Kumpiakin käyttänyt maantiepuolella.
Aukonut ja laittanut uudestaan kiinni.
Kumpikin kestänyt ok.
Kumpiakin käyttänyt maantiepuolella.
Aukonut ja laittanut uudestaan kiinni.
Kumpikin kestänyt ok.
Nyt on Bike-Componentsissa niin hyvät tarjoukset, että taidan päivittää pyörän 11-vaihteiseksi. Kammet ja NW-eturatas on jo, eli olen ostamassa kasetin, vaihtajan, liipaisimen ja ketjun.
Sram NX ja Shimano SLX -setit maksavat tasan saman verran. Itse alan kallistua vähän SLX:n puolelle, koska se on aavistuksen kevyempi ja olen tykännyt nykyisestä Shimanon 1x10 setistä. Onko syytä valita ennemmin NX?
Tärkein ero on mun mielestä vaihdepujen käyttölogiikassa. Ota se josta tykkäät enemmän.
--
Minä tein juuri saman rempan ja valitsin XT:n. Hintaero aika pieni ja tykkäsin paremmasta pakasta. Jos se vaikka säästäisi Mavicin vapaaratasta.
Onko näkemystä/kokemusta seuraavan yhdistelmän toimivuudesta:
- SRAM XX1 takavaihtaja ja liipaisin
- Shimano (tarkka malli ei tiedossa) 11-s pakka.
^ toimii ainakin sram gx ja shimano xt kivuttomasti yhteen
Shimano xt 11 takavaihtaja. Kytkimen huolto. Onko tarpeen ja miten? Kuinka usein? Jotain rasvaa noihin taidetaan kaupata?
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys
Tuolla jotain sen toiminnasta ja huollosta ? ;http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ar...ailleur-36461/
On aika päivittää Cube 1x11 aikaan.
Tällä hetkellä 2x11 ja osina XT-M8000 vaihtajat, kasetti (11-40T), kampisarja (36+26T) ja kahvat. Avaamaton HG-700 -ketju löytyy hyllystä.
Tuntuu niin typerältä kun pienemmällä eturattaalla en tarvitse kahta pienintä vaihdetta mihinkään ja isommalla eturattaalla taas viimeistä takaratasta tulee käytettyä aika harvoin. Muutenkin 2x11 on hankalissa paikoissa työläs ja turhan kankea.
Mitä tuo 1x11 konversio käytännössä vaatii näillä komponenteilla?
Onko tuo XT kampisarja päivitettävissä pelkällä rattaalla 1x11 versioksi? Jos on, niin mikä ratas kannattaisi ostaa?
Entäs sitten ketju. Onko tuo HG-700 tarkoitukseen sopiva, vai täytyykö ostaa jokin toinen?
Kampien pulttijakoon sopivan n/w -rattaan.
On. Lasket jollain välityslaskurilla (esim. http://gear-calculator.com/#) olisiko 30T vai 32T omiin ajoihisi sopiva.Onko tuo XT kampisarja päivitettävissä pelkällä rattaalla 1x11 versioksi? Jos on, niin mikä ratas kannattaisi ostaa?
Eikös tuo 11-ketju ole eli käy.Entäs sitten ketju. Onko tuo HG-700 tarkoitukseen sopiva, vai täytyykö ostaa jokin toinen?
Eikös 34 olisi just eikä melkein? Kevyempään päähän riittäisi ja raskaammasta jäisi se harvoin käytetty pois.
No sit ovaalina jos 34 hammasta.
Jos 31 piikkinen takaratas riittää tuon 26:n kanssa, niin silloin 40 piikkisen kanssa päästään samaan välitykseen 33.5 hampaisen eturattaan kanssa.
Eli 32 piikkinen narrow-wide eturatas voisi olla passeli.![]()
Tai tuo JackOjan ovaali 34.
Kiitos hyvistä neuvoista!
Googlailin sekä lueskelin foorumia ja päädyin tilaamaan 32 -piikkisen RaceFace Single Narrow/Wide -rattaan.
Valintaa puolsi hyvät arvostelut sekä pyörään sopiva väritys.
Tilasin samalla myös uudet kiinnityspultit, kun en ollut varma tuleeko tuossa niitä mukana.![]()
Ennen oli eturattaiden osto helppoa. Katsoin vaan että onko pultteja 4 vai 5. Nyt on jos jonkinmoista pulttijakoa.![]()
Jaa onkos noita RF:n rattaita nykyään saatavilla tolla Shimanon epäsymmetrisellä pulttijaolla?
Kuinkas paljon tehohäviötä on teillä havaittu 1x systeemeillä, eteenkin 1 vaihteella??
