GarminGiantElectrobike
Sivu 7 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 1055

Aihe: Sähköpyörä hakusessa..

  1. #181
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka.S Katso viesti
    Kyllähän se pyörä kulkee kovempaa kun vaan polkee. Tasaisella menee tuo 25 km/h helposti ilman sähköäkin. Jos ylämäetkin pysyy tuon minimi 25 km/h, niin keskinopeus on pääosin suoralla matkalla jo ihan hyvä.
    Jep. Mutta 25 tasaisella ei riitä, keskinopeuden tarttee olla 29, ja jos siihen meinaat päästä, pääset siihen edellisen kirjoittajan ehdottamalla suoravetoisella (joka kulkee riittävän kovaa) tai toisaalta sähköttömällä maantiepyörällä. 25:n rajoitetulla sähköpyörällä joutuisit jatkuvasti polkemaan ilman avustusta raskasta pyörää, jossa vielä moottori pistää vastaan. Se avustaisi vain ylämäessä. Jos siis aikomus on päästä 29 km/h keskinopeuteen.

    Edellisen kirjoittajan vinkki lienee järkevin lähestymistapa asiaan.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  2. #182
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Läskillä ei ole järkeä jyrätä ajorataa lujaa. Virtaa palaa turhaan. Läski on lisäksi asennusmielessä vaikeampi, joudut rakentamaan kiekon itse jollet osta kalliilla maailmalta. Greencycle myy tonnista kittiä 400e. Jonkin verran perehtymistä vaatii, ei paljon. Toisaalta ihan hyvä perehtyäkkin pyöräänsä, se on kivaa. Haastavin osuus on routata kaikki se johtohelvetti siististi. Akulle kannattaa rakentaa boksi erikeepperillä 4mm vanerista, parin tunnin askartelu.
    Pyöräksi joku 26" teräsrunko perusmalli vahvalla keulalla ja mahd. levyillä.
    Tärkeintä on että kaikki on terästä. Alumiini on 1kw-luokassa vaarallinen.

  3. #183
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Mutta 25 tasaisella ei riitä, keskinopeuden tarttee olla 29, ja jos siihen meinaat päästä, pääset siihen edellisen kirjoittajan ehdottamalla suoravetoisella (joka kulkee riittävän kovaa) tai toisaalta sähköttömällä maantiepyörällä.
    Saahan kaupasta noita 45 km/h -rajoitettuja sähköpyöriäkin. Tiedä sitten miten tuo "rekisteröinti ja vakuutus" käytännössä tapahtuu.

    Esim...
    Verkkokauppa.comin valikoima: https://www.verkkokauppa.com/fi/cata...opyorat-45-kmh
    Electrobike: https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/nopeat-45km-h-sahkopyorat.html

    EU-lainsäädäntö vaatii pyörän rekisteröimisen ja vakuuttamisen. Pyörän mukana toimitetaan tyyppihyväksyntä dokumentit rekisteröintiä varten. Suomen lainsäädännössä kaikki sähköpyörät, joiden nopeus avustettuna ylittää 25 km/h luokitellaan mopoiksi, jolloin ne tulee rekisteröidä ja niille tulee hankkia liikennevakuutus. Hinnan vakuutukselle saat omasta vakuutusyhtiöstäsi, tyypillisesti vakuutuksen vuosimaksu on 100-200€ välillä. Pyöriä koskee myös muut mopoille säädetyt lait, eli mopon ajokortti (AM 120) vaaditaan vuoden 1985 jälkeen syntyneiltä kuljettajilta. Pyörätiellä liikkuminen on sallittua ainoastaan jos pyörätie on varustettu lisäkilvellä "Mopolla ajo sallittu".
    Tai vaikka Greencyclen 35 km/h yltävillä seteillä: http://www.greencycle.fi/product/231...takarenkaaseen

  4. #184
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Joo, valmiita saa, muttei halvalla.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  5. #185
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    PLKN
    Viestit
    277
    Empiirinen kokemus tältä aamulta; Huonokuntoinen läski työmatkalla, matka 9.81 km, keskinopeus 25,2km/h aikaa kulutettu 23:21. Pyörässä ei virityksiä, nappularenkaat. Kevään ensimmäinen pyörällä toteutettu työmatka. myöhemmin tarttee vaihtaa sileämmät renkaat alle ja kai se kuntokin kohenee. Jospa se keskinopeuskin nousisi.

