HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 21 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 31 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 1086

Aihe: 1x11

  1. #601
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Täälläkin kolme ketjua kierrossa, noin 40 tuntia ja vaihto. Varmaan jotain 500 km. Kolmatta kierrosta kai menossa ja jos oikein muistan niin toisella kierroksella olisi jo ollut venyneet vaihtokuntoon mutta eipä mitään ongelmia ole ollut. Ja miksi olisi kun tasaisesti kuluvat. Vaihteetkin toimii niin eipä viitsi stressata. Vaihdetaan sitten kaikki kerralla, sitten joskus.

  2. #602
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Pitäisi itsekin vaihtaa 500km välein, tuo tonni on liian pitkä. Nyt tämä ensimmäisen kierroksen kolmas (uusi) ketju ei kovin heleästi toimi rattailla mutta toisaalta ei pahasti hypikään, muutaman kerran tosin on hypännyt. Käytössä Sramin XX1 ketjut 3 kpl mutta venyy nämäkin ihan mahottomasti - jos pari tonnia yhdellä ketjulla rullaa niin kaikki rattaat menee vaihtoon. Eli sinänsä en ole huomannut näissä XX1 ketjuissa mitään eroa halvempaan Sram:n ketjuun. Kokeilin tuossa X1 ketjua talvella mutta siitä ei mitään tullut, meni alle 20km ajelun jälkeen poikki kun hangessa väänsin menemään.

    Kyllä nämä 11s ketjut on surkeita kestämään. Huollan ketjuja säännöllisesti enkä ole mikään kovajalkainen, eikä painoakaan ole kuin se 85-87kg. Jos yhdellä ketjulla ajaa 2000km niin ratassetti on valmis, ei toimi uudella ketjulla sitten yhtään. Sen verran on ajatus jalostunut että seuraava vaihteisto on 10s jossa ketju on leveämpi ja siten ei venyisi samalla lailla. Edelleen itsellä on tuo pienin vaihde ihan turha, tuota 40 hampaista en käytä koskaan. Jos sille joskus tarve tulee niin sitten kävelytän. Mutta 10s päivitys tulee sitten joskus hamassa tulevaisuudessa jos nykyinen takavaihtaja jostain syystä antautuu. Voin vaan kuvitella mikä 'laatu' on näissä 12 vaihteisissa, mahtaa ketjua mennä kuin leipää.

  3. #603
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    ^ Ei kai se vaihtajasta kiinni oo? itellä ainaki toimii 11 vaihtaja kymppipakalla ja toisinpäin...ketjuja vaihdan 3000-4000km välein aina uusiin kun mittari näyttää 0.75 kulumaa kolmet neljät ketjut ja sitte pakka vaihtoon.

  4. #604
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Vähän huonosti tuossa yllä selitin, 10s vaihteissa ketju on leveämpi joten sen voi odottaa myös kestävän pidempään. Tuo oli nimenomaan se pointti siirtymisessä 10 vaihteistoon. Mutta tosiaan sitten joskus, ihan päivitysintoilun vuoksi tuota en tee, käytän rahaa mieluummin johonkin muuhun.

    Nopealla vilkaisulla ei ketjuista ole tarjolla mekaanista kestävyysdataa. 10s ketjuista oli netissä semmoinen breaking load test jossa Sramin ketjut oli huonoimpia... 11s ketjuista en löytänyt mitään dataa.

  5. #605
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    ...10s ketjuista oli netissä semmoinen breaking load test jossa Sramin ketjut oli huonoimpia...
    Eikö tuossa ole kaiketi testattu vetolujuutta tjsp. pikemminkin kuin kulutuskestävyyttä? Mielestäni eivät korreloi.


  6. #606
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Sramin ketjut itselläkin ja tuntuu aika nopeasti menevän. Sen verran maksaa takapakka ettei viitsi vielä vaihtaa kun muuten vaihteet toimivat hyvin. Mitkäs ketjut star trekillä? Onko noissa sitten niin suuret erot eri merkeillä?

  7. #607
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eikö tuossa ole testattu vetolujuutta tjsp. pikemminkin kuin kulutuskestävyyttä? Mielestäni eivät korreloi.
    Ei välttämättä mutta jos on huonompi vetolujuus ja vetoahan ketjuihin taitaa pääasiassa tulla niin voihan siitä vetää jotain johtopäätöksiä. Mutta vaikea ottaa kantaa sen tarkemmin kun ei siis tosiaan tiedä mitä ja miten on testattu.

    Tai ketjuthan taitaa "kulua" kyllä niistä niittien rei'istä. Kumpaa se sitten on.

