X1 liipasin onko tuossa etäisyys säätö pitkälle vivulle tuolla torxilla. Sramin dokumenteistä ei selviä ja en suotta räjäytä, jos ei ole.
Kyllä Xt liipasin hakkaa tämän 2 isommalle kerralla toiminnollaan. Muuten tuntuma hyvä molemmissa.
![]()
X1 liipasin onko tuossa etäisyys säätö pitkälle vivulle tuolla torxilla. Sramin dokumenteistä ei selviä ja en suotta räjäytä, jos ei ole.
Kyllä Xt liipasin hakkaa tämän 2 isommalle kerralla toiminnollaan. Muuten tuntuma hyvä molemmissa.
![]()
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Taitaa olla tuo kulman säätö vasta X01 mallista eteenpäin.
http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2013/12/7-SRAM-X01-shifter.jpg
Kyllä noilla Srameillakin isommalle naputtelee aika nopeesti. Pitää vaan opetella sellanen sopiva painallus ja kevennystekniikka.
GX 11 trigussa on joku säätö. Tyyliin kaksi eri asentoa pitkälle vivulle. Luulis X1:ssäkin olvean vähintäänkin sama.
Itellä ei ole kokemusta shimpasta kuin Deoren ja XT:n kymppiversiosta. XT toimi ihan tyhmästi. En koskaan oppinut vaihtamaan sillä niin nopeasti ja tarkasti ylöspäin kuin Sramin X9:llä ja nyt tällä GX:llä.
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
^ Joo, tuota koko triggeriä voi liikuttaa sivusuunnassa, eli siinä klampissa on kaksi vaihtoehtoista paikkaa.
Tarkoitin juurikin tuollaista, kuin tuossa N-K linkin kuvassa.
X1 klampissa myös kaksi reikää sivu suunnassa ja ylös alas portaaton, mutta näistä ei ollut kyse vaan ison ja pienen vivun suhde ero säädöstä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tuota ison vivun säätöä olen itsekin miettinyt, vaan en ole uskaltanut vielä tuohon torxiin kajota. Kuka on rohkein ja kokeilee eka?![]()
^Kokeile, kokeile, kokeile siellä on varmaan säätö.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Katoppas kun X1 triggerin säätöä juuri kaipailin toissapäivänä kun kovilla poluilla pääsi välissä vauhdinpitoonkin, peukalo hervottomana vievasi vaihteita. Kyllä tuota pitäisi itselläkin siirtää kun pitää kättä sillai omituisesti vääntää kun peukkujumppailee vaihteita ylösalas jumpatessa. Ajattelin olla niin raaka että otan tuosta alaspäinsiirtäjästä sahaamalla ainakin puolet pois (siitä levennetystä osasta) jottei tartte koukkia ihan niin paljon. Ei tuossa X1 triggerissä ole käyttöergonomia ihan kohdallaan vaikka muuten vaihteet pelaa todella mallikkaasti.
EDIT: Lupaan olla niin kova jätkä että kokeilen tuota siirtoa tänään.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Sen verran kokeilin että irrotin torx ruuvin. Huomasin ettei tuo käikäle lähde paikoiltaan ihan puhumalla ja hoppusesti totesin että taitaa olla siinä kierrejousessa kiinni. Urheasti väänsin ruuvin takaisin kiinni ja jatkan X1 epäergonomisella vivulla. Siirsin koko käikälettä kuitenkin sisäänpäin, on himppusen parempi. Mutta pienemmälle vaihtaessa otetta tangosta joutuu muuttamaan, luulisi että tämä olisi vähintään epämukavaa jollekin kisakuskille jos ryteikössä pitää pienempää hakea. En itse kuitenkaan kilpaile (ei ole edellytyksiäkään minkäänlaisia) joten jatkan tuolla. Kun innostun seuraavan kerran niin menee tuon vivun peukalo-osa kyllä sahalla poikki, se vähän parantanee käyttöergonomiaa. Vanhan Feltin Shimano Alivot on kieltämättä huomattavasti parempi käyttää kun voi peukalo-etusormisysteemillä vaihdella, otetta tangosta ei tarvitse muuttaa. Muu tekniikka siinä on tietysti huomattavasti heikompaa kuin X1:ssä.
Shimanoon sitä taitaa sitten joskus ajautua jos/kun nuo nykyiset joskus hajoaa, ihan päivityksen vuoksi en rahaa noihin laita.
Mulla väänty kaatumisen yhteydessä oikean puolen GX liipasimesta se isompi lapa. Suoraksi vääntäessä se isoin osa murtui. Kerkesin jo kirota ja tilata uuden tilalle. Uutta odotellessa viilasin murtopinnan ja olen ajellut tyytyväisenä jo jonkin aikaa noin. Vähän on jäykkä käyttää, mutta sopii mun käteen paremmin kuin ehjä. Taitaa jäädä laittamatta se uusi paikoilleen...![]()
Apua urpolle. Laitoin viestin myös canyon läskipyöriin mut kokeillaan täältäkin. Eturattaan vaihto tuli ajankohtaiseksi ja sen enempiä miettimättä tilasin saksasta e13 guideringin, joka oli fatbikelle tarkotettu. No paketti tuli ja ratas täysin erilainen kun alkuperäinen. Alkuperäinen on siis ihan perus guidering M ja tämä tilattu siis guidering M for fatbikes (-2,5mm offset näkyy lukevan).
Vasemmalla paketissa oleva uusi ja oikealla vanha.
Vanhassa setupissa on yksi 5mm speisseri mollemmin puolin välissä, joten kysymys kuuluu, miten käy ketjulinjan jos siirrän tuon speisserin ei vetopuolelle ja lyön tuon uuden rattaan kiinni.
Varmaan ihan perusjuttuja mut ei oo tarvinnu ennen ketjulinjoja miettiä kun on vaihtanu aina vaan samanlaiseen. Ja 1x11 tottakai kyseessä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onkohan noi sunracen (mx8) pakat kovin laadukkaita?? Mulla on ollut semmoinen ongelma ,kun polkaisee taaksepäin 1 tai 2 vaihteella ketjut tippuu kolmoselle . Nyt kun toi pakka hajos (ykkönen vääntyi potkuriksi) ostin tilalle simon oman m7000 pakan. Kyseistä ketjujen tippumista ei enään ollut. Kokeilin ominaisuutta poistaa vaihtamalla paremmat ketjut. Omapahan nyt varaketjuja mitä kierrättää.
Ilmeisesti et ole ainut jolla noita Sunrace pakkojen alumiinisia isoja lehtiä on mennyt mutkalle. Sunrace onkin paksuntanut alumiinisen lehden rakennetta ja samalla taakse on tullut hieno/kaamea kuvio. Täällä uudesta MX8:sta kuva:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...e-11-46-535478
Myös 10-vaihteinen MX3 on saanut päivityksen, tuolla siitä juttua:
http://forums.mtbr.com/drivetrain-sh...962391-21.html
Kmc x11sl tulee omaan venyneen tilalle. Ainakin 10sl ketju kestänyt hyvin maantiepyörässä.
CycloCrossarissa on 105 osat 2x11, FSA Gossamer BB30-kammilla, rattaat 110mm. Onko tuohon saatavilla pelkkää eturatasta, joka tulisi nykyisten kahden rattaan sijaan siirtäen ketjulinjan edessä niiden väliin? Ts. selviänkö etuvaihtajan purkamisesta pelkällä rattaan vaihdolla vai pitääkö ostaa koko kampisarja? Jos pitää, onko SRAMit yhteensopivia Shimanon ketjun ja takapakan kanssa?
Offsetti rattaita ei ole saatavilla pulttikiinnitteisinä. Eli ratas tulee jomman kumman rattaan paikalle ja linjalle. Kampia ei tarvitse vaihtaa, pelkkä ratas riittää.
Sram ja Shimano on yhteensopivia voimalinjassa.
Holokki auki ku H. Moilane.
Mulla on lenkkipyörässä täysin sama setuppi, 105 osasarja muutoin, mutta FSA Gossamer kammet. Tuohon laitoin heti uutena Race Facen 42 -piikkisen NW rattaan ja toimii moitteetta. Eli ei muuta kuin NW-ratas tilaukseen ja etuvaihtaja kaapin perälle.
E: NW-rattaan lisäksi tarvit uudet, lyhyemmät rattaan kiinnityspultit tai "shimmit". Itse vaihdoin pultit.
Race Facen eturatas ei asetu tuplakammilla keskelle, vaan aika lailla siihen mihin normiratas. Itselläni on sama 42NW ison rattaan paikalla, ja ehkä ~millin sisempänä kuin alkuperäinen iso ratas. Ilmeisesti Shimanon NW-rattaassa olisi parempi offset, mutta varma en tuosta ole. En tarvinnut uusia pultteja, mutta ratas menee noilla pulteilla vain toisin päin, kun toisella puolella on reiän ympärillä "syvennys", ja pultti pitäisi saada tiukemmalle.
Onko tietoa uudesta SLX takapakasta, tästä M7000 mallista. Millainen se spoori osa siinä on? Onko se Deoren kaltainen niitattu nippu, joka syö itsensä Mavicin vapaarattaaseen? Vai lähempänä mallia XT?
Samanlainen spider-rakenne siinä kuin XT M8000 pakassa.
^ Sitten kun ketju ei enään asetu kunnolla rattaille, on jo vähän myöhäistä rattaiden kannalta.
Ps:kait perustuulipukukin pitää pestä aina joskus?
Ei ole. 11-42 XT M8000 on kaksi kolmen rattaan nippua yhteisellä leveällä alumiinikiinnikkeellä isoimmille rattaille, loput rattaat irtonaisia. SLX M7000 on vain kolme isointa ratasta leveällä alumiinikiinnikkeellä, loput irtonaisia. https://youtu.be/xC_gkh4uGto
Tietäjän viesteissä on aika terävä lähestymiskulma.
Mutta kyllä minä ainakin pesen tuulipukuni. Vaikka sitä ketjun kulumismittaa en olekkaan hankkinut. Mutta jos joku sellaisen hyväksi kokee, niin ihan vapaasti vaan. Varmaan sille löytyy käyttöä jos pyöriä kertyy isosti nurkkiin.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Ketjumitalla mittaamalla tulee vaan yleensä paha mieli kun omasta mielestä hyvässä kunnossa oleva ketju onkin sen mukaan jo venynyt. Eilen kuitenkin kaksi ketjua pelastui, kun kokeilin mitalla ennen pois heittämistä. Toisesta muistin, ettei se vanha ollutkaan, mutta toinen, yli vuosi sitten ostetussa käytetyssä pyörässä ollut ketju oli vielä alle 0,75mm venynyt vaikka luulin sen olleen jo aikaa sitten entinen. Ei muuta kuin kovaa ajoa lisää.
Itse olisin yhden rataspaketin säästänyt kun olisin hoksannut kuinka paljon ketju oli venynyt, uusilla ketjuilla sitten pomppi rattailta yli ja siten meni kaikki vaihtoon. No ei ole ketjumittaa itsellä vieläkään, nyt kierrätän kolmea ketjua noin tonnin välein. Viimeinen kolmesta on nyt menossa ja kyllä se entinen rullattu oli taas selvästi venynyt kun vertasi uuteen. Mutta jos ei kierrätä niin on ihan mahoton ilman mittaamista tietää milloin ketju on niin venynyt ettei uusi ketju enää toimi vanhoilla rattailla. dTietäjällähän on semmoiset silmät että näkee tämän nopealla vilkaisulla.
Onko missään tiivistetty 11-ketjuista käyttökokemuksia? Nyt on maasturiin XT:t tulossa ja pitäisi vähän ketjuja ja lukkoja tutkiskella.
Kirjanmerkit