    Niin ja GPS 'data' samalta matkalta; 9,66km, 24,69km/h, 23:23. Näihin ei lasketa aikaa paikoillaan risteyksissä yms? Tarvii varmaan tarkastaa/säätää renkaan ympärysmitta ajotietokoneelle, nyt siellä on sileämpien renkaiden mitta.
    sähkö pyörä läski kuski

  6. #186
    Hmmm... jos pyöräsi on ensinnäkin sähkö-sellainen ja sinä kirjoittamasi mukaan huonokuntoinen ja keskari n. 25 km/h, niin matkallasi on huomattava reilusti alamäkeä, jota voi rullaamalla laskea reilustikin yli sen lakisääteisen 25 km/h...
    Muuten ilmoittamasi ei oo ihan todenmukainen ...?
    Huonokuntoinen kun ei sähköavusteisella juuri moottoria vastaan polje edes tasaisella, saati ylämäkeä

    Vai onko se 'sähköpyörä' vasta hakusessa, niinkos ketjun otsikossa 'seisoo'?

  7. #187
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    PLKN
    Viestit
    277
    Samat luvut paluumatkalta: matka 9.75km, keskinopeus 25,4km/h ja aika 22:59.
    GPS sanoo 9.62km, 25.12km/h ja 22:53.

    Reitti sama pientä mutkaa lukuunottamatta, siitä tuo heitto matkassa.
    sähkö pyörä läski kuski

  8. #188
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Jos joku haluaa sellaisen tonnisen suoravetopyörän, niin tuossa on halvalla myynnissä valmis vehje Greencyclen MXUS-mosalla:

    http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewt...109907#p109907

    Cruiseri joo, mutta ei sillä tuon motin kanssa ole niin väliä. Kuljetus luemma järjestyy Stadiin.
    Tuo on oikeasti halpa. Jos vielä 400 euroon tinkautuu, niin akku ja pyörä lähtee moottorin hinnalla.
    Voi vaikka laittaa nuo kamat toiseen pyörään ja myydä cruiserin, jos ei diggaa.

  9. #189
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Toi kruiserihan olisi komia.
    Mitenkäs tämä lakipuoli menee? Aiemmin kirjoitettu: Pyörän mukana toimitetaan tyyppihyväksyntä dokumentit rekisteröintiä varten. Suomen lainsäädännössä kaikki sähköpyörät, joiden nopeus avustettuna ylittää 25 km/h luokitellaan mopoiksi, jolloin ne tulee rekisteröidä ja niille tulee hankkia liikennevakuutus.
    Eli pitäisikö tuollainen tonninen pyörä rekisteröidä? Liikennevakuutuksen nyt ymmärrän, mutta riittäkö liikennevakuutus siihen, että voin sillä laillisesti ajella työmatkat?

  10. #190
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka.S Katso viesti
    Toi kruiserihan olisi komia.
    Eli pitäisikö tuollainen tonninen pyörä rekisteröidä? Liikennevakuutuksen nyt ymmärrän, mutta riittäkö liikennevakuutus siihen, että voin sillä laillisesti ajella työmatkat?
    Ei pidä. Riittää. Itsehän halusit nopean pyörän, mietit rajoittimien poistoa.
    Viritysmahdollisuus olisi plussaa, että matka taittuisi tarvittaessa nopeamminkin.
    Tuollaisessa ei tarvitse tehdä sitäkään, rajoitin on helposti säädettävä. Tee mitä teet.
    Jos rajoittimia alat poistella niin se on se ja sama onko sulla alla 250W vai tonninen.

  11. #191
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Suomessa ei ole mitään s-pedelec luokkaa eikä mitään muutakaan yli 25km/h sähköpyöräluokkaa, vaan ne kaikki ovat mopoja. Eli rekisteröidään mopoksi, mopon vakuutus, ajetaan missä mopotkin (ei metsässä ilman metsäomistajan lupaa), mopon ajokortti sekä mopon kypärä, ei pyöräilykypärä.

  12. #192
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Suomessa ei ole mitään s-pedelec luokkaa eikä mitään muutakaan yli 25km/h sähköpyöräluokkaa, vaan ne kaikki ovat mopoja. Eli rekisteröidään mopoksi, mopon vakuutus, ajetaan missä mopotkin (ei metsässä ilman metsäomistajan lupaa), mopon ajokortti sekä mopon kypärä, ei pyöräilykypärä.
    Niin mutta tuo ei ole yli 25 km/h-pyörä, jos sitä ei säädä sellaiseksi. Kaikki 1kw-pyörät ovat käytännössä näin.
    Täysin laillinen Suomessa myytävä kitti.
    S-pedelec-luokan vaatimukset ovat käytännössä pitkälti samat kuin mopoluokan. Pieni tehoero.
    Jollen ihan väärin muista, niin Suomessa on pari rekisteröityä S-pedelecciä, joista toisen omistaja pyörii tällä foorumilla.

  13. #193
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Niin mutta tuo ei ole yli 25 km/h-pyörä, jos sitä ei säädä sellaiseksi. Kaikki 1kw-pyörät ovat käytännössä näin.
    ...
    Jollen ihan väärin muista, niin Suomessa on pari rekisteröityä S-pedelecciä, joista toisen omistaja pyörii tällä foorumilla.
    Riippuu, mikä on ”tuo”: ”Pyörän mukana toimitetaan tyyppihyväksyntä dokumentit rekisteröintiä varten. Suomen lainsäädännössä kaikki sähköpyörät, joiden nopeus avustettuna ylittää 25 km/h luokitellaan mopoiksi, jolloin ne tulee rekisteröidä ja niille tulee hankkia liikennevakuutus.”

    S-pedelec pitää rekisteröidä mopoksi, kun ei ole muutakaan ajoneuvoluokkaa sille Suomessa.

  14. #194
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Riippuu, mikä on ”tuo”
    Tuo on se mistä pyörästä tässä ketjussa oli puhe. Jos vaikka lukisit ketjua mihin postailet, niin ei menisi ihan sekaisin noilla sun spekuloinneilla.

  15. #195
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Tuo on se mistä pyörästä tässä ketjussa oli puhe. Jos vaikka lukisit ketjua mihin postailet, niin ei menisi ihan sekaisin noilla sun spekuloinneilla.
    Jos vaikka lukisit Pekka.S:n viimeisen viestin, mistä minä mopo-homman lainasinkin…
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka.S Katso viesti
    Mitenkäs tämä lakipuoli menee? Aiemmin kirjoitettu: Pyörän mukana toimitetaan tyyppihyväksyntä dokumentit rekisteröintiä varten. Suomen lainsäädännössä kaikki sähköpyörät, joiden nopeus avustettuna ylittää 25 km/h luokitellaan mopoiksi, jolloin ne tulee rekisteröidä ja niille tulee hankkia liikennevakuutus.
    Eli pitäisikö tuollainen tonninen pyörä rekisteröidä? Liikennevakuutuksen nyt ymmärrän, mutta riittäkö liikennevakuutus siihen, että voin sillä laillisesti ajella työmatkat?

  16. #196
    Keskeinen kysymys on ymmärtääkseni tuo nopeus. Yli 25 km/h avustettuna liikkuva sähköpyörä on mopo (vaatii rekisteröinnin ja liikennevakuutuksen), maksimissaan 25 km/h avustettuna liikkuville on eri luokkia (voivat vaatia vakuutuksen tai eivät riippuen tehosta).

    Greencyclen sivuilta löytyy: Lainsäädännön uudistukset tuovat uusia mahdollisuuksia sähköpyörän hankintaan (neljä eri luokkaa).

    Sähköisten kulkuvälineiden osalta keskeisimmät muutokset ovat moottorin kasvanut maksimiteho, joka saa nykyään olla max.1Kw (1000w), sekä uudentyyppiset kevyet sähkökulkuneuvot, kuten esim. tasapainoskootterit. Max. 250w tehoiset sähköpyörät luokitellaan tavallisiksi polkupyöriksi, eivätkä ne siis tarvitse mitään vakuutusta, rekisteröintiä tms. Yli 250w tehoiset, max.1000w ja 25km/h sähköpyörät tulee kuitenkin vakuuttaa ja niissä on oltava merkinantolaite, takaheijastin sekä etuvalo (valona käy myös esim. otsalamppu)
    Tuosta em. dokusta puuttuvat siis nuo avustettuna yli 25 km/h kulkevat laitteet.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka.S Katso viesti
    Eli pitäisikö tuollainen tonninen pyörä rekisteröidä? Liikennevakuutuksen nyt ymmärrän, mutta riittäkö liikennevakuutus siihen, että voin sillä laillisesti ajella työmatkat?
    Käsittääkseni rekisteröinti ("mopo-luokka") vaaditaan, jos kulkee yli 25 km/h avustettuna (tonninen tai ei). Jos on teholtaan 1000w ja kulkee max. 25 km/h avustettuna, niin vaatii vain liikennevakuutuksen, muttei rekisteröintiä (Greencyclelta: "Tarvitsee vakuutuksen, mutta ei tarvitse ajokorttia, rekisteröidä tms").

  17. #197
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Taitaa olla mukavampi ja helpompi hommata skootteri, jos yli 25 km/h sähköllä kulkevan menopelin joutuu rekisteröimään mopoksi.

    Olenko ymmärtänyt oikein, että keskiömoottori ei juuri jarruttaisi menoa?

    Äsken kävin läskillä lenkillä muksut peräkärryssä ja tasaisella nopeus oli GPS:n mukaan 28 km/h ilman suurempaa taistelua. Jotenkin hiipii ajatus, että polkupyöräksi luokitetulla keskiömoottorisella menopelillä saattaisi päästä ihan hyvään keskinopeuteen, jos ylämäet hujahtaa sillä 25 km/h nopeudella ja pyörästä löytyy tarpeeksi suuri vaihde tasamaalle ja alamäkiin, että nopeuden saa pidettyä siinä 30+ km/h.

    Eli, jos pysytään näissä 250W ja 25 km/h peleissä, niin mitäpä ehdottelisitte tähän tarkoitukseen? Enää ei taida olla vaatimuksina kuin keskiömoottori ja jonkinlaiset vaihteet.
    Vielä ei ole tarkoitus ostaa mitään moneen tonnin työmatkakulkinetta, vaan edullinen pyörä millä testata, onko tämä aivan tuhoon tuomittu ajatus.

    Käytettykin pyörä kelpaa tietysti hyvin, mutta ei ole vielä tullut vastaan sopivaa.

  18. #198
    Kyllä se keskiömoottori vastustaa ihan reilusti. Ei tee mieli omalla Shimano Stepsillä rajoitusta kovempaa ajella.

    Lähetetty minun ALE-L21 laitteesta Tapatalkilla

  19. #199
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hikinihkis Katso viesti
    Kyllä se keskiömoottori vastustaa ihan reilusti. Ei tee mieli omalla Shimano Stepsillä rajoitusta kovempaa ajella.

    Lähetetty minun ALE-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Nyt on harkinnassa tuollaisen Bafang keskimoorrotin asentaminen vanhaan maasturiin. Mainos ainakin väittää "keskimoottori ei tuo lainkaan lisävastusta polkemiseen tai pyörän rullaavuuteen, joten ajo ilman sähköjäkin onnistuu mainiosti". Onko kellään kokemusta näistä bafangin keskimoottoreista?

    Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

  20. #200
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^^Koeajanut 2 napamoottorista yli 2" renkailla ilman sähköä. Tuntuu ettei moottori niissä juuri vastustele. Herkemmin rullaavilla renkailla ehkä paremmin huomaisi. Varmaan on eroja myös moottoreissa ja toteutuksessa.
    Suosittelen koeajoa. Ennakkoluulot ja yksilökohtaiset kokemukset ei aina anna oikeaa tietoa.

    Lapsia kyydissä kannattaa ajatella enemmän turvallisuutta kuin keskinopeutta.