  8. #608
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    ...vetoahan ketjuihin taitaa pääasiassa tulla....
    Vetoa tulee joo, mutta eri asiasta siinä on kyse.

    Tässä muuten huvikseni googletoin tuon mainitun testin tuloksen. Sramit heikoilla ja Connexit vahvoilla.

    http://www.cantitoeroad.com/assets/i...st_Results.pdf


  9. #609
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Sramin ketjua oon pyrkiny välttää vaikka nekin on vissiin kestävämpiä nyt kun viimevuosituhannella, pidän kyllä parhaana campan recordia mutta shimpan XT ja Xtr ketjua on myös käytössä.

  10. #610
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    cozybeehive.blogspot.fi/2010/04/bicycle-chain-wear-test-from-wippermann.html

    Tuossa on tommonen chain wear test - Wippermanin teettämä jossa yllättäen testin tekijän ketju oli paras . Ei loistanut Sramin ketjut tässäkään.

  11. #611
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Minä kyllä tykkään 11s maantiellä. 12-28 pakka on mukavan tiheä käyttää, eikä isolta rattaalta tarvitse kovinkaan monasti tipauttaa alas.

  12. #612
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    ^^JUST meinasin linkata tuon saman

    Tässä vielä kiinnostuneille Bikeradarin filosofiaa ketjun kulumisesta.

    http://www.bikeradar.com/road/gear/a...plained-46015/


  13. #613
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Tähän asti menty 9 XT:llä ja aina keväisin vaihdettu uudet ketjut, ja rattaat ehkä joka toinen vuosi. Siis näillä mun kilsoilla se on ollut ihan riittävä taajuus ja 9 osat aika halpoja.

    Nyt kun pitäisi siirtyä näihin 11 osiin, niin mietityttää että pitäisikö alkaa ketjuja kierrättämään. Että saako sillä 2-3 ketjun pyörityksellä todellista hyötyä / säästöä. Vai onko parempi vaan hommata esim HG700 ketjuja nippu varastoon ja vaihtaa ne suosiosta vaikka 100 tunnin välein. Ja rattaat sitten kun ongelmia ilmenee

  14. #614
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Niin lisättäköön tähän että mulla on kyseessä läski jos se nyt mitään merkkaa. Ymmärrän kyllä jos porukka tykkää 11 vaihteisesta, mulla ei ole sille käyttöä koska tuo suurin hammasratas on pienimmillään 40 hammasta mitä näihin MTB 11v vaihteistoihin löytyy. 36 suurin ratas olis passeli ja 10v systeemistä tuo kombinaatio löytyy (11-36). Niinkuin edellä olen jo useaan otteeseen todennut ei tämä ajamasta estä (eikä fillaroinnista nauttimista), sitä tulevaisuuden vaihto-operaatiota tässä pähkin kun jotain pitää rikkimenon vuoksi vaihtaa . 10v:ssä kun todennäköisesti saisi samalla paremmin kestävät ketjutkin ja osat ovat muutenkin halvempia.

  15. #615
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Kymppi 1x SLX, XT (molemmat plussia) ja X9 type 2 vs. 1x11 GX:nä: 1x11 vaihtaa sulavammin.
    Nämä suurimaksi osaksi läskeissä vaikka vähän myös rossarissa ja kaksysissä.

    Nyt 42 suurin ratas takana ja edessä 28 ovaali. Kaikkia välityksiä tulee käytettyä. Eikä meillä ees mäkiä ole mutta möyrittyä tulee välillä.

    1x11 FTW. Tai jos sähköllä vaihtais nii sillon 2x setuppi mutta yhdellä vivulla

    Sent from my LG-H815 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  16. #616
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tähän asti menty 9 XT:llä ja aina keväisin vaihdettu uudet ketjut, ja rattaat ehkä joka toinen vuosi. Siis näillä mun kilsoilla se on ollut ihan riittävä taajuus ja 9 osat aika halpoja.

    Nyt kun pitäisi siirtyä näihin 11 osiin, niin mietityttää että pitäisikö alkaa ketjuja kierrättämään. Että saako sillä 2-3 ketjun pyörityksellä todellista hyötyä / säästöä. Vai onko parempi vaan hommata esim HG700 ketjuja nippu varastoon ja vaihtaa ne suosiosta vaikka 100 tunnin välein. Ja rattaat sitten kun ongelmia ilmenee
    Mulla siis kierrätyksessä enkä usko että säästöä tulee muuta kautta kuin siksi, että muistan helpommin vaihtaa ketjuja kun vaihtoväli lyhyempi. Nytkin cycloon unohdin vaihtaa ja kun aika vähän sillä tulee ajettua niin aattelin mennä niin pitkälle kun toimii jotenkin. Siinä tosin 2x10 mutta lähinnä ajatuksena.

  17. #617
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tähän asti menty 9 XT:llä ja aina keväisin vaihdettu uudet ketjut, ja rattaat ehkä joka toinen vuosi. Siis näillä mun kilsoilla se on ollut ihan riittävä taajuus ja 9 osat aika halpoja.

    Nyt kun pitäisi siirtyä näihin 11 osiin, niin mietityttää että pitäisikö alkaa ketjuja kierrättämään....
    Etkö voi jatkaa samaan malliin? Vaihda keväisin aina uusi ketju, miltäs kuullostaisi?


  18. #618
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vaihda keväisin aina uusi ketju, miltäs kuullostaisi?
    Kuulostaa erittäin todennäköiseltä vaihtoehdolta, ellei lähde siihen ketjujen kierrätys leikkiin...

  19. #619
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Farley 9.8 orggis ketjulla talviolosuhteissa 2000tkm ennenkuin Park tool ketjunittarin 0.5 raja paukku.
    XT ketju tasan sama.
    Nyt alla XX1 ja edelleen orggis pakka.
    Aloitetaan kesä tällä.

    Nuo 0.5 ylittäneet menee GravelCaadxään kiertoon vaikka on 10s.

  20. #620
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Mjoo. Ensin itsekkin hämmästelin, etteikö nämä 11s ketjut oikeasti kestä ajoa lainkaan, mutta näissä läskeissähän taitaa paukkua kaikki, vaparit, ketjut ja rattaat. 24 eturatas, 54 takaratas ja 5" rengas. Kyllä siinä tosiaan ketjut huutaa hoosiannaa.

  21. #621
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    190
    Jostain lueskelin ketjujen olevan tuumamittaisia eli 12 lenkkiä on 12 tuumaa eli 304.8mm ja vaihto raja 306mm. Mahtaako pitää paikkansa?
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  22. #622
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.333
    Joo, tuosta vähän pidemmän kaavan mukaan selitettynä:
    https://www.sheldonbrown.com/chain-wear.html
    Ketjumitat ei ole kovin tarkkoja mutta niillä on nopea tarkistaa tilanne ja tarvittaessa voi sitten mitata kunnolla.

  23. #623
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Jos hylkyraja on 0.5 prosenttia niin on ihan sama mikä mitan sieltä itselleen ottaa, kunhan osaa prosenttilaskua.

    Mittausteknisesti kannattaa valita pitkä mittausväli, ettei ihan sadasosa millejä tarvitse mitata.

  24. #624
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Eikös Shimanon 11 lehtinen menekkin samalle vapaarattaalle kun 10 lehtinen??

    Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
    Gravity, what a heartless bitch.

  25. #625
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    ^menee juu.

  26. #626
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Eikös Shimanon 11 lehtinen menekkin samalle vapaarattaalle kun 10 lehtinen??

    Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
    Menee juu, mutta mutteri ei välttämättä yllä paikalleen. Eli ei mene.

    Edit: Siis road mallin 11spd pakka ei käy 10spd hubiin. Mtb puolen käy.
    Tämän vuoksi on tosi helppo ostaa esimerkiksi cycloon 11spd kiekot, joihin ei sitten katupuolen pakka käykkään.

  27. #627
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Niin vastasin automaattisesti mtb puolelta kun en harrasta maantiepööräilyä.

  28. #628
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Eipä tullut mikrometrillä mittailtua paljonko Shimpan 11 pakassa on rattaan paksuus, mutta aika peltisen oloinen kun vanhaan 9 pakkaan vertaa.

    Saas nähdä mikä on kulutuskestävyys. Onko materiaali vastaavasti parempaa.

  29. #629
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Täälläkin kolme ketjua kierrossa, noin 40 tuntia ja vaihto. Varmaan jotain 500 km. Kolmatta kierrosta kai menossa ja jos oikein muistan niin toisella kierroksella olisi jo ollut venyneet vaihtokuntoon mutta eipä mitään ongelmia ole ollut. Ja miksi olisi kun tasaisesti kuluvat. Vaihteetkin toimii niin eipä viitsi stressata. Vaihdetaan sitten kaikki kerralla, sitten joskus.
    Höpöhopöä tuli heitettyä. Kaksi kierrosta täynnä ja kevyesti alle 0,75 venymä semmosella mittarilla mitattuna. 250 tuntia yhteensä jotain ajettu.

  30. #630
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Onko KNC ja Sramin 11 ketjulukoissa kestävyys eroja? Eli onkos se Missinglink ja toinen on Powerlink.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •