Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
Mä taas haluisin löytää kellon, joka ei tarvitse mitään huoltoa. Siis oikeasti. Kvartsien patterinvaihto ja ohessa tiivisteet, mekaanisten huolto, aurinkokennokellojen akun väsyminen ... kun on useampi kello, niin aina saa olla huollattamassa
Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
toi tuli ittellekin mieleen. G-shock on mulla pitkäikäisin kello, mulla on 1998 ostettu kello edelleen käytössä, tosin ei enää vesitiivis (sais kai kun löytäs oikeen tiivisteen) ja vaihtokuoret. kerran vaihdettu patteri. mä nään että noissa se vaihtokuori on "osa ranneketta" jonka käsitän kulutustavaraksi. mut kukin tyylillään.

oikeesti 3:n automaatin ja yhden vetokellon omistajana toi "minimi 150€" huolto 5-10 vuoden välein kummittelee.. ehkä en huolla(ta)? enhän mä fillarien jousituksiakaan huolla(ta). tiedän että koneisto kuluu ja alkaa pitämään aikaa huonommin, mut parin sadan Seikossa... mitä väliä? toinen vaihtari on että opettelee tekemään itse. onko ketään joka tekisi näin ja osaisi kuvata minimihuollon, täällä?
Rannekkeen voi yleensä vaihtaa melkein millaiseksi tahansa ja minkä valmistajan rannekkeeksi tahansa, kunhan leveys on sopiva. Noihin muovikuoriin taas ei ole kuin se yksi vaihtoehto, lisää samanlaista kertakäyttömuovia valmistajalta niin kauan kuin valmistaja kyseistä mallia tukee. Ja sen jälkeen kun ei tue niin se on sitten siinä. Siinä mielessä aika eri asia.

Itseäkin harmittaa kalliiden huoltojen tarve. Muissakin asioissa periaate on että mieluummin vaikka kalliimpi kertahankinta jos siitä seuraa pienemmät käyttökulut. Ei vain toimi kellojen kanssa. Toki muita hyvän mekaanisen kellon hankintaa estäviä seikkoja ovat olleet 1) tulot vs. vähänkin parempien automaattien hinta, ja 2) etten ole vuosikausiin käyttänyt rannekelloa. Mites mahtaa olla, onko erilaisilla koneistoilla erilainen huoltotarve? Olisiko esim. George Danielsin kehittämä co-axial movement huoltovapaampi kuin perinteinen ankkurikäynti? Ja onko se nimenomaan käyntilaite jossa ensimmäiseksi huoltotarve konkretisoituu? Ei toki niin, että olisi varaa tuollaisella mekanismilla varustettua kelloa hankkia (vaikka eivät sinänsä ihan tolkuttomia toki maksakaan).