Tässä kaksi vuotta vanhassa jutussa tuloksia 2x11 maantievoimansiirron (valmistajaa/sarjaa ei mainittu) tehohäviöistä:
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/friction-facts-free-speed-from-proper-shifting-44016/
Pienemmällä eturattaalla tehohäviöt kasetin pienimmällä vaihteella 7.5W, keskivaiheilla 7W ja isoimmalla pakan vaihteella 10W. Vastaavasti isommalla eturattaalla 8W-7W-9W. Suurin häviö siis tulee pienimmillä takapakan rattailla. Neljällä pienimmällä pakan rattaalla ero noin watti eturattaiden välillä, mutta ottaen huomioon että samaan kadenssiin voi isommalla rattaalla käyttää ainakin kahti pykälää suurempaa ratasta pakasta, ero luokkaa pari wattia.
Tuon perusteella hitaassa vauhdissa ero merkityksetön, nopeassa vauhdissa voi olla eroa pari wattia 1x vs 2x. Etenkin jos käyttää takana 10 (sram) tai jopa 9 (oneUp) takaratasta. Yo. testissä ei kylläkään käytetty narrow-wide eturattaita. Ja suurin pakan ratas oli 28, mutta suuremmalla rattaalla itsessään on parempi hyötysuhde.
Oho enpä tullut ajatelleeksi koko asiaa. Katsoin vain Google kuvahaun perusteella, että ainakin edellisen sukupolven XT -kampisarjaan sopii tuo RaceFace N/W ratas.
No kokeilemallahan se nyt selviää. Jos ei tuo sovikkaan niin pääsen sitten tilaamaan jonkin toisen rattaan ja tämä nykyinen päätyy fillaritoriin myyntiin. Eiköhän se kaupaksi mene...![]()
Mielipiteitä / näkemyksiä / kokemuksia maantie 1x11?
Noin 2800km takana uusilla 11sp MTB rattailla, viimeksi ostettu eteen ab:n 28 ovaali ja taakse Shimanon CS MT8000 pakka (11-40). Kolmen ketjun kierrossa kolmas ketju menossa ja nyt taas hyppii ketju pakalla käytettäessä toiseksi pienintä lehteä kun voimalla runttaa. Lehti ei ole silminnähden kulunut mutta näyttänee sille että pakka on taas entinen. Ketjuiksi hommasin viimeksi PC-XX1:t, ajattelin että nuo olisivat oikeasti kestävämmät mutta en ole huomannut mitään eroa halvempiin ketjuihin, samalla tavalla venyy kuin halvemmatkin.
Millä hitolla nämä saa kestämään? Pitää näillä näkymin puolen vuoden välein vaihtaa kaikki rattaat. Ajan ilmeisen paljon isommilla rattailla koska nytkin tuo toiseksi pienin lehti on kulunut, muilla hampailla tätä hyppimisongelmaa ei ole. Ja tietystikään noita pikkurattaita ei myydä erikseen - kokeilisin uusien pikkurattaiden vaihtoa ihan välittömästi silmää räpäyttämättä.
^Haa - löytyi ebaystä tuo 13 hampainen ratas, otin samalla kaksi ja yhden 15 hampaisenkin. Eiköhän noilla pääse taas vähän pidemmälle ilman kalliin ratassetin vaihtoa. Ilmeisesti ihan tahallaan noita ei juuri kukaan myy, nettikaupat näyttää tyhjää näiden yksittäisten rattaiden osalta. Etenkin tuo 13T on vaikeasti löydettävissä. Nuo isoimmat lehdet ei paljon meikäläisellä kulu eikä myöskään tuo pienin joten irtolehdillä mennään nyt niin pitkään kun pääsee.
Blackspirelta löytyy ja sopivaan hintaan. http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod144539
Oikeassa olet, pitää seuraavalla rataskierroksella laittaa isompi. Ainakin 30T ellei sitten tuo mainitsemasi 32T. Taitaa tuolla 32:lla käydä niin että takapakan pienin lehti jää sitten todella vähäiselle käytölle. Tosin tuolla voi sitten tulla käyttöä pakan suurimmalle (40T) lehdelle joka itsellä on melkoisen turha, täällä Oulussa on pitkät mäet aika vähissä joissa tuota tarvitsee. Eilen kävin tosin ruskotunturilla jumppaamassa ja kyllä se toisella nousulla taisi olla suurimmalla lehdellä tuo ketju ihan loppuosalla, alkoi pumpun tahti olla sitä luokkaa.
Tietääkö asiantuntijat mahtuuko Farleyhin 32 ovaali eturatas?
Kirjanmerkit