  21. #201
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    101
    Yamaha PW ei ainakaan vastusta polkemista käytännössä yhtään. Tästä olen kuullut toistakin väitettävän, mutta ilman ketjuja kun kampia pyöritän niin ihan sormella kevyesti pyörii. Toki painava pyörä on raskaampi kiihdyttää ja polkea ylämäkeen.

    Lisäksi olen huomannut, että Yamahan luonnolliseen avustukseen tottuneena ihan mikä tahansa pyörä TUNTUU vastustavan - kun ajoin normihybridillä sähköpyörän jälkeen, piti oikein pysähtyä tarkistamaan onko renkaat jotenkin jumissa, kun meno tuntuu niin nihkeältä.
    Hapro muokkasi tätä : 06.05.2017 at 11.06 Syy: Typo

  22. #202
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Myös Shimanon e-mtb moottori, eli E8000, ei vastusta ilman sähköä käytännössä yhtään.

  23. #203
    Mulla on Shimanon "katumalli" ja se vastustaa ihan oikeasti huomattavasti. Alamäessäkin pistää hanttiin, joten ei ole pelkistä tuntemuksista kyse. Avustamattomillakin pyörillä tulee ajeltua ja ero on huomattava. Onkohan tuo ihan kunnossa?

  24. #204
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hikinihkis Katso viesti
    Mulla on Shimanon "katumalli" ja se vastustaa ihan oikeasti huomattavasti. Alamäessäkin pistää hanttiin, joten ei ole pelkistä tuntemuksista kyse. Avustamattomillakin pyörillä tulee ajeltua ja ero on huomattava. Onkohan tuo ihan kunnossa?
    Onko tuo shimanon katumalli siis tälläinen keskimoottori kuten(http://www.greencycle.fi/product/219...-keskimoottori) vai jompaan kumpaan napaan tuleva?

  25. #205
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Shimanon katumalli on E6000 keskiömoottori. Voihan olla, että siinä moottori pyörii aina kampien kanssa ja siksi vastustaa (tai joku muu syy), mutta en ole itse kokeillut.

  26. #206
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    Kokeilin tänään Focus Jam shimanon m8000 moottorilla ja spessun turbo levoa brosen moottorilla, molemmissa sama tunne kun avustus lakkaa että jarruttaa vaikka olis alamäki. Muuten kyllä spessun moottori tuntui jouheammalta ja hiljaisemmalta ajossa.

  27. #207
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    19
    Mulla Shimanon 6000 sarjan moottori ja mielestäni ei jarruta.
    Täydellä avustuksella avustus lakkaa niin että saattaa tuntua vastaan laittamiselta. pienimmällä teholla avustuksen loppuminen huomaamattomampaa.

  28. #208
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hikinihkis Katso viesti
    Mulla on Shimanon "katumalli" ja se vastustaa ihan oikeasti huomattavasti. Alamäessäkin pistää hanttiin, joten ei ole pelkistä tuntemuksista kyse. Avustamattomillakin pyörillä tulee ajeltua ja ero on huomattava. Onkohan tuo ihan kunnossa?
    Olisi ihan hyvä vähän tarkentaa näitä tuntemuksia. Alamäessä yli vai alle 25kmh ja rullatessa vai polkiessa?

  29. #209
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vapari Katso viesti
    Olisi ihan hyvä vähän tarkentaa näitä tuntemuksia. Alamäessä yli vai alle 25kmh ja rullatessa vai polkiessa?
    Minuakin hieman ihmetyttää miten voi jarruttaa jos moottori on keskiössä.

    Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

  30. #210
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Kokeilin tänään Focus Jam shimanon m8000 moottorilla ja spessun turbo levoa brosen moottorilla, molemmissa sama tunne kun avustus lakkaa että jarruttaa vaikka olis alamäki. Muuten kyllä spessun moottori tuntui jouheammalta ja hiljaisemmalta ajossa.
    Valitettavasti kitka on ihan oikea elementti, joten ihan jokainen laite vastustaa jos työntövoima loppuu.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Shimanon katumalli on E6000 keskiömoottori. Voihan olla, että siinä moottori pyörii aina kampien kanssa ja siksi vastustaa (tai joku muu syy), mutta en ole itse kokeillut.
    Moottorissa on yksisuuntaiset painelaakerit, joten moottori itsessään ei voi vastustaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •