX:ssä ilmeisesti täysin normaalia että jarruihin ei panosteta, koska erityisesti temppuillessa ne ovat jopa tiellä. Jotkut eivät edes temppupyöriinsä asenna jarruja ollenkaan.

    Jarrut ovat U-jarrut ja ongelma että poika ei niistä oman puristusvoimansa puolesta saa sellaisia tehoja että alamäessä saisi pyörää pysähtymään järkevästi missään äkillisessä tilanteessa. Itsekään en saa puristettua jarrua niin tiukasti että saisi renkaan lukkoon.

    Omassa pyörässä V-jarruilla pienemmällä voimalla saa kyllä renkaan lukkoon jos niin haluaa.

    Pyörä tuli käytettynä, joten ensimmäisenä toki mielessä että palat kuluneet. Niiden vaihto ei vaikuttanut mihinkään, on kokeiltu normi Shimano MTB-paloja ja jopa V-jarrujen paloja, mutta ei vaikutusta jarrutustehoon. Pitääkö olla jotkin spesiaalipalat?

    Vaihdoin jarrukahvan pidempään ajatellen että saa enemmän vipuvartta ja sitä kauttaa tehoja. Ei auta.

    Itse osat ovat hyvässä kunnossa ja toimivat ja liikkuvat ihan kuin niiden olettaisinkin liikkuvan. Ainoa mitä ei vielä ole kokeiltu on jarruvaijerin vaihto. Mutta kun se näyttää täysin hyvältä. Siinä on myös kiristyksen säätö runkoputken alla joka oli minimissään. Noin max 5mm voi kiristää ja senkin kokeilin, mutta ainoa vaikutus että jarru ottaa nopeammin kiinnin vanteeseen, ei auta tehoon.

    V-jarruja tuohon ei saa vaihdettua koska kiinnikkeet ei niille sovi. Onko vain niin että BMX:n kanssa ei kannata jarruista puhua...

  2. #2
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    78
    Perus U jarruista ja tehosta ei perinteisesti voi kyllä puhua samana päivänä, vielä jos jarrupinta on maalattu, kuten halvemmissa pyörissä yleensä, voi olla varma ettei pysähdy. Varsinkin maalatun jarrupinnan kanssa ei ole mitään tehtävissä, jos taas jarrupinta on maalaamaton, voisi jotku parempilaatuiset jarrut tuoda lisää tehoa. Jarruvaijerin vaihdolla sitä ei tule.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Voisiko jarrupintaa karhentaa ?

  4. #4
    Hyvät pointit. Pitää tarkistaa onko tuo vanne jotenkin maalattu tms ja sen takia jarrujen pito heikko. Voisihan sitä vaikka hiomalla "käsitellä".

  5. #5
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Voisiko jarrupintaa karhentaa ?
    Rengas irti vanteelta, kiekko kiinni pyörään ja pyörä kyljelleen. Sitten vaan hiomalaikalla ajaa jarrupinnan siihen. Lopputuloksen siisteys riippuu käden vakaudesta ja maalin lohkeilun määrästä, mutta tuo on ainoa keino saada maalatusta pinnasta pitävämpi.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.295
    Onkohan edes alumiinivanteet? Itse hoitaisin homman nauhahiomakoneella, kapea nauha ja tukeva ote niin saa aika siistin ja tasaisenkin lopputuloksen.

  7. #7
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    en tiedä toimiiko tässä, mutta ennenvanhaan kuulema trial-kuskin voiteli vanteet cokiksella.. kyllä jarrut tarttui...
    Nyt valot päälle, tämä nimenomaan on se paras tapa pikkupojan koulupyörään.

  8. #8
    Ainakin vielä muutama vuosi sitten kun BMX:ää ajelin, niin ylivoimaisesti parhaat jarrupalat olivat lohenpunaiset (salmon) Koolstopit. Lähtisin niillä kokeilemaan. Kuitenkin parhaimmillaankin u-jarrut ovat vain kohtuulliset, ja varsinkin levyjarruihin tottuneelle ihan luokattoman huonot. Kyllä niillä pitäisi silti aika vaivattomasti saada lukkojarrutus aikaiseksi, jos on hyvät komponentit ja hyvät säädöt.

    Kannattaa ehkä kokeilla ne kunnon jarrupalat ennen kuin alkaa tuhota vanteita kulmahiomakoneella.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    ^ lapsella se puristusvoima ei vaan ole kummoinen.

  10. #10
    SignatureBMX suositteli läpinäkyviä Odysseyn jarrupaloja. Ovat kuulemma pehmeämpiä ja näin myös "tahmeampia" tarjoten paremman pidon.
    Katsotaan miten noilla, muttuuko mikään.

    Toinen kysymys on voiko u-jarrun straddle-kaapelin pituudella esim vaikuttaa liikerataan jotenkin positiivisesti?

  11. #11
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jasu2017 Katso viesti
    SignatureBMX suositteli läpinäkyviä Odysseyn jarrupaloja. Ovat kuulemma pehmeämpiä ja näin myös "tahmeampia" tarjoten paremman pidon.
    Katsotaan miten noilla, muttuuko mikään.

    Toinen kysymys on voiko u-jarrun straddle-kaapelin pituudella esim vaikuttaa liikerataan jotenkin positiivisesti?
    Tuollaisia ei vielä tainnut ollakaan kun minä ajoin. Mutta Signaturessa kyllä osataan hommat.

    Sanoisin, että straddle-kaapelin pituus ei niinkään vaikuta, vaan sen muoto. Tärkeintä on, että vaijeri menisi hangerista jarrulänkeen mahdollisimman suorana, jolloin jarruttaessa ei synny häviöitä kun osa voimasta menee vaijerin taivuttamiseen. Tässä hangerin muoto on keskeistä: tällainen on huono, koska vaijeri on kaarella, ja sen pitää siis suoristua joka kerta kun jarrutetaan. Tällainen taas on hyvä, koska vaijeri menee suoraan hangerista jarrulänkiin, eikä häviöitä synny.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    143
    Lainaan vanhaa ketjua: Tuli hankittua käytetty BMX-pyörä mutta yllätyksekseni siinä ei ole lainkaan jarruja. Tarkoitukseni on kuitenkin ajella myös muun liikenteen seassa, joten jarrut ovat tarpeen. Halvimmillaan jarrusettejä näyttää saavan noin 30 eurolla. Ovatko tuollaiset riittävät / millaiset olisivat paremmat? Sinänsä merkityksellistä ei ole, maksavatko ne 30 euroa vai 60 euroa kunhan ovat kunnolliset, mutta turhasta ei tietenkään kannata maksaa.
    https://www.skatepro.fi/382-38955.ht...UaAmzfEALw_wcB

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Levyjarrut olisivat parhaat

  14. #14
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    143
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Levyjarrut olisivat parhaat
    Toki, mutta levyjarru ei ole järkevä sijoitus 200 euron pyörään, jossa on kiinnikkeet vannejarulle. Eli kysymykseni lähinnä on, millainen U-jarru olisi järkevä ostos.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.684
    Vastaamista kummasti helpottaa, kun kertoo millaiset kiinnitykset omassa fillarissa on. Hommaa jotkut koolstopin palat, niin saat paremman jarrutehon.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    143
    Pahoittelut - ajatukseni oli urautunut siihen, että vannejarru on ainoa mahdollisuus. Tarkoitukseni oli kysyä, onko linkkaamani 30 euron setti asiallinen vai olisiko järkevää sijoittaa jarrusettiin hiukan enemmän.

  17. #17
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Bemaksin jarrujen ongelma on siinä, että jos aikoo harjoitella temppuja, niin normi jarruvaijerit on aina tiellä. Täytyisi olla Gyro sovite, jotta jarrut toimisivat kunnolla. Kannattaa opetella jarruttamista paksupohjaisilla kengillä suoraan takarenkaasta. Skidaamaalla pysähtyy myös kohtuullisesti, kunhan vähän harjoittelee.

    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Samanlaisia aiheita

  1. Saako AirZound-torvea Suomesta?
    By Historic in forum Varusteet
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 24.03.2025, 16.22
  2. Levyjarrun kahva, saako varaosana?
    By adrianus in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 17.11.2015, 14.19

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •