GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 62

Aihe: Paras täysjousto hintaluokassa 4-5t

  1. #1

    Kymysys Paras täysjousto hintaluokassa 4-5t

    Arvoisat fillariforumilaiset!

    Olen epätoivoinen Olen ajellut maantiepyörällä usemman vuoden ja siihen kalustooni hyvin tyytyväinen. Nyt haluaisin laajentaa repertuaaria myös maastopyöräilyn puolelle, koska muutenkin luonnossa liikkuminen on lähellä sydäntä - ja saisi mukavasti vaihtelua treeneihin. Lähdin siis etsimään sopivaa maastopyörää tarpeisiin. Olen eri palstoja lukemalla ja kaupoissa käymällä päätynyt siihen että täysjousto (mutta kuitenkin sellainen siis joka ei hukkaa poljinvoimaa eli poimii vain pahimmat tärskyt pois). En aio alkaa hyppimään kallioilta siis.

    Kauppiaitya ei tunnu tarpeeni lopult akauheasti kiinnostavan. Yhdestä paikasta olen saanut kahden rivin vastauksen (tarjouksen...) ilman sen kummempia selittelyjä (Specialized). KAverit ovat tarjonneet linkkejä YT Industries sivuille jne. Mutta kauhean epävarma olo siis että mistä nyt parhaan hinta-laatusuhteen saisi.

    Olen nykyään mieluummin vaikka maksanut vähän enemmän jos saan viimeisen päälle ammattimaista palvelua taholta joka on oikeasti kiinnostunut asiakkaan tarpeista. Tässä tietysti on ongelma se että jokainen liike edustaa sitä omaa mallistoaan joten sen aras pitäisi aina läytyä siitä - oli se sitten oikeasti tarpeisiini sopiva tai ei...

    Olisiko näillä spekseillä hyviä ehdotuksia fillariksi, että pääsisi keväisiin metsiin cruisailemaan!?

    t. Hannu

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Kerro nyt ensin minkälaista ajoa ja maastoa on tarkoitus ajaa.


  3. #3
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Vaikka perä olisi sellainen, ettei se hukkaa poljinvoimaa, voi se samalla olla melko herkkä ja mukava. Ja se antaa myös paremman pidon.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  4. #4
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Ilman tarkempaa kuvausta tarpeesta veikkaisin jonkun tällaisen sopivan kysyjälle:

    https://www.bikeshop.fi/Kona-Hei-Hei...uppa/pKOHHDLC/

    Jos haluaa vielä enemmän XC-tyyppistä pyörää, löytyy tuosta myös race-versio.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Ihan ensimmäisenä kannattaa tehdä arvon foorumilaisille erittäin selväksi, haluaako hinta-laatusuhteeltaan parhaan hankintakokemuksen (tuote, asiakaspalvelu, mitoittaminen, lisäpalvelut, varusteet, takuuasiat jne.) vai haluaako hinta-laatusuhteeltaan parhaan pyörän. Nuo ovat kaksi eri asiaa.

    Mielestäni on aika hankala rasti etsiä se "paras". Tuossa hintaluokassa voi valikoida monien valmistajien malliston yläpäästä hiilikuiturunkoisen ja hyvillä palikoilla varustellun pyörän. Jos se ei kuitenkaan sovi ajajalle mitoiltaan tai on muuten käyttötarkoitukseensa huonosti sopiva, "parhaudelle" jää aika vähän painoarvoa.

    "XC-täysjoustomaastopyörä" 27,5" tai 29" kiekoilla ja 100-120mm joustomäärällä lienee tässä tapauksessa otsikko, sen alla on sitten jotain melko laajassa valikoimassa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  6. #6
    Liittynyt
    03/2015
    Viestit
    94
    Voiko kukaan sanoa mikä on paras.Jos olisi paras olemassa ,niin kaikki sanoisi sen.Mutta mielipiteitä taitaa tulla aika paljon.Eli kysymyksessä taitaa aina olla vastaajan mieltymys .

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jar56 Katso viesti
    Voiko kukaan sanoa mikä on paras.Jos olisi paras olemassa ,niin kaikki sanoisi sen.Mutta mielipiteitä taitaa tulla aika paljon.Eli kysymyksessä taitaa aina olla vastaajan mieltymys .
    Juurikin näin. Jokaisella oma ajotyyli ja mieltymys rungon ja osien suhteen. Yksinkertaisesti sanottuna paras on hyvin suhteellista.

    Apn viestistä päättelin käytön olevan crosscountrytyylistä ajoa. #4 heitti ilmoille hyvät ehdotukset siihen käyttöön.

  8. #8
    noniinno Guest
    No hommahan toimii siten, että joku ehdottaa parasta, ja sitten muut teilaavat sen ei-parhaana, ehdottaen omaa parastaan. Lopuksi ajaudutaan väittelyyn keulakulmasta ja satulaolpasta. Kotimainen pyöräkauppa ja yksityisyrittämisen filosofiakin haukutaan/kehutaan. Muutama foorumilainen kiivastuu kunnolla, jonka seurauksena joku päättää hyljätä koko foorumin, kun muut ovat niin typeriä. Loppujen lopuksi ketjun aloittaja on käynyt hakemassa lähikaupasta itselleen hyvän pyörän, tuolla rahalla kun ei huonoa oikein saakaan, ja on ajellut jo useampaan auringonlaskuun ratsullaan.

  9. #9
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    ^juuripa noin

    Läskikeskustelu siihen väliin vielä.


  10. #10
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Jos absoluuttisesti katsoo osalistaa, viimeaikaista testimenestystä ja hintalappua niin YT Jeffsy CF Pro voittanutta ei kovin helpolla löytyne. Tämäkään kaikki ei toki takaa sitä, että Jeffsy olisi juuri sinulle paras vaihtoehto.

  11. #11
    Tässä on Bikeradar.com:in Bike of the Year 2017:

    http://www.bikeradar.com/mtb/news/ar...pectral-49590/

    https://www.canyon.com/fi/mtb/spectr...cf-8-0-ex.html

    Budjetista jää vielä pätäkkää polkimiinkin :-)

  12. #12
    Itse myyjänäkin joskus toimineena ymmärrän että sähköpostitarjouksiin on työläs vastata kun pitäisi penkoa hinnastoja, laskea ties mitä, selvittää saatavuuksia ja lopulta ei kuule tarjouksen pyytäjästä enää mitään.
    Itse jos olen oikeasti ostohousut jalassa, laitan sähköpostitarjouspyyntöön maininnan että olen varannut x-määrän käteistä hankintaan ja ostan fillarin y päivämäärään mennessä. Kummasti pistää kauppiaankin miettimään kannattaako näpytellä 1, 2 vai useamman lauseen vastaus.

  13. #13
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Itse ostaisin tuolla rahalla Pivotin

  14. #14
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Täysin makuasia... Parhaat ajamani taitavat olla kuitenkin merkiltä Santa Cruz...

  15. #15
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Ihan sama laitatko 2, 5 vai 9 tonttua. Vasta kun ajoasento on kohdillaan, kumit ja satula valittu kuskin ja maaston mukaan, sekä iskarit saatu säätöihin, niin voidaan puhua hyvästä pyörästä. Tuskin koskaan saa kaikkea kohdille koeajolla, joten valinta menee silloinkin tuurilla mikä sattuu olemaan lähimpänä hyvää tehtaan jäljiltä. Ite olen ostanu haarukan yläpäästä Santa Cruzin ja Pivotin näkemättä ja koeajamatta. Molemmat oli ihan hirveitä tehtaan jäljiltä, mutta kuukausi-pari ajoa ja säätöä saa ne puhkeamaan kukkaan. Kysyjällä ei ollut juurikaan kokemusta maastoajosta, joten on epätodennäköistä että hän tietäisi mitä maastoajolta haluaa ja millä sen saavuttaa. Kokemuksen karttuessa halut luultavasti muuttuu. Jos ei aja oikeasti kilpaa maastossa, niin mihin tarvii supertehokasta polkemista? Mukava, leppoisa kyyti paksuilla kumeila ja joustot 130-150 mm luokasta toimii mulla. Iskarissa on sitten jotain lukituksen tapaisia jäykistimiä jos on pakko jossain hiekkatiellä ajaa pitempään.

  16. #16
    noniinno Guest
    Kysyjä kertoi harrastaneensa maantiepyöräilyä. Maantiepyörän jälkeen tuollainen 130-150mm paksurenkainen kiikku on karmea, tai ainakin kovasti paljon erilainen ajettava, kroppa kun on tottunut ja oppinut tehokkaampaan ajoasentoon. Oletan myös että aiheen aloittaja ei ole etsimässä räppäilypyörää, kun huuteli polkutehokkuuden perään. Toki kaikkea kannattaa kokeilla, voi löytää itsestään uusia puolia. Mutta, vaikka miten polkutehokas pitkäjoustoinen trailipyörä olisi kyseessä, on ajoasento korkea. Ihan suosiolla lähtisin Spessun Epic/Scott spark/Trek Top Fuel/ Focus O1E /Norco Revolver 9/ BMC Fourstroke/Kona Hei Hei Race -osastolta liikkeelle. Niilläkin on hauska ajella ja räppäillä, se on vaan eri tavalla hauskaa. Maantietaustaiset usein nauttivat myös niistä ylämäistä. Treenausvälineenä nuo kaikki ovat mahtavia.
    noniinno muokkasi tätä : 08.05.2017 at 19.31

  17. #17
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^Kirjoitinkin, että ajoasento pitää säätää kohdaleen. Ei se tehokas asento ole lopulta joustomatkoista kiinni paljoakaan. Toisaalta Santa Cruzin Tallboy on ollut yllättävän mukava lyhytjoustoiseksi.

  18. #18
    Kysyjä ei kertonut, että missä majailee, että kuinka pääsee pyöriä liikkeeseen kokeilemaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    Itse ostaisin tuolla rahalla Pivotin
    Ääni kanssa Pivotille.

    Pivotilta voisi olla http://www.pivotcycles.com/bike/Mach-429SL-Carbon XC-henkinen tai sitten Trail versio http://www.pivotcycles.com/bike/Mach-429-Trail
    (oletuksena molemmat 29" rengaskoolla mutta ainakin Trail toimii hyvin 27.5+:lla)

    Asiantuntevaa apua noiden pyörien suhteen saat Ridemore:sta (www.ridemore.fi), Pitäjänmäki, Helsinki.

    Onko Pivot paras? En tiedä. No tottakai on

  19. #19
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Late_h Katso viesti
    Jos absoluuttisesti katsoo osalistaa, viimeaikaista testimenestystä ja hintalappua niin YT Jeffsy CF Pro voittanutta ei kovin helpolla löytyne. Tämäkään kaikki ei toki takaa sitä, että Jeffsy olisi juuri sinulle paras vaihtoehto.
    Tätä olisin itsekin ehdottanut, jos kysyjän toiveet ja tausta olisivat olleet hieman erilaiset. Luulen kuitenkin, että Jeffsyssä on turhan paljon joustoa tuohon tarkoitukseen. Jos taas haetaan trail-pyörää niin tilanne on toinen.

  20. #20
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Ihan sama laitatko 2, 5 vai 9 tonttua. Vasta kun ajoasento on kohdillaan, kumit ja satula valittu kuskin ja maaston mukaan, sekä iskarit saatu säätöihin, niin voidaan puhua hyvästä pyörästä. Tuskin koskaan saa kaikkea kohdille koeajolla, joten valinta menee silloinkin tuurilla mikä sattuu olemaan lähimpänä hyvää tehtaan jäljiltä. Ite olen ostanu haarukan yläpäästä Santa Cruzin ja Pivotin näkemättä ja koeajamatta. Molemmat oli ihan hirveitä tehtaan jäljiltä, mutta kuukausi-pari ajoa ja säätöä saa ne puhkeamaan kukkaan.
    Pitkälti samaa mieltä. Pyörä on helposti aika toinen, kun sen on saanut säädettyä ja speksattua itselle mieleiseksi. Ja kuten JJ sanoo, ero voi olla isokin. Jäykkäperäinen tai täysjäykkä tietysti sama juttu, vaikka säädettävää onkin vähemmän.
    Juuri tämän takia olen joskus pitänyt koeajoa vähemmän olennaisena, varsinkin kokemattomalle joka ei osaa kiinnittää huomiota olennaisiin yksityiskohtiin vaan menee pelkällä fiilispohjalla.

  21. #21
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Hyvä täysjousto, joka ei hukkaa energiaa, ja joustaa tarvittaessa. Pitää nousuissa, ja voi laskea lujaa epätasaista maastoa.
    Huonoa ei kannata ostaa. Yleensä siitä ei saa hyvää säätämällä, ellei osta uusia joustokomponentteja, kehiä ja runkoa.
    4-5k€ vinkit on annettu ylempänä, koeajo mielestäni kannattaa aina, jos ei kaupan pihalla, niin kavereiden pyörillä.
    Sitten kun vielä hieman opiskelee säätöjä, ja miettii mitä ajeluiltansa haluaa, nii alkaa oleen lähellä.
    Sitte ku ajaa enempi, voi alkaa kaipaamaan enempi taas, tai vähempi.
    Ai nii oliko Trek Top Fuel mallit vielä mainittu

  22. #22
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Itsellä ei ole tuollaisia rahoja koskaan, mutta jos olisi niin itsellä tärkeä kriteeri tuolla hinnalla olisi myös paino. Mitään ankkuria en ostaisi kun jäykkäperänkin kanssa alle 10 kiloon tottunut jo pitkään. Cubellahan esimerkiksi ollut jo hintaluokassa kohtuukevyttä 100-120mm joustavaa. Toinen juttu itselle olisi max 27.5 kiekot, en ole koskaan innostunut 29-trendistä, vieläkin ajan 26" jäykkiksellä.

    Suomen hinnoilla tosin voi olla aika vaikeaa löytää, maailmalla sitten taas monesti hyviäkin tarjouksia. Jos siis tietää mitä ostamassa ja valmis huoltelemaan myös itse.

  23. #23
    Heissun! Kiitos tähänastisesta kesksutelusta. Pahoittelut että en tosiaan pystynyt speksaamaan tarvettani tyon tarkemmin - johtuu juuri siitä että kun ei ole maastopyöräilystä oikeastaan ollenkaan kokemusta - eli vähän sellainen muna-kana ongelma tässä. Mutta useimmat edellä olevat vastaukset ovat avittaneet omaa ajatusta eteenpäin ja kaikki linkit on tutkittu tarkkaan. Odotinkin keskustelua eri merkeistä ja malleista ja niiden hyvistä ja mahdollisesti huonommista puolista eri käyttäjiltä. Tosiasia tietenkin on että vasta kun pääsen sitten hankkimallani sinne maastoon niin osaan vaatia enemmän. Luulen että koeajokaan ei välttämättä tee tässä tottumatonta hirveän autuaaksi koska en vielä osaa "vaatia" tai en tiedä paremmasta tai siitä miten mikin säätö tai pyörän koko tai kulma tai tolppa vaikuttaa. Minulla ei yksinkertaisesti riitä kärsivällisyys kierrellä kaikkia kauppoja ja ajaa niin montaa mallia että saisi riittävän slekeän kuvan - siksi ajattelinkin luotta ateidän arvioihinne ja vetää niistä johtopäätöksiä. Mielellään kuulen vielä lisää. Senveran ehkä speksiin vielä lisää että nimeomaan kuntoilu edellä tässä sitä fillaria haen ts. vaikka en extreme olosuhteita niin selkeätä ylämäki ajoa ja sellaisia vaativia maastoja joissa kunto ja poljonvoima kasvaa ja myös tasapaino kehittyy. Alamäistä en niin ole kiinnostunut vaikka niitäki ntaitaa väistämättä tulla jos ylöspäinkin välillä menee...

  24. #24
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Eikös Fiskarsiin ollut tulossa nyt lähiaikoina joku tilaisuus, jossa pääsee kokeilemaan eri merkkien maastopyöriä? Sieltä tuntumaa hakemaan. Muoks. Sori toi näköjään meni jo viime viikonloppuna.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  25. #25
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Muutama henkilökohtainen mieltymys tuohon joka tapauksessa liittyy, ja niihin on muiden paha kommentoida. Vaikka ei olisikaan kyse kilpailusta, haluavat jotkut fillarin olevan mahdollisimman kevyt ja nopea esimerkiksi renkaiden pidon, rungon/osien kestävyyden ja alamäissä suoriutumisen kustannuksella. Toisille taas on tärkeää, että alamäissä ei tarvitse pelätä pyörän rikkoutumisen tai pidon menetyksen puolesta, ja sillä, miten mäen päälle pääsee, ei ole väliä. Suurin osa taas taitaa olla tästä välistä. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että pyörä, joka on kaikista paras ylämäen kiipeämisessä, ei monelle ole välttämättä hauskin pyörä koko lenkkiä ajatellen. Voisiko alamäissä enemmän luottamusta herättävä pyörä tehdä niistä hauskempia, eikä vain pakkopullaa? Näitä on muiden vaikea tai mahdoton arvioida toisten puolesta. Lyhyelläkin koeajolla selviää yllättävän paljon, varsinkin jos pääsee muutamaa hieman erilaista pyörää testaamaan. Sinun tapauksessasi kannattaisi varmaan kysellä kavereilta tai jostain liikkeestä testiin jokin XC-pyörä ja lyhytjoustoinen trail-pyörä.

  26. #26
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    ^ Noi on pidemmälle edenneen ja tottuneen ja kokeneen harrastajan vaatimuksia ja mieltymyksiä, joihin on päädytty monien vuosien aktiivisen harrastamisen kautta. Vasta-alkajalla ei ole yleensä mitään tarkkaan rajattuja vaatimuksia välineille budjetin lisäksi.
    Ja vaikka olisi jonkun verran pyöräillytkin niin ei se useinkaan niin hirveän tarkkaa ole minkälainen konkeli on alla. Tietysti vaikka täysjäykkä läskipyörä on eri kuin vaikka jäykkäperäinen pluspyörä mutta kyllä niillä saman lenkin voi ajaa, ja tietenkin ne on parhaimmillaan vähän eri tilanteissa. Sama täpärien kesken, toinen on vähän parempi jossain kuin toinen, mutta yleensä siihen mukautuu, eikä ole ongelmaa. Tietysti pyörien pitää olla oikean kokoisia ja suunnilleen samantasoisia.

  27. #27
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietäjä Katso viesti
    Mitä nyt vähän katsellut tubessa hc-rytyytyksessä näillä täysjoustoilla on aina pinnoja poikki, vanteessa komeita osumia, runko/palikat ottaa osumaa jne. Ei ehkä kannata laittaa kaikkia pelimerkkejä pyörään vaan jättää huoltoihin/osiin muutama kilo, jos sillä aikoo oikeasti ajella eikä vaan silitellä olohuoneessa.
    No toi tosiaankin on ihan oikeasti ajelua jos aina saa tuollaista aikaiseksi.

  28. #28
    noniinno Guest
    Viikonloppuna todistin, kun muuan oululainen vei täysjäykkää kaksysiä polulla niin kovaa, etteivät muut pysyneet perässä. Ei vaikka parasta mahdollista rahalla saatavaa täysjoustoa perässä tulikin. Ei ehkä ollut sitä pahinta rölliä, mutta ihan mukavan teknistäkin oli välillä. Jotenkin tuollainen aina asettaa kaikenlaisen keula- ja satulaputkikulmaspekuloinnin uuteen valoon. Reidestä se totuus löytyy, ei äksien määrästä vaihtajassa. Mutta kovaa meni myös Trekin Top Fuel. Se voisi olla kuolevaiselle hyvä vaihtoehto.
    noniinno muokkasi tätä : 10.05.2017 at 21.09

  29. #29
    Liittynyt
    01/2017
    Viestit
    109
    Itse lähtisin tolla budjetilla ostamaan kahta pyörää(mikäli tallissa on tilaa).
    esim: Täysjousto 29er mihin käy 27.5+renkaat ja etujousitettu 27.5+ renkailla.
    Suurinpiirtein samoilla osasarjoilla niin voi kiekkoja osia vaihdella keskenään.

    -Uutta takavannetta kuukauden odottanut. Ainoa hyväpuoli että sää on ollut paska.

  30. #30
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Jos AP haluaa täpärin niin miksi pitää kaksi pyörää hankkia? Jos AP:lla ei ole kokemusta maastoajosta, niin miksi pitää linkittää jotain pitkään treenanneiden epäonnistumisvideoita? Tuskin yksikään rehellisesti asiaan suhtautuva ostaa pyörän ajatellen menevänsä hautaan sen kanssa.

    Kannattaa pohtia se käyttötarkoitus ja tavoitteet ja aloittaa niiden mukaan. Tuo poljentatehokas kuulostaa kovasti Spessun Epicilta, joka onkon kova XC-mankeli. Mikäli tavoitteet ovat aidosti XC:tä rankemmassa polkuajossa, kannattaa hanrkita reilusti jykevämpää pyörää. Siihen suunnilleen 140mm joustoa ja pyörällä ajaa käytännössä kaiken seuraavat pari vuotta. Kun taidot karttuvat ja tarpeet tarkentuvat, niin vaihtaa sitten sopivaan peliin.

    Sitten se suositus: Santa Cruzin Tallboy 3. Perusteet löytyvät poljintehokkuudesta, plussakumioptiosta (joka tuo variaatiomahdollisuuden) ja melko yleispätevästä geometriasta. Hyppyreihin tuolla ei kannata mennä eli jos sellainen kiinnostaa, niin pari pykälää järeämpää suoraan alle. Pivottikin on kova sana.
    Roots, bloody roots

Samanlaisia aiheita

  1. 27,5 / 27,5+ / 29 täysjousto. Mikähän olisi paras.
    By Stumpperi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 147
    Viimeinen viesti: 24.02.2019, 13.32